Apart betalen

Iets dat mij 's nachts wakker houdt: apart betalen tijdens de wintersport. Afgelopen keren vooral opgemerkt bij onze Duitse mede-wintersporters, met als dieptepunt een groep van 10 mannen die alle 10 apart gingen afrekenen. Kennen onze oosterburen apps als wiebetaaltwat / splitwise niet? Wellicht is het tijd om de app “werzahltwas” te lanceren.

Vaak wordt ook door de bediende gevraagd of de rekening apart of tezamen afgerekend mag worden.
Wat mij betreft is het gewoon in elke berghut/restaurant 1 rekening per tafel, scheelt een hoop gedoe en tijd.

Hoe denken jullie hierover?

*bericht bewerkt door Jesper op 14 feb 2023 01:19

Gang is alles

Ik zou me er vooral niet druk over maken, maar je mag ze van mij wel uitlachen.

Kan er totaal niet mee zitten.

Ik zou het wel onprettig vinden als ik me in zo’n gezelschap zou bevinden.

Totales Vollidiot

Iets dat mij 's nachts wakker houdt: apart betalen tijdens de wintersport. Afgelopen keren vooral opgemerkt bij onze Duitse mede-wintersporters, met als dieptepunt een groep van 10 mannen die alle 10 apart gingen afrekenen. Kennen onze oosterburen apps als wiebetaaltwat / splitwise niet? Wellicht is het tijd om de app “werzahltwas” te lanceren.

Vaak wordt ook door de bediende gevraagd of de rekening apart of tezamen afgerekend mag worden.
Wat mij betreft is het gewoon in elke berghut/restaurant 1 rekening per tafel, scheelt een hoop gedoe en tijd.

Hoe denken jullie hierover?

Jesper op 14 feb 2023 01:18

Heerlijk dit! En dan te bedenken dat wij Nederlanders wereldwijd de naam hebben met ‘going dutch’…

Ik vind het ook altijd wel onbegrijpelijk. Maar soms
ook vermakelijk (vooral als ze allemaal hun hele bestelling moeten opnoemen en het fout gaat) en als je erop zit te wachten is het wel eens een irritant gebeuren. Maar om er om 01:18 's nachts een topic voor te openen was nog niet bij mij opgekomen hoor🤣🤣

*bericht bewerkt door Martin9 op 14 feb 2023 07:23

🏂

Dat is me deze winter ook al opgevallen en inderdaad steeds Duitsers.
Maar hier in België heb je dat met (voornamelijk gepensioneerde/bejaarde) wielertoeristen. Met 25 op een terras, allemaal iets anders bestellen en apart afrekenen.
Niet leuk voor het personeel en ergens heeft het iets zieligs maar ja, ze doen maar.

Bla, bla, bla.

Dat is me deze winter ook al opgevallen en inderdaad steeds Duitsers.
Maar hier in België heb je dat met (voornamelijk gepensioneerde/bejaarde) wielertoeristen. Met 25 op een terras, allemaal iets anders bestellen en apart afrekenen.
Niet leuk voor het personeel en ergens heeft het iets zieligs maar ja, ze doen maar.

bartvwg op 14 feb 2023 07:21

Als ze 25x een fooi geven, dan is het wel weer gunstig voor het personeel ;-)

Peter Pos

Ik zou me er vooral niet druk over maken, maar je mag ze van mij wel uitlachen.

Geraertshoven op 14 feb 2023 06:57

Inderdaad. Dat is een zaak tussen de handelaars en de klanten. Ik zou vooral op mezelf focussen in die situatie, hoogstens eens kijken en lachen en dan weer een nieuw glaasje wijn bestellen en voortdoen…

Dat is me deze winter ook al opgevallen en inderdaad steeds Duitsers.
Maar hier in België heb je dat met (voornamelijk gepensioneerde/bejaarde) wielertoeristen. Met 25 op een terras, allemaal iets anders bestellen en apart afrekenen.
Niet leuk voor het personeel en ergens heeft het iets zieligs maar ja, ze doen maar.

bartvwg op 14 feb 2023 07:21

Als ze 25x een fooi geven, dan is het wel weer gunstig voor het personeel ;-)

peterpos op 14 feb 2023 08:05

Dit is het type klant dat zeker geen fooi geeft. ;)

Bla, bla, bla.

Ik snap het wel een beetje, want ken genoeg ergernissen de andere kant op.
Dat je zelf als arme student de goedkoopste pizza en 1 colaatje bestelt, en je al werkende reisgenoten biefstuk eten en de flessen wijn laten aanrukken, en dan voorstellen om de rekening gewoon door het aantal personen te delen.

Of dat je een flinke fooi op tafel legt, en een ander in de groep dan precies bij past tot het bedrag op de rekening ( en dus de fooi steelt).
Dat gezeur heb je tenminste niet als je apart afrekent.

Kun je in de wie betaalt wat- app ook verschillende bedragen per persoon invoeren?
Ik gebruik m wel eens voor drank met mijn sport team maar dan kun je alleen aangeven wie er wel of niet mee doen. En dan verbruikt iedereen ongeveer hetzelfde.

Ik heb zelf een aantal collega’s in Duitsland en ben ook 1-2 keer per jaar met hen op stap (in Duitsland). Uit eten, activiteit en dergelijke. Tikkie sturen of iets dergelijks kennen ze niet en even allemaal en vast bedrag in de pot leggen zien ze ook niet zitten omdat dan toch de één wat meer gebruikt dan de ander.
Dus inderdaad alles apart betalen. Soms zijn we met meerdere Nederlandse collega’s en gooien wij ons bedrag bij elkaar wat dan weer scheelt voor het personeel. En ik gaf altijd maar een ruime fooi ter compensatie van dat gedoe.

Bij wiebetaaltwat kun je inderdaad verschillende bedragen per persoon ingeven.
heb dit 2x gebruikt met een verre reis met (schoon)familie.
Dan hoef je niet meer op te letten wie wat betaalt en is het de verantwoordelijkheid van degene die afrekent om het ook in de app te zetten. En omdat er losse stellen bij waren en gezinnen met kinderen waren de bedragen per stel dus verschillend.
Na 3 weken reis 1 druk op de knop en iedereen krijgt een bericht wat hij/zij moet betalen en aan wie. Ik vind het top!

Don`t eat yellow snow

Iets dat mij 's nachts wakker houdt: apart betalen tijdens de wintersport. Afgelopen keren vooral opgemerkt bij onze Duitse mede-wintersporters, met als dieptepunt een groep van 10 mannen die alle 10 apart gingen afrekenen. Kennen onze oosterburen apps als wiebetaaltwat / splitwise niet? Wellicht is het tijd om de app “werzahltwas” te lanceren.

Vaak wordt ook door de bediende gevraagd of de rekening apart of tezamen afgerekend mag worden.
Wat mij betreft is het gewoon in elke berghut/restaurant 1 rekening per tafel, scheelt een hoop gedoe en tijd.

Hoe denken jullie hierover?

Jesper op 14 feb 2023 01:18

Ik vind dit altijd heel lastig, Met een kleine groep vrienden of familie vind ik gewoon 1 rekening dan betaal je om en om. Wordt de groep groter, en helemaal als je niet iedereen goed kent in de groep ,zou ik kiezen voor een gezamenlijke pot, waar iedereen een bedrag instort tot het op is ,en dan opnieuw .Zodat niet 1 persoon alles moet voorschieten. Wat tegenwoordig snel op loopt.
Dat het gedoe en tijd scheelt is natuurlijk alleen op het moment van afrekenen, hierna moet je de rekening weer delen, en bij iedereen weer zien dat je je geld terug krijgt, helemaal zoals @bartvwg aangeeft met 25 man op terras. Contant of via tikkie.
Splitten vind ik niet de fijnste manier ,maar het voorkomt ,scheve gezichten en je kan eten en drinken wat je zelf wilt zonder je bezwaard te voelen als je een duur drankje neemt, en een ander een watertje.

Een Duitse collega heeft me dat ooit een keer uitgelegd. Financiële discipline en je geld goed ‘bewaken’ is een nationale deugd. Het is een heel persoonlijke aangelegenheid en over geld praten ze niet graag, zelfs niet met beste vrienden of familie. Je eten afrekenen is dan ook iets tussen jezelf en het restaurant; daar heeft een ander niets mee te maken. Da’s te familiair / privé. Ze zullen nog sneller akkoord gaan met een groepsknuffel dan een rekening te splitten.

Aangezien de Duitsers en de Oostenrijkers gek zijn op cash, lijkt het me juist makkelijk.
Tenminste, zo doen wij het: je gooit het bedrag wat je zelf gegeten en gedronken hebt op tafel, een klein beetje afgerond naar boven (want opgeteld ligt er dan toch best een aardige fooi).
Heb je alleen maar grotere biljetten, dan liggen er op de stapel altijd wel wat kleinere biljetten om terug te pakken.

Hier gebuiken we ook altijd zo’n wiebetaaltwat app. Ook met wat grotere groepen. Iedereen betaalt gedurende de week wel van alles en als de ene keer een groepje nog ergens koffie gaat drinken en de andere helft niet, kun je dat gewoon makkelijk bijhouden. Einde vakantie de afrekening.
Zouden de Duitsers toch ook wel moeten kunnen waarderen, want je bewaakt het allemaal exact. Maargoed…

Enige keer dat ik weleens apart betaal is als we niet met een groep op vakantie gaan, maar met uit eten wel aanhaken bij een grote groep (25+ personen). Wat iedereen dan heeft genomen verschilt nogal en het gaat dan om een groter bedrag. Heb er dan ook minder problemen mee, het gaat dan niet om 25x 1 kopje koffie af te rekenen.

Ik vind dat tenminste service dat men apart nog kan afrekenen .
Dat men daar in de lage landen moeilijk over doet vind ik persoonlijk belachelijk …

Ik zeg altijd “keine Holländische Rechnung”, wat het bedienend personeel meestal wel grappig vindt.

Maar kennelijk is het dus een Duitse rekening, en geen Nederlandse…

Als ik een resto zou hebben zou ik er overigens niet aan mee werken. Kost veel te veel tijd allemaal. Sowieso kunnen de meeste hutten nog wel een efficiencyslag slaan. Ik zou bijvoorbeeld altijd bestellen via QR-code doen. Scheelt zoveel personeel.

*bericht bewerkt door havana op 14 feb 2023 12:03

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik vind dat tenminste service dat men apart nog kan afrekenen .
Dat men daar in de lage landen moeilijk over doet vind ik persoonlijk belachelijk …

evert op 14 feb 2023 11:19

Als het rustig is OK. Maar als de hele hut vol zit op een zondagmiddag en een flinke groep motorrijders wil allemaal apart hun ene koffietje en appeltaart afrekenen… liever niet. Dat gaat ten koste van de andere gasten.

Gang is alles

Ik vind dat tenminste service dat men apart nog kan afrekenen .
Dat men daar in de lage landen moeilijk over doet vind ik persoonlijk belachelijk …

evert op 14 feb 2023 11:19

Als het rustig is OK. Maar als de hele hut vol zit op een zondagmiddag en een flinke groep motorrijders wil allemaal apart hun ene koffietje en appeltaart afrekenen… liever niet. Dat gaat ten koste van de andere gasten.

Jesper op 14 feb 2023 12:03

Dit inderdaad

Gebeurt in NL bij met name de jeugd ook wel steeds meer. Zie ik bij ons in de zaak in ieder geval. Wij hebben er als horecabedrijf geen problemen mee het te faciliteren. Kwestie van je kassa systeem goed instellen. Wanneer alles op een bierviltje gaat zoals vaak op wintersport, dan duurt het idd even haha. Nadeeltje voor de betreffende groep: de laatste die betaalt is wel eens de sigaar omdat er nog teveel open staat.

. Ik zou bijvoorbeeld altijd bestellen via QR-code doen. Scheelt zoveel personeel.

havana op 14 feb 2023 11:32

0/10 voor gezelligheid imho

Wij (Belgen) zullen altijd ofwel om beurt betalen ofwel nadien met payconiq of bankapp de betaler terug betalen. Soms is het zelfs moeilijk om ook eens te kunnen betalen omdat iemand anders er die keer echt op staat. De jeugd (onze kinderen) betalen ook veeleer voor zichzelf, zo pot leggen is een ouderwets iets voor boomers vrees ik

. Ik zou bijvoorbeeld altijd bestellen via QR-code doen. Scheelt zoveel personeel.

evert op 14 feb 2023 12:48

Als dit ergens het geval is, pak ik de ski’s weer en ski ik naar de volgende tent. Zo ongelooflijk onpersoonlijk, doe dan gewoon complete zelfbediening.

Gang is alles

. Ik zou bijvoorbeeld altijd bestellen via QR-code doen. Scheelt zoveel personeel.

evert op 14 feb 2023 12:48

Als dit ergens het geval is, pak ik de ski’s weer en ski ik naar de volgende tent. Zo ongelooflijk onpersoonlijk, doe dan gewoon complete zelfbediening.

Jesper op 14 feb 2023 13:12

Hoe? En van zelfbediening ski je niet weg? in geval van de QR code heb je toch nog iemand die het je komt brengen? Dat is toch al 50% bediening?
Raar hoor.

Bla, bla, bla.

2 vakanties, 2 verschillende groepen voor mij.

Bij groep 1 gaat alles van de pot. Mocht je een avond op tijd naar het hotel gaan heb je kans dat je de volgende dag nog even het resterende bedrag mee in mag leggen, want er is de dag ervoor nog ingelegd en daarvan is nog pot over. Ligt er een beetje aan wat er ingelegd is en hoeveel daar van over is.

Bij groep 2(inderdaad nog vanuit studententijd) wordt wel samen afgerekend, maar wordt daarna voor elke persoon een deel van de rekening in de wiebetaaltwat gezet.

Beide systemen hebben voor- en nadelen, de een is heel fair maar veel werk en gezeur om weinig. De andere is ooit extreem oneerlijk maar wel lekker simpel. Apart afrekenen van een gedeelde rekening doe ik niet aan mee.

… zo pot leggen is een ouderwets iets voor boomers vrees ik

gh3500 op 14 feb 2023 12:57

Boomer present!
Die pot is echt alleen in Oostenrijk. Makkelijk onderling verrekenen, plus de voorkeur voor cash, en dus 2 vliegen in 1 klap.
In NL doen ook wij boomers om de beurt betalen, of tikkie/betaalverzoek via de bank-app.

Zo gaat dat tegenwoordig ,

Ieder zijn rekening is al moeilijk doen …
Liefst ook nog zo snel mogelijk via app bestellen , alles met trechter binnenwerken, pinnen , onderling de rekening uitpluizen (liefst buiten) en weer weg .

Heb het anders geweten .

*bericht bewerkt door evert op 14 feb 2023 14:46

Tsja. Als we na een wedstrijd even “nasporten” in de kroeg gooi je ongeveer op tafel wat je genuttigd hebt.
De laatste heeft de ene keer geluk (niets betalen) en de andere keer pech (beetje meer betalen).

Voel me er altijd wel ok bij.

Totales Vollidiot

. Ik zou bijvoorbeeld altijd bestellen via QR-code doen. Scheelt zoveel personeel.

evert op 14 feb 2023 12:48

Als dit ergens het geval is, pak ik de ski’s weer en ski ik naar de volgende tent. Zo ongelooflijk onpersoonlijk, doe dan gewoon complete zelfbediening.

Jesper op 14 feb 2023 13:12

Hoe? En van zelfbediening ski je niet weg? in geval van de QR code heb je toch nog iemand die het je komt brengen? Dat is toch al 50% bediening?
Raar hoor.

bartvwg op 14 feb 2023 13:26

In het kader van supporten met je portemonnee waar je achter staat.
Zelfbediening is vaak een goedkoper en sneller alternatief op bediening, daar heb ik niet veel op tegen al zal het bijna nooit mijn voorkeur genieten.

Gang is alles

Ik vind het grote nadeel van zelfbediening dat ik sta te wachten terwijl ze koken. Ik zit liever met een drankje te wachten tot mijn eten klaar is. Of ik dat eten dan via een QR code, bij een medewerker of welk alternatief dan ook bestel, dat maakt me niet zoveel uit.

En ja, er is ook zelfbediening waarbij je niet hoeft te wachten maar het eten al klaar ligt, daar ben ik ook wat minder fan van.

Maar goed, dat is wat offtopic in een gesprek over rekenings-splitsende-duitsers :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou nooit QR-only doen.

Het moet zijn bediening én QR. Naast elkaar. Klant kiest.

De boomers kunnen dan gewoon van de bediening gebruik maken. En alle niet-boomers bestellen via QR en hebben meteen hun drankje (en kunnen ook meteen afrekenen). Zeker in de drukke weken zijn de meeste hutten gewoon understaffed.

Dat laatste zal in Oostenrijk wel niet werken NUR BAR 🤣

*bericht bewerkt door havana op 14 feb 2023 17:15

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wat maakt iedereen zich hier toch druk? Als mensen willen splitsen en het personeel klaagt niet; laat ze lekker. Om daar al wakker van te gaan liggen…

Plaats een reactie