Must do pistes in Alta Badia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Het is al aftellen, nog een paar weekjes, dan gaan we weer naar Alta Badia. Super veel zin in natuurlijk en omdat we al eerder geweest zijn, zijn we wel een klein beetje bekend. Toch denk ik dat we nog veel te veel niet ontdekt hebben. Buiten de usual suspects als bijvoorbeeld de Gran Risa, tochtje naar Santa Croce en Laguzuoi, wat zijn nu de leukste (onbekende) pistes in en om het gebied die we beslist moeten doen?

De edelweiss kant in Corvara.

Die lange rode daar is echt supergaaf he?

Totales Vollidiot

5 torri pistes en in Cortina helemaal van boven naar beneden in 1 ruk door, heerlijk veel hoogtemeters. Goed te doen vanuit Alta Badia tegenwoordig met de nieuwe gondel. Lift langazoi omhoog, eerst de ‘‘verkeerde’’ kant de langazoi af en doorskiën naar 5 torri. Daar de gondel naar Cortina en daar even flink wat pistes doen met groot verval en coole uitzichten. Vervolgens gondel terug en via 5 torri terug naar de Langazoi om daar mee te eindigen, top tochtje!👌😍

Seceda (la Longia en die naar Wolkenstein) ook toppers en La Crusc zou ik ook niet overslaan.

*bericht bewerkt door Amelm op 06 feb 2023 16:25

5 torri pistes en in Cortina helemaal van boven naar beneden in 1 ruk door, heerlijk veel hoogtemeters. Goed te doen vanuit Alta Badia tegenwoordig met de nieuwe gondel. Lift langazoi omhoog, eerst de ‘‘verkeerde’’ kant de langazoi af en doorskiën naar 5 torri. Daar de gondel naar Cortina en daar even flink wat pistes doen met groot verval en coole uitzichten. Vervolgens gondel terug en via 5 torri terug naar de Langazoi om daar mee te eindigen, top tochtje!👌😍

Seceda (la Longia en die naar Wolkenstein) ook toppers en La Crusc zou ik ook niet overslaan.

Amelm op 06 feb 2023 16:25

Zeker waar maar niet helemaal Alta Badia meer hé ;-) Wel goed te doen vanuit Badia.

Mooie impressie van jou voorstel door Igor ;-)

Ps: zijn klein grut kan skieen ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 06 feb 2023 16:47

Ik sluit me helaas aan bij het tochtje naar Cortina via Lagazuoi ook de tocht naar Marmolada en terug is leuk. Vanuit Alta Badia is het ook leuk om een dagje Kronplatz te doen. Qua pistes vind ik de rode en zwarte nr 17 heerlijke pistes en de blauwe 9 die later de blauwe 11 wordt. De rode 1 naar Corvara is wel een heerlijke racebaan. Veel plezier

Tegenover de Gran Risa ligt een uithoekje in de luwte van alle drukte met 2 rode en een blauwe met bordercross. Geen idee hoe het heet, maar de hut op de berg heet Sponata, onder de Sassongher. Wat langere afdalingen en 2 erg snelle stoeltjesliften. Vond dat persoonlijk een leuker uithoekje van Badia dan Edelweiss.
Ook de combo Vallon / Boé (zwart / rood) tot in Corvara moet je een keer gedaan hebben. Best in de ochtend of wanneer de Sella Ronda dicht is.

*bericht bewerkt door Hupla op 06 feb 2023 22:54

Tegenover de Gran Risa ligt een uithoekje in de luwte van alle drukte met 2 rode en een blauwe met bordercross. Geen idee hoe het heet, maar de hut op de berg heet Sponata, onder de Sassongher. Wat langere afdalingen en 2 erg snelle stoeltjesliften. Vond dat persoonlijk een leuker uithoekje van Badia dan Edelweiss.

