Drukte bij Sella Ronda

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Wie heeft tips om in de voorjaarsvakantie drukte te vermijden? Na al heel veel jaar op onze wishlist hebben we vorig jaar eindelijk de Sella Ronda geskied. Helaas geen optimale ervaring, omdat de rijden toen (zelfde periode) heeeeeel lang waren. We hebben 1,5 uur moeten wachten om de gondel vanaf Canazei omhoog te kunnen pakken. En ook alle verbindingsliften waren lange wachtrijen. Niet ideaal met de kinderen erbij.
Deze voorjaarsvakantie gaan we weer naar Italië en toch kriebelt het om de Sella ronda een nieuwe kans te geven. Misschien hadden we vorig jaar pech? Kozen we de verkeerde dag (dinsdag, na een paar dagen ‘in te hebben geskied’) of hadden we niet de juiste opstapplek. Wij vragen ons af of het slim is om de ronde op zaterdag te skiën. Dat is tenslotte voor veel mensen een wisseldag. Of hebben we het mis? Wie heeft tips?

Ik sta ook in dubio.
In ieder geval heb ik al besloten hem door de week niet te gaan doen.
Ik ski liever dan dat ik sta te wachten voor de lift.
En komende zaterdag lijkt het hard te gaan sneeuwen. (wel fijn trouwens dat er een nieuwe laag aan komt).
Wie weet op de vertrek-zaterdag. En anders volgend jaar tweede week januari oid.

It is an amazing world

De grote gondels vanaf Canazei en Campitello zijn sowieso druk in de voorjaarsvakantie. Ik weet niet waar jullie dit jaar zitten maar vanuit bijvoorbeeld Arraba kun je twee kanten op.
En, zoals op dit forum vaker gezegd: staar je niet blind op de Sella Ronda. De verschillende “zijtakken” die er zijn, zijn zeer de moeite waard. Maar als je hem dan wilt doen is zaterdag misschien nog de beste optie.

Aftellen maar!

Dank Matthhieu! Wij zitten in Predazzo, dan is Arraba een eind rijden.

Zaterdag is zeker een goed idee, dan is het rustiger.

Mijn ervaring is dat mensen op zondag inderdaad dichter bij huis skiën. Probleem met de Sella Ronda is wel dat veel stukken daarvan ook gewoon gangbare pistes zijn die mensen gebruiken als ze dichtbij huis skiën. Dus kan nog steeds druk zijn (maar wie weet beter dan op dinsdag).

Wij gingen op zondag in de middag de Marmolada op, dan was ie echt rustiger dan de rest van de week. Mensen vinden het dan nog spannend, en als je in de middag gaat (14:00 - 16:00) zijn er ook minder mensen omdat ze bang zijn dat ze de terugweg niet halen.

Zaterdag is zeker een goed idee, dan is het rustiger.

Mijn ervaring is dat mensen op zondag inderdaad dichter bij huis skiën. Probleem met de Sella Ronda is wel dat veel stukken daarvan ook gewoon gangbare pistes zijn die mensen gebruiken als ze dichtbij huis skiën. Dus kan nog steeds druk zijn (maar wie weet beter dan op dinsdag).

Wij gingen op zondag in de middag de Marmolada op, dan was ie echt rustiger dan de rest van de week. Mensen vinden het dan nog spannend, en als je in de middag gaat (14:00 - 16:00) zijn er ook minder mensen omdat ze bang zijn dat ze de terugweg niet halen.

KarelJansma op 20 feb 2023 14:45

Ik heb de zelfde ervaring. Wij hebben op een zondag de Marmolada gedaan. De hal bij de gondel was bij aankomst helemaal leeg. We konden zo doorlopen de gondel in. Later hoorden we van iemand dat die daar twee dagen later een half uur had moeten wachten. En dat was nog niet eens in de vakantie maar eind januari.

Dank Matthhieu! Wij zitten in Predazzo, dan is Arraba een eind rijden.

Mirjam_ op 20 feb 2023 14:20

Ja, dan is Campitello het dichtste bij.

Aftellen maar!

Wij zitten in Castelruth. Eerste keer Dolomieten in de winter.
Heel veel zin in.

It is an amazing world

Dank Matthhieu! Wij zitten in Predazzo, dan is Arraba een eind rijden.

