Beter leren omgaan met buckels

Ik denk dat buckels voor veel mensen lastiger zijn dan een strak geprepareerde piste, voor mij in elk geval wel.

Op een strakke en eventueel ijzige piste kan ik prima skiën, ik kan lekker kanten, steeds door de knieën en tussen de bochten door even kort opkomen. Merk dit op een lang stuk wel goed aan mijn bovenbenen (verder nooit zo sportief) door de intensiteit en snelheid, maar oh wat geniet ik daarvan! Of wat ik doe technisch correct is weet ik niet. Nauwelijks les gehad, ski inmiddels al wel heel wat jaren (steeds een weekje dus al die jaren opgeteld zit ik nog maar op 19 weken ofzo…).

Maar als dan de buckels in de loop van de dag komen dan gaat het in het begin nog wel, kleine buckels prima, daar stuur ik zo doorheen met mijn ski’s. Maar echt grote hopen papsneeuw wat al kunstsneeuw was vind ik behoorlijk lastig. Zeker wanneer mijn bovenbenen het zwaar hebben, het sturen door de buckels doe ik dan erg krampachtig. Natuurlijk kan ik een privélesje nemen volgend jaar, maar misschien valt er op basis van mijn beschrijving al iets te zeggen over wat ik verkeerd doe?

Ook over de lengte van mijn ski’s twijfel ik. Ski nu fischer my trinity 155cm (met carbon), zelf 158. Ze bevallen prima op snelheid, stabiliteit en grip. Overweeg echter om naar een ski met titanium te gaan. En de skileraar die ik sprak toen ik ze liet waxen voor volgend jaar zei dat ze te lang waren, moest ca 142 skiën. De één heeft het over kort onder lichaamslengte en de ander over -15cm… Is dan de betere keuze voor mij een iets kortere maar stevigere ski?

Hoi Sandra, wat betreft skitechniek of type ski kan ik je helaas geen raad geven. Ikzelf ski ook een ski die amper 2 cm kleiner is dan ikzelf. Bij buckles geeft dit minder souplesse, dat lijkt me logisch. Wat is voor mij het grote verschil met pakweg 5 jaar geleden? De algemenen conditie, vooral dan van de bovenbenen. Sinds een 5-tal jaar jog, fiets en fitness ik gans het jaar door redelijk ‘regelmatig’ (geen topsport hoor, maar wel bezig). Mijn bovenbenen hebben afgelopen buckelweek geen krimp gegeven. En ik herinner me als gisteren dat jaren geleden de bovenbenen gewoon brandden, zeker op buckels. Als er dan nog andere forumleden misschien wat technischer op techniek of ski’s kunnen antwoorden, dan kom je al een heel eind.

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Stabiliteit van je bovenlichaam is belangrijk. Dus alle bulten opvangen met je onderstel, zodat je bovenlichaam zoveel mogelijk op dezelfde plek blijft (net als schokbrekers van een auto). Dus knieën buigen bij het opskiën van een buckle en benen strekken zodra je er over de top van de bult bent. Ook gelijk sturen zodat je snelheid niet oploopt.
Zo heb ik het geleerd. Desondanks zal dit nooit mijn favoriete onderdeel worden en vermijd ze liever.
Verder geen ski’s kopen voor een specifieke ondergrond. Als recreatieve skiër kom je alles tegen.

Ik skiën buckels gewoon op 185 gs. Zag op een us forum dat 180 daar als optimaal gezien wordt. Zijn we handige gasten, maar iets van 165 kan dan niet echt te lang zijn. Heb zelf in het verleden buckels getrainde op Rossi st ti van 172, was ook prima.

Voor lessen in nl op buckels: Epique (op de borstels in huizen) en wellicht kan er iets op die binnenbaan van centerparcs ergens bij Eindhoven. Hebben ook (vaak) buckels liggen. Geen idee of je daar voor lessen kunt inschrijven.

Denk dat ze n jouw verhaal een paar lesjes meer toevoegen dan kortere ski’s. 140 oid is echt niet nodig!!

Edwin van Riel

@S@andra Mij vallen 2 zaken op in jouw verhaal: kort opkomen tussen de bochten en vermoeide bovenbenen bij lange stukken.

Vwb de vermoeide bovenbenen:

Mensen die veel achterover hangen krijgen last van de bovenbenen omdat je dan als het ware aan de spieren hangt. Je bent jezelf dan continue naar voren aan het trekken aan je bovenbenen terwijl je lichaam naar achteren/onderen wil. Het zwaartepunt (je bovenlichaam) zit niet netjes boven je schoenen & skies, waardoor de skies ervandoor willen.

Sleutel is om continue druk op je schenen te houden. De hoek van voet en onderbeen blijft in een positie waarbij schoenen & skies mooi onder je lichaam blijven.

Ik zou eerder geld uitgeven aan lessen dan aan nieuwe skies.

Gaat het over echte buckels of hopen slushy sneeuw op een verspoorde piste? Bij die laatste gaat een stijvere ski niets opleveren, integendeel. Tenzij je hem dan ook een stukje korter neemt, dan wordt die weer een stukje wendbaarder.
Die Trinity is ook maar 68 onder de voet. Een iets bredere ski zal je wat meer stabiliteit geven in die omstandigheden. Zo ergens rond 75 onder de voet is een mooi compromis denk ik waarbij je niet te veel aan piste kwaliteit inlevert.
Zou gewoon een keer een iets kortere, stijvere en bredere ski uitproberen.

aat het over echte buckels of hopen slushy sneeuw op een verspoorde piste? > § Hupla op 28 feb 2023 10:23

Ik wou net hetzelfde vragen. Er is toch een wezenlijk verschil tussen een buckelpiste en een piste met bijeengeskiede hopen losse sneeuw?
Op een echte buckelpiste schiet je bergje op en af en op een verspoorde piste ski je doorheen de hopen.
Dat is toch een groot verschil, niet?

Bla, bla, bla.

Hi S@ndra,

Moeilijk om te beoordelen, zit je daar nog? Misschien een filmpje?
Verder is 155 misschien wat lang voor buckels. Echter geef je aan dat t genieten is op de grote (ijzige) carve stukken. Dan zou ik niet afstappen van wat je hebt.
Je geeft aan dat je weinig les hebt gevolgd, dan is het technische buckel skiën natuurlijk extra moeilijk omdat je veel korter en sneller op de omstandigheden moet reageren. Met kracht je ski’s dwingen te doen wat jij wilt wordt steeds zwaarder en je komt steeds (te) laat. Daardoor moet je de klappen opvangen, ga je meer naar achter etc etc. Lessen ben dan echt wel nut!
Mijn ervaring is dat mensen vaak tussen de buckels door skiën. Dat is moeilijk want die paden zijn al bedacht. Dat past niet in mijn plan. Ik kies een weg over de buckels draai en beweeg bovenop de buckel. Niet belemmert door de paden van anderen. Dan weer een nieuwe lijn, en verderop bovenop een buckel weer draaien en kiezen. Bovendien heb je bovenop de buckels meer overzicht op de piste en mede wintersporters. Vergeeft mee m’n uitleg! Misschien trap ik een open deur in. Maar ik zie veel skiërs hun weg zoeken alsof ze in een labyrint skiën!
Succes daar!

Normale verspoorde piste’s met wat ruimte tussen de bulten vind ik zelf best fijn skiën inmiddels, is voor mij een kwestie van zekerder zijn en goed vooruit kijken, en dan kom ik er heel makkelijk doorheen(of inderdaad overheen).

Op smalle, steilere piste’s waar de bulten klein maar hoog zijn en kort op elkaar zitten is het voor mij gewoon tobben. Van die pistes waar je echt een soort smalle geul tussen de bulten hebt. Dan kom ik ooit in de situatie terecht dat ik mijn ski’s wil/moet draaien maar de achterkant nog in de geul zit en dus niet om kan. Er overheen is op dat soort pistes ook geen optie omdat de bulten zo steil zijn dat je skis doormidden zouden breken als je er overheen zou willen. Voor dat soort piste’s zou een iets kleinere ski wel makkelijker draaien denk ik.

De piste “Lac” in les Arcs is er zo een. Piste ligt voor een deel in een smalle kom, is niet heel steil maar wordt niet elke dag geprepareerd. Elke keer als ik er kwam lagen er mensen. Heb hem wel elke dag een of meerdere keren opgezocht om te trainen, maar ben nooit echt met een voldaan gevoel er doorheen gekomen.

*bericht bewerkt door Thehenk op 28 feb 2023 11:39


Misschien heb je hier iets aan?

@thehenk de “lac” is wel leuk, vaak een slagveld einde dag hahaha. Gelukkig (voor de meesten) niet te lang en niet steil, je staat zo weer op de piste ;)

Edwin van Riel

@S@ndra , absoluut les nemen. Juist bij buckels is zowel een goede techniek als taktiek nodig.
Les op buckel piste ga je heel snel heel veel verschil merken. Wees er wel op voorbereid dat de instructeur je waarschijnlijk eerst allemaal oefeningen op een groene piste laat doen ; –).
Ik spreek uit ervaring. Ik ben nog steeds niet zo’n beste skiër, maar wij skiën wel altijd graag buckelpistes. En daar hadden we al na 2 dagen les een enorm verschil gemerkt.

1 van de tactieken die ons werd aangeleerd is voor als je langzaam door de buckles wil skiën.
In dat geval kun je er voor kiezen om steeds boven OP de bult te draaien. Als je boven op een bult staat, hangen de voor en achterkant van je ski’s vrij in de lucht, en draaien je ski’s dus super makkelijk.
Let op, met deze taktiek ga je maximaal omhoog en omlaag, en is dus niet geschikt om op snelheid te doen.

*bericht bewerkt door Slim op 28 feb 2023 14:41

Sander Kan doet buckel clinic in November in stubai. Aan te raden!

Zeker ook een aanrader ja, heb m dit seizoen gedaan

Edwin van Riel

Als je buckels kort wilt skiën helpt dit wel:

  • Punt uitkiezen richting het dal in het verlengde van de lijn die je wilt skiën en in die richting blijven kijken.
  • Bovenlichaam altijd richting het dal gedraaid houden, als je met je schouder na de bocht richting berg draait blokkeer je de bocht in de andere richting daarna en wordt het nogal vermoeiend.
  • Stokinzet op de buckel zodat je om de buckel draait
  • Dieper in de knieën buigen en meer kracht op de ski’s uitoefenen aan het einde van de draai om de snelheid te controleren
  • Afhankelijk van of het harde of zachte buggels zijn proberen het gewicht meer naar voren of licht naar voren te houden. Gewicht op de achterkant van de ski altijd vermijden omdat je anders controle verliest.
  • Proberen de benen ontspannen te houden om eventuele onverwachte hobbels te kunnen opvangen zonder dat de skis het contact met de sneeuw verliezen.

Er zijn vast nog wel een paar pro’s met tips :)

Protip: neem les, echt, lekker leren skien met “tiefentlastung” vraagt gewoon wat aanpassingen en leer je het gemakkelijkste met een handige opbouw ;)

Edwin van Riel

Ik denk dat het belangrijste advies inderdaad is om les te nemen. Buckels zijn gewoon lastig om te skiën als de techniek onvoldoende is; normaal kun je nog wel wegkomen met een matige techniek, maar juist op buckels moet je gewoon een goede techniek hebben, en vooral een goede drukverdeling.

Als je echt een lastige buckelpiste wilt zien in les arcs, kijk dan naar lanches. Dat is naar mijn mening de lastigste piste van les arcs. Met een goede techniek kom je die echter ook gewoon af zonder te vallen, ook met het verkeerde materiaal (in mijn geval had ik mijn fischer slalomski’s bij van 165). Is dat ideaal? Nee, natuurliijk niet. Maar, zulke stijve en smalle ski’s komen er uiteindelijk ook gewoon vanaf, juist omdat buckels vooral draaien om techniek. Natuurlijk maken iets bredere en soepelere skis het makkelijker.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

@S@ndra , absoluut les nemen. Juist bij buckels is zowel een goede techniek als taktiek nodig.
1 van de tactieken die ons werd aangeleerd is voor als je langzaam door de buckles wil skiën.
In dat geval kun je er voor kiezen om steeds boven OP de bult te draaien. Als je boven op een bult staat, hangen de voor en achterkant van je ski’s vrij in de lucht, en draaien je ski’s dus super makkelijk.
Let op, met deze taktiek ga je maximaal omhoog en omlaag, en is dus niet geschikt om op snelheid te doen.

Slim op 28 feb 2023 14:40

Ik ben afgelopen week (19 tm 26 febrauri) in Oostenrijk geweest. Het was warm en zonnig. Ook had het al een tijdje niet gesneeuwd. Ideale condities voor buckels. Aan het einde van de dag waren ze erg hoog. Iemand in mijn gezelschap (een stuk betere skiër dan mij) gaf mij deze tip ook. Het werkte voor mij. Als het om buckels gaat die onstaan zijn door warm weer en veel skiërs/ snowboarders, dan helpt het soms ook wel eens om aan de zijkant van de piste te blijven. Of als mogelijk aan de kant die het langste in schaduw heeft gelegen/ nog steeds in de schaduw ligt.

Ski you later!

Tja een buckelpiste wordt nooit een carvepiste. Het kost dus meer moeite en gaat niet zo snel.
Ik vind het als snowboarder ook lastig hoor. Maar ik probeer de bultjes ook te gebruiken om af en toe te springen en dat geeft het wel een leuke variatie. Het vervelende is wel dat je landingszone ook wat hobbelig is en dat is weer wat minder voor de controle op de drukke piste.

Op een strakke en eventueel ijzige piste kan ik prima skiën, ik kan lekker kanten, steeds door de knieën en tussen de bochten door even kort opkomen.

Maar als dan de buckels in de loop van de dag komen dan gaat het in het begin nog wel, kleine buckels prima, daar stuur ik zo doorheen met mijn ski’s. Maar echt grote hopen papsneeuw wat al kunstsneeuw was vind ik behoorlijk lastig. Zeker wanneer mijn bovenbenen het zwaar hebben, het sturen door de buckels doe ik dan erg krampachtig.

S@ndra op 28 feb 2023 08:11

Dit is echt het verschil. Op een strakke piste gaat het allemaal lekker, een buckelpiste (of het nu verspoorde papsneeuw is of een echte) vraagt gewoon veel meer aandacht, concentratie en techniek. Dan zal je sneller en korter moeten draaien en veel meer inspanning moeten leveren met je (verzuurde) bovenbenen. Tak-tak-tak. Vergelijk het maar met een loom glooiende autosnelweg of een hobbelig en bochtig bospaadje. Bij de eerste kan je op cruise control, bij de ander moet je actief sturen/remmen/draaien/gasgeven. Ski’s maken geen flikker uit, dat komt pas als je de techniek beheerst en zo snel mogelijk naar beneden wilt gaan.

*bericht bewerkt door DerGraf op 03 mrt 2023 00:10

*keep cool and relax...*

@thehenk de “lac” is wel leuk, vaak een slagveld einde dag hahaha. Gelukkig (voor de meesten) niet te lang en niet steil, je staat zo weer op de piste ;)

evr66 op 28 feb 2023 11:50

Tenzij in het begin van de dag (eerste lift) is dit ook niet meteen mijn favoriete piste, maar meer omdat er te veel volk aan het klungelen is.
De laatste keer dat ik er was is mijn zoontje (die technisch deze pistes al best goed naar beneden gaat) 2x onderuit gemaaid en heb ik zelf 1 persoon (nadat die mijn zoontje onderuit gemaaid had) terug recht moeten helpen.

Dat vind ik zelf over het algemeen het moeilijkste van buckelpistes in de Alpen:
Op de niet echt als dusdanig gekende buckelpistes (in Les Arcs: Tuffes onder de Arcabulle lift, Refuge bij de Grand Col, …) kan je niet meer je eigen lijn uitzetten zonder vast te zitten bij mensen die “vastzitten” of een mentale hinderpaal hebben bij dit soort pistes.
Ook als je zelf het niveau nog niet volledig hebt, maar bewust deze pistes opzoekt om te trainen, hindert dit enorm.
Best is dan om net echte buckelpistes of verborgen buckelzones (de locale skileraren weten ze je wel aan te wijzen) op te zoeken waar je ongestoord aan het werk kan gaan.

Glide on!

Sleutel is om continue druk op je schenen te houden. De hoek van voet en onderbeen blijft in een positie waarbij schoenen & skies mooi onder je lichaam blijven.

CY325i op 28 feb 2023 09:53

“Continu” druk op de schenen houden lijkt me een beetje utopisch.
In de laatste fase van elke buckel-bocht zal je balans in de praktijk wel een beetje naar achter gebracht worden doordat je knieën door de buckels omhoog geduwd worden.

De trick is dus om bij elke kantenwissel actief je skis terug naar achter te trekken zodat je voor-achter-balans terug goed komt (buikspieren/core stability komt hierbij van pas). Je duwt de tip van de skis dan actief terug omlaag zodat je terug grip krijgt op het voorste deel van de skikanten.
De druk op je voeten “rolt” van je hiel naar de bal van je voet.

Glide on!

Je geeft aan dat je om de buckels heen skiet. Dat is niet handig. Gebruik de buckel juist om makkelijk te draaien!. De lengte van de ski is dan van ondergeschikt belang. Maak je klein op de buckel, maak je groot bij het eraf skiën ( benen strekken).
Neem toch maar les als je het echt wil leren.

Wauw jongens,
Wat een enorme hoeveelheid aan reacties, enorm bedankt allemaal!!!

Ter verduidelijking gaat het niet om een echte buckelpiste maar inderdaad om een verspoorde piste aan de zonkant met veel opgehoopte slush vanaf de namiddag doordat er op dat deel van de piste veel werd afgeremd. (Temperaturen eerste week voorjaarsvakantie +14gr!) Veel smalle geulen en grote hopen. Wanneer de sneeuw nog enigszins koud en niet erg plakkerig was ging me dit nog enigszins aardig af door er gewoon doorheen te sturen maar naarmate de sneeuw “natter” werd en de hopen groter merkte ik dat het nog eens extra zwaar werd. De sneeuw remt je enorm.

Ik heb veel tips gelezen waar ik echt iets aan heb, superfijn!!! Het draaien bovