Lesgeef ski papsneeuw

Als skileraar is het toch steeds ploeteren in de papsneeuw. Normaal enkel met Pasen maar nu al heel de winter in feite. Daarom toch steeds meer het idee om een bredere ski, allmountain?, aan te schaffen.

Ik lees veel goede dingen over de Nordica Enforcer. Iemand ervaring mee? Of een ander voorstel?

Beetje info:
Ik geef skiles aan alle niveaus. Dus zou bij voorkeur in meer of mindere mate moeten kunnen slippen, snijden en Carven. Ook leuk zowel traag als snel geskied kunnen worden.

Ik ben 1m76 en weeg 70kg. Ben dus niet zo groot en niet zo zwaar. Ik heb altijd al een voorkeur gehad voor iets kortere lengtes, dat geeft ook iets makkelijker les. Momenteel ski ik Volkl Racetiger SL in 160 en Blizzard RCti in 166.

Ik vond die Enforcer maar niks. Beetje zwaar en log, teveel rocker aan de voorkant en de binding ook ver naar voren geplaatst. Nee het was niet mijn ding.

Ik zou kijken naar een Volkl Kendo of een K2 mindbender 90ti…of nee is nu 89ti. Beide aan de stevige kant voor een allmountain en meer pistegericht dan andere. Maar uitermate geschikt voor rommelsneeuw. Beide in 170 zou ik zeggen.

Mijn man heeft de Nordica Enforcer 94 en is er ongelofelijk blij mee. Hij skiet er zowel volle bak mee als rustig achter de kinderen aan. Vooral tijdens de slush omstandigheden kon hij er uitstekend mee uit de voeten, maar verrassend genoeg kon deze ski ook volledig op de kant gecarved worden. Hij vraagt zich nu af of hij ooit nog zijn racecarver ski’s gaat gebruiken, zo goed bevallen de Nordica’s.

Als skileraar is het toch steeds ploeteren in de papsneeuw. Normaal enkel met Pasen maar nu al heel de winter in feite. Daarom toch steeds meer het idee om een bredere ski, allmountain?, aan te schaffen.

Ik lees veel goede dingen over de Nordica Enforcer. Iemand ervaring mee? Of een ander voorstel?

Beetje info:
Ik geef skiles aan alle niveaus. Dus zou bij voorkeur in meer of mindere mate moeten kunnen slippen, snijden en Carven. Ook leuk zowel traag als snel geskied kunnen worden.

Ik ben 1m76 en weeg 70kg. Ben dus niet zo groot en niet zo zwaar. Ik heb altijd al een voorkeur gehad voor iets kortere lengtes, dat geeft ook iets makkelijker les. Momenteel ski ik Volkl Racetiger SL in 160 en Blizzard RCti in 166.

Finn op 22 feb 2023 12:13

Ik ben helemaal gek op de enforcers. De 94 is een hele goede mix tussen hard-pack en zachtere sneeuw. Een hele fijne ski als skileraar denk ik. voor de condities die jij beschrijft.

Let op er zit best verschil in hardheid tussen de verschillende enforcers. De 94 is net wat stijver en directer (daarom ook zo ideaal op de pistes) dan de 100 en de 115 is dan weer een echte poederbak met een enorme rocker.

Click. Click. Peace

Rogier, ik was aan het twijfelen tussen de 88 en de 94 als het aankomt op de Enforcer. 94 leek me wel heel breed, omdat ik toch ook wel (in mijn vrije tijd) er rustig mee wil Carven.

Beide zijn voor het piste werk heel erg goed (voor dit type ski’s) de 88 zou een hele goede keuze kunnen zijn voor jou werk. Het is een aangename ski die overal goed uit de voeten kan. Rustig carven kan, het is natuurlijkgeen race-ski he ;:-)

Ik heb er zelf alleen een keer een dagje op geskied en vond het een fijne ski. De 94 heb ik zelf daarom had ik het vooral daar over.

Click. Click. Peace

Merk je, eens je ze aan hebt, veel verschil tussen de 88 en de 94 op de piste? Het is tenslotte ‘maar’ 6mm verschil. Ik hoor en lees vooral over de 94, vandaar.
Maar in m’n achterhoofd heb ik het idee dat 94 misschien wat té breed gaat zijn?

