Crashpants - heup/schouderbescherming (?)

Afgelopen week gecrasht tijdens het rodelen en in december eens gevallen met skiën.
Telkens terecht gekomen op mijn linkerzijde waarbij het bovenste deel van mijn linkerdijbeen (de zijkant) de volgende dagen geel, blauw en paars zag en behoorlijk wat pijn deed als ik er op ging liggen.

Overigens deden beide vallen me geen deugd aan mijn versleten heup (artrose, te vervangen). Idem, zeker bij de rodelval, voor mijn schouder.

Nu wil ik eens kijken voor crashpants maar ik ken er niets van.

Het is de bedoeling om enerzijds de gevolgen van zo’n val (die nog niet eens zo zwaar waren maar wel op harde ondergrond) voor dijbenen, eventueel heup en schouder te beperken door, indien het bestaat, beschermende kledij.

Welke merken en types zijn ok? Waar te vinden? Waar geven ze deskundig advies? Past dat onder een skibroek? Enz, enz, enz.

Ik wil dit bij voorkeur (doch niet noodzakelijk) aanschaffen in een fysieke winkel (BE Limburg), maar geen van beide plaatsen waar ik regelmatig kom (o a. As adventure) biedt dit aan, dus wie daarvoor tips heeft: alvast bedankt.

Thx.

*bericht bewerkt door bartvwg op 11 feb 2023 14:39

Bla, bla, bla.

Beste Bart, kijk eens bij Ali express onder de zoekterm ski bescherming of ski protector. Daar vindt je al crashpants voor minder dan €10. Ik heb er jaren geleden ook één gekocht op de gok en ben er nog steeds super tevreden mee.
Je krijgt er géén deskundig advies bij. Maar wel minder pijnlijke blessures als je valt. Gewoon proberen.
Maar vooral proberen niet te vallen.

Beste Bart, kijk eens bij Ali express onder de zoekterm ski bescherming of ski protector…

RonE. op 11 feb 2023 21:23

Klopt, je kan als iets meer zekerheid wil dat je de goede maat ontvangt via Alibaba het op maat laten maken, kost paar euro meer maar dan weet je zeker dat perfect aansluit. Je kan ook kiezen om gehele skipak laten maken met protectie, dat laatste heb ik twee jaar geleden gedaan, nog steeds geen spijt van. Ik ski en board en ik hoef dan mijn pak niet meer te wisselen, alleen de schoenen, maar heb altijd mijn protectie aan. Super handig.

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Ik zou voor veiligheidsmateriaal niet snel iets kopen bij Ali express of vergelijkbare shops.

Ik ben heel erg tevreden met mijn protectie met d30 (verschillende merken).

Click. Click. Peace

Decatlon heeft ze… draag ze vanaf mijn 1e snowboardjaar tot volle tevredenheid.

Mijn persoonlijke ervaring;

  • ik ski niet meer zonder (zelfs indoor) een crashpants want 90% van alle keren dat je valt kom je minstens gedeeltelijk zijdelings op je heup terecht. Het is geen wondermiddel, maar verminderd de impact toch een beetje.
  • indoor laat ik wel mijn beschermende vest achterwege (zowel rug- als borstbescherming) omdat dit relatief zwaar is en zeker bij het lesgeven snel te warm zou zijn :)
  • voor borst/rugbescherming ben ik voor een vrij stijf materiaal gegaan (d3O zoals Rogier vermeld) welke (in theorie) licht flexibel is om te absorberen, maar bij grote impact (sharp object) net stijver wordt.
  • voor mijn crashpants heb ik gewoon een short met wat schuimmateriaal in op bepaalde zones, de varianten met meer stijf beschermingsmateriaal zaten allemaal zodanig ongemakkelijk dat ik bij één keer passen reeds wist dat ik ze niet vaak zou (willen) dragen. En voor het type van impact dat je hebt op je bovenbenen/heupen is dat wat mij betreft voldoende. Pasvorm en draagcomfort is het belangrijkste in my opinion.
  • indertijd heb ik de mijne (van Icepeak) gewoon in As Adventure gekocht, maar kan zijn dat hun aanbod hierin wat kleiner is geworden (en van winkel tot winkel varieert)
  • de modellen van Decathlon ook gepast, maar die zaten allemaal vreselijk oncomfortabel (voor mij dan toch)
  • D’store is nu niet BE-Limburg, maar ook niet zo ver weg … die hebben meestal wel een oké assortiment, hoewel ik de indruk heb dat ze daar gaandeweg meer en meer rug-protectie hebben en minder crashpants (dus misschien eens gaan zien vóór de winter-uitverkoop periode)
  • de verschillende (vaak kleinere) ski-speciaalzaken zullen altijd wel iets in die trend hebben, maar ook geen groot assortiment meestal, dus verschillende pasvormen proberen zal moeilijk zijn binnen één winkel
  • tenzij je skibroek super krap zit, moet je je over het passen onder je skipak geen zorgen maken (alls dat toch het geval is, lijkt mij dat de broek sowieso te klein is - geworden - en aan vervanging toe is)

Geen Ali of andere chinese toestanden, dank u. 😉
Decathlon ga ik eens bekijken.
Dstore is ook een optie.
Thx.

Bla, bla, bla.

Decathlon heeft deze in de winter in de ski en snowboard collectie. In de zomer hebben ze deze voor skaters of inliners. Als je toch eens online zou willen kijken: skatepro.be heeft een mooi aanbod.

Voor crashpads heb ik trouwens (en mijn kinderen de kindervariant) deze: https://www.xionpg.com/body-protection/shorts-freeride-evo-d…

Je hebt niet door dat je hem aan hebt en het beschermt beter dan normaal schuim.

Hun rug en schouder beschermers zijn ook erg fijn.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie