Skikleding kinderen

Wij gaan volgende week naar Oostenrijk en nu zijn de eerste dagen verwachting -8 tm -12.
Hebben de kinderen dan genoeg aan een thermoshirt/broek met een skipulls en skibroek + jas.
Of zijn ook warmte plakkers voor op de voet een aanrader met dat soort temperaturen?

Da’s toch niet koud?
Geen idee wat soort kledij je ze aantrekt maar als je kinderen aangeven dat ze te koud hebben: nog een tussenlaagje bij aan doen.
Zorg dat hun schoenen niet knellen en dat de binnenschoenen droog zijn, ik zou geen klevers gebruiken.

Bla, bla, bla.

Als de skischoenen goed zitten en het bloed dus goed kan doorstromen zouden ze met gewone skisokken geen koude voeten moeten krijgen. Kritische punten zijn eerder handen en gezicht.

laagjes (als het heel koud is dan inderdaad ook thermondergoed daar jonge kinderen nog veel stilstaan), goede handschoenen of wanten, eventueel fleece col (kan deels voor het gezicht geplaatst worden als het echt koud is), goede skibril die aansluit op de skihelm, goede skisokken van bijvoorbeeld Falke…

*bericht bewerkt door Gerjon op 21 feb 2023 14:42

Misschien stomme vraag maar doen jullie kinderen ook nog een hemdje aan?

En wat voor pullies?
Ik heb fleece maar ook gladde met een geruwde binnenkant. Wanneer gebruik je wat?

Nee geen hemd. Die zijn vaak van katoen en worden nat. Je wilt als onderste laag juist die thermo.
Hier eerst thermo ondergoed, dan fleece en dan dikke jas en skibroek.

Wat je kind aantrekt is deels afhankelijk van de tempratuur en de windkracht. Het andere deel komt voort uit de kinderen. Je hebt kinderen die het altijd koud hebben en je hebt kinderen die het snel warm hebben. Ook het niveau van skiën is van invloed… evenals de kwaliteit van de skikleding. Ook ben je afhankelijk van de invulling van de dag… (skiles met lunch dump, skiles zonder lunchdump, prive lesje, op pad met paps en mams)

Een veel gemaakte fout is dat de ouders niet luisteren naar de kinderen en de kinderen gemummificeerd meenemen op de piste of afleveren bij de skileraar.

Beginnen met skiën is heel inspannend en indien je daar te veel kleding bij aan hebt, krijg je het heel warm en daarvan ga je zweten ontstaat er warm vocht op je lichaam en indien je dan stil gaat zitten heb je het heel snel koud. Indien er een contactmoment is kun je natuurlijk een extra buffje, truitje, droge handschoenen en eventueel een warmte pack meenemen waar je mee kunt bij sturen naar de behoefte van het kind…

Kortom: kijk naar jezelf en verplaats je naar de eigenschappen van je kind en je weet wat je moet doen…

Hier altijd zoonlief dunne wol shirt met lange mouwen en broek. Zonder voeten zodat sokken wisselen makkelijker gaat. Daarover fleece of liever iets dikkere wol. Wanten, extra paar voor na de lunch. En onder de helm een balaclava - warm en gemakkelijk aan/uit doen. Wol is moeilijker/duurder in NL, zeker voor kids. Thermo doet t zelfde maar is synthetisch. Vooral: laagjes, en kiddo zelf laten beslissen. Te koud geeft gezeur (laat ze een stukje bergop lopen) maar te warm nog veel meer 🤪

Ik verwacht ook dat dochter t vooral te warm gaat krijgen.
Hoe geven jullie spullen mee? Rugzakje?
Zeker als ze onderweg zijn lijkt me dat niet ideaal.

Mijn ervaring (als skilerares) is dat kinderen meestal te warm gekleed zijn. Ze krijgen het meestal alleen koud als kleding echt nat is en vooral ook de handschoenen.
Tips:

  • setje thermokleding als 1e laag
  • als jij 1 tussenlaag doet, dan je kind ook. Wellicht een iets dikkere tussenlaag, maar niet 5 lagen als je dat zelf ook niet doet
  • een buff is altijd top, beter dan een sjaal
  • setje droge handschoenen is een pré

En verder ook gewoon aan de kids vragen. Had je het vandaag koud/warm of was het goed? Dan weet je zo wat ze prettig vinden.

Thank God summer is over!

Zoals Lisa zegt deden wij het ook altijd. En ik zou ze geen rugzakje meegeven, dus hooguit extra wanten zelf voor ze meenemen, heb ik nooit gedaan. Ik wil zelf ook altijd een thermobroek, maar de kinderen vonden dat echt niet nodig. Kinderen zijn er minder mee bezig dan wij als ouders.