Merk je, eens je ze aan hebt, veel verschil tussen de 88 en de 94 op de piste? Het is tenslotte ‘maar’ 6mm verschil. Ik hoor en lees vooral over de 94, vandaar.
Maar in m’n achterhoofd heb ik het idee dat 94 misschien wat té breed gaat zijn?

Finn op 22 feb 2023 14:04

Dat durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik de 88 te weinig geskied.

Click. Click. Peace

En wat zou je zeggen van de Deacon 84? Lijkt mij een betere keuze ipv een Kendo of Enforcer als je voornamelijk (alleen maar?) op pistes skiet.

En wat zou je zeggen van de Deacon 84? Lijkt mij een betere keuze ipv een Kendo of Enforcer als je voornamelijk (alleen maar?) op pistes skiet.

RoccoH op 22 feb 2023 15:54

Thx, alternatieven zijn zeker ook welkom!

Merk je, eens je ze aan hebt, veel verschil tussen de 88 en de 94 op de piste? Het is tenslotte ‘maar’ 6mm verschil. Ik hoor en lees vooral over de 94, vandaar.
Maar in m’n achterhoofd heb ik het idee dat 94 misschien wat té breed gaat zijn?

Finn op 22 feb 2023 14:04

De andere ski’s van mijn man zijn maar 72mm onder de voet (Head Worldcup Rebels iRace) en hij heeft totaal geen moeite met de 94mm van de Enforcers. Dus ik zou je daar niet door laten tegenhouden. Ik ski zelf ook met 86mm onder de voet (Fischer RC One 86 GT) en ik merk als je een wat meer gevorderde skiër bent het wel prettig is om een wat ‘steviger’ ski onder je voeten te hebben. Maar dat is heel persoonlijk, er zijn ook genoeg mensen die het niet te doen vinden qua zwaarte; ik ben zelf een vrij lichte dame… En we skien allebei regelmatig op snelheid maar ook veel rustiger aan achter onze kinderen (die weliswaar al heel wat kilometers en snelheid kunnen maken, maar nog niet zo hard als wij voluit gaan).

Je kunt ook eens de nieuwe Atomic Redster Q reeks bekijken (78 tot 85 mm onder de voet, lekker brede schep voorop). Sinds dit seizoen ski ik met volle tevredenheid op de Redster Q6 (80mm). Afgelopen weekend voor het eerst in de slush en dat was echt een genot.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 22 feb 2023 18:09

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Stockli montero AR.

Atomic Q9.8 idd

Beide pistegeorienteerde allmountain ski’s

Totales Vollidiot

De afgelopen jaren voornamelijk geskied op de Enforcers 100. Top ski! de GS van de all-mountain. Nu ik steeds minder off-piste ski heb ik de Enforcers 88 aangeschaft maar helaas nog niet geskied. Als ik de reviews hoor een heel erg fijne lat. Kan ook bijna niet anders want,… een Enforcer. Testers in reviews en zeker de profi testers zijn ook altijd erg lyrisch over de Enforcer. Is gewoon een heel erg goede ski met zowel carvend vermogen en zeker ook op hoge snelheid als get gemak waarmee je gesmeerde bochten draait. De 100 vond ik op lage snelheid nog wel ens een werkski maar dat zou met de 88 een heel stuk vriendelijker moeten zijn.

Ik zou zelf de Blizzard Brahma tippen. Fijne piste georienteerde all mountain en in mijn ogen als lesski prima. Redelijke radius van 15 bij lengte 173.
Laat zich goed op snelheid skiën, maar ook speels genoeg voor omgeploegde pistes.

Voor het echte poederwerk zijn er betere (bredere) ski’s in het all mountain segment, maar daar lever je dan weer wat pistekwaliteiten voor in.

Ik zou zelf de Blizzard Brahma tippen. Fijne piste georienteerde all mountain en in mijn ogen als lesski prima. Redelijke radius van 15 bij lengte 173.
Laat zich goed op snelheid skiën, maar ook speels genoeg voor omgeploegde pistes.

Voor het echte poederwerk zijn er betere (bredere) ski’s in het all mountain segment, maar daar lever je dan weer wat pistekwaliteiten voor in.

