Laadpaalfile verwacht

https://www.ad.nl/auto/onderzoek-wintersporters-met-elektris…

Elektrische zwarte zaterdag verwacht, lees tips in het artikel

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 27 feb 2023 16:41: verhuisd naar juiste categorie

Mooi, dan heb ik ze mooi niet voor mij in mijn fossiele BMW!

Het AD weer door de bocht. Wat een ongelofelijk slechte krant is dat met hun niet aflatende stroom aan negatieve berichten over elektrisch rijden.

En nog veel meer andere zaken waarvan je je afvraagt wat die ‘journalisten’ daar bezielt.

In de praktijk zal er wel weer ergens een locatie zijn waar het een paar uurtjes wat drukker is met wachttijd. Alsof dat met brandstof niet voorkomt (weldegelijk, zelf meermaals meegemaakt).

Toch wel vaak tijdens de krokus vakantie aardige rijtjes wachtende Tesla’s gezien in Duitsland, zal best te doen zijn maar je moet neem ik aan de tijd nemen…ik tank nog wel even…dus ik denk dat de AD toch gelijk heeft…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 feb 2023 00:12

Het laatste half jaar 4x op en neer Zuid-Tirol gereden, bij al mijn tankbeurten tot dusver 1 (één!) E-auto zien opladen bij de tankstations waar ik was en/of waar ik de E-laders kon zien staan. En er staan op een aantal plaatsen veel van die laadstations.

Dus het zal wel meevallen, maar aangezien enkel jullie Nederlanders E-rijden (en dan nog voor 90% in die afschuwelijk lelijke Tesla’s) denk ik dat je best wat eerder gaat laden voor jullie allemaal aan dezelfde laadstations gaan staan. :-)
Beter een keertje meer en wat korter gaan laden dan moeten aanschuiven.
En een koffietje of T-tje meer drinken.

Bla, bla, bla.

Het AD weer door de bocht. Wat een ongelofelijk slechte krant is dat met hun niet aflatende stroom aan negatieve berichten over elektrisch rijden.

En nog veel meer andere zaken waarvan je je afvraagt wat die ‘journalisten’ daar bezielt.

In de praktijk zal er wel weer ergens een locatie zijn waar het een paar uurtjes wat drukker is met wachttijd. Alsof dat met brandstof niet voorkomt (weldegelijk, zelf meermaals meegemaakt).

DSvier op 15 feb 2023 23:24

Een kritische blik op elektrisch rijden is al meteen een negatieve stroom… :-/ https://www.youtube.com/shorts/UqEwLle8xKU

Draai het en keer het zoals je wil, maar een fossiele brandstof is bijgevuld in 5 minuten. Zo’n elektrische wagen… Wat is het? 30-60 min? Als er overcapaciteit is op de wegen gaan er op zulke flessenhalzen zich opstoppingen voordoen. Dat is met de fossiele brandstoffen niet anders, zo herinner ik mij verleden jaar in Frankrijk monsterfiles op de autosnelwegen ik dacht in oktober aan de tankstations. Maar na elke paar minuten is het wel aan de volgende wagen om vol te tanken.

Volgens mij is de grote schuldige hier niet de constructeurs of de capaciteit, want die is echt wel toegenomen de laatste 10 jaar en je kan ook niet palen gaan zetten die enkel nuttig zijn op pakweg 10 dagen van het jaar. De grote schuldige is de mentaliteit dat iedereen zaterdag op zaterdag moet wisselen, ook in de zomervakantie maar dan heeft de batterij meer capaciteit. Vooral de Fransen zijn hier zeer rigide in, het is haast autistisch. Zondag op zondag is voor veel vakantiegangers dan weer niet ok, want ze moeten de zondag hun was doen en “even bekomen”. Vrijdag op vrijdag gaat dan weer niet met de scholen.

Maar ook de vakantiehuisjes willen niet mee want anders zitten ze met onverhuurde dagen tussenin. Dus daardoor zit iedereen op dezelfde dag op de autosnelwegen en tja, dan loopt het wel eens mis.

e grote schuldige is de mentaliteit dat iedereen zaterdag op zaterdag moet wisselen § King_of_the_Wedge op 16 feb 2023 07:56

Inderdaad, daar zit een groot probleem.
Vorige week op maandag en vrijdag gereden (Zuid-Tirol), ondanks de continue stroom aan vrachtwagens op de rechterbaan zonder enig oponthoud heen en terug geraakt (telkens ochtendspits rond Karlsruhe/Stuttgart). 2 stops, ca. 860km, respectievelijk 08u15 en 07u45 gereden, zeker geen overdreven snelheden, geen enkel file, 2 grote baustellen wat trager.