Hupla op 06 feb 2023 22:53

Dit is inderdaad een heerlijk hoekje. Altijd rustig en lekkere knalpistes

Naast de al genoemde tips vind ik persoonlijk de rode dalafdaling naar San Cassiano ook erg fijn. Inderdaad de combinatie Vallon / Boé is top, daar kun je een hele ochtend plezier hebben. Ik vermaak me ook altijd uitstekend op de rode pistes onder Bambi en La Fraina, geen lange afdalingen maar je kunt er heerlijk gas geven. De blauwe piste vanaf de Cherz naar de lift die je naar de Pralongia brengt is ook zo’n heerlijke racebaan. Jammer van die trage Vizza lift. Tussen die beide liften lekker eten op een heerlijk terras bij La Ciasota trouwens!

Weliswaar geen Alta Badia maar ik vind alle afdalingen vanaf de Porta Vescovo naar Arabba aanraders.

Dit is inderdaad een heerlijk hoekje. Altijd rustig en lekkere knalpistes

Simonko op 06 feb 2023 23:14

Maar goed, dat is dus wel al genoemd (tochtje Santa Croce… want zo kom je immers daar).

Wat wel leuk is om te doen is als je van Passo Campolongo (daar waar je overgaat in het Arabba gebied) de weg oversteekt (dus richting Cherz en voor de goede orde: de weg oversteken moet je gewoon met de lift doen, al kun je het ook ridder te voet doen en dan de andere lift pakken) en dan buitenom naar Piz Sorega. En sowieso Piz Sorega. En de rode net na het oversteken niet vergeten.

In die hoek zijn sowieso aardig wat pistes waar weinig mensen komen. Niet bijzonder uitdagend, maar doordat het een beetje in een uithoek ligt heeft het wel wat. Hapje eten bij Punta Trieste. Niets mis mee.

Bedankt voor alle tips! Ik zie wat bekende dingen voorbij komen, maar ook dingen die ik toch gemist heb.

De Vizza lift met piste 32 bijvoorbeeld. Inderdaad een langzame lift, maar heerlijk eventjes tot rust komen, al had ik gedacht gezien de tijd in de lift dat piste 32 veel langer zou zijn. Ook boven La Villa, Gardanaccia en Sponata ken ik inderdaad van tochtje naar Santa Croce. Vreemd genoeg nog nooit Bambi of La Fraina gedaan, terwijl Piz Sorega toch het startpunt is (we verblijven in San Cassiano), dus die gaan wel op het lijstje. Net als de rode van Piz Sorega weer naar San Cassiano. Eigenlijk altijd weer uitgekomen op de 9 en 11 om zo naar beneden te gaan, dat ligt misschien aan het gezelschap waarmee we skiën. Opa en oma zijn ook mee, dan is het altijd wel leuk om met z’n allen de dalafdaling te doen met vaak nog een stopje bij Saraghes.

Over Vallon/Boé, is dat stuk zwart een beetje te doen? Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden of we dat met z’n allen kunnen doen of niet :)

Leuk! Krijg er nu nog meer zin in. Trouwens, de filmpjes van Igor volg ik ook trouw om ideeën op te doen ;)

Dat stukje zwart is prima te doen van Boe, wel een fris liftje als er wind staat.

Dit is inderdaad een heerlijk hoekje. Altijd rustig en lekkere knalpistes

Simonko op 06 feb 2023 23:14

Maar goed, dat is dus wel al genoemd (tochtje Santa Croce… want zo kom je immers daar).

Wat wel leuk is om te doen is als je van Passo Campolongo (daar waar je overgaat in het Arabba gebied) de weg oversteekt (dus richting Cherz en voor de goede orde: de weg oversteken moet je gewoon met de lift doen, al kun je het ook ridder te voet doen en dan de andere lift pakken) en dan buitenom naar Piz Sorega. En sowieso Piz Sorega. En de rode net na het oversteken niet vergeten.

In die hoek zijn sowieso aardig wat pistes waar weinig mensen komen. Niet bijzonder uitdagend, maar doordat het een beetje in een uithoek ligt heeft het wel wat. Hapje eten bij Punta Trieste. Niets mis mee.

