Voorjaarsvakantie 2024 - Advies Dolomieten of toch Livigno?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Hallo Wintersporters!

Door het nieuwsbericht over de drukke weken volgend jaar ben ik direct aan het nadenken gegaan over waar wij dan volgend jaar in de voorjaarsvakantie maar eens heen moeten gaan. Voor januari hebben we al Frankrijk geboekt, dit jaar hebben we nog Oostenrijk op de planning. Zo kwamen we voor volgend jaar op Italië uit en wel op twee plekken: de Dolomieten (Dolomiti Superski) of Livigno.

Nu vind ik het zelf leuk om adviezen van jullie te lezen naast onderzoek wat ik zelf doe natuurlijk. De Dolomieten zijn groot, heel veel uitvalsbasissen, Livigno omdat ik daar altijd een keer heen zou willen. Welke uitvalsbasis zouden jullie adviseren op basis van onderstaande? Alvast bedankt en lang leve de voorpret!

Wie zijn wij?
Ik, vrouw tegen die tijd 35 jaar, ski sinds 2019, op dat moment zeker 6 weken ervaring op de pistes in de sneeuw en losse dagen winterberg. Daarnaast wekelijks in de skihallen te vinden (alleen niet in de coronasluitingen). Redelijk ervaren, schat mijzelf in op niveau 6 a 7. Heb een geschiedenis met angst maar ski momenteel fijn rode pistes en kan zwarte pistes ook aan (maar als het niet hoeft dan sla ik ze net zo lief over). Aanwezigheid makkelijke pistes voor snowboarden een pré.

Mijn man, dan 40. Zelfde niveau op de ski’s maar dan zonder de angstgeschiedenis. Daarnaast ook actief snowboarder.

Onze dochter, dan 8. Mega fanatiek met skiën en zit tegen die tijd hopelijk op een slalom vereniging. Duikt alle pistes af, ontzettend goed gecontroleerd carvend (jaloersmakend gewoon). Op het moment in het bezit van de 3me etoile en wil zsm alle team etoiles halen bij de ESF. Vrij ambitieus en ook begonnen met snowboarden inmiddels.

En heel misschien nog een volwassen beginner die tegen die tijd wel eea in Snowworld heeft gedaan en dan een week les in Frankrijk achter de rug heeft.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 15 feb 2023 11:48

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Serre Che. Aantal toeristen bedden daar in vergelijking met aantal kilometers aan pistes is vrij ‘laag’, dus echt super druk zoals in de massa gebieden wordt het nooit. Andere opties zijn Haute maurienne gebeiden (val censi, norma,…), neem de eskimo pas en je kan in de hele vallei gaan skien, dus als het ergens te druk aan voelt kan je naar ander gebied rijden.
Als het niet frankrijk moet zijn: monte rosa ski, altijd vrij rustig, alleen niet zo geschikt voor echte beginners, dus zal afhangen van de leercurve van de volwassen beginner.

Val Cenis kennen we inderdaad, daar gaan we in januari voor de tweede keer naartoe (al geboekt)! We willen het liefst Italië in februari 24, maar staan uiteraard open voor allerhande suggesties!

Ik ga Serre Che en Monta Rosa gelijk even opzoeken!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 15 feb 2023 12:16

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als het de week 17-24 februari is, dan zeker Italië als drukte een criterium is. In Frankrijk hebben dan net twee regio’s vakantie. Ook al heeft de regio Marseille geen vakantie, het gaat dan gevoelig drukker zijn in de Franse Zuid-Alpen en Serre Che. Net over de grens in Italië is het dan wel een heel stuk rustiger.

Livigno lijkt me beter met de beginner erbij. Dat zijn drie aparte en compacte gebiedjes. Daar dan kan iedereen de piste nemen die hij/zij wil. Je komt elkaar vanzelf weer tegen onderweg of bij de lift.
Als het aan mij lag, zou ik de beginner thuis laten 😬 (of de leercurve optrekken) en naar de Dolomieten gaan langs de Sella Ronda. Op een week kan je er mooie tochten maken en heb je ook ruim de tijd om bij leuke gebieden of pistes te blijven hangen.