Op een zaterdag (ook zondag) in ‘het seizoen’ is dit ondoenbaar ook al rijden er dan amper vrachtwagens.

Iedereen gelijktijdig is voor problemen zorgen ook bij tank/laadstations.

Vraag is natuurlijk hoe je die mentaliteit omgooit…

Bla, bla, bla.

Onze voorkeur heeft altijd zowel heen als terug niet op een zaterdag te doen. Wij vinden file rijden zo zonde van de tijd.
In de zomer lukt dat meestal wel maar wintersport is gewoon 99% za-za. Wel gaan we wederom dit jaar op vrijdag weg, overnachten op 2/3e van de reis zodat we op zaterdag nog maar rond de 4 uur te rijden hebben, voor de meute aan. Wel zo relaxed en zo lang het met school kan (dit jaar margedag :)) blijven we dit doen. We gaan wel in 1 keer terug op de zaterdag. Onze ervaring vanuit Frankrijk is dat dat over het algemeen goed te doen is.

De mentaliteit verandering begint natuurlijk bij de aanbieders die afstappen van za-za als enige optie in hoogseizoen. Wintersport blijft lastig omdat het maar een week is maar in de zomervakantie zijn er genoeg mogelijkheden voor flexibelere ‘wissel’ dagen lijkt me.

Bij élke draad over electrisch rijden zie ik hetzelfde gebeuren. Fossiele rijders vergroten maar al te graag de (mogelijke) obstakels, en electrische rijders minimaliseren die vervolgens weer.
Ik vraag me altijd af waarom, maar dit artikel geeft daar helder antwoord op. Het gaat weliswaar niet specifiek over de keus voor een elektrische wagen, maar wel over gezonde of duurzame keuzes en waarom daar vaak zo negatief op wordt gereageerd. https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waarom-we-vegetari…

Ik eet zelf al bijna 30 jaar vegetarisch, heb al 13 jaar een (aard)warmtepomp geïnstalleerd, ga zelden met het vliegtuig op vakantie en sinds kort een elektrische wagen. Al jaren ben ik bereid om de negatieve gevolgen te dragen (hoge aanschafkosten, weinig keus in restaurants, relatief veel meer kwijt aan boodschappen, laadstress etc) omdat ik die minder vervelend vind dan de gevolgen van ander gedrag voor de planeet. Het zijn mijn keuzes, ik hoef daar geen applaus voor, sterker nog, ik geloof niet in een soort moderne kruistocht.
Ik begrijp alleen werkelijk niet waarom mensen daar een negatief oordeel over vellen en hun eigen (niet-)keuze proberen te verdedigen of goed te praten door te wijzen op de negatieve consequenties van mijn keuzes. Alsof een elektrische rijder niet weet dat t soms tegen kan zitten onderweg.

Sorry, maar ik vind dat zo’n negatief en onvolwassen gedrag… moest ik ff kwijt voor dat dit draadje ook weer in een welles nietes ontaard.

Ik rijd zelf elektrisch en ga hiermee ook op vakantie. Dit betekent onderweg laden en soms wachten op een vrije laadplek (in de drie jaar heb ik een aantal keer max 5-10 minuten moeten wachten).

Het is wat mij betreft goed dat het AD hier een artikel aan wijdt. Elektrische rijders zullen namelijk rekening moeten houden met de drukte, maar ook nadenken over wat je hier mogelijk aan kunt doen. Op een andere dag vertrekken is wellicht een optie, plan je reis met ABRP, zoek een overnachting met lader (https://www.sleepercharger.com/nl). Wat ook belangrijk is, is dat veel Ionity en ENBw bij tankstations uitgerust zijn met 2-4 laders; als je daaromheen kunt plannen, scheelt het mogelijk wachttijd. En laad je auto niet voller dan 80%; dat kost jou meer tijd en daardoor eventuele auto na jou ook meer wachttijd.

Verder voor alle elektrische rijders zou ik vooral willen meegeven dat het mogelijk wat extra tijd kost, maar hey, we kunnen op vakantie en we rijden naar de sneeuw!