Hessel op 22 feb 2023 20:33

Ik heb de Brahma geskied maar speels is niet het eerste wat bij mij opkomt. Die komen pas tot leven als je het gas erop zet. Op lage snelheid is het best een dooie lat.
Kijkend naar het gewicht van de topicstarter helpt dat ook niet mee.

Of de recente Brahma moet een heel stuk soepeler zijn geworden.

Misschien is mijn referentiekader dan anders. Ik hou wel van stevig doorskiën inderdaad. En dan zijn ze levendig genoeg. Op lage snelheid laten ze zich overigens ook nog prima sturen en slippen, dat dan weer wel. Ze vragen wel duidelijke input, je moet ze sturen daar waar je ze hebben wil, anders gaat de lat er met je vandoor. Het speelse zit er vooral in dat je op verspoorde pistes ze makkelijk kunt dirigeren in vergelijking met een (consumenten)GS-lat.
Ik heb overigens ongeveer dezelfde lengte en gewicht als TS.

Er is ook een techniek om in die paptroep makkelijker te skiën. En die werkt ook heerlijk in slecht zicht situaties en veel wisselvallige piste/sneeuw omstandigheden.
Regulier ski je met hoogontlasting. (Strek voor de bocht). Maar ipv strekken kan je ook zakken om je ski’s te ontlasten. Vanzelfsprekend heet dat dan diepontlasting. De strekking komt dan geleidelijk tijdens en na de bocht, waardoor je die paptroep in feite weg duwt. Wellicht een alternatief om je eens in te verdiepen. Want dat leer je niet met het lezen van deze reactie. Het zakken gaat overigens net zo pittig als het strekken, alsof je een kuil invalt.

Misschien is mijn referentiekader dan anders. Ik hou wel van stevig doorskiën inderdaad. En dan zijn ze levendig genoeg. Op lage snelheid laten ze zich overigens ook nog prima sturen en slippen, dat dan weer wel. Ze vragen wel duidelijke input, je moet ze sturen daar waar je ze hebben wil, anders gaat de lat er met je vandoor. Het speelse zit er vooral in dat je op verspoorde pistes ze makkelijk kunt dirigeren in vergelijking met een (consumenten)GS-lat.
Ik heb overigens ongeveer dezelfde lengte en gewicht als TS.

Hessel op 24 feb 2023 15:35

Dan is het toch een verschrikkelijke ski als je een beginner les gaat geven

Gang is alles

Er is ook een techniek om in die paptroep makkelijker te skiën. En die werkt ook heerlijk in slecht zicht situaties en veel wisselvallige piste/sneeuw omstandigheden.
Regulier ski je met hoogontlasting. (Strek voor de bocht). Maar ipv strekken kan je ook zakken om je ski’s te ontlasten. Vanzelfsprekend heet dat dan diepontlasting. De strekking komt dan geleidelijk tijdens en na de bocht, waardoor je die paptroep in feite weg duwt. Wellicht een alternatief om je eens in te verdiepen. Want dat leer je niet met het lezen van deze reactie. Het zakken gaat overigens net zo pittig als het strekken, alsof je een kuil invalt.

Vinci69_ op 24 feb 2023 15:37

Beter is om tijdens de transitie je benen in te trekken en je zwaartepunt op min of meer dezelfde hoogte te houden, erg fijn als de ski’s dan flinke rebound hebben om je daarbij te helpen en je dan van carvebocht tot carvebocht “springt”. Maar dit is wellicht niet iets wat de TS voorskiet bij beginnersklasjes… ;)

Zelf zou ik geen expert ski nemen, om precies dezelfde reden die Jesper hierboven zegt.
Heb zelf die fout ook gemaakt en had echt veel moeite om op lagere snelheden die ski rond te krijgen. Zo’n ski luistert alleen goed wanneer je hem zwaar belast. En zo ski je niet met leerlingen.
Een all mountain ski zeker wel nemen. Een compromis op alle fronten, dus je kan er alles mee aan en je hebt ruimte voor allerlei technieken.

Integendeel @Jesper
Lesgeven gaat er prima mee.
En zeker als je van een Volkl racetiger af komt…

Maar i.p.v. strekken kan je ook zakken om je ski's te ontlasten. Vanzelfsprekend heet dat dan diepontlasting. De strekking komt dan geleidelijk tijdens en na de bocht, waardoor je die paptroep in feite weg duwt. § Vinci69_ op 24 feb 2023 15:37

Beter is om tijdens de transitie je benen in te trekken en je zwaartepunt op min of meer dezelfde hoogte te houden.

