Plaatsing tolvignet Oostenrijk

Leuk om te lezen dat je met een digitaal vignet niet meer in de rij hoeft bij de Brennerpas… besef je dan wel dat er een rij moet zijn…

Verder ben ik het natuurlijk eens met alle mensen die het digitaal willen en daar zeker de voordelen van inzien en dit ook benaderen als een eerste reis behoefte. Lekker bezig!

Ik haal vaak spoedig de sticker er af, maar het is natuurlijk schandalig dat andere mensen zijn die stickers laten zitten. Waarom houden die mensen geen rekening met het onbegrip van de snel afhalers? Er is natuurlijk niets ergers dan dat… allemaal…

STEUN GIRO 555!

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

sge op 14 feb 2023 20:57

Wat was de reden/overtreding voor de boete?

Geraertshoven op 14 feb 2023 21:04

Geen vignet zichtbaar.

sge op 15 feb 2023 06:14

Dan heb je m waarschijnlijk niet goed opgeplakt (bijv. in de “Tönungsstreifens”).
Nogmaals: De plaats van plakken die aangegeven staat op de sticker is een advies.

Bedankt voor dit topic.

Ik plakte mijn vignet altijd rechtsonder. Was me er niet van bewust dat het linksboven moet. Gelukkig is het altijd goed gegaan.

Kdtl op 15 feb 2023 06:58

Herkenbaar. Zo deed ik het voorheen ook.
Heb hem tegenwoordig boven achter de spiegel.
Nu ook nog geen vignet gekocht.
Het zou maar zo kunnen zijn dat we toch een dag eerder gaan.

It is an amazing world

Goed om te weten, zitten er inmiddels 3 op hier… toch maar even eraf krabben.

Tiny-M op 14 feb 2023 18:35

Hee ja, dat klopt, zie ook: https://www.oeamtc.at/thema/maut-vignette/
Oei.
Zelf heb ik er nu 4 (ik ben te lui om die af te krabben) dus ik ben wel heel stout, ik laat (in de zomer) mijn wagen volledig poetsen en laat dan ook de verzameling stickers weghalen. Tsja, voor 120 euro ga ik het toch eens aan mijn vrouw vragen, hopelijk peutert ze er het 2-maanden vignet niet af. :p

Overigens denk ik dat ze er niet zo nauw op kijken, zie zo wel meerdere wagens met een jarenlang verzameling rijtje stickers (leuk toch) en zelf heb ik er in de winter altijd meerdere zonder ooit gestraft te zijn.

Bla, bla, bla.

Zijn dit nieuwe regels of hebben ze er eerder nooit op gehandhaafd? Ik plakte ze altijd rechts op de ruit (aan de bijrijderskant dus) maar dat mag dus niet schijnbaar en op mijn vorige auto zaten er uiteindelijk 4 onder elkaar… Ik heb er in ieder geval nog nooit een bekeuring voor gehad dus of ik heb jaren mazzel gehad of er is onlangs iets veranderd in de manier van handhaven.

Op mijn huidige auto heb ik een digitaal vignet genomen en dat gaat ook prima, scheelt in ieder geval plakken en krabben.

Martin9 op 14 feb 2023 19:05

De regels stonden toch altijd duidelijk op de sticker vermeld waar je hem moest plakken. Die zijn al lang zo. Dus helemaal niet aan de passagierskant. Ik zie nog altijd veel Belgen die de sticker idd aan de verkeerde kant hebben hangen… Is toch gewoon lezen wat erop staat vraag ik me dan af? De digitale gebruik ik nu ook al en tijdje, is veel handiger.

Heb het online kopen recentelijk ontdekt toen de rij voor de kassa reikte tot aan de ingang. Heeft me toch 10 minuten bespaard.

Gang is alles

Heb het online kopen recentelijk ontdekt toen de rij voor de kassa reikte tot aan de ingang. Heeft me toch 10 minuten bespaard.

Jesper op 15 feb 2023 08:58

Die je vervolgens weer moet inleveren als je bij een QR-menurestaurantje komt.

Wel jammer dat er weinig begrip is voor iemand anders zijn keuze. Ik vind het fijn om vooraf digitaal geregeld te hebben, zowel de tol van de Oostenrijkse autobahn als dat van de Brenner. Heerlijk vind ik, om bij de Brenner niet weer een pas o.i.d. gereed te moeten hebben, maar gewoon lekker op kentekenherkenning door het poortje. Helemaal goud.

Maar vind je het fijn om de tolsticker onderweg bij een tankstation te kopen en vervolgens te plakken omdat dat bijdraagt aan het vakantiegevoel, ook helemaal prima! Ieder zijn ding toch?

Het heeft helemaal geen zin om iemands persoonlijke voorkeur met argumenten te proberen weerleggen.

Even een vraag over die digitale Brennerpas.
Ik dacht een paar jaar geleden als zuinige Hollander nog even voor de grens met Italie te gaan tanken in Oostenrijk. Dus ik op de Brenner even de snelweg af en tanken. Kom ik weer bij de snelweg, moest ik weer opnieuw betalen. Niet de volledige mep, maar toch nog iets van €4 of €5, terwijl ik beneden als €9 had betaald. Was ik zo maar de helft van mijn ‘tankwinst’ weer kwijt. Gewoon eigen schuld natuurlijk.
Maar is dit wel mogelijk met die digitale Brennerpas om halverwege er even af te gaan en zonder extra kosten er weer op?

Heb het online kopen recentelijk ontdekt toen de rij voor de kassa reikte tot aan de ingang. Heeft me toch 10 minuten bespaard.

Jesper op 15 feb 2023 08:58

Die je vervolgens weer moet inleveren als je bij een QR-menurestaurantje komt.

Geraertshoven op 15 feb 2023 09:01

Zo houd je de balans! Hahaha

Gang is alles

Ik vind dit een gevalletje bangmakerij, er licht nu voldoende sneeuw dus moet de Telegraaf wat anders verzinnen zo vlak voor de voorjaars vakantie. En het is allemaal niet zo moeilijk achterop het vignet staat hoe en waar die geplakt moet worden.

Ik wou alleen maar mensen tippen om onnodige kosten te besparen. Ik kan me indenken dat een menselijke controle het al lang goed vindt als er ergens een vignet zichtbaar is. Tegenwoordig is het steeds makkelijker om met vision systemen zaken te controleren. Hoe minder verstoring, des te beter het systeem functioneert. Een vaste locatie en minder stickers zorgt voor een betere functionaliteit van het systeem.

… met vision systemen zaken te controleren.

Skizoeker op 15 feb 2023 11:07

Zouden die systemen dan ook werkelijk de gaatjes in het tolvignet lezen om de geldigheid te toetsen?
(in het donker, bij flinke sneeuwval, bij reflecterende zon, etc)

Naar aanleiding van dit onderwerp toch het Brenner vignet maar even bij Asfinag gekocht.
Die is mooi flexibel inzetbaar en kan direct ingaan als je de optie “ondernemer” aanvinkt.
Oostenrijk vignet koop ik wel even bij de grens als ik daar langs kom.

It is an amazing world

Zijn dit nieuwe regels of hebben ze er eerder nooit op gehandhaafd? Ik plakte ze altijd rechts op de ruit (aan de bijrijderskant dus) maar dat mag dus niet schijnbaar en op mijn vorige auto zaten er uiteindelijk 4 onder elkaar… Ik heb er in ieder geval nog nooit een bekeuring voor gehad dus of ik heb jaren mazzel gehad of er is onlangs iets veranderd in de manier van handhaven.

Op mijn huidige auto heb ik een digitaal vignet genomen en dat gaat ook prima, scheelt in ieder geval plakken en krabben.

Martin9 op 14 feb 2023 19:05

De regels stonden toch altijd duidelijk op de sticker vermeld waar je hem moest plakken. Die zijn al lang zo. Dus helemaal niet aan de passagierskant. Ik zie nog altijd veel Belgen die de sticker idd aan de verkeerde kant hebben hangen… Is toch gewoon lezen wat erop staat vraag ik me dan af? De digitale gebruik ik nu ook al en tijdje, is veel handiger.