Mirjam_ op 20 feb 2023 14:20

Ja, dan is Campitello het dichtste bij.

Matthieu op 20 feb 2023 14:58

Misschien wat minder druk is een stukje verder doorrijden tot Alba en daar de gondel naar boven nemen. Zit je ook meteen op de
de Sella Ronda

Sella Ronda 2x gedaan in de voorjaarsvakantie.
Opstapplek beide keren Corvara en de oranje ronde gedaan.
Beide keren was het niet erg druk met max 10min wachten bij 1 of 2 liften.
Wel zagen we de andere kant op lange rijen staan soms.
Ook lijkt het me belangrijk de ‘eerste’ lift omhoog te nemen om zo de drukte voor te zijn.
Dus op zijn laatst 9 uur bij de startlift.

Corvara is natuurlijk te ver voor je om te starten, maar misschien deed je vorige keer de groene ronde, dan kan je nu oranje proberen.

Don`t eat yellow snow

Campitello zou ik mijden, 's ochtends vanaf het officiële openingsuur lange wachtrijen. Wij hebben een halfuur in de wachtrij gestaan.

In Canazei wordt er efficiënter gewerkt bij de cabinelift. Het liftpersoneel ziet er op toe dat alle gondels maximaal worden gevuld, waardoor de wachtrij werd afgehaspeld binnen tien minuten of minder. Zoals hierboven al geopperd zou je ook kunnen doorrijden naar Alba en daar de gondel nemen (geen ervaring mee, maar logischerwijs zou dat wel rustiger moeten zijn) of je zou in Pozza kunnen opstappen en over de Buffaure naar de Sella Ronda kunnen gaan. In dat geval moet je natuurlijk wel de gondel vanuit Alba nemen.

Een andere mogelijkheid is bewust vroeger naar de gondel van Campitello te gaan. Blijkbaar zouden ze in het hoogseizoen al vroeger starten met de eerste ritten om de wachtrijen niet te laten ontsporen 's ochtends.

De afgelopen 3 dagen de gondel bij Canazei:

  • Zaterdag rond half 11 was de wachttijd 0 minuten
    -Zondag om 8:35 ± 8 minuten, en nergens op de Sella Ronda (groen) meer dan dat hodvdn wachten.
  • Maandag om 8:50 ± 15 minuten
    Morgen proberen we er weer om half 9 te staan ;) het was vandaag behoorlijk drukker dan gisteren

Het viel wel op dat het vandaag drukker was dan gisteren. Ben benieuwd hoe het morgen zal zijn!

Best skien op overgangs dagen. Hoeft niet altijd zaterdag te zijn, in Alta Badia bv is de overgangsdag dikwijls zondag. Wel heb je op zondag meer locals. Die keer dat ik 3x de sella deed op 1 dag was speciaal een zaterdag eind feb (langer licht, liften al wat langer open). Was de hele dag ski in en out aan de liften.

Wij zitten in Castelruth. Eerste keer Dolomieten in de winter.
Heel veel zin in.

Henrike op 20 feb 2023 15:09

Ik zat vorig jaar in Seis am Schlern en ben met de auto naar Selva/Wolkenstein gereden om hier vanuit de Sella Ronda starten. Dit was goed te doen.
Vanaf de Seiseralm lijkt het me een lastige “dagtaak”!

Wij zitten in Castelruth. Eerste keer Dolomieten in de winter.
Heel veel zin in.

Henrike op 20 feb 2023 15:09

Ik zat vorig jaar in Seis am Schlern en ben met de auto naar Selva/Wolkenstein gereden om hier vanuit de Sella Ronda starten. Dit was goed te doen.
Vanaf de Seiseralm lijkt het me een lastige “dagtaak”!

Ronald16 op 21 feb 2023 14:41

Ben je zo lang (skiend) bezig van Seiser Alm naar Selva te komen en v.v.? Ik deed vanuit San Cassiano de ronde inclusief Seceda/La Longia met uitgebreide lunch bij Annatal en was zonder gek te doen om 15.00 uur terug in San Cas. Dan moet het vanuit Seiser Alm toch ook prima te doen zijn? Niet met kinderen wellicht, maar voor volwassenen die een beetje kunnen skien?

