Advies - all mountain ski's

Hallo allemaal!

Drie jaar geleden heb ik mijn eerste ski’s gekocht. Dit waren een paar flexibele ski’s voor beginners (Elan Snow Black). Ik had al snel het gevoel dat deze ski’s mij niet konden bieden wat ik nodig had. Dat merkte ik vooral aan het feit dat ik elk hobbeltje op de piste voelde. Ik boekte naar mijn idee ook weinig vooruitgang. Iedere keer als ik dit aan mijn ski’s weet, werd ik uitgelachen (“ja ja, geef het materiaal maar weer de schuld”). Gelukkig heb ik twee weken geleden kunnen bewijzen dat het daadwerkelijk aan mijn ski’s ligt. Ik mocht even skiën op de huurski’s (Rossignol Nova 7 ski’s - 74 mm breed) van een vriendin. Dat was echt een wereld van verschil voor mij! Ik voelde veel meer stabiliteit en durfde/kon veel sneller en soepeler skiën. Dit waren stijvere ski’s dan mijn eigen. Hierna heb ik ook nog Rossignol Experience 80 ski’s geprobeerd, omdat ik ook graag wat makkelijker door verse sneeuw wil kunnen skiën. Ook dit voelde top, hoewel ik dit wel alleen kon proberen toen er daadwerkelijk veel verse sneeuw lag. Ik heb het dus niet kunnen testen op een mooi geprepareerde piste.

Ik weet nu 100% zeker dat ik nieuwe ski’s wil kopen. Maar welke? Ik zal voornamelijk op de piste blijven skiën, maar ik vind het wel leuk om zo nu en dan off-piste te skiën (niet het echte off-piste skiën, maar vlak langs de piste). Ik denk dat ik mezelf (licht)gevorderd kan noemen, met een drive om beter te worden en meer snelheid te maken.

Voor mensen die het leuk vinden om mee te denken:

  • Wat denken jullie van de Rossignol Experience 82 Basalt Konect ski’s voor een skiër als ik?
  • Welke andere ski’s raden jullie mij aan?

Groet,
Julia

PS Ik heb nog de hele week op de huurski’s van die vriendin geskied en zij op die van mij. Zij was nog een echte beginner en heel angstig. Mijn ski’s waren voor haar de heilige graal om het skiën toch nog leuk te maken, want het maken van bochten ging opeens veel makkelijker voor haar. Voor ons beiden is het in ieder geval bewezen dat ski’s moeten passen bij het niveau van de skiër. (Ergens is dat heel logisch natuurlijk, maar het is toch wel een behoorlijke uitgave om nieuwe ski’s te kopen terwijl je eigen ski’s nog in super goede staat zijn.)

Beste Julia,

Ik heb de Rossignol Experience 82 Basalt Konect’s, en ben er zeer tevreden mee.

Zie ook:

*bericht bewerkt door VanIJsselmuide1985 op 12 feb 2023 00:05

Sorry, mijn info is gebaseerd op de mannenski uiteraard, ik weet niet in welke mate de damesski daarmee te vergelijken is.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/528990
Misschien heb je wat aan dit topic en de topics die er genoemd worden.
Succes

Sorry, mijn info is gebaseerd op de mannenski uiteraard, ik weet niet in welke mate de damesski daarmee te vergelijken is.

VanIJsselmuide1985 op 12 feb 2023 09:57

Dankjewel voor de links! Als ik de reviews van de skitest 2022 lees, dan klinkt het wel alsof de Rossignol Experience 82 Basalt goed bij mij zouden passen (ook in vergelijking met de andere ski’s uit die test).

Ik lees ook dat jij dezelfde lengte hebt gekozen als je lichaamslengte. Wat is de reden daarvoor?

Ik hoef denk ik niet per se damesski’s, tenzij iemand hier een goede reden kan noemen om wel damesski’s te nemen. Voor de looks hoeft dat wat mij betreft zeker niet.

(Wat heb je een mooie set ski’s + bijpassende skistokken trouwens. Tof!)

*bericht bewerkt door JPW op 12 feb 2023 10:30

Ik hoef denk ik niet per se damesski’s, tenzij iemand hier een goede reden kan noemen om wel damesski’s te nemen. Voor de looks hoeft dat wat mij betreft zeker niet.