*bericht bewerkt door Hupla op 15 feb 2023 12:50

Het hangt vanaf welke week je gaat. Puur qua drukte zal in de week van 10-17 februari Livigno een betere optie zijn ivm vakanties van de Duitsers (die het liefst naar Duitstalige gebieden, groot deel van de Dolomieten dus, gaan). Een week later maakt het volgens mij niet zoveel meer uit en zou ik de keus vooral op wensen maken.

Ik denk dat een belangrijke overweging dan is: wil je elke dag andere pistes skiën? Of is het juist lekker om in een kleiner stuk te skiën? Op basis van je wensen zou overigens Cervinia ook best een optie kunnen zijn?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voordeel van IT tov FR is dat ze daar geen voorjaarsvakantie hebben.

Maurienne is inderdaad wel een stuk rustiger dan de noordelijke Savoie (3V etc).

Dolomieten is een stuk drukker dan de rest van IT, omdat veel Duitsers die naar IT gaan, naar de Dolomieten gaan. Omdat ze er duits spreken. Daarvan heb je minder last in het deel waar ze Ladinisch of Italiaans spreken. Arabba, Civetta etc.

Naar Livigno gaan ook aardig wat Duitsers, maar minder dan naar de Dolomieten. Vanwege de lange reis heb je daar geen last van dagjesmensen en sowieso rustiger.

Aosta en Piemonte is echt stukken rustiger in de voorjaarsvakantie.
-Gressoney
-La Thuile
-Cervinia, hoewel ik daar wel het authentieke VdA gevoel mis, oud tekentafel dorp
-Sauze d Oulx, makkelijk te bereiken via de tunnel, vrijwel alleen autoroute
-Bardonecchia, idem

Van al deze 5 plaatsen staan een flink aantal reviews op deze site.

The older I get, the better I was

Jullie hulp en suggesties is allemaal super welkom! Ik ga mij in alles wat hier genoemd wordt verdiepen, blijf maar doorkomen met de ervaringen! Ik ben namelijk echt een Italië beginner qua ski en wil mij graag op basis van ervaringen van anderen verdiepen en inlezen.

Wij hebben op zich geen moeite met het niet kunnen maken van tochten en het herhalen van pistes, daarom gaan we ook naar Val Cenis!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als je daar geen moeite mee hebt dan zijn Livigno en Cervina (en de hierboven verder genoemde gebieden) wel echt mooie bestemmingen (al kunnen tochten in Cervinia prima), ook omdat ze beiden veel ‘medium’ pistes hebben.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hallo Wintersporters!

Door het nieuwsbericht over de drukke weken volgend jaar ben ik direct aan het nadenken gegaan over waar wij dan volgend jaar in de voorjaarsvakantie maar eens heen moeten gaan. Voor januari hebben we al Frankrijk geboekt, dit jaar hebben we nog Oostenrijk op de planning. Zo kwamen we voor volgend jaar op Italië uit en wel op twee plekken: de Dolomieten (Dolomiti Superski) of Livigno.

Nu vind ik het zelf leuk om adviezen van jullie te lezen naast onderzoek wat ik zelf doe natuurlijk. De Dolomieten zijn groot, heel veel uitvalsbasissen, Livigno omdat ik daar altijd een keer heen zou willen. Welke uitvalsbasis zouden jullie adviseren op basis van onderstaande? Alvast bedankt en lang leve de voorpret!

Wie zijn wij?
Ik, vrouw tegen die tijd 35 jaar, ski sinds 2019, op dat moment zeker 6 weken ervaring op de pistes in de sneeuw en losse dagen winterberg. Daarnaast wekelijks in de skihallen te vinden (alleen niet in de coronasluitingen). Redelijk ervaren, schat mijzelf in op niveau 6 a 7. Heb een geschiedenis met angst maar ski momenteel fijn rode pistes en kan zwarte pistes ook aan (maar als het niet hoeft dan sla ik ze net zo lief over). Aanwezigheid makkelijke pistes voor snowboarden een pré.