Joy85 op 15 feb 2023 08:55

Tsja, Belgen…🤦‍♂️

LA NORMA😍☃️

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

sge op 14 feb 2023 20:57

Wat was de reden/overtreding voor de boete?

Geraertshoven op 14 feb 2023 21:04

Geen vignet zichtbaar.

sge op 15 feb 2023 06:14

Dan heb je m waarschijnlijk niet goed opgeplakt (bijv. in de “Tönungsstreifens”).
Nogmaals: De plaats van plakken die aangegeven staat op de sticker is een advies.

Geraertshoven op 15 feb 2023 08:21

Dat zeg ik

*bericht bewerkt door sge op 15 feb 2023 12:40

… met vision systemen zaken te controleren.

Skizoeker op 15 feb 2023 11:07

Zouden die systemen dan ook werkelijk de gaatjes in het tolvignet lezen om de geldigheid te toetsen?
(in het donker, bij flinke sneeuwval, bij reflecterende zon, etc)

Jay op 15 feb 2023 11:16

Waarschijnlijk niet. Maar het is makkelijk geld verdienen als je via een automatisch systeem een boete kunt sturen als een vignet niet op de juiste plaats zit.

ER IS GEEN VERKEERDE PLEK, ER IS ALLEEN EEN ONJUIST ZICHTBARE PLEK (bv. in een band) OF EEN ONVEILIGE PLEK (midden in je gezichtsveld). DE AANGEGEVEN PLEK OP DE STICKER IS EEN ADVIES.

Het is bang- en stemmingmakerij van De Telegraaf.

Schreeuwen lucht best op hè?
😖

Totales Vollidiot

Probleem met de caps lock?

ER IS GEEN VERKEERDE PLEK, ER IS ALLEEN EEN ONJUIST ZICHTBARE PLEK (bv. in een band) OF EEN ONVEILIGE PLEK (midden in je gezichtsveld). DE AANGEGEVEN PLEK OP DE STICKER IS EEN ADVIES.

Het is bang- en stemmingmakerij van De Telegraaf.

Geraertshoven op 15 feb 2023 18:23

ANWB niet de Telegraaf! Telegraaf doet netjes aan bronvermelding. Niet zeuren. Kleine moeite om het vignet op de juiste plaats plakken.

https://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2023/februari/tientallen…

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

sge op 14 feb 2023 20:57

Ben je niet in beroep gegaan, met als bewijs dat je die sticker wel op je ruit hebt?

Peter Pos

Ik geloof er geen reet van dat je een boete krijgt voor een sticker (te veel) op een verkeerde plek.
Er zitten er nu 3 op naast spiegel bovenaan en de volgende komt er naast.

Geraertshoven op 14 feb 2023 20:08

Afgelopen zomer nog mogen ontvangen €120,- de kliko in met een geldige sticker.
Eigen schuld locatie waar dat ding te plakken enz staat gewoon op de sticker bij aankoop.

sge op 14 feb 2023 20:57

Ben je niet in beroep gegaan, met als bewijs dat je die sticker wel op je ruit hebt?

peterpos op 15 feb 2023 19:31

En hoe toon ik dat een maand of twee later nog aan? Vergeefse moeite die mij aan tijd een veelvoud van de boete zou gaan kosten. Boete was reeds voldaan door leasemaatschappij en ingehouden van salaris

Nou, digitaal gaat wel lekker hoor!

Vandaag door de Tauerntunnel A10 gereden, heerlijk over de linker baan want had een digitaal kaartje gekocht…. Helaas was er geen file… 🤣

Als je een er een koopt (niet digitaal) en die even op je spijkerbroek plakt een keer of twee, dan gaat ie veel gemakkelijker van je raam af. Zonder krabben en lijmresten achterlatend.

Volgens mij ooit hier op het forum gelezen, echt een goede tip.

De zogezegde voordelen van het online aanschaffen van een tolvignet lijken me toch eerder persoonsgebonden te zijn. Ik vind het net een toename aan flexibiliteit door een vignet ter plaatse aan te schaffen, daardoor word je niet gebonden door een bepaalde route. Zo reden we afgelopen vakantie over de Reschenpass en het Vinschgau in plaats van de Brennerpas.

Conclusie: smaken verschillen.

Plaats een reactie