Portes du soleil sneeuwkwaliteit

Hallo,
Komende vrijdag vertrekken wij naar Portes du soleil, we verblijven in een dorpje aan de Zwitserse kant.
Wie kan iets meer vertellen over de situatie daar? Natuurlijk kan ik het weerbericht zien en we houden webcams in de gaten. Wat we zien is dat er steeds meer sneeuw wegsmelt. We kunnen nog makkelijk annuleren en daar twijfelen we over. Paar vraagjes:
Is de sneeuwkwaliteit slecht? Onze kinderen zijn beginners.
Is het overal waar je wel kan skieen niet mega-druk waardoor het niet meer leuk is?
Hopelijk sparren/denken jullie met me mee!

Ik zou annuleren en lekker thuis op de bank gaan zitten.

Ik zou annuleren en lekker thuis op de bank gaan zitten.

Geraertshoven op 22 feb 2023 10:54

Lees de forum regels even door. Als je niets te melden hebt reageer dan niet!

Click. Click. Peace

Wij gaan zaterdag naar Morzine en hadden ook gehoopt op wat betere sneeuwcondities. Erg jammer maar het lijkt er in ieder geval op dat vanaf het weekend de temperaturen onder 0 worden, ook in de dalen. En wie weet komt er nog een witte verassing uit de lucht. Als het iets is wat de afgelopen week heeft bewezen dat de weerberichten langer dan 2 dagen per dag een zeer wisselend beeld lieten zien.
Vorst betekend in ieder geval dat de condities er minder slecht op achteruit gaan dan bij 14 graden in het dal. Daarnaast zou er, hoop ik, flink wat kunstsneeuw gemaakt kunnen worden wat de piste-condities zeker gaat verbeteren.

De sneeuwkwaliteit zal niet ‘overhouden’ maar diverse webcams tonen genoeg skiënde mensen dus dat is in ieder geval al wat.
Qua drukte is de zwitserse kant volgens mij een stuk rustiger dan waar wij zitten.

Neem aan dat je kinderen op les gaan? Dan zullen de leraren vast de geschikte pistes gebruiken. En kinderen redden zich meestal wel. Die gaan er gewoon voor :)

Daarnaast is de keuze of thuis zitten op de bank of in de bergen (ondanks de matige sneeuw) niet zo’n hele moeilijke… Ik ben zelf een fanatiek skier dus sta het liefst de hele week op de latten van begin tot eind, maar ook nu kan ik niet wachten om af te reizen. De bergen zijn gewoon fantastisch en zeker met kinderen altijd genieten!

Ik kan geen beslissing voor je maken maar ga ervan genieten!

Deze week en volgende week zijn de drukste weken van het jaar, daar ontkom je niet aan, maar de kant van Morgins en Champoussin is dan wel veruit de rustigste kant van PDS.
Sneeuwkwaliteit zal bedenkelijk zijn, maar dat is op de meeste plaatsen nu het geval. Met een beetje geluk komt er dit weekend nog een laagje van een paar cm bij.
Als je dit seizoen nog wil skiën denk ik niet dat het veel beter gaat worden.

Wij gaan zaterdag ook richting Morzine, voor ons de eerste keer PDS. Ooit ook eens naar Saint Gervais les Bains (hemelsbreed heel dichtbij en nog lager gelegen) met bijna vergelijkbare omstandigheden, toen konden we de dalafdaling niet doen, maar verder was het wel te doen. Hopelijk is dat nu ook zo. Dus boven wel goed te doen. En @jeroens je hebt gelijk, het wordt kouder. Ben alleen wel bang voor ijzigere pistes omdat er eerst nog regen gaat vallen, waarschijnlijk. Ook daar wisselen de verschillende weerdiensten over van mening.
En qua drukte, tja dat weet ik niet. Deze week is het sowieso het drukst ivm de carnaval. Komende week verwacht ik wat minder. Als ik goed gezien heb, hebben de Britten (van oudsher noord-franse alpengangers) geen vakantie. Helaas hebben de Parijzenaren wel vakantie, die komen nog wel naar deze regio.

