Laadpaalfile verwacht

Ik zou graag ene update hebben voor de mensen die dit jaar of (tijdens zwarte laadpaal zaterdag hebben gereden). Vanaf juli schakelt Vincotte over op elektrische bedrijfswagens. De aanbieding van wagens is niet al te fantasticsch, mercedes EQA, ID3 of skod ENYAC met laagte batterijpakket.

Ik zie enkel reviews over auto’s met “grote” werkelijk actieradius. De EQA werkelijk rijbereik in de winter zou maar 315KM. Nu heb ik dakkoffer hond 3 volwassenen.

Ik vroeg mij af hoe mensen dit aanpakken met wagens met een kleinere actieradius. Hoeveel impact heeft een dakkoffer en een volgeladen auto?

Gsenterprise op 18 feb 2023 09:57

Ik begreep dat het 10%-20% extra kost, die dakkoffer. Wat je redelijk terug kan pakken door iets minder snel te rijden.

Je hebt ook koffers die je op de trekhaak doet en die dan achter de auto hangen. Die zouden minder impact hebben.

Dan moet je EV wel een trekhaak hebben.

Of je laat je schoonmoeder thuis. En dan ook nog rustig rijden, dan pak je 20% méér😄

Of je laat je schoonmoeder thuis. En dan ook nog rustig rijden, dan pak je 20% méér😄

Martin7182 op 18 feb 2023 12:03

Schoonmoeders altijd thuis laten.

Gouden tip.

Ik zou graag ene update hebben voor de mensen die dit jaar of (tijdens zwarte laadpaal zaterdag hebben gereden). Vanaf juli schakelt Vincotte over op elektrische bedrijfswagens. De aanbieding van wagens is niet al te fantasticsch, mercedes EQA, ID3 of skod ENYAC met laagte batterijpakket.

Ik zie enkel reviews over auto’s met “grote” werkelijk actieradius. De EQA werkelijk rijbereik in de winter zou maar 315KM. Nu heb ik dakkoffer hond 3 volwassenen.

Ik vroeg mij af hoe mensen dit aanpakken met wagens met een kleinere actieradius. Hoeveel impact heeft een dakkoffer en een volgeladen auto?

Gsenterprise op 18 feb 2023 09:57

Ik begreep dat het 10%-20% extra kost, die dakkoffer. Wat je redelijk terug kan pakken door iets minder snel te rijden.

Je hebt ook koffers die je op de trekhaak doet en die dan achter de auto hangen. Die zouden minder impact hebben.

DSvier op 18 feb 2023 11:52

Houdt er rekening mee dat een trekhaak vaak maar een maximale kogeldruk van 50kg heeft terwijl je in een dakkoffer vaak 75kg mag vervoeren.

Born to Ride

Voor die kogeldruk best kijken in het boekje. Wij kunnen 80kg aan…

Je hebt ook koffers die je op de trekhaak doet en die dan achter de auto hangen. Die zouden minder impact hebben.

DSvier op 18 feb 2023 11:52

Hoe ga je daar deftig een paar ski’s of boards in stoppen? Ik zit even snel te zoeken en kom 1 systeem tegen waarvan enkel de uitbreiding al 190 euro kost. De koffer opzich kost ook nog 1250 euro. Daar kan ik best een keer extra voor taken/laden aangezien je een prima koffer kan kopen van 400-500 euro.

Übung macht den meister!!!

Thuisaccu’s momenteel nog niet voldoende, en te duur. Een knappe EV kan nu al rond de 70kWh hebben. Wanneer denk jij dat de saldering afloopt @Shane? Ik vermoed ergens rond 2030, en dan durf ik de gok wel aan dat EV’s een opslag hebben van 200kWh en thuisaccu’s enorm veranderd zijn.

Wat is jouw visie?

