Welke ski's?

Goedenavond allen,

Net terug van wat hopelijk de laatste keer skivakantie op gehuurde ski’s is. Ik heb 4 jaar ski-ervaring (steeds een week wintersportvakantie) en zou mezelf ondertussen net onder gevorderd scharen. Ik zoek dan ook een ski die met mijn huidige niveau te skien is maar waar ik ook in kan groeien, met name om te carven en snel bochtjes te draaien. Echt hard rechtuit gaan is niet mijn ding, ik haal mijn lol meer uit de bochten.

Mijn vrouw skiet zelf sinds deze winter op de Elan Insomnia 16ti, met haar (van jongs af aan) ervaring een heerlijke ski voor haar. Mede hierdoor en door het lezen van reviews kwam ik al een beetje terecht bij de Elan Wingman serie. Ik lees dat deze ski’s gemakkelijk carven, bochten draaien en vergevingsgezind zijn. Nu vraag ik mij af of dit inderdaad klopt en of dit een ski is waarin ik door kan groeien.

Daarnaast vraag ik mij af welke versie het beste bij mij zou passen, de 78 Ti, 78 C, 82 Ti of 82 CTi en welke lengte ik dan het beste zou kunnen nemen. Of dat ik toch beter naar de Amphibio 14 Ti kan kijken. Iets met door de bomen het bos niet meer kunnen zien, en dat in 1 merk…

Ik ben zelf 1,84m en 65kg.

Ik hoor het graag als iemand mij hier verder mee kan helpen!

Wil wel een poging wagen.
Te breed onder de voet is soms te veel voor licht gevorderden, dus zou de Wingman 82 al schrappen. De Wingman 78 lijkt me een betere fit waarbij de carbon versie een lager plafond heeft dan de Ti waar je langer op kan doorgroeien.
Als je niet graag op snelheid skiet, licht gebouwd bent en niet te krachtig skiet dan is de carbon de betere keuze. De Ti is wat stijver en houdt / grijpt beter op snelheid of bij grotere kracht. Maar in geval van Ti lijkt het verschil met de Amphibio 14 Ti met 76 onder de voet eerder klein, dus die zou ook kunnen.
Beetje twijfelgeval ivm Ca of Ti, maar Elan heeft toch de reputatie om niet al te stijve ski’s te maken en daarom zou ik richting Ti durven kijken en de Amphibio verkiezen. Qua karakter wordt die toch meer als een carver gezien en lijkt die meer aan te leunen bij jouw stijl dan een allround ski zoals de Wingman.

Heb zelf geen ervaring met die ski’s voor alle duidelijkheid en anderen kunnen daar meer zinnige dingen over zeggen.

*bericht bewerkt door Hupla op 15 feb 2023 23:33

Ik heb de Amphibio 12tt en had eerder de Amphibio 6ti en ben o.a. door leeftijd naar de Wingman 78c gegaan.inmiddels de afgelopen 2 seizoenen In Trois Vallees vele rode en blauwe pistes in diverse omstandigheden mee geskied en dat waren heerlijke weken. Ik doe het rustig aan en ben een lichtgewicht (1,73/68 ). Ik kan weinig toevoegen aan @Hupla. De ski’s zijn heerlijk licht. Kijk trouwens ook eens naar de filmpjes op you tube of de tests in het magazine. Die kan ik enkel onderschrijven.

Hen48

Zoals hierboven al geschreven: 78mm is breed zat.
Als skilengte zou ik 10 à 12 cm. onder je lichaamslengte aanhouden.

Heb je een bepaald budget? Stockli laser sc ook wel fijn denk ik

Ik ben een behoorlijk ervaren skiër en ik ski al jaar of 7 op de Amphibio 14Ti (is later de 16TI geworden). Deze ski geeft bij goed geprepareerde pistes heel veel vertrouwen bij hoge snelheden en carven met deze ski’s is fantastisch. Ik ski al 10 jaar met een vaste vriendengroep die qua ervaring aardig aan elkaar gewaagd is. Bij goed geprepareerde pistes hebben ze moeite om mij bij te houden. Maar bij zware omstandigheden moet ik veel harder werken en ben ik aardig aan het verzuren om hun bij te houden. Ik ben daarom juist aan het kijken naar iets minder uitgesproken ski’s. Zoals de Wingman serie, maar die ken ik alleen van de verhalen op dit forum. Overigens ben ik een licht gewicht met 68kg, het kan ook zijn dat mijn vrienden simpelweg sterker zijn om door die slechte pistes te stampen. Maar dat het met de Amphibio’s harder werken is bij slechte piste omstandigheden lees ik wel vaker.