DSvier op 06 feb 2023 23:40

Ja dat is een heerlijk rustig hoekje. Heb mezelf erg vermaakt met meerdere keren piste 31 vanaf Cherz naar Passo Campolongo. Niet lang, maar precies de goede hellingshoek om hard te knallen.

Don`t eat yellow snow

Denk niet onbekend maar de dalafdaling vanaf de Dantercepis terug naar Wolkenstein vind ik een mooie piste. Ook de Cir vond ik top.
En aan de andere kant van Alta Badia naar hotel Armentarola mooi door de bomen.

Hoe is het qua afstand van Piz Sorega naar Marmolada en weer terug?

Piz Sorega-dan naar Pralongia-Monte Cherz-Passo Campolongo richting Arabba, dan richting Marmolada. Op een uurtje sta je onderaan de Marmolada lift. Op een drietal uur ben je heen en weer.

Hoe is het qua afstand van Piz Sorega naar Marmolada en weer terug?

franksplinter op 07 feb 2023 13:20

Tot aan de gondel in Malga deden wij er een klein uurtje over vanuit Corvara. Pakweg anderhalf uur of zo vanuit San Cassiano? Misschien nog sneller want we waren ook even de foute kant op gegaan.

Oh, dat valt nog wel mee. Zag er op de pistekaart verder uit 😅

Voor mij is het Vallon. Van Vallon vindt ik de aankomst altijd speciaal. Net na de laatste paal zie je het plateau waar je eindigt, buiten het zicht van alles en iedereen (moet het er niet te druk zijn).
Als je de bocht omgaat heb je en mooi uitzicht op de Kostner-Schutzhutte en verderop Porta Vescova.
Buiten Alta Badia: Lagazuoi en Marmolada. Onderweg naar de Marmolada heeft Porta Vescova ook geweldige uitzichten

Van San Cas naar dalstation van de Marmolada gondel had ik een dikke 1,5 uur voor nodig (alleen skiend), maar het is echt de moeite waard, prachtige tocht. Zeker ‘achter’ Arabba. De wachttijd bij de gondel kan wel flink oplopen, ik heb daar zeker 20 minuten aan moeten schuiven. Maar bij mooi weer zeker doen. De piste zelf vanaf de Marmolada was niet meer in topvorm in de middag, maar wat een prachtig uitzicht. Pak een mooie dag met weinig wind is het devies, en als je direct in de ochtend gaat zal het wel meevallen. Enige nadeel is dan wel dat Marmolada piste grotendeels in de schaduw ligt

ver Vallon/Boé, is dat stuk zwart een beetje te doen? Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden of we dat met z'n allen kunnen doen of niet :) § franksplinter op 07 feb 2023 09:37

Vallon zou ik denk ik vergelijken met moeilijkheidsgraad met de zwarte piste in Arabba die bij bij Rifugio Burz begint. Is wel iets langer.

Dus geen echt lastige piste, maar wel zwart.

Bedenk wel: er is geen alternatief. Dus bij twijfel, niet doen. Want als je boven je macht moet skiën, dan is het wel een stukkie.

enk niet onbekend maar de dalafdaling vanaf de Dantercepis terug naar Wolkenstein vind ik een mooie piste. § Alex82 op 07 feb 2023 12:06

Met alle respect, maar dat is geen Alta Badia en als je dan alleen de Alta Badia pas hebt, dan is het een flink eind omhoog lopen. ;)

Hoe is het qua afstand van Piz Sorega naar Marmolada en weer terug?

franksplinter op 07 feb 2023 13:20

Dat valt wel mee. Kun je makkelijk voor de lunch gedaan hebben als je een beetje tempo hebt. Zelfs als verlies je waarschijnlijk wat tijd met wachten op de gondel.

Mijn tip: neem niet de gondels waar je halverwege uit kan stappen, maar de grote kabel en dan als je de piste op gaat rechts aanhouden. Kom je op hetzelfde punt uit. Leuker en ik vermoed dat het niet eens extra tijd kost (die gondel is niet echt heel rap).