JPW op 12 feb 2023 10:20

Het schijnt dat de bindingen wat verder naar voren staan bij damesski’s omdat t zwaartepunt bij dames meer bij de heupen zit en bij heren meer in het bovenlijf.
Daardoor is het makkelijker om druk te houden voorop.
Of dat voor alle merken geldt weet ik niet.
Ik heb een paar Elan Wildcat 76.

@JPW Een all-mountain ski je wat meer op lichaamslengte. Dat komt meestal door de opstaande punt (heet rocker), waardoor de effectieve contactlengte korter is. Ga dus niet meer dan 10cm onder lichaamslengte zitten bij een ski als die Experience.

Het schijnt dat de bindingen wat verder naar voren staan bij damesski’s omdat t zwaartepunt bij dames meer bij de heupen zit en bij heren meer in het bovenlijf.
Daardoor is het makkelijker om druk te houden voorop.
Of dat voor alle merken geldt weet ik niet.
Ik heb een paar Elan Wildcat 76.

SuzannaE op 12 feb 2023 10:39

@SuzannaE Hmm ja, die theorie heb ik ook gelezen inderdaad. Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat in de praktijk te merken is. (Stiekem vind ik de Rossignol Experience Basalt 82 voor dames ook niet zo mooi met dat beige/roze, haha.)

*bericht bewerkt door JPW op 12 feb 2023 11:07

@JPW Een all-mountain ski je wat meer op lichaamslengte. Dat komt meestal door de opstaande punt (heet rocker), waardoor de effectieve contactlengte korter is. Ga dus niet meer dan 10cm onder lichaamslengte zitten bij een ski als die Experience.

Bennie op 12 feb 2023 10:46

@Bennie Ah, dit klinkt heel logisch. Ik ben 169 cm. Zou je dan eerder voor de 160 cm of de 168 cm gaan (in het geval van de Rossignol Experience 82)? Hoewel het logisch klinkt wat je zegt, vind ik het eerlijk gezegd toch spannend om zulke lange ski’s te kopen.

*bericht bewerkt door JPW op 12 feb 2023 11:06

Sorry, mijn info is gebaseerd op de mannenski uiteraard, ik weet niet in welke mate de damesski daarmee te vergelijken is.

VanIJsselmuide1985 op 12 feb 2023 09:57

Dankjewel voor de links! Als ik de reviews van de skitest 2022 lees, dan klinkt het wel alsof de Rossignol Experience 82 Basalt goed bij mij zouden passen (ook in vergelijking met de andere ski’s uit die test).

Ik lees ook dat jij dezelfde lengte hebt gekozen als je lichaamslengte. Wat is de reden daarvoor?

Ik hoef denk ik niet per se damesski’s, tenzij iemand hier een goede reden kan noemen om wel damesski’s te nemen. Voor de looks hoeft dat wat mij betreft zeker niet.

(Wat heb je een mooie set ski’s + bijpassende skistokken trouwens. Tof!)

JPW op 12 feb 2023 10:20

De lengte heb ik op advies van GIGI (https://gigiski.com/advice/) genomen en later in gesprek met Norbert Maier Sport zouden hun mij hetzelfde hebben geadviseerd, precies om de reden die @bennie noemt. Ik vond ze ook erg lang en twijfelde, maar achteraf blij mee dat ik het heb aangedurfd.

De lengte heb ik op advies van GIGI (https://gigiski.com/advice/) genomen en later in gesprek met Norbert Maier Sport zouden hun mij hetzelfde hebben geadviseerd, precies om de reden die @bennie noemt. Ik vond ze ook erg lang en twijfelde, maar achteraf blij mee dat ik het heb aangedurfd.

VanIJsselmuide1985 op 12 feb 2023 11:26

@VanIJsselmuide1985 Goed om te lezen dat de theorie zich in de praktijk heeft bewezen bij jou. Dat geeft mij meer vertrouwen om ook voor langere ski’s te gaan (bij dit type ski in elk geval).

*bericht bewerkt door JPW op 12 feb 2023 11:48

Update: ik ben voor de Rossignol Experience 82 Basalt 168 cm (voor heren/unisex) gegaan, ongeveer mijn lichaamslengte dus. Ik kan niet wachten om ze uit te proberen!

Hallo allemaal!