Maar ach. We gaan het beleven. We hebben er weer heel veel zin in. We maken ons maar niet druk, kunnen er toch niets aan doen. En het is nu sowieso beter dan begin januari.

linda

Ik neem mijn racefiets dan maar mee naar de Dolomieten. Op die manier is het altijd goed, sneeuw of geen sneeuw.

*bericht bewerkt door havana op 22 feb 2023 12:27

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@linda5: vorig jaar voor het eerst in de voorjaarsvakantie zelf gegaan ivm ons zoontje en school, ook in Morzine. Viel me toen echt alleszins mee met de drukte.

Met een beetje geluk vallen de koude-inval en neerslag samen en komt er een laagje bij. Sowieso gok ik dat vanaf zeg 1500 meter de boel daardoor zeker opfrist. Veel plezier volgende week!

@jeroenS als ik goed zie zijn de meeste pistes wel boven de 1500 meter. Dus mogelijk kunnen we alleen de dalafdaling niet doen, dat is dan jammer. Op de webcams zien het er op dit moment nog niet zo heel slecht uit. We moeten alleen hopen dat de neerslag niet in grote hoeveelheden in regen naar beneden komt, dat zou wel funest zijn. Bij kou zouden de sneeuwkanonnen nog aan, mits ze daar zijn.

Jij ook heel veel plezier. En we duimen ervoor. @Marieke1977. Gewoon lekker gaan en veel plezier.

*bericht bewerkt door linda5 op 22 feb 2023 16:24

linda

Ik verbleef het eerste weekend van feb in champery. Was allemaal prima. In morgings waren er laaggelegen stukken waar ik al over de stenen moest en ik vrij zeker weet dat met 1 week meer zon het al niet meer te doen zou zijn. Het zijn 3 weken met zon geworden dus ik vrees het ergste voor je.

Kortom, de hoger gelegen stukken zullen wel te doen zijn, maar een heel rondje door het gebied kan je denk ik vergeten

Bedankt voor jullie reacties! We hebben besloten om gewoon te gaan en lekker te gaan genieten van de plekken waar we wel kunnen skiën.
We hebben er zin!!

We zijn ook de eerste rampzalige week van de kerstvakantie naar Morzine geweest en hebben een hele week kunnen skiën in Avoriaz, zelfs piste B in Morzine was goed te doen. 28 december kwamen skiërs zelfs van de hele omgeving naar ginder omdat alles elders niet te doen was.

Desondanks, buiten die ene dag, goed te doen van drukte al vond ik het wel niet leeg ginder.

Gewoon afreizen en misschien een plan B just in case.

@marieke1977_ en @jeroenS hoe vinden jullie het tot dusver in PDS? Wij zitten hier prima nu in Morzine. De pistes liggen er, ondanks het sneeuwgebrek, prima bij. Natuurlijk wel wat hard en af en toe wat ijzig, maar het valt ons heel erg mee. We hebben gisteren zelfs de grand tour de Porte du Soleil gedaan, zelfs dat was mogelijk, alleen Morgins moesten we overslaan, daar reed een bus.
Verder is het boven prima te doen. Mede dankzij de wat lagere temperaturen de afgelopen week en het aanzetten van de sneeuwkanonnen, die hebben al volop gedraaid.

*bericht bewerkt door linda5 op 01 mrt 2023 19:04

linda

@linda5. We zijn inmiddels thuis en hebben echt een topweek gehad. De pistes lagen er verassend goed bij ondanks de toch wel erg weinige sneeuw.
Ik denk dat we vooralsnog in onze handen mogen knijpen met de afgelopen week. Winterse temperaturen in combinatie met kunstsneeuw heeft de pistes echt verbeterd door de week heen. Pistes waren inderdaad hard en soms ijzig maar op veel plekken echt prima te doen, zeker met een paar uur zon erop zodat de bovenlaag lekker grip kreeg.

Morzine blijft een erg leuk dorp in een mooi berglandschap. Tevens een heel fijn gebied voor ons zoontje van 6. We hebben heuse tochten gemaakt door de morzine/les gets kant via de blauwe pistes. Dat maakt het zo’n leuk gebied!

Plaats een reactie