@SuzanneE: wij doen de kleren aan en gebruiken de lunch als moment om bij te sturen indien de kinderen les hebben. De spullen gaan dan ook bij mij in de rugzak.

Koude is slecht op te sturen, maar een beperkte hoeveelheid is te reguleren middels ritsen iets op zetten etc. Ook dat snappen kinderen vaak erg goed.

Daarbij zal een skileraar bij stevige koude aanvullende maatregelen treffen. Zoals meer bewegen, armen zwaaien, schuilen-opwarmen en zover mogelijk gondels gebruiken.

Let op: -6 is niet koud😏

Mijn oudste heeft heel snel koste voeten, dus voor haar heb ik van die warmteplakkers vanaf ongeveer -5. Jongste heeft dit absoluut niet nodig, dus gewoon even kijken wat je kind prettig vind.

Als ze skiën, hetzelfde als jijzelf aan doen. Liefst geen sjaal (onveilig) maar een boeuf of fleece kraag. Heb die laatste zelf ook en zweer er bij. Kan zo in je binnenzak als het te warm is.
Zijn je kinderen nog erg jong en zitten ze een beetje op een speelweide te skiën, kijk dan ff een uurtje hoe dat gaat en let er op dat ze bezig blijven. Staan ze veel stil/lang te wachten, dan is warmer wel fijn.
Toen onze zoon voor het eerst in zo’n lesgroep ging, was dat laatste helaas het geval. We hebben na twee dagen ons geld voor de andere dagen terug gevraagd (en gekregen) en zijn lekker zelf met hem gaan spelen. Veel huilende kinderen gezien bij die lessen in Landal, Brandnertal, Oostenrijk. Was echt geen feest voor die kleuters.

Zoon, 6 jaar (bijna 7), 3 jaar les in Nederland en 4 weken ski-ervaring in de sneeuw:

Onderbroek, geen hemd
Thermobroek + thermoshirt met lange mouwen
Fleece vest/trui zonder capuchon, zodat de jas goed dicht kan
Gevoerde jas en broek (Protest kids)
Balaclava voor kids. Een col zakt soms teveel af en houdt het hoofd uiteraard niet warm.
Helm
Wanten

Ik verwacht ook dat dochter t vooral te warm gaat krijgen.
Hoe geven jullie spullen mee? Rugzakje?
Zeker als ze onderweg zijn lijkt me dat niet ideaal.

SuzannaE op 21 feb 2023 18:52

Onze dochters hebben altijd een (muesli)reep, lippenbalsem en pakje zakdoekjes in hun jaszak. Meer hebben ze tijdens de les niet nodig, is mijn ervaring. Als we met z’n vieren skiën hebben we een rugzak met extra eten/drinken, zonnebrand etc mee.
Ze hebben allebei een meekleurende bril vam Decathlon, dus geen extra lenzen nodig.
Rugzakje hebben ze nooit mee naar les, denk ook niet dat dat handig is eerlijk gezegd ivm blijven haken bij de liften. Dan is een heuptasje wellicht handiger (die zie je ook veel bij leraren). Maar hier dus eigenlijk niet nodig.

Qua kleding: idd thermo als onderlaag, geen hemd. Normaal gesproken daaroverheen een pully (fleece of van die gladde ‘sportstof’ als het warm is) en dan een jas.
Ook altijd een thermobroek, als het warm is neemt die het zweet juist op en als het koud is geeft ‘ie warmte.

Dankjewel, goede tip om geen hemd aan te doen. Had daar zelf nog niet aan gedacht.
Ze verwachten nu temperaturen van -12 tot -15 de eerste dagen, dat vind ik toch aardig koud. Vooral voor de kinderen die in ski klasjes zitten.

Wat heel erg handig kan zijn is een grote buff en/ of een droog setje handschoenen/ wanten. Van nattigheid krijg je het koud. Zeker als het sneeuwt, wordt mijn buff altijd nat.

Ski you later!

Bij temp rond -10 hebben we hier eigenlijk altijd 3 lagen aan. Thermo + fleece of wol trui én broek + skijas & broek. Bij de -15 een donsjas ipv skijas.

Als je in Noorwegen woont, is dons voor kids bijna een must have. Beetje duur als t alleen voor een skitrip is, dan is een iets dikkere tussenlaag handiger zolang t maar geen katoen is. En nogmaals: luisteren naar de kids. Ook bij -15 😉

Wanten ipv handschoenen met vingers en evt van die dunne binnenhandschoentjes er in.
Met de combi thermo broek en shirt, trui, skibroek en jas, bivakmuts, helm, skibril, wanten en binnenhandschoenen hebben mijn kids het vorige week bij -15 niet koud gehad.
En in de loop van de dag warmde het op en dan ging de halve collectie in mijn rugzakje.

Plaats een reactie