Mijn man, dan 40. Zelfde niveau op de ski’s maar dan zonder de angstgeschiedenis. Daarnaast ook actief snowboarder.

Onze dochter, dan 8. Mega fanatiek met skiën en zit tegen die tijd hopelijk op een slalom vereniging. Duikt alle pistes af, ontzettend goed gecontroleerd carvend (jaloersmakend gewoon). Op het moment in het bezit van de 3me etoile en wil zsm alle team etoiles halen bij de ESF. Vrij ambitieus en ook begonnen met snowboarden inmiddels.

En heel misschien nog een volwassen beginner die tegen die tijd wel eea in Snowworld heeft gedaan en dan een week les in Frankrijk achter de rug heeft.

LoveToSki op 15 feb 2023 11:44

Ik heb zelf als beginner (tweede skiweek) naar Val Gardena gedaan.
Had helemaal geen problemen met rustige / makkelijke en lange blauwe pistes te vinden. Uitdaging genoeg.
Heb echter geen vergelijking met Livigno.

Cervinia, idd veel pistes die goed te doen zijn ook voor de minder ervaren wintersporter. Wel bewust zijn van het feit dat het een wat meer windgevoelig gebied is (en de liften worden dan soms, geheel of gedeeltelijk, stilgelegd). Voor snowboarders (zoals ik): weinig sleepliften.

We hebben de keuze inmiddels teruggebracht tot Arabba, Val Gardena of Alta Badia. Instap naar Sella Ronda maar ook als gebied zelf leuk en passend hebben wij het idee!

Cervinia sprak ons ook erg aan dus die hebben we opgeslagen voor later. We hebben zelfs Andorra bekeken (en opgeslagen) maar de Dolomieten trekken ons het meeste (ook ivm het natuurschoon).

Nu op zoek naar accommodaties en skischolen, want daarop gaan we de keuze uiteindelijk baseren.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 25 mrt 2023 12:44

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dolomieten !
Ik kwam een jaar of 10 geleden voor het eerst in de Dolomieten (na vanaf 1984 vooral in Frankrijk en Oostenrijk geskied te hebben) voor het eerst in de Dolomieten en was flabbergasted.
Dolomieten blijven betoveren, doen !

We hebben de keuze inmiddels teruggebracht tot Arabba, Val Gardena of Alta Badia. Instap naar Sella Ronda maar ook als gebied zelf leuk en passend hebben wij het idee!

Cervinia sprak ons ook erg aan dus die hebben we opgeslagen voor later. We hebben zelfs Andorra bekeken (en opgeslagen) maar de Dolomieten trekken ons het meeste (ook ivm het natuurschoon).

Nu op zoek naar accommodaties en skischolen, want daarop gaan we de keuze uiteindelijk baseren.

LoveToSki op 25 mrt 2023 12:43

Arabba wel oppassen met een beginner, er zijn quasi geen beginnerspistes. Natuurlijk als je de Arabba fly pakt ben je zo in Alta Badia waar je wel veel gemakkelijke pistes hebt.

De keuze is uiteindelijk zo net gevallen op Val Gardena! Zonder de beginner, onderaan de Saslong lift. Zowel met bus als direct naar boven alle kanten op. Nu aftellen!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Alta badia, ideaal met beginners… Arabba is pittiger 😉

De keuze is uiteindelijk zo net gevallen op Val Gardena! Zonder de beginner, onderaan de Saslong lift. Zowel met bus als direct naar boven alle kanten op. Nu aftellen!

LoveToSki op 14 apr 2023 17:18

Kan - ondanks het ontbreken van een voorjaarsvakantie - ook goed druk zijn. De liften kunnen het over het algemeen goed aan, maar zeker rondom de Sella kan het erg druk zijn. Met name omdat Duitsers en Nederlanders het gebied de afgelopen jaren goed (en helaas steeds beter) weten te vinden. Inmiddels bezoek ik deze gebieden enkel in het laagseizoen en zelfs dan ben ik matig enthousiast over het aantal wintersporters.

Mr. Slow

Plaats een reactie