HN65 op 16 feb 2023 18:09

In België loop de saldering (terugdraaiende teller) in 2025 af.
Los van het feit of je al dan niet een >50kWh thuisbatterij zou willen betalen:
Heb je al eens nagedacht over hoeveel m² aan zonnepanelen je nodig hebt om die thuisbatterij dagelijks vol te laden?
En al helemaal: hoe ga je volladen in november->februari wanneer de zon veel minder schijnt?
Voor thuisgebruik zonder EV / PHEV heb je met een thuisbatterij nog altijd een periode van december -> februari waarbij je nog steeds vaak energie zal moeten kopen tijdens de piekperiodes op een dag.
Met een EV / PHEV is dit hopeloos (je MOET kunnen bijladen gedurende de dag = elke parkeerplek moet een stekker hebben).

Glide on!

Thuisaccu’s momenteel nog niet voldoende, en te duur. Een knappe EV kan nu al rond de 70kWh hebben. Wanneer denk jij dat de saldering afloopt @Shane? Ik vermoed ergens rond 2030, en dan durf ik de gok wel aan dat EV’s een opslag hebben van 200kWh en thuisaccu’s enorm veranderd zijn.

Wat is jouw visie?

HN65 op 16 feb 2023 18:09

In België loop de saldering (terugdraaiende teller) in 2025 af.
Los van het feit of je al dan niet een >50kWh thuisbatterij zou willen betalen:
Heb je al eens nagedacht over hoeveel m² aan zonnepanelen je nodig hebt om die thuisbatterij dagelijks vol te laden?
En al helemaal: hoe ga je volladen in november->februari wanneer de zon veel minder schijnt?
Voor thuisgebruik zonder EV / PHEV heb je met een thuisbatterij nog altijd een periode van december -> februari waarbij je nog steeds vaak energie zal moeten kopen tijdens de piekperiodes op een dag.
Met een EV / PHEV is dit hopeloos (je MOET kunnen bijladen gedurende de dag = elke parkeerplek moet een stekker hebben).

Vivace op 18 feb 2023 16:47

Ook jij denkt over de situatie nu en in de beperkingen. Ik heb het duidelijk over hoe we er over een jaar of 5 a 6 bij zullen staan. NL loopt voorlopig de saldering nog zeker 6 jaar ijs- en wederdienende.

Wij hebben dik 8000wp op het dak liggen. Met flextarieven kun je in de nacht nu al bijna voor niets laden, dat kun je allemaal middels domotica nu al regelen. Nee, dat is dus niet voor iedereen weggelegd maar over een paar jaar gewoon standaard in iedere laadpaal inclusief V2H, V2L en V2G.

Maar mijn vraag is ook aan jou, wat is jouw visie? Wat zie je dan wel gebeuren in zeg 5 jaar? Alleen maar fossiel blijven verbranden kan natuurlijk, maar zal net als roken alleen maar duurder en ontmoedigd worden imo.

Overigens als ik in België zou wonen en voldoende ruimte rond het huis heb (wat vaak zo is in België toch?) dan zou ik direct voor een ijsbuffer systeem gaan.

*bericht bewerkt door HN65 op 18 feb 2023 17:33

Even terug on topic. Wie stond er vandaag mijn zijn of haar (of iets daar tussenin) EV in de file? Of zijn ze nog onderweg?

Übung macht den meister!!!

Ik hoorde dat er naar oostenrijk en op de fernpas een hele grote file stond zowel voor de fossielen en boomers als de anderen die dan aan hun laadpaal denken.

En? Zijn er al laadpaalaanschuifrijtjes? 🤔

bartvwg op 18 feb 2023 08:16

Ik heb even gekeken, maar overal bij de superchargers is ruim plek. Zelfs Waldlaubersheim (een gekend drukke locatie) heeft 6 vd 8 stalls vrij as we speak.

DSvier op 18 feb 2023 11:46

Wertheim was ik de enige, de nieuwe wel te verstaan.
Verder nergens hoeven wachten, zo gaan staan.
Ik laad overigens gemiddeld kort tot zo’n 60%

Wertheim was ik de enige, de nieuwe wel te verstaan.
Verder nergens hoeven wachten, zo gaan staan.
Ik laad overigens gemiddeld kort tot zo’n 60%

FirstRow op 18 feb 2023 19:01

Ik heb een paar keer gekeken, overal rustig toen ik keek.

Maar goed, het is volgende week pas de 25e.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Leuk wat ervaringen te lezen. Laadpaalmaggedon lijkt toch te zijn afgewend.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Goeleg op 18 feb 2023 23:42

Met welke auto heb je gereden? Hoeveel graden was het gemiddeld. Ik ben 21 januari naar Oostenrijk geweest, in België was het -1graden, gedurende 400 Km sneeuw gehad, gemiddeld 40 Km/u gereden gedurende 400 Km. Bij aankomst was de temperatuur -8 Graden, Dit zou een perfecte wintertest geweest zijn denk ik.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Goeleg op 18 feb 2023 23:42

Het grote verschil in tijd zal er wellicht toch in gezeten hebben dat jullie 's nachts hebben gereden en de rest doorgaans overdag. 's Nachts rijden is niet voor iedereen weggelegd. Maar iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt, of dat nu over (elektrisch) rijden, vliegen, skiën/snowboarden gaat, appartement/hotel gaat.

Ik heb mezelf vorige week nog een Diesel via de baas besteld, als we over een paar jaar elektrisch moeten rijden dan kan ik nog altijd de trein nemen of vliegen mochten die stekkerauto’s mij niet bevallen.

Nou, ik heb het gecontroleerd. Rondom Frankfurt inderdaad het drukste nu. En zowaar op 1 plek echt een wachttijd van betekenis (25 min). Een locatie met maar 4 stalls.

De andere twee hadden zowaar een wachttijd van minder dan 5 minuten. Andere superchargers in de buurt zoals Bad Rappenau gewoon vrije stalls. Daarnaast meerdere snellaadstations in Frankfurt gewoon beschikbaar.

Kortom: niets om over naar huis te schrijven en makkelijk te voorkomen door gewoon op te letten.

Ik had eigenlijk een liveverslag verwacht. Extra journaals en zo…

Wij hadden gisteren ook nergens laadpaalfiles, terwijl het op de wegen toch bijzonder druk was met Nederlanders onderweg naar de sneeuw en dus ook veel elektrische auto’s.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Goeleg op 18 feb 2023 23:42

Met welke auto heb je gereden? Hoeveel graden was het gemiddeld. Ik ben 21 januari naar Oostenrijk geweest, in België was het -1graden, gedurende 400 Km sneeuw gehad, gemiddeld 40 Km/u gereden gedurende 400 Km. Bij aankomst was de temperatuur -8 Graden, Dit zou een perfecte wintertest geweest zijn denk ik.

Gsenterprise op 19 feb 2023 09:49

We hebben een tesla model y.
Op de heenweg was het nooit minder dan 5 graden, dus behoorlijk warm naar wintersport normen.

Op de terugweg hebben het grootste deel van de rit sneeuw tot zware sneeuwval gehad. Het laden duurde telkens 30-45 minuten. Wel wat langer dan op de heenweg toen het opvallend warmer was. Maar we hebben uiteindelijk even vaak geladen dan op de heenweg en hebben er een half uur langer over gedaan terwijl het wel op plaatsen hevig sneeuwde. Wel altijd redelijk kunnen doorrijden wegens bijna geen verkeer.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Goeleg op 18 feb 2023 23:42

Het grote verschil in tijd zal er wellicht toch in gezeten hebben dat jullie 's nachts hebben gereden en de rest doorgaans overdag. 's Nachts rijden is niet voor iedereen weggelegd. Maar iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt, of dat nu over (elektrisch) rijden, vliegen, skiën/snowboarden gaat, appartement/hotel gaat.

Ik heb mezelf vorige week nog een Diesel via de baas besteld, als we over een paar jaar elektrisch moeten rijden dan kan ik nog altijd de trein nemen of vliegen mochten die stekkerauto’s mij niet bevallen.

DavidW op 19 feb 2023 13:09

Uiteraard heeft het tijdsverschil te maken met het al dan niet overdag rijden maar waar wij anderhalf uur kwijt waren met laden, zijn zij in totaal 1,5u gestopt om te tanken en wc-pauzes. Dus ten opzichte van de dieselrijders zijn wij niet langer gestopt onderweg.

Ik zag dat het AD een verslaggever op pad had gestuurd zaterdag om te controleren hoe de situatie ter plekke was… heb het stuk niet gelezen want ik ga me niet aanmelden daar.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik had eigenlijk een liveverslag verwacht. Extra journaals en zo…

Hessel op 25 feb 2023 15:27

En rennende menigtes en paniek, veel paniek.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Goeleg op 18 feb 2023 23:42

Mwa ben het niet helemaal met je eens.
Ik ben jaren lang met een Polo met skibox op wintersport gegaan en dat ging prima, dus zeggen dat je met een Renault Zoë niet of Nissan Micra niet op vakantie zou moeten gaan is wat mij betreft onzin.

Dan, jij rijdt met een Tesla die supersnel op kan laden en gaat 's nachts rijden wanneer het relatief het rustigst is. Je geeft nota bene zelf aan dat je in slaap bent gevallen bij een laadbeurt die maar 20 minuten zou duren… Klinkt niet echt als uitgerust op vakantie gaan.

Ik vind het laden helemaal niks. Kan er niet aan wennen, je betaald rustig €20.000 meer voor elektrische auto in vergelijking met een zelfde model niet-elektrisch en je levert een stuk onbezorgdheid in.

S nachts moeten rijden om de laadpaal file te voorkomen vind ik niet bepaald onbezorgd op vakantie gaan.

Op mijn werk gaat ongeveer de helft van de mensen die elektrisch heeft gereden weer terug naar diesel of benzine. (Tesla, BMW en Volkswagen dus geen lullige elektrische auto’s).
Kennelijk is het nogal persoonlijk maar zeker niet iedereen is fan van elektrisch rijden.

Ik zag dat het AD een verslaggever op pad had gestuurd zaterdag om te controleren hoe de situatie ter plekke was… heb het stuk niet gelezen want ik ga me niet aanmelden daar.

Snowball op 26 feb 2023 19:12

Deze kerel waarschijnlijk;

Samenvattend, chaos is het niet maar als je met de meute mee rijdt is de kans op wachttijd er wel.

Wij hebben weliswaar vorige nacht gereden maar wat waren we aangenaam verrast. Op de 1000km die we moesten doen, moesten we 3x laden. Telkens maar 20 minuten om vlot tot aan de volgende supercharger/eindbestemming te geraken.
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om nog een 4de stop in te lassen om zo vol mogelijk aan te komen en zijn daar allebei in slaap gevallen, waardoor we een 45-50 min hebben aangehangen.
Uiteindelijk hebben wij er 11,5 uur over gedaan.
De mede groepsgenoten (met verbrandingsmotoren) die om 4u ‘s nachts zijn vertrokken, deden er 14u over, zijn meer tijd kwijt geweest met plas en tank pauzes en hebben ook nog eens belachelijk veel file gehad (wat natuurlijk niks met elektrisch/niet elektrisch te maken heeft)

Wat mij vooral opvalt, is dat het meestal de niet-elektrisch rijders zijn, die zich zorgen maken of er last van denken te moeten hebben, indien ze elektrisch zouden rijden.
Degene met een elektrische wagen die ik ken, klagen er niet over en ondervinden ook weinig tot geen problemen met laden. (En je moet geen appelen met peren vergelijken. Net zomin je met een Nissan Micra op vakantie zou gaan, kies je ook geen pakweg Renault Zoë. Zo’n auto’s zijn niet gemaakt voor lange ritten)
Of het bij andere merken ook zo goed gaat, weet ik niet maar met door tesla is het super vlot geregeld. Je word van charger naar charger genavigeerd. Je ziet op voorhand hoeveel beschikbare plaatsen er zijn, of het al dan niet superchargers zijn,… Van laadpaalstress absoluut geen sprake.