Wel zorgen dat je direct rechts aanhoudt, want anders kom je verkeerd uit (en dan moet je de lift normaals nemen). Als je daar niet op wil letter: de gondel pakken en dan wel halverwege eruit.

enk niet onbekend maar de dalafdaling vanaf de Dantercepis terug naar Wolkenstein vind ik een mooie piste. § Alex82 op 07 feb 2023 12:06

Met alle respect, maar dat is geen Alta Badia en als je dan alleen de Alta Badia pas hebt, dan is het een flink eind omhoog lopen. ;)

Daar heb je gelijk in. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat je een Dolomiti superskipas koopt maar dat hoeft uiteraard niet. Alhoewel ik denk dat de meesten dat wel doen.

DSvier op 07 feb 2023 19:56
ver Vallon/Boé, is dat stuk zwart een beetje te doen? Dan kan ik daar een beetje rekening mee houden of we dat met z'n allen kunnen doen of niet :) § franksplinter op 07 feb 2023 09:37

Vallon zou ik denk ik vergelijken met moeilijkheidsgraad met de zwarte piste in Arabba die bij bij Rifugio Burz begint. Is wel iets langer.

Dus geen echt lastige piste, maar wel zwart.

Bedenk wel: er is geen alternatief. Dus bij twijfel, niet doen. Want als je boven je macht moet skiën, dan is het wel een stukkie.

DSvier op 07 feb 2023 19:53

Ok, dan hoeven we opa en oma in ieder geval niet daar naar toe mee te nemen. Ik zag bij Edelweiss ook nog een korte zwarte, maar daar heb je nog wel een blauwe escape.

Ik zag bij Edelweiss ook nog een korte zwarte, maar daar heb je nog wel een blauwe escape.

franksplinter op 07 feb 2023 20:27

Die korte zwarte bij de Edelweiss is overigens wel vrij simpel, zeker omdat hij zo kort is. En mocht het toch later op de dag zijn met veel buckels dan kun je inderdaad altijd nog de blauwe doen.

Veel leuke horeca in dat stuk ook!. Helaas hadden wij daar 2 keer wat minder weer want de uitzichten zijn heerlijk in die hoek.

*bericht bewerkt door Amelm op 07 feb 2023 20:49

Daar heb je gelijk in. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat je een Dolomiti superskipas koopt maar dat hoeft uiteraard niet. Alhoewel ik denk dat de meesten dat wel doen.

DSvier op 07 feb 2023 19:56
Alex82 op 07 feb 2023 20:15

Je hebt ook nog combinatiekaarten. 4 dagen Alta Badia, 3 dagen DS (of zoiets, ik heb altijd een seizoenskaart, dus ik hou het niet meer bij). En die zijn nogal eens populair bij mensen die wat rustiger aan willen doen, die zoals ik het begrijp ook wel eens bij dit gezelschap kunnen zitten.

Vandaar.

Die combikaarten staan niet op de prijslijst. Weet niet of die (nog) bestaan.

Die zwarte Edelweiss is niet lang maar bovenin wel serieus stijl. Opa en Oma zeker het blauwe alternatief aan de rechterkant laten nemen.

Ik had begrepen dat de linkerkant het steilste is, maar de rechterkant al een stukje minder. En inderdaad helemaal naar rechts voor het blauwe alternatief.

Edelweiss gaan we in ieder geval zeker een bezoekje brengen! Ook wat funparken voor onze boys van 10 en 14 daar.

Ik had begrepen dat de linkerkant het steilste is, maar de rechterkant al een stukje minder. En inderdaad helemaal naar rechts voor het blauwe alternatief.

franksplinter op 08 feb 2023 10:09

Zoals ik me herinner klopt dit 👍 Dat serieus steil als hierboven aangegeven wordt zo ervaarde ik het niet maar het is wel een ‘‘rand’’ waar je over moet dus gevoelsmatig wellicht een drempel idd.

P.s.; nu heb ik ook weer zin om die kant op te gaan 🤣 Zo mooi daar.

*bericht bewerkt door Amelm op 08 feb 2023 10:31

Plaats een reactie