Dynamische skipas of skipas aan de kassa?

Het gebied waar wij dit jaar naar toe gaan (Silvretta Montafon), werkt voor het eerst dit seizoen met een dynamische skipas. Ze profileren het als gunstig voor skiers, met name voor gezinnen.
Echter de prijzen zijn zeer hoog voor de vakantieperiodes (de periodes dat je met je kinderen gaat). Voor 6 dagen betaal je 330,- euro terwijl er op alle sites wordt gesproken over 285,- euro in het hoogseizoen. Ook de kinderen betalen bijna 200,- euro voor 6 dagen. Boek je per dag via het dynamische skipassysteem, dan kom je op dezelfde bedragen uit. Dus er is geen enkel voordeel als je 6 dagen boekt.

Twee vragen:

  • Waarom wordt de dynamische skipas gezien als gunstig voor gezinnen / families?
  • Is het niet beter om gewoon ouderwets aan de kassa de skipassen te kopen? Of bestaat dan het risico dat je helemaal bizarre prijzen betaald of erger nog: helemaal geen kaarten meer kan krijgen?

Ik was afgelopen kerstvakantie in Silvretta Montafon. Wacht zeker niet met je skipas te kopen aan de kassa, dat is (zeker in het hoogseizoen) letterlijk de duurste optie. Hoe vroeger je boekt hoe beter.
Waarom ze adverteren dat het gunstig is voor gezinnen weet ik niet. Lijkt me vooral gunstig voor de winstcijfers van het gebied.

Ik laat Montafon net door die dynamische skipasprijzen voortaan links liggen. Ik kreeg er stress van, en had het gevoel dat ik uiteindelijk te veel moest betalen.

Alleen gunstig als je héél vroeg de skipassen aankoopt. Is hetzelfde principe als met vliegtuig en vele andere tickets, gebaseerd op vraag.& aanbod. Kan alleen nog maar duurder worden.

Wij gaan al 33 jaar naar Silvretta Montafon en ook ik moest wennen aan de invoering van de dynamische skipassen. Wij gaan elke kerstvakantie en normaal besteden we de zaterdag aan het aanschaffen van de passen en dergelijke. Nostalgie, welke niet meer terugkomt. Ik heb dit jaar in oktober(de eerste dag van de verkoop) een pas aangeschaft voor 275 euro voor 6 dagen. Voordeel, als je al weet dat je gaat ben je goedkoper uit. Ik vind dit betaalbaar, zelfs goedkoper en loyaal naar vaste klanten. (Ik ga overigens naar ski amade in februari en ook daar hebben ze dynamische prijzen). Mensen die nu ruimschoots vooruit boeken, niet afhankelijk van het weer enz worden beloond. Je moet er nu op tijd bij zijn, wil je dit niet dan betaal je hier ook voor. Voor mij als fanatiekeling geen probleem, ik kan betaalbaar op vakantie. Mensen die echter besluiten last minute te doen, weersafhankelijk betalen meer. Als het gebied zo meer investeringen kan doen/ betaalbaar houden heb ik geen probleem mee. Betalingsbereidheid heet zoiets. Prijzen lopen uiteen van 275 eerste week tot 330 aan de kassa. Daar zit toch bijna een dagpas verschil in.

Dynamisch is gunstig als je vroeg koopt. In de krokusvakantie moet je je acco ook vroeg boeken, dus dan kan je net zo goed je skipas vast boeken.

Ik ga in het laagseizoen en dan maakt het in de meeste gebieden nog niet zoveel uit, al kreeg ik in de Dolomieten 5% korting als ik 2 dagen ofzo van tevoren de pas online kocht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij hebben voor Montafon in de voorverkoop seizoenspassen gekocht voor 1 volwassene en 3 kinderen (een familie seizoenskaart) en zijn daar zelfs goedkoper mee uit dan 4x een weekpas voor alleen de voorjaarsvakantie….kostte ons nu in totaal 744 ipv 990 voor een weekpriis!
Gaan er ook al 30 jaar heen maar is financieel echt bijna niet meer te doen voor ons…

Nu snap ik ineens ook waarom mn Super Ski dagpas twee weken geleden 72 euro was en deze week 76 euro.

Ik vind het geen goede ontwikkeling.

Plaats een reactie