Plaatsing tolvignet Oostenrijk

Goed om te weten, zitten er inmiddels 3 op hier… toch maar even eraf krabben.

Gewoon een digitaal vignet kopen, maakt het een stuk makkelijker en je hoeft geen lelijke sticker weg te krabben…

Kan tegenwoordig digitaal op kenteken, hoef je helemaal geen sticker meer te plakken. 👍

En als je aanvinkt op de site (https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/) dat je als bedrijf koopt is de 18 dagen bedenktermijn niet van kracht. Dus kan je hem zsm in laten gaan.

Als particulier kan het vignet, als je vandaag besteld, hem op z’n vroegst op 4 maart in laten gaan zie ik net.

Toevallig heb ik hem net besteld (als bedrijf om de bedenktijd te skippen) nav het artikel in de Telegraaf en me toen bedacht dat ik hem nog niet had gekocht. En hij gaat vrijdag in.

Ik haal ze liever ter plekke.

Waarom zou je ze liever ter plaatse halen? Vertrouw je het digitale systeem niet? Of vind je de sticker gewoon leuk? 😉

Boek meestal last minute, dus haal het niet ruim van tevoren.

Aha, maar dan is het juist makkelijk om het digitaal te doen zoals ik hierboven beschreef.

Maar niks mis met het ter plekke te halen natuurlijk. Goede reis!

En als je als bedrijf besteld hoef je daar overigens niets voor te laten zien. Dus geen KVK nr of wat dan ook.

Boek meestal last minute, dus haal het niet ruim van tevoren.

Tiny-M op 14 feb 2023 18:54

Je kunt hem toch ook gewoon digitaal op de dag van vertrek bestellen? Ik zie echt geen enkel voordeel aan het halen van een vignet bij een benzinestation (of waar dan ook).

Zijn dit nieuwe regels of hebben ze er eerder nooit op gehandhaafd? Ik plakte ze altijd rechts op de ruit (aan de bijrijderskant dus) maar dat mag dus niet schijnbaar en op mijn vorige auto zaten er uiteindelijk 4 onder elkaar… Ik heb er in ieder geval nog nooit een bekeuring voor gehad dus of ik heb jaren mazzel gehad of er is onlangs iets veranderd in de manier van handhaven.

Op mijn huidige auto heb ik een digitaal vignet genomen en dat gaat ook prima, scheelt in ieder geval plakken en krabben.

🏂

Zijn dit nieuwe regels of hebben ze er eerder nooit op gehandhaafd? Ik plakte ze altijd rechts op de ruit (aan de bijrijderskant dus) maar dat mag dus niet schijnbaar en op mijn vorige auto zaten er uiteindelijk 4 onder elkaar… Ik heb er in ieder geval nog nooit een bekeuring voor gehad dus of ik heb jaren mazzel gehad of er is onlangs iets veranderd in de manier van handhaven.

Op mijn huidige auto heb ik een digitaal vignet genomen en dat gaat ook prima, scheelt in ieder geval plakken en krabben.

Martin9 op 14 feb 2023 19:05

Ze doen het meer en meer met camera’s…

Wij halen de sticker altijd op de heen weg bij het laatste tankstation voor de grens of bij het tankstation bij de grens. Waarom? Omdat het kan😏

Daarbij is het simpel, overzichtelijk en schaffen we het vignet op het noodzakelijke moment aan en dat ook nog eens voor het juiste bedrag😂

Bij aanschaf plakken we de sticker op het raam en op de terugweg verwijderen we de sticker indien we een stukje Duitsland in zijn.

Voor ons is het kopen van een vignet een fijne bijdrage om in de vakantie vibe te komen. Iets om naar uit te kijken. Wij hebben dan ook weinig met alle digitale oplossingen voor het vignet… jaja die zijn er ook en dat ook nog onder de 45!

Wel moet je inderdaad weten dat je het bonnetje even moet bewaren en dat je dus niet je raam vol kan plakken met vignetten…

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

“Een vignet in een hoesje doen of vastmaken met plakband lijkt een garantie voor een boete, aangezien je dan een vignet mogelijk zou kunnen doorverkopen.”

Knappe camera’s die kunnen zien dat je sticker met plakband vast zit. Dat had ik het afgelopen jaar wel gedaan, omdat ik halverwege het jaar van auto ging veranderen en dan moet je eigenlijk weer een nieuwe jaarsticker kopen. Daar had ik geen zin in.

De afgelopen vijf jaar heb ik geen enkele fysieke vignetcontrole gezien. Daarvoor wel regelmatig.

Peter Pos

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

Op dezelfde site (asfinag) kan je al een (digitaal) kaartje kopen voor de A10 Tauernautobahn. Ik kan alleen de datum niet aanpassen en is het zo dat je dan voorrang krijgt bij de rij net zoals bij de tol in Frankrijk?

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

sge op 14 feb 2023 20:57

Wat was de reden/overtreding voor de boete?

Net als Bruuuno vind ik het kopen onderweg een beetje erbij horen. Sommigen hier lijken wel een belang te hebben bij asfinag om mensen over te halen om vooral alles al thuis geregeld te hebben.
Ik regel de skipas al van te voren, de milieusticker voor DE, dus laat mij lekker dat vignet tijdens een tankstop of koffiestop kopen ;)

Aftellen maar!