Het AD weer door de bocht. Wat een ongelofelijk slechte krant is dat met hun niet aflatende stroom aan negatieve berichten over elektrisch rijden.

En nog veel meer andere zaken waarvan je je afvraagt wat die ‘journalisten’ daar bezielt.

In de praktijk zal er wel weer ergens een locatie zijn waar het een paar uurtjes wat drukker is met wachttijd. Alsof dat met brandstof niet voorkomt (weldegelijk, zelf meermaals meegemaakt).

DSvier op 15 feb 2023 23:24

Met fossiel gebeurd het inderdaad ook, echter houdt er wel rekening mee dat je een EV vaker en daarnaast ook veel langer moet laden. Met een ice moet je iedere 750km een minuut of 3 a 4 vullen, met een EV iedere 350km misschien wel een half uur. Blijf je dezelfde hoeveel auto’s houden welke allemaal EV worden reken er dan op dat je dus misschien wel tot 20x zoveel faciliteiten nodig hebt om dezelfde hoeveel auto’s van energie te voorzien met dezelfde wachttijd. Verder vind ik het bijzonder dat je altijd gelijk als door een wesp gestoken reageerd zodra er ook maar iets negatiefs gezegd word over een EV.

Born to Ride

Vrijdagochtend rond 06.00 uur van huis en dan op 't gemakkie 950 km. rijden ri. de Franse Alpen. Daar een goedkope overnachting en zaterdagochtend nog 100 km. En dan mogen we vervolgens al om 12.00 uur het appartement in. Ideaal.
O ja, niet met een EV, maar (uiteindelijk toch) met een benzine-auto. Laatstgenoemde die trouwens - zo ziet dat er naar uit - nieuw verkocht mogen blijven worden t/m 2034.

Wij rijden zowel benzine als elektrisch, kiezen voor wintersport voor de benzineauto (want die is nou eenmaal wat groter dus makkelijker met alle spullen). Wij hebben het wel meegemaakt dat we een keer wat langer moesten wachten, maar dat is eigenlijk altijd omdat er vrij veel mensen dusdanig ‘asociaal’ zijn dat ze hun auto aan de stekker hangen, en ipv de 20 minuten die je vaak maar nodig hebt lekker even uitgebreid, anderhalf uur, gaan eten, drinken, winkelen… en de rest maar wachten (laadpaalklevers noemen ze die). Veel laadpalen die dan toch geen boetetarieven doen.

Wij hangen de auto er aan, een van ons haalt eten of drinken, wie moet plassen gaat plassen en dan is de auto weer 20 min opgeladen en dan gaan we weer.

En we kunnen altijd dit dingetje nog neerleggen: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadschijf…

En ach, we gaan dan wel met de auto op benzine, maar toen we naar Frankrijk gingen in januari hebben we 15 min in de rij gestaan voor we konden betalen bij het tanken in Luxemburg… dus wat dat betreft maakt dat ook weinig verschil haha.

En nog een tip: als je (met een Tesla) rijdt op de navigatie, die pakt altijd de meest gangbare supercharger. Elke Tesla doet dat, en zo komen er veel vlak bij dezelfden terecht (bijv bij een grensovergang). Wees lekker dwars en wijk af van de laadmomenten die je auto je aangeeft en pak er eentje eerder bijvoorbeeld.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 16 feb 2023 11:36

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

toen we naar Frankrijk gingen in januari hebben we 15 min in de rij gestaan voor we konden betalen bij het tanken in Luxemburg… dus wat dat betreft maakt dat ook weinig verschil haha.

Dat hangt van je actieradius af. Met een benzine- of dieselauto is die actieradius over het algemeen toch behoorlijk groter dan met de meeste EV’s (waarbij het bereik van een EV kleiner is bij lage buitentemperaturen), waarmee het totaal aantal stops met een auto op fossiele brandstof kleiner zal zijn.
Misschien dat wij ooit nog eens een EV kopen, maar omdat we die regelmatig als vakantie-auto zullen gaan inzetten, zal die zal dan toch een actieradius van minimaal 500 km moeten hebben. Maar goed, over een jaar of 12 rijden we wellicht op waterstof…

Voor ons is het niet zo veel verschil, ook met de brandstofauto stoppen we elke 2 uur ongeveer wel voor 10 tot 20 min sinds we elektrisch rijden. Ik ben geen doorknaller meer (wij overnachten ook onderweg). Effectief gezien doen we er ongeacht welke auto zo’n 2 uur langer over dan google maps aangeeft qua rijtijden.

Het is ook wel ene stukje mentaliteitsverandering natuurlijk, langer stoppen ivm opladen maar ik merkte na de eerste keer Oostenrijk met de elektrische auto dat we zoveel uitgeruster en relaxter onze vakantie konden starten dat we de pauzes ook zijn gaan invoeren bij de andere auto!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Afgelopen week zijn wij in Frankrijk geweest. Wat wij vonden opvallen is hoeveel parkeerplaatsen werden/zijn verbouwd en dat er echt een rijtje laadpalen worden/zijn bijgeplaatst. Dat stemt positief voor de elektrische rijders onder ons

Ik rij 1000km in de winter met 3 stops van 20 minuten. Deed ik vroeger misschien 1 stop minder. 1 keer doorrijden is echt kansloos als je 3 kinderen op de achterbank hebt. Ik doe het met mijn vrienden nog wel, maar eerlijk is eerlijk of je nou om 4 uur of 6 uur op je bestemming aankomt maakt niet bijzonder veel uit. Als je er echt zo kort mogelijk over wilt doen moet je het vliegtuig pakken.
En sommige bevindingen in dat onderzoek slaan nergens op. Zo staat er op de gangbare routes NL-Oostenrijk bij elk benzinestation naast de snelweg wel een snellader, en die worden momenteel op veel plekken uitgebreid naar 10+ stalls.
Dat nog even los van alle autohofs van de snelweg af, en de dedicated laadlocaties (tesla superchargers).
Ik ben vorige maand 1 keer een vol laadplein tegengekomen onderweg, toen ben ik gewoon doorgereden naar het volgende benzinestation 25 km verder, daar stonden 12 onbezette snelladers. En dat was op een zaterdag vakantiedag. Dus het zal allemaal wel loslopen.
Maar he, we zijn Nederlanders dus we moeten wel overal wel wat over te zeiken hebben anders is het niet leuk. Zeker als we er zelf geen kennis/ervaring van hebben maar graag willen laten zien dat onze eigen manier de beste is.

Rij zelf met PHEV , maar ik zie vooral dat het letterlijk in sneltempo aan het transformeren is .

Natuurlijk zullen er op bepaalde plaatsen in het drukste wisselweekeind van deze winter wachtrijen zijn en volgend jaar ook nog (weliswaar al minder) maar met het tempo dat ik de EV zie evolueren gaan over een 5 tal jaar deze arumenten nagenoeg verdampt zijn …

*bericht bewerkt door evert op 16 feb 2023 12:47

Bij élke draad over electrisch rijden zie ik hetzelfde gebeuren. Fossiele rijders vergroten maar al te graag de (mogelijke) obstakels, en electrische rijders minimaliseren die vervolgens weer.
Ik vraag me altijd af waarom, maar dit artikel geeft daar helder antwoord op. Het gaat weliswaar niet specifiek over de keus voor een elektrische wagen, maar wel over gezonde of duurzame keuzes en waarom daar vaak zo negatief op wordt gereageerd. https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waarom-we-vegetari…

Ik eet zelf al bijna 30 jaar vegetarisch, heb al 13 jaar een (aard)warmtepomp geïnstalleerd, ga zelden met het vliegtuig op vakantie en sinds kort een elektrische wagen. Al jaren ben ik bereid om de negatieve gevolgen te dragen (hoge aanschafkosten, weinig keus in restaurants, relatief veel meer kwijt aan boodschappen, laadstress etc) omdat ik die minder vervelend vind dan de gevolgen van ander gedrag voor de planeet. Het zijn mijn keuzes, ik hoef daar geen applaus voor, sterker nog, ik geloof niet in een soort moderne kruistocht.
Ik begrijp alleen werkelijk niet waarom mensen daar een negatief oordeel over vellen en hun eigen (niet-)keuze proberen te verdedigen of goed te praten door te wijzen op de negatieve consequenties van mijn keuzes. Alsof een elektrische rijder niet weet dat t soms tegen kan zitten onderweg.

Sorry, maar ik vind dat zo’n negatief en onvolwassen gedrag… moest ik ff kwijt voor dat dit draadje ook weer in een welles nietes ontaard.

G11ling op 16 feb 2023 09:44

Ik denk dat, helaas, heel veel mensen hun keuze baseren op geld… Goedkoper tanken, goedkooper rijden vanwege de wegenbelasting of bijtelling. Er zijn helaas maar weinig mensen met deze idealen en die ze zo inzetten… Dat is toch de werkelijkheid. Als het idealen zijn dan neemt men voor lief wat je hier boven zegt…

Mensen zijn kudde dieren en volgen elkaar zodat er bij dezelfde tankstations lange rijen staan en enkele kilometers verder of eerder is het rustig. Mensen volgen ook allemaal tomtom/googlemaps en zo slippen de snelste wegen ook dicht, terwijl je met een klein ommetje heerlijk rustig kan doorrijden… alles wordt berekend en je hoeft verder niet meer zelf na te denken wanneer of waar je moet tanken, je auto geeft dat immers zelf aan!

Aha BonFIX is terug van weggeweest …

De man die keer op keer bewijst dat hij het eigenlijk niet snapt .

Als denkt ie natuurlijk zelf van wel …

*bericht bewerkt door evert op 16 feb 2023 13:57

Toch wel vaak tijdens de krokus vakantie aardige rijtjes wachtende Tesla’s gezien in Duitsland, zal best te doen zijn maar je moet neem ik aan de tijd nemen…ik tank nog wel even…dus ik denk dat de AD toch gelijk heeft…

Gerjon op 16 feb 2023 00:11

Ik vind het toch apart dat ik en andere elektrische rijders zelden tot nooit een volle supercharger locatie zien, laat staan met een wachtrij (in ieder geval de laatste jaren toch niet) en dat mensen die geen BEV hebben meermaals net op die achteraf plekken zijn als die rij er wel is.

Als je er echt zo kort mogelijk over wilt doen moet je het vliegtuig pakken.

Phineas op 16 feb 2023 12:33

Dat is dus echt niet waar he. Tocht naar de luchthaven, inchecken, security, vertragingen. Vooral Schiphol lijkt echt wel een probleem te hebben, van verschillende mensen, inclusief mijn vrouw, gehoord dat ze blij waren daar 4 uur op voorhand aan te komen of ze hadden hun vlucht gemist.

Eenmaal op bestemming moet je nog transfer doen ook of het is dat je in Innsbruck zit. Een vliegtuig is niet hetzelfde als de trein nemen he.

Ja, daar is hij weer!
Al verander je je naam, als je er ‘hetzelfde uit blijft zien’, blijf je uitermate herkenbaar. :-)

Een kritische blik op elektrisch rijden is al meteen een negatieve stroom… :-/ https://www.youtube.com/shorts/UqEwLle8xKU

Draai het en keer het zoals je wil, maar een fossiele brandstof is bijgevuld in 5 minuten. Zo’n elektrische wagen… Wat is het? 30-60 min? Als er overcapaciteit is op de wegen gaan er op zulke flessenhalzen zich opstoppingen voordoen. Dat is met de fossiele brandstoffen niet anders, zo herinner ik mij verleden jaar in Frankrijk monsterfiles op de autosnelwegen ik dacht in oktober aan de tankstations. Maar na elke paar minuten is het wel aan de volgende wagen om vol te tanken.

Volgens mij is de grote schuldige hier niet de constructeurs of de capaciteit, want die is echt wel toegenomen de laatste 10 jaar en je kan ook niet palen gaan zetten die enkel nuttig zijn op pakweg 10 dagen van het jaar. De grote schuldige is de mentaliteit dat iedereen zaterdag op zaterdag moet wisselen, ook in de zomervakantie maar dan heeft de batterij meer capaciteit. Vooral de Fransen zijn hier zeer rigide in, het is haast autistisch. Zondag op zondag is voor veel vakantiegangers dan weer niet ok, want ze moeten de zondag hun was doen en “even bekomen”. Vrijdag op vrijdag gaat dan weer niet met de scholen.

Maar ook de vakantiehuisjes willen niet mee want anders zitten ze met onverhuurde dagen tussenin. Dus daardoor zit iedereen op dezelfde dag op de autosnelwegen en tja, dan loopt het wel eens mis.

King_of_the_Wedge op 16 feb 2023 07:56

Het AD heeft honderden negatieve berichten over de BEV de wereld ingeslingerd waarvan velen compleet onwaar en wat de journalist ook prima had kunnen weten. Ze staan er bekend om.

Zoals dat ze kritiekloos een bericht overnamen van een consumentenorganisatie in België die beweerden voor een rit van ruim 200 km twee dagen onderweg te moeten zijn (met een Polestar die deze afstand in 1 ruk kan afleggen met volle accu) vanwege de gebrekkige laadstructuur (wat hen gelukt was door de auto in de nacht te ‘laden’ bij een kapotte lader, onderweg de langzame laders pakken terwijl er 50 meter verder meerdere snelladers waren, enz.).

Bij het AD zijn ze niet achterlijk, die weten ook dat die claim volstrekt idioot is. Maar hé, we kunnen weer zeiken op elektrisch rijden!

Maar zoals gezegd: ik neem die krant (en de achterliggende uitgever) al jaren niet meer serieus.

Laadstops zijn eerder 15 minuten. Tanken met afrekenen kost ook zoiets. Combineer het met een plaspauze of lunchen en je bent sneller (jaja) met de elektrische auto.

En de meeste elektrische auto’s tanken niet onderweg, dus het valt erg mee met die flessenhals.

*bericht bewerkt door DSvier op 16 feb 2023 14:01

Als je er echt zo kort mogelijk over wilt doen moet je het vliegtuig pakken.

Phineas op 16 feb 2023 12:33

Dat is dus echt niet waar he. Tocht naar de luchthaven, inchecken, security, vertragingen. Vooral Schiphol lijkt echt wel een probleem te hebben, van verschillende mensen, inclusief mijn vrouw, gehoord dat ze blij waren daar 4 uur op voorhand aan te komen of ze hadden hun vlucht gemist.

Eenmaal op bestemming moet je nog transfer doen ook of het is dat je in Innsbruck zit. Een vliegtuig is niet hetzelfde als de trein nemen he.

King_of_the_Wedge op 16 feb 2023 13:55

Mwah. Paar jaar geleden met vliegtuig gaan skiën in Flachau. Om 5.00u huisdeur uitgelopen naar de bushalte, 7.30u vertrok vliegtuig, 9.00u landing op Salzburg, waar de taxi al klaar stond, 10.15u aankomst bij appartement, om 10.40u stapte ik in de stoeltjeslift naast de Hofstadl naar boven.

*bericht bewerkt door paolie op 16 feb 2023 14:04

Rij zelf met PHEV , maar ik zie vooral dat het letterlijk in sneltempo aan het transformeren is .

Natuurlijk zullen er op bepaalde plaatsen in het drukste wisselweekeind van deze winter wachtrijen zijn en volgend jaar ook nog (weliswaar al minder) maar met het tempo dat ik de EV zie evolueren gaan over een 5 tal jaar deze arumenten nagenoeg verdampt zijn …

evert op 16 feb 2023 12:46

Interessant. Ik zit geduldig te wachten op mijn VW Multivan PHEV (een jaar geleden besteld maar Poetin heeft alle chips opgeslokt) en zal dus volgende keer ook met een PHEV gaan. Wat zijn je ervaringen met het verbruik van batterij en brandstof? Ik heb wat angst omdat ik vermoed tegen dat we in de Alpen zijn de batterij haar beste tijd zal gehad hebben en we dan astronomische hoeveelheden brandstof zullen verbruiken in combinatie met een verminderd vermogen.

Opladen lijkt geen optie, maximum laadvermogen is 3,6kW en dan is die in 3 uur opgeladen. Als we al een plekje vinden, want we moeten op drukke dagen gaan…

Met fossiel gebeurd het inderdaad ook, echter houdt er wel rekening mee dat je een EV vaker en daarnaast ook veel langer moet laden. Met een ice moet je iedere 750km een minuut of 3 a 4 vullen, met een EV iedere 350km misschien wel een half uur. Blijf je dezelfde hoeveel auto’s houden welke allemaal EV worden reken er dan op dat je dus misschien wel tot 20x zoveel faciliteiten nodig hebt om dezelfde hoeveel auto’s van energie te voorzien met dezelfde wachttijd. Verder vind ik het bijzonder dat je altijd gelijk als door een wesp gestoken reageerd zodra er ook maar iets negatiefs gezegd word over een EV.

Matthias123 op 16 feb 2023 10:38

Maar je vindt het niet bijzonder dat jij ook altijd in de discussie aanwezig bent?

Ik heb nog nooit een auto gehad waar ik realistisch 750 km mee kon rijden zonder te tanken. En je houdt geen rekening met dat het merendeel van de elektrische auto’s op de zaak of thuis geladen worden.

Wat daar ook van moge zijn: ik rij veel kris kras door Europa en kom al die laadproblemen nooit tegen.

Ook recent hier weer de klacht dat met een elektrische auto naar Winterberg geen doen zou zijn. Terwijl ik 4 snelladers binnen 5 minuten van Winterberg heb gezien.

Dan constateer ik gewoon dat er onwaarheden verkondigd worden. Onwaarheden waardoor iemand zich wellicht tegen laat houden.

Als je er echt zo kort mogelijk over wilt doen moet je het vliegtuig pakken.

Phineas op 16 feb 2023 12:33

Dat is dus echt niet waar he. Tocht naar de luchthaven, inchecken, security, vertragingen. Vooral Schiphol lijkt echt wel een probleem te hebben, van verschillende mensen, inclusief mijn vrouw, gehoord dat ze blij waren daar 4 uur op voorhand aan te komen of ze hadden hun vlucht gemist.

Eenmaal op bestemming moet je nog transfer doen ook of het is dat je in Innsbruck zit. Een vliegtuig is niet hetzelfde als de trein nemen he.

King_of_the_Wedge op 16 feb 2023 13:55

Mwah. Paar jaar geleden met vliegtuig gaan skiën in Flachau. Om 5.00u huisdeur uitgelopen naar de bushalte, 7.30u vertrok vliegtuig, 9.00u landing op Salzburg, waar de taxi al klaar stond, 10.15u aankomst bij appartement, om 10.40u stapte ik in de stoeltjeslift naast de Hofstadl naar boven.

paolie op 16 feb 2023 14:03

Dat is dan ook maar net afhankelijk van waar je woont. Ik ben met het OV 3u verder voordat ik uberhaupt op de dichtsbijzijnde luchthaven ben. Pak ik het eerste stukje auto naar het dichtsbijzijnde station dan ben ik nog ruim 2u onderweg. Door de lange reistijd met OV heb je ook meer speling nodig om vertragingen op te kunnen vangen. 4u voor vertrek vlucht moet ik dus al thuis weg. +1,5u vliegen, bagage ophalen en vervoer naar wintersportoord. Ik ben dan ook al snel 9u verder voordat ik op de piste sta, dat lukt met de auto ook wel.

Born to Ride

Rij zelf met PHEV , maar ik zie vooral dat het letterlijk in sneltempo aan het transformeren is .

Natuurlijk zullen er op bepaalde plaatsen in het drukste wisselweekeind van deze winter wachtrijen zijn en volgend jaar ook nog (weliswaar al minder) maar met het tempo dat ik de EV zie evolueren gaan over een 5 tal jaar deze arumenten nagenoeg verdampt zijn …

evert op 16 feb 2023 12:46

Interessant. Ik zit geduldig te wachten op mijn VW Multivan PHEV (een jaar geleden besteld maar Poetin heeft alle chips opgeslokt) en zal dus volgende keer ook met een PHEV gaan. Wat zijn je ervaringen met het verbruik van batterij en brandstof? Ik heb wat angst omdat ik vermoed tegen dat we in de Alpen zijn de batterij haar beste tijd zal gehad hebben en we dan astronomische hoeveelheden brandstof zullen verbruiken in combinatie met een verminderd vermogen.

Opladen lijkt geen optie, maximum laadvermogen is 3,6kW en dan is die in 3 uur opgeladen. Als we al een plekje vinden, want we moeten op drukke dagen gaan…

King_of_the_Wedge op 16 feb 2023 14:04

Het belangrijste argument voor PHEV is hoe je hem kan gebruiken “doordeweeks” .

Op lange afstand ga je wel degelijk meer verbruiken , dat is ook logisch gezien het gewicht …
Laden is dan ook niet echt nodig/een optie tenzij er plaats zou zijn als je gaat lunchen ofzo …

Staat in dit artikel vrij helder uitgelegd

https://www.autonieuws.be/nieuws/5701-is-een-plug-in-hybride…

*bericht bewerkt door evert op 16 feb 2023 14:12

Als je er echt zo kort mogelijk over wilt doen moet je het vliegtuig pakken.

Phineas op 16 feb 2023 12:33

Dat is dus echt niet waar he. Tocht naar de luchthaven, inchecken, security, vertragingen. Vooral Schiphol lijkt echt wel een probleem te hebben, van verschillende mensen, inclusief mijn vrouw, gehoord dat ze blij waren daar 4 uur op voorhand aan te komen of ze hadden hun vlucht gemist.

Eenmaal op bestemming moet je nog transfer doen ook of het is dat je in Innsbruck zit. Een vliegtuig is niet hetzelfde als de trein nemen he.

King_of_the_Wedge op 16 feb 2023 13:55

Mwah. Paar jaar geleden met vliegtuig gaan skiën in Flachau. Om 5.00u huisdeur uitgelopen naar de bushalte, 7.30u vertrok vliegtuig, 9.00u landing op Salzburg, waar de taxi al klaar stond, 10.15u aankomst bij appartement, om 10.40u stapte ik in de stoeltjeslift naast de Hofstadl naar boven.

paolie op 16 feb 2023 14:03

Dat is dan ook maar net afhankelijk van waar je woont. Ik ben met het OV 3u verder voordat ik uberhaupt op de dichtsbijzijnde luchthaven ben. Pak ik het eerste stukje auto naar het dichtsbijzijnde station dan ben ik nog ruim 2u onderweg. Door de lange reistijd met OV heb je ook meer speling nodig om vertragingen op te kunnen vangen. 4u voor vertrek vlucht moet ik dus al thuis weg. +1,5u vliegen, bagage ophalen en vervoer naar wintersportoord. Ik ben dan ook al snel 9u verder voordat ik op de piste sta, dat lukt met de auto ook wel.

Matthias123 op 16 feb 2023 14:09

Dat is natuurlijk absoluut waar. Ik heb het geluk (of de pech, het is maar hoe je het bekijkt) dat ik onder de rook van Schiphol woon.

Met fossiel gebeurd het inderdaad ook, echter houdt er wel rekening mee dat je een EV vaker en daarnaast ook veel langer moet laden. Met een ice moet je iedere 750km een minuut of 3 a 4 vullen, met een EV iedere 350km misschien wel een half uur. Blijf je dezelfde hoeveel auto’s houden welke allemaal EV worden reken er dan op dat je dus misschien wel tot 20x zoveel faciliteiten nodig hebt om dezelfde hoeveel auto’s van energie te voorzien met dezelfde wachttijd. Verder vind ik het bijzonder dat je altijd gelijk als door een wesp gestoken reageerd zodra er ook maar iets negatiefs gezegd word over een EV.

Matthias123 op 16 feb 2023 10:38

Maar je vindt het niet bijzonder dat jij ook altijd in de discussie aanwezig bent?

Ik heb nog nooit een auto gehad waar ik realistisch 750 km mee kon rijden zonder te tanken. En je houdt geen rekening met dat het merendeel van de elektrische auto’s op de zaak of thuis geladen worden.

Wat daar ook van moge zijn: ik rij veel kris kras door Europa en kom al die laadproblemen nooit tegen.

Ook recent hier weer de klacht dat met een elektrische auto naar Winterberg geen doen zou zijn. Terwijl ik 4 snelladers binnen 5 minuten van Winterberg heb gezien.

Dan constateer ik gewoon dat er onwaarheden verkondigd worden. Onwaarheden waardoor iemand zich wellicht tegen laat houden.

DSvier op 16 feb 2023 14:08

Ik heb hier een renault clio TCE voor de deur staan. 1.2 turbo. rijdt 1:17 op de snelweg bij normaal gebruik, 55km tankinhoud. Zelfs met een volgeladen auto voor de wintersport en met gewoon 130 op de nav op de peage rij ik nog makkelijk 800km op een tank. Rijdt ik echt rustig en let ik op het verbruik haal ik soms 1:19 en rij ik bijna 1000km voordat ik weer ga tanken.

Daarnaast vergeet je voor het gemak ook weer even in te gaan op het gegeven dat je door de veel langere laadtijd en veel kortere range een veelvoud aan laadplaatsen nodig hebt tov ICE. Waar jij hem thuis oplaad, gooi ik hem de avond van vertrek even vol bij het tankstation hier om de hoek en dan heb ik er tot diep in Frankrijk geen omkijken meer naar.

Born to Ride

Plaats een reactie