Eeh, als ik mijn benen intrek, dan zak ik op de grond en gaat het zwaartepunt dus sowieso omlaag. Ander zou ik in de lucht hangen. 😉
De ‘kunst’ is om dat zo snel te doen dat je tijd hebt om de balans naar je nieuwe dalbeen te verplaatsen.

erg fijn als de ski’s dan flinke rebound hebben om je daarbij te helpen en je dan van carvebocht tot carvebocht “springt”.

We hebben het hier toch over papsneeuw skiën. Die rebound, waar jij het over hebt, krijg je m.i. van je ski die buigt. In papsneeuw duw je de sneeuw meer weg, die sneeuw heeft nauwelijks draagvlak genoeg voor rebound. Bovendien vind ik dat gevoel in pap erg onregelmatig. Daarom schakel ik graag over naar diepontlasting. Een fractie zwaarder skiën, maar zooooveel meer controle.

Maar dit is wellicht niet iets wat de TS voorskiet bij beginnersklasjes… ;)

Nee, zeker niet. Leer je ze pas wanneer ze fatsoenlijk met hoogontlasting kunnen skiën. Anders geeft het alleen maar verwarring. Want de beweging is tegengesteld aan wat ze gewend zijn.

Even stil geweest hier, was nog aan het genieten van laatste dagen wintersport. De kids waren naar huis en ik had enkele dagen vrij :-)

Ik heb m’n ogen de kost gegeven op de piste en van alle allmountains die ik tegenkwam gekeken naar de breedte onder de voet. 100+ lijkt me echt te breed ; 94 (Enforcer) is randje, denk ik ; alles in de 80 is prima, vooral achteraan de 80.

Over de Enforcer 88:
Gigi omschrijft hem als :“Een vergevingsgezinde echte allmountainski voor alle condities behalve betonharde pistes of diepe poeder. Wie hard wil carven of agressief skiet zal wat teleurgesteld zijn op deze ski. Maar de all-condition skiër die niet op zoek is naar adrenaline zal zeker blij worden van deze ski.”
–> Hard carven doe ik wel op m’n andere latten en diepe poeder zit er toch niet in.

Ik ga me nu nog verdiepen in de genoemde alternatieven. Veel reviews zijn Amerikaans, waar halen jullie je (Europese) info?

Hierbij wellicht nog wat ideeën:

Black Crows Serpo
Black Crows Orb
Head Kore (heb je ook in verschillende breedtes)
Black Crows Vertis (erg speels en veelzijdig, heb ze zelf ;))

Over de Enforcers hoor je toch wel vaak dat ze vooral willen carven en op snelheid willen gaan. Net zoals bijv. de Brahma’s. Ik weet niet zeker of dat echt past bij wat je zoekt, maar proberen zou ik het zeker. De 88 zou iets vergevingsgezinder moeten zijn, maar als je bij Nordica zelf kijkt staat er toch ook bij dat ze vooral hard willen gaan.

De mindbender 89ti, Head Kore 87 en Salomon Stance 90 hangen in het testrek bij Duijvestein zoetermeer. Wellicht waard om eens een rondje te maken? Gewoon om eens te proberen.

Moet altijd wel lachen om Amerikaanse reviews die het hebben over carven met dit type ski…als je een Volkl Racetiger gewend bent, dan is carven op een 88-90 ski met flinke rocker echt…een hele andere ervaring😄

Ik heb ook sinds dit jaar de Black Crows Vertis. Een heerlijke lichte vrij breed onder de voet all mountain ski. Heel speels en kan eigenlijk alles…ik zie ze niet veel deze skies maar als je ze zou kunnen testen zou ik het zeker doen

MW Janssen

Beetje too much misschien, maar ik vind de Armada JJ een super ski voor de slush en is gezien de breedte nog behoorlijk hanteerbaar op de piste.

Die Armada’s zijn wat te heftig, idd.
De Verti’s kende ik nog niet, niets van de BC line-up eigenlijk. Ga ik me ook in verdiepen!

Voorlopig al ergens de Enforcer 88 in set gevonden voor 480 euro, valt in principe ook niet voor te sukkelen…

Plaats een reactie