Goeleg op 18 feb 2023 23:42

Mwa ben het niet helemaal met je eens.
Ik ben jaren lang met een Polo met skibox op wintersport gegaan en dat ging prima, dus zeggen dat je met een Renault Zoë niet of Nissan Micra niet op vakantie zou moeten gaan is wat mij betreft onzin.

Dan, jij rijdt met een Tesla die supersnel op kan laden en gaat 's nachts rijden wanneer het relatief het rustigst is. Je geeft nota bene zelf aan dat je in slaap bent gevallen bij een laadbeurt die maar 20 minuten zou duren… Klinkt niet echt als uitgerust op vakantie gaan.

Ik vind het laden helemaal niks. Kan er niet aan wennen, je betaald rustig €20.000 meer voor elektrische auto in vergelijking met een zelfde model niet-elektrisch en je levert een stuk onbezorgdheid in.

S nachts moeten rijden om de laadpaal file te voorkomen vind ik niet bepaald onbezorgd op vakantie gaan.

Op mijn werk gaat ongeveer de helft van de mensen die elektrisch heeft gereden weer terug naar diesel of benzine. (Tesla, BMW en Volkswagen dus geen lullige elektrische auto’s).
Kennelijk is het nogal persoonlijk maar zeker niet iedereen is fan van elektrisch rijden.

Hofstadl op 26 feb 2023 19:44

Het feit dat onze auto elektrisch is, heeft niks te maken met onze nacht-rij keuze. Onze 2 kleine kinderen (2 en 4) dan weer wel.
En de belachelijke drukte op de baan die er overdag steeds is op hoogseizoen wisseldagen.
Dit was onze eerste reis met een elektrische auto en ook de eerste keer dat we min of meer uitgerust aankwamen. Dat had dan weer wel alles te maken met het regelmatig moeten stoppen en van het nadeel een voordeel (dutjes) te maken.

En een Micra is toch echt nog wel een ander formaatje dan een polo. We kregen onze wandelwagen er niet is, hadden problemen met de 2 kinderstoelen naast elkaar en onze zoon van amper een meter wist met zijn benen geen blijf. In de polo van de buren kregen we onze beide wandelwagens

Ieder doet zijn eigen ding. Ik heb hooguit een eerlijk verslag van onze rit gegeven en kan alleen maar besluiten dat onze elektrische auto voor minder stress en vermoeidheid heeft gezorgd.
Maar ik raad iedereen aan op verbrandingsmotor te blijven rijden, dan blijft het heerlijk rustig aan de laadpunten 😉 (En anders zal het netwerk heus nog wel uitbreiden)

*bericht bewerkt door Goeleg op 26 feb 2023 20:32

Ik zag dat het AD een verslaggever op pad had gestuurd zaterdag om te controleren hoe de situatie ter plekke was… heb het stuk niet gelezen want ik ga me niet aanmelden daar.

Snowball op 26 feb 2023 19:12

Schoorvoetend hebben ze moeten toegeven dat het eigenlijk wel heel erg meeviel omdat er heel veel laadopties bij zijn gekomen de afgelopen jaren. Maar toch slagen ze er in om er een negatieve draai aan te geven, want wat nou als er nog meer mensen elektrisch gaan rijden (wat de afgelopen jaren ook al gaande is natuurlijk).

Nogmaals: ik heb het gecheckt en je moest heel veel moeite doen om laadplekken te vinden waar het erg druk was, laat staan waar echt significant wachttijd was. Met die apps die ik daarvoor gebruik kan de verslaggever van het AD in ieder geval ook net doen alsof het toch erg lastig is om een laadpaalfile te voorkomen.

O well, het levert zo natuurlijk meer clicks op dan: niets aan de hand, doorlopen…

We zijn nu aangekomen in oostenrijk. Helemaal geen file en geen stress. Viel weer tegen. ;-)

Was zelfs erg comfortabel reizen zoals gewoonlijk.

Oh dit was met een Tesla model 3 met het laagste accupakket en dakkoffer.

Plaats een reactie