“So bringen Sie die Vignette richtig an
Pkw-Vignette

Kleben Sie die Vignette gut sichtbar innen auf die Windschutzscheibe (unsere Empfehlung: links oben oder im Bereich des Rückspiegels).”
https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/klebevignette/…

Empfehlung!

Net als Bruuuno vind ik het kopen onderweg een beetje erbij horen. Sommigen hier lijken wel een belang te hebben bij asfinag om mensen over te halen om vooral alles al thuis geregeld te hebben.
Ik regel de skipas al van te voren, de milieusticker voor DE, dus laat mij lekker dat vignet tijdens een tankstop of koffiestop kopen ;)

Matthieu op 14 feb 2023 21:06

Ik vind het wel prettig, digitaal via asfinag zelf. Ik kocht altijd een vignet bij de anwb, maar nu dus niet meer. Rechtstreeks bij asfinag en nog goedkoper ook nog. Ik heb geen zin om op de drukke voorjaarsvakantie-zaterdag na de files rondom München ook nog te stoppen voor een vignet. Ik koop hem wel pas kort van te voren.

Overigens afgelopen zomer op de terugweg vanuit Toscane wel pas op de Brenner een vignet gekocht. Is toch minder druk en de pauze is dan een goede reden en afwisseling van de lange autorit.

Ik kan me voorstellen dat als je niet op de drukke zaterdag rijdt, de stop voor een vignet een leuke reden is om even te pauzeren…

Op dezelfde site (asfinag) kan je al een (digitaal) kaartje kopen voor de A10 Tauernautobahn. Ik kan alleen de datum niet aanpassen en is het zo dat je dan voorrang krijgt bij de rij net zoals bij de tol in Frankrijk?

Nemrah op 14 feb 2023 20:58

Voor die weg weet ik het niet meer, maar bijv op de Brenner hoef je dan niet meer in de rij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op dezelfde site (asfinag) kan je al een (digitaal) kaartje kopen voor de A10 Tauernautobahn. Ik kan alleen de datum niet aanpassen en is het zo dat je dan voorrang krijgt bij de rij net zoals bij de tol in Frankrijk?

Nemrah op 14 feb 2023 20:58

Ja. Aan de linker kant is een aparte rijstrook met een groot groen bord er boven, waar je langzaam door kan rijden.

Annoying skiers since 2003

Thanx! Toch t overwegen waard om dan al een kaartje te hebben…

Ik zit echt met verbazing te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die, in de wetenschap dat het digitaal kan, er bewust voor kiezen om een sticker te plakken en sommigen zelfs meerdere stickers laten zitten.
Ik vond dat vroeger echt super irritant dat je zo’n sticker moest halen en op je ruit moest plakken en vervolgens bij terugkomst er weer af moest krabben. Laten zitten was voor mij echt geen optie. Hij moest er echt zo snel mogelijk weer af.

Annoying skiers since 2003

Geen last van om ze te laten zitten. Die van Zwitserland moet ik sowieso een jaar laten zitten (voordeel van januari op vakantie gaan, dan kun je 1 vignet 2x gebruiken). Kost me trouwens echt geen tijd extra. Ik tank en koop en vignet erbij. Denk nog sneller in dit geval dat online bestellen.
Verder bestel ik trouwens wel zo’n beetje alles online, ook vaak de skipas.

Wij gaan er bij kufstein sud af dus geen een nodig.

Geen last van om ze te laten zitten. Die van Zwitserland moet ik sowieso een jaar laten zitten (voordeel van januari op vakantie gaan, dan kun je 1 vignet 2x gebruiken).

Tiny-M op 14 feb 2023 23:02

Daar heb ik dus wel last van. Hij moet er echt vanaf en wel helemaal tot het laatste stukje folie en de laatste lijmresten. Ik vind het echt een nadeel van Zwitserland dat het daar nog niet digitaal kan.
Wij gaan meestal niet twee keer binnen 14 maanden naar Zwitserland, maar mocht dat toch gebeuren, koop ik nog liever twee keer een jaarvignet dan dat ik een heel jaar met zo’n sticker op m’n ruit rond moet rijden.

Kost me trouwens echt geen tijd extra. Ik tank en koop en vignet erbij. Denk nog sneller in dit geval dat online bestellen.

Tiny-M op 14 feb 2023 23:02

Moet je wel toevallig moeten tanken bij een pomp waar ze vignetten verkopen. Dat is toch alleen bij tankstations vlak bij de grens?
Ik tank als de tank bijna leeg is en dat is meestal niet vlak voor de grens.
Het online bestellen kost mij minder tijd dan de sticker er af krabben, maar dat ligt waarschijnlijk aan de manier hoe ik dat ding er af haal, aangezien ik dat, zoals je bovenstaand kan lezen, nogal serieus neem.

Maar goed. Ieder zijn ding.

Annoying skiers since 2003

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

sge op 14 feb 2023 20:57

Wat was de reden/overtreding voor de boete?

Geraertshoven op 14 feb 2023 21:04

Geen vignet zichtbaar.

Bedankt voor dit topic.

Ik plakte mijn vignet altijd rechtsonder. Was me er niet van bewust dat het linksboven moet. Gelukkig is het altijd goed gegaan.

Totales Vollidiot

Plaats een reactie