Bekeuring in Duitsland voor te weinig afstand

Het is al weer even geleden dat dit gebeurde (maart 2020), maar de herinnering en gevoel van onrechtvaardigheid laait toch steeds weer op bij elke reis door Duitsland.
We ontvingen in de zomer daarna de prent en daarin werd gesteld dat we te dichtbij de voorganger hadden gezeten en dit was vastgesteld met een camera. We reden +/- 120km/h met een afstand van 55m en die had volgens het schrijven 60 meter moeten zijn. Er zat een foto van mijn vrouw bijgevoegd die achter het stuur zat. De overtreding zou zijn vastgelegd met een camera, maar dat bewijs zat er niet bij. Ook was de naam van mijn vrouw fout geschreven.
Hoe meer ik er over nadacht, hoe meer ik mogelijkheden zag om hierover in discussie te gaan. Maar mijn vrouw had geen zin in gedoe en betaalde, klaar.
Maar knaagt mij nog steeds een beetje.
Vraag me dus af hoe rechtsgeldig de constatering was, gebaseerd op een foto (momentopname). Er kan toch net, vlak voor de camera, een auto zijn tussengevoegd, waardoor de afstand tussen onze auto en de oorspronkelijke voorganger ineens gehalveerd werd? Of de voorganger remt ineens? Moet je dan vol in de ankers op de Autobahn zodat je maar geen bekeuring krijgt? Lijkt me erg onverstandig…
Volgens mij kunnen ze zoiets alleen live constateren of met meerdere camera’s langs een traject, die enige tijd opnames maakt. En dan moet m.i. ook worden meegenomen dat je wel gelegenheid hebt om de afstand weer te vergroten. Er moet dus bewijs zijn dat je structureel te weinig afstand houdt.
Helaas ben ik geen jurist en heb ik ook geen idee hoe dit automatische ‘je-houdt-te-weinig-afstand’ systeem werkt.
Iemand met dezelfde soort ervaring en/of hier iets zinnigs over kan zeggen?

Staan hiervoor niet die strepen vlak voor viaducten op de snelweg?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat verhaal heb ik nog niet eerder gehoord. Ik snap je vragen en zou wél bezwaar hebben aangetekend. Vreemd verhaal.

Het is inmiddels bijna maart 2023. Da’s een beetje laat voor bezwaar (en volgens mij ook niet wat ts nog wil).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dààrvoor heb ik nu eens nog nooit een bekeuring gekregen. Vrij bizar inderdaad.
Geen idee hoe dit juridisch zit.🤔
Zelf heb ik ook altijd betaald, ze hadden steeds gelijk. 😁
Wat moesten jullie betalen?

Bla, bla, bla.

Wat moesten jullie betalen?

bartvwg op 25 feb 2023 12:35

130 euro… Niet extreem als de overtreding terecht was… Maar voelde (en nog steeds) wel beetje als toeristen pesten.

Wat moesten jullie betalen?

bartvwg op 25 feb 2023 12:35

130 euro… Niet extreem als de overtreding terecht was… Maar voelde (en nog steeds) wel beetje als toeristen pesten.

Vinci69_ op 25 feb 2023 12:55

Da’s toch al flink naar Duitse maatstaven.
Begrijpelijk dat jullie hierbij vragen stellen.

Bla, bla, bla.

Wat info over boetes in D. https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/reisvoorbereiding/ver…
Blijkbaar heb je ook strafpunten gekregen, weet je hoeveel? (Probeer onder de 6 te blijven, dan heb je nog wat ruimte om stout te zijn…🤭)
Misschien kan je bij ANWB eens horen hoe het zit?

Bla, bla, bla.

Dat verhaal heb ik nog niet eerder gehoord. Ik snap je vragen en zou wél bezwaar hebben aangetekend. Vreemd verhaal.

Frank66 op 25 feb 2023 12:17

Als het aan mij lag had ik ook wel bezwaar gemaakt. Maar mijn vrouw wist me te overtuigen dat het een hoop tijd, moeite en ergernissen zou kosten zonder garantie dat het wat op zou leveren. De weg van de minste weerstand maar gekozen en het verlies voor lief genomen. Case closed. (Maar niet in mijn hoofd 😏).

Duitsland is idd zeer streng op afstand houden en wordt ook regelmatig gecontroleerd. Net als dragen van gordels via infrarood camera’s. Al ligt daar meer de nadruk op volle autocars.

Wat info over boetes in D.