Allen dank voor de hulp! Ik was inderdaad al aan het twijfelen over de breedte van de ski’s en nu ik dit zo hoor is het duidelijk dat ik niet breder dan 78mm moet gaan. Stockli ski’s gaan helaas niet in het budget vallen, tenzij ik een wel hele mooie aanbieding vindt…

Dan gaat de twijfel tussen de Amphibio Ti14 of de Wingman 78 Ti of eventueel nog een ander merk waar jullie goede ervaringen mee hebben?

De Amphibio spreekt mij qua eigenschappen meer aan, echter vind ik het ook wel erg fijn om zonder teveel moeite in slechtere omstandigheden te kunnen skiën. Als ik Classic mag geloven is de Wingman dan toch iets makkelijker mee om te gaan.

Er staat een setje Stöcklis op marktplaats, maar die lijken wat schade te hebben en 1 tip protector mist. Dan is 750 nog flink wat mij betreft.

Ik ben een behoorlijk ervaren skiër en ik ski al jaar of 7 op de Amphibio 14Ti (is later de 16TI geworden). Deze ski geeft bij goed geprepareerde pistes heel veel vertrouwen bij hoge snelheden en carven met deze ski’s is fantastisch. Ik ski al 10 jaar met een vaste vriendengroep die qua ervaring aardig aan elkaar gewaagd is. Bij goed geprepareerde pistes hebben ze moeite om mij bij te houden. Maar bij zware omstandigheden moet ik veel harder werken en ben ik aardig aan het verzuren om hun bij te houden. Ik ben daarom juist aan het kijken naar iets minder uitgesproken ski’s. Zoals de Wingman serie, maar die ken ik alleen van de verhalen op dit forum. Overigens ben ik een licht gewicht met 68kg, het kan ook zijn dat mijn vrienden simpelweg sterker zijn om door die slechte pistes te stampen. Maar dat het met de Amphibio’s harder werken is bij slechte piste omstandigheden lees ik wel vaker.

Classic op 16 feb 2023 12:05

Dit is echt exact mijn ervaring (met Elan Insomnia 16 ti). Ik ga heerlijk op strak geprepareerde pistes. Maar afgelopen kerstvakantie (nieuwjaarsweek) met slush buckels had ik het erg zwaar. Ben van plan om de eerstvolgende keer met zwaardere omstandigheden een meer allmountain ski van Elan te huren om te testen. Ben inmiddels wel echt fan namelijk.

❄️

Er staat een setje Stöcklis op marktplaats, maar die lijken wat schade te hebben en 1 tip protector mist. Dan is 750 nog flink wat mij betreft.

Thehenk op 16 feb 2023 12:16

Crossdock.nl in Nieuwegein heeft een gebruikte Laser SC in 170 op voorraad voor EUR 649: https://www.crossdock.nl/stockli-sc-laser-skis-gebruikt-zwar…

Zou je beter niet eerst ski’s testen? Je kan in Zoetermeer (of Landgraaf) voor 25 euro 5 paar testen en volgens mij zitten daar best wat ski’s tussen die zouden passen!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@LoveToSki
Met hoe Landgraaf erbij lag toen ik er een paar weken geleden was, zou ik daar ook niet te veel waarde aan hechten.

Zonder vervoer(en evt schoenhuur) mee te rekenen, betaal je dan met het testgeld alsnog 65 euro voor 2 uur testen op een slechte piste, waarop wat mij betreft niet echt een hele goede vergelijking kunt maken.

Ik zou het ook niet nu direct doen als je ze niet op korte termijn nodig hebt, maar vanaf april.

Tegelijkertijd - je test ze wel onder de slechtst mogelijke omstandigheden natuurlijk, die kan je ook tegenkomen buiten (zoals afgelopen januari nog brrr)

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik vind persoonlijk dat indoor skiën in NL niet echt een heel duidelijk beeld geeft van hoe een ski aanvoelt op een “echte” berg. Sowieso zijn de condities in Landgraaf en Zoetermeer de laatste tijd uitermate slecht en de helling is nou niet echt uitdagend te noemen. Ook steeds korte stukjes dus je kan niet aanvoelen hoe de ski op een langere piste aanvoelt. Bovendien krijg je niet echt gevoel voor hoe de ski presteert in verschillende omstandigheden, zoals ijs, pap, bulten, vers geprepareerd, verse sneeuw etc. Die je wel op de berg kan hebben. Dus als je test zou ik lekker testen in het skigebied zelf. Assortiment van duyvesteijn is ook niet uitermate groot. Tenzij daar precies iets tussen zit die je natuurlijk wil hebben. Maar goed dat is aan de koper zelf!

Plaats een reactie