Drie jaar geleden heb ik mijn eerste ski’s gekocht. Dit waren een paar flexibele ski’s voor beginners (Elan Snow Black). Ik had al snel het gevoel dat deze ski’s mij niet konden bieden wat ik nodig had. Dat merkte ik vooral aan het feit dat ik elk hobbeltje op de piste voelde. Ik boekte naar mijn idee ook weinig vooruitgang. Iedere keer als ik dit aan mijn ski’s weet, werd ik uitgelachen (“ja ja, geef het materiaal maar weer de schuld”). Gelukkig heb ik twee weken geleden kunnen bewijzen dat het daadwerkelijk aan mijn ski’s ligt. Ik mocht even skiën op de huurski’s (Rossignol Nova 7 ski’s - 74 mm breed) van een vriendin. Dat was echt een wereld van verschil voor mij! Ik voelde veel meer stabiliteit en durfde/kon veel sneller en soepeler skiën. Dit waren stijvere ski’s dan mijn eigen. Hierna heb ik ook nog Rossignol Experience 80 ski’s geprobeerd, omdat ik ook graag wat makkelijker door verse sneeuw wil kunnen skiën. Ook dit voelde top, hoewel ik dit wel alleen kon proberen toen er daadwerkelijk veel verse sneeuw lag. Ik heb het dus niet kunnen testen op een mooi geprepareerde piste.

Ik weet nu 100% zeker dat ik nieuwe ski’s wil kopen. Maar welke? Ik zal voornamelijk op de piste blijven skiën, maar ik vind het wel leuk om zo nu en dan off-piste te skiën (niet het echte off-piste skiën, maar vlak langs de piste). Ik denk dat ik mezelf (licht)gevorderd kan noemen, met een drive om beter te worden en meer snelheid te maken.

Voor mensen die het leuk vinden om mee te denken:

  • Wat denken jullie van de Rossignol Experience 82 Basalt Konect ski’s voor een skiër als ik?
  • Welke andere ski’s raden jullie mij aan?

Groet,
Julia

PS Ik heb nog de hele week op de huurski’s van die vriendin geskied en zij op die van mij. Zij was nog een echte beginner en heel angstig. Mijn ski’s waren voor haar de heilige graal om het skiën toch nog leuk te maken, want het maken van bochten ging opeens veel makkelijker voor haar. Voor ons beiden is het in ieder geval bewezen dat ski’s moeten passen bij het niveau van de skiër. (Ergens is dat heel logisch natuurlijk, maar het is toch wel een behoorlijke uitgave om nieuwe ski’s te kopen terwijl je eigen ski’s nog in super goede staat zijn.)

JPW op 11 feb 2023 22:24

Rossingols super keuze, vond ze alleen niet om aan te zien. Ben voor de Atomic q6 gegaan, volgende week proberen😁

Rossingols super keuze, vond ze alleen niet om aan te zien. Ben voor de Atomic q6 gegaan, volgende week proberen😁

Sander_Perfors op 18 feb 2023 09:35

@Sander_Perfors Tja, smaken verschillen natuurlijk. Ik kwam een erg goede deal tegen voor de Rossignols en ik vond ze mooi genoeg. Voor soortgelijke ski’s van andere merken had ik 100 tot 300 euro meer moeten betalen en dat had ik er persoonlijk niet voor over.

Veel plezier met je Atomic Q6’s volgende week! :)

*bericht bewerkt door JPW op 18 feb 2023 12:29

@JPW toch even nieuwsgierig: hoe bevallen je Rossignol Experience 82 ski’s? En vanwaar ben je niet voor de Nova 7 gegaan qua aanschaf? (Ik overweeg zelf de Nov 6 of 7 te kopen nl)

@Marjon78 toch even nieuwsgierig: hoe bevallen je Rossignol Experience 82 ski’s? En vanwaar ben je niet voor de Nova 7 gegaan qua aanschaf? (Ik overweeg zelf de Nov 6 of 7 te kopen nl)

Marjon78 op 31 jan 2024 21:10

Ik heb er nu 4 dagen op geskied en ze bevallen heel goed! Ik heb voor de Rossignol Experience 82 gekozen, omdat dit een veelzijdige ski is. Ik kom er comfortabel een geprepareerde piste mee af, maar ook pistes met veel losse sneeuw (of off-piste) zijn geen probleem. Op pistes met veel losse sneeuw voelden de Rossignol Nova 7 ski’s voor mij iets minder comfortabel. Vandaar de keuze voor de Experience 82.

Plaats een reactie