Ga ik zo even doorlezen… Kennis is macht 😁.

Blijkbaar heb je ook strafpunten gekregen, weet je hoeveel? (Probeer onder de 6 te blijven, dan heb je nog wat ruimte om stout te zijn…🤭)

Ja klopt, één strafpunt. Dus mag nog wel wat kattekwaad uithalen 😁.

Misschien kan je bij ANWB eens horen hoe het zit?

bartvwg op 25 feb 2023 13:08

Zal het eens navragen. Heb op zich niets tegen een prent als die terecht is, maar vind het erg vaag hoe de overtreding is vastgesteld.

Duitsland is idd zeer streng op afstand houden en wordt ook regelmatig gecontroleerd. Net als dragen van gordels via infrarood camera’s. Al ligt daar meer de nadruk op volle autocars.

Joy85 op 25 feb 2023 13:16

En terecht. De bumperklevers zijn een echt gevaar in het verkeer. Er moet maar één onverwacht voorval gebeuren, zeker aan de hogere snelheden zoals 150-170 die in Duitsland wel mogen, om direct een ongeval te veroorzaken.

Ik doe geen uitspraak over het voorval van TS, ik spreek hier over de algemene situatie.

Vorig jaar dezelfde bekeuring gehad op een provinciale weg in Duitsland waar inderdaad de helft van de snelheid als afstand geldt. Ik had zelf ook precies dezelfde twijfels met bijv. invoegend verkeer, plots remmen voorganger voor bijv. wild etc. En ook een strafpunt op mijn rijbewijs. Moest ook nog schriftelijk aantonen dat ik de bestuurder was mbt dat strafpunt.
De boete was overigens 103€

*bericht bewerkt door Alex82 op 25 feb 2023 14:27

  1. Als je remt, rij je geen 120 km/h meer…
  2. Bij 120 km/h invoegen terwijl de afstand al kort is, is niet waarschijnlijk
    Zie daar de juridische onderbouwing.

Toeristen pesten: onzin.
Het beleid is trouwens opmerkelijk effectief. Vroeger was bumperkleven een typisch probleem op de Autobahn, komt nu nog maar weinig voor. Misschien enkele Hollanders nog die het doen…;-)

*bericht bewerkt door Liezen op 25 feb 2023 14:39

  1. Als je remt, rij je geen 120 km/h meer…

De vóórligger remt. De snelheid is de gemeten snelheid op dat moment.

  1. Bij 120 km/h invoegen terwijl de afstand al kort is, is niet waarschijnlijk

Er zit 100m voor me een auto. Er voegt een auto tussenin en dan krijgen wij de schuld dat we daar te dicht op zitten?

Zie daar de juridische onderbouwing.

Die zie ik echt niet 🙂. Hadden ze maar een traject film moeten meesturen.

Toeristen pesten: onzin.
Het beleid is trouwens opmerkelijk effectief. Vroeger was bumperkleven een typisch probleem op de Autobahn, komt nu nog maar weinig voor. Misschien enkele Hollanders nog die het doen…;-)

Liezen op 25 feb 2023 14:36

Nou, het zal wel een campagne geweest zijn. Vandaag valt me juist op hoe dicht ze op elkaar rijden. Echt niet de halve snelheid aan ruimte. Duitsers worden steeds meer Nederlanders, qua rijgedrag. Notoire middenbaan rijders (erger dan Nederlanders), geen richting aangeven, resthof pakken om 200 meter file af te snijden etc…
Maar al met al heb ik in een dag rijden in Duitsland net zoveel ergernis als in een uur rijden in Nederland 😁. Algemeen gesteld neemt een Duitser het risico niet waar een Nederlander het risico wel neemt.

Gelet op je verhaal heeft je voorganger niet geremd en is er geen auto ingevoegd.
Dus hoezo onrechtvaardig?

Gelet op je verhaal heeft je voorganger niet geremd en is er geen auto ingevoegd.
Dus hoezo onrechtvaardig?

DrPhil op 25 feb 2023 15:32

Zo kunnen ze iedereen met een onsamenhangend “bewijs” wel een bekeuring geven. Zover ik weet ben je ook in Duitsland onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik heb geen bewijs gezien. Alleen een vage brief die ook nog eens gericht was aan mijn vrouw, waarvan ze de naam verkeerd gespeld hadden. Vormfout heet dat hier en dan kom je met veel zaken juridisch gewoon weg.

  1. Als je remt, rij je geen 120 km/h meer…
  2. Bij 120 km/h invoegen terwijl de afstand al kort is, is niet waarschijnlijk
    Zie daar de juridische onderbouwing.

Toeristen pesten: onzin.
Het beleid is trouwens opmerkelijk effectief. Vroeger was bumperkleven een typisch probleem op de Autobahn, komt nu nog maar weinig voor. Misschien enkele Hollanders nog die het doen…;-)

Liezen op 25 feb 2023 14:36

Wie heeft het hier over toeristen pesten? Lezen, was op een provinciale weg.

Gelet op je verhaal heeft je voorganger niet geremd en is er geen auto ingevoegd.
Dus hoezo onrechtvaardig?

DrPhil op 25 feb 2023 15:32

Zo kunnen ze iedereen met een onsamenhangend “bewijs” wel een bekeuring geven. Zover ik weet ben je ook in Duitsland onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik heb geen bewijs gezien. Alleen een vage brief die ook nog eens gericht was aan mijn vrouw, waarvan ze de naam verkeerd gespeld hadden. Vormfout heet dat hier en dan kom je met veel zaken juridisch gewoon weg.

Vinci69_ op 25 feb 2023 15:43

In Nederland zit er ook geen bewijs bij bekeuringen, is het wel?
Je hebt te vaak naar Bob de Rooij gekeken 😉.

In Nederland zit er ook geen bewijs bij bekeuringen, is het wel?
Je hebt te vaak naar Bob de Rooij gekeken 😉.

DrPhil op 25 feb 2023 18:32

Wie is Bob de Rooij?
Een snelheidsovertreding is gewoon een kwestie van meten. Valt geen spelt tussen te krijgen, of dit nu live is of geautomatiseerd.
Voor de rest van de overtredingen is het toch echt een live kwestie waarbij je van de weg wordt gehaald doordat de overtreding geconstateerd is.

In Duitsland doen ze dat nog netter, je krijgt ook de foto te zien van de bestuurder die geflitst is.

Volgens mij passeerde we enkele uren geleden dezelfde locatie als waar we vorige keer die prent voor te weinig afstand hadden gekregen. Dus volle aandacht op de snelheid én afstand tot de voorganger. En wat denk je, precies toen we de brug over reden (waar we vorige keer geflitst waren voor te weinig afstand), werden we ingehaald (wij reden 100) en die gast voegde 15 meter voor ons terug naar rechts met iets hogere snelheid.
Als we nu weer een prent krijgen is het oorlog met Duitsland voor hun stomme systeem en ga ik juridisch alles aanvechten wat maar mogelijk is om mijn gelijk te krijgen dat ze daar achterlijk zijn met hun systeem. Desnoods rij ik voortaan wel via Frankrijk en Zwitserland naar Oostenrijk. Maar ga die bekeuring nooit van mijn leven betalen.
Ja, het zit diep… 😁

Ik heb deze bekeuring ook gekregen een paar jaar geleden. In bezwaar gegaan met als reden dat er een auto voor mij invoegde vanaf de rechter baan.

Reactie; we hebben de film beelden bekeken en er is geen sprake van invoegend verkeer voor u.

Er wordt dus niet alleen een foto gemaakt, maar ook een film kennelijk maar die laatste heb ik uiteraard niet gezien.

Gewoon afgerekend dus en het strafpunt geaccepteerd. Dat punt ‘verdwijnt’ weer na 1 of 2 jaar als ik het goed heb.

Laat het rusten. Is 3 jaar geleden.
Of minder naar je vrouw luisteren, kan ook helpen

Laat het rusten. Is 3 jaar geleden.
Of minder naar je vrouw luisteren, kan ook helpen

monoskito op 25 feb 2023 19:26

Meer luisteren juist. Ik heb een (te) groot gevoel voor rechtvaardigheid. Kan onrecht lastig een plek geven. Mijn vrouw relativeert veel beter dan ik en is de sussende stem wanneer mijn opvliegende karakter weer naar boven komt 😊.

3 jaar later kan ik nauwelijks opvliegend noemen. Pff, laat t eens los zeg. Of houd je gewoon aan de verkeersregels.