We hebben vandaag ook ervaren dat de dinsdag tegen kan vallen. We zijn vanuit Canazei naar Lagazuoi gegaan. De wachttijd bij de Gondel daar was ±1 uur en meer dan een kwartier kwam ook regelmatig bij andere liften voor. Dan gaat de tijd ineens hard en we waren dan ook blij dat 10min na de sluitingstijd onze laatste verbindingslift nog draaide.

Wij zitten in Castelruth. Eerste keer Dolomieten in de winter.
Heel veel zin in.

Henrike op 20 feb 2023 15:09

Ik zat vorig jaar in Seis am Schlern en ben met de auto naar Selva/Wolkenstein gereden om hier vanuit de Sella Ronda starten. Dit was goed te doen.
Vanaf de Seiseralm lijkt het me een lastige “dagtaak”!

Ronald16 op 21 feb 2023 14:41

Ben je zo lang (skiend) bezig van Seiser Alm naar Selva te komen en v.v.? Ik deed vanuit San Cassiano de ronde inclusief Seceda/La Longia met uitgebreide lunch bij Annatal en was zonder gek te doen om 15.00 uur terug in San Cas. Dan moet het vanuit Seiser Alm toch ook prima te doen zijn? Niet met kinderen wellicht, maar voor volwassenen die een beetje kunnen skien?

HN65 op 21 feb 2023 18:19

Niet heel vroeg gestart (10.00 uur), lange lunch door drukte en één keer Sella Ronda bordje gemist, waren we om 16.00 uur weer bij de auto.
Eén lift heeft ons een half uurtje extra wachttijd gekost.
(Was eerlijk gezegd ook blij dat we niet naar de SeiserAlm terug hoefde te skiën)

Canazei was, toen wij er 7 jaar terug waren, ook een drama. 's ochtends haast niet te doen om de kinderen op tijd bij de les te krijgen. Dan sta je er om 8:30 en de lessen zijn om 10u. In het gebied kon je duidelijk zien welke liften van de sella ronda waren. Die waren veel drukker. Hebben we dan ook niet gedaan.

Heb wel het idee dat het verder in de week steeds erger werd.

*bericht bewerkt door Taan op 22 feb 2023 13:56

Misschien gaan als het niet heel zonnig is, geldt ook voor andere tochten zoals de lagazuoi. De meeste mensen gaan met stralend weer, maar ook met bewolking is het mooi. Wij hebben overigens in alle jaren nog nooit zulke wachttijden gehad, behalve bij grote gondels. Als we zien dat de Sella Ronde liften druk zijn, maken we een ander rondje. Dan weet je al dat het zo blijft en dan is het een ergernis. Zonde, want Alta Badia is bijv. prachtig, of ga naar Monte Pana of de pistes bij Piz Sella. We gaan het zien komende week.

Is er iemand hier die vandaag de sella ronda heeft gedaan of ergens in het gebied verblijft die kan aangeven hoe druk het was/is?

We overwegen hem (met kids), maar de verhalen hierboven voorspellen niet veel goeds vwb de drukte :)

De Sella ronde is altijd wel te doen. Er zijn een paar bottleneck liften daar is t vaak wat drukker. Ik kwam vandaag vanaf Alta Badia terug naar Val Gardena ik vond t daar niet druk. Val Setus was t drukste (maar die kluun ik eigenlijk altijd voorbij).

De pistes waren wel wat pittig op sommige plekken. Flinke hopen. Denk wel dat dat morgen minder zal zijn. Geen nieuwe sneeuw meer. Goede nacht vorst er overheen.

Ik zou m counter clockwise doen. Drukste lift die je gaat tegenkomen is op de Lupo Bianco / Belvedere. De rest gaat echt wel. Veel liften zijn geupgrade de laatste jaren.

Wat is je vertrekplek?

Enige wat ik me net bedenk. Vandaag was natuurlijk eerste mooie dag. Veel mensen verkennen dan beetje de omgeving waarin ze zitten. Morgen gaan ze dan een tochtje maken. Dat zou misschien voor wat meer drukte kunnen zorgen.

Ik ga morgen richting Pozza denk ik. Dan ski ik m ook counter clockwise. Niks in me maakt zich van te voren druk op t Sella ronde stuk wat ik daarvoor nodig heb. Terug zal de gondel na t tunneltje wel druk zijn (naam de vergeten).

*bericht bewerkt door brakes op 12 feb 2024 20:36

Plaats een reactie