Edwin van Riel

3 jaar later kan ik nauwelijks opvliegend noemen. Pff, laat t eens los zeg. Of houd je gewoon aan de verkeersregels.

evr66 op 25 feb 2023 19:46

Haha, je kent me niet persoonlijk, alleen uit deze posts… Ken mezelf zo goed dat ik vaak aliassen als ‘heethoofd’ heb gebruikt, om maar een voorbeeld te noemen. Mezelf beheersen is gewoon een soort sport geworden, maar helaas lukt het niet altijd. Naar buiten wel hoor, maar inwendig kookt het… 😁.
Los laten is inderdaad vaak het beste. Ik hou me meestal gewoon aan de regels, ga ze niet bewust overtreden omdat ik aso ben. Als het toch gebeurt is het zelden expres. Hoogstens een reactie op iemand die mij wat onrechtmatig aandoet. En met de verstreken tijd probeer ik dat ook te relativeren i.p.v. er in te verzinken. Heb toch alleen mezelf ermee.

3 jaar later kan ik nauwelijks opvliegend noemen. Pff, laat t eens los zeg. Of houd je gewoon aan de verkeersregels.

evr66 op 25 feb 2023 19:46

Inderdaad, we hebben wat bijgeleerd … Netjes aftand houden in D
Anders ben je er 3 jaar later nog niet goed van …

Bedankt voor de reacties van mensen met dezelfde ervaringen en meedenkende suggesties!
Toch wel jammer dat er ook vreemde ongevraagde opmerkingen en oordelen bij zitten van anderen. Suggestie aan hen, lees de forumregels een keer door en ga lekker skiën.

3 jaar later kan ik nauwelijks opvliegend noemen. Pff, laat t eens los zeg. Of houd je gewoon aan de verkeersregels.

evr66 op 25 feb 2023 19:46

Inderdaad, we hebben wat bijgeleerd … Netjes aftand houden in D
Anders ben je er 3 jaar later nog niet goed van …

evert op 25 feb 2023 22:17

Of jammer dat je niet kan gaan skiën in Groot-Brittannië. Ik heb daar in april 2022 twee keer onwetend (pas achteraf gezien dat ze die recent uitgebreid hadden) de ULEZ ingereden en nog steeds geen boete ontvangen wegens geen uitwisseling van gegevens dankzij Brexit.

Bedankt voor de reacties van mensen met dezelfde ervaringen en meedenkende suggesties!
Toch wel jammer dat er ook vreemde ongevraagde opmerkingen en oordelen bij zitten van anderen. Suggestie aan hen, lees de forumregels een keer door en ga lekker skiën.

Vinci69_ op 26 feb 2023 03:06

Misschien toch iets dieper nadenken (je reactie op mijn reactie getuigt er niet echt van), en misschien toch iets minder van alleen jóúw vermeende rechtvaardigheid uitgaan. Kleine hint: die 60 meter is een juridische ondergrens. Je zit dan feitelijk al een tijdje te dicht bij.
Over dit soort maatregelen wordt doorgaans goed en echt rechtvaardig nagedacht, zeker in Duitsland. En, het allerbelangrijkst: er zit een nogal fundamenteel doel achter: Niet toeristen pesten, maar verlaging van risico op grote ongelukken. Met vaak doden.
Over rechtvaardigheid (ook de jouwe) gesproken…

*bericht bewerkt door Liezen op 26 feb 2023 18:16

Misschien toch iets dieper nadenken (je reactie op mijn reactie getuigt er niet echt van), en iets minder van alleen jóúw rechtvaardigheid uitgaan. Kleine hint: die 60 meter is een juridische ondergrens. Je zit dan feitelijk al een tijdje te dicht bij.
Over dit soort maatregelen wordt doorgaans goed en echt rechtvaardig nagedacht, zeker in Duitsland. En, het allerbelangrijkst: er zit een nogal fundamenteel doel achter: Niet toeristen pesten, maar verlaging van risico op grote ongelukken. Met vaak doden.
Over rechtvaardigheid gesproken…

Liezen op 26 feb 2023 18:01

Je voelt je aangesproken, prima, lees mijn vraag onderaan de eerste post. En lees de forumregels eens goed door en leef ze na, zou ik zeggen. Vooral wanneer je gebrek aan inlevingsvermogen weer opspeelt. Verder ga ik niet meer in op dit soort ongevraagde reacties. Is niet wat ik vroeg en zit ik zeker niet op te wachten. Fijne avond.

Ik vind mijn bijdrage heel zinnig, en zeer inhoudelijk.
Maar jij wilt dat niet horen, ook niet drie jaar na dato……tja…Sterkte!

*bericht bewerkt door Liezen op 26 feb 2023 19:12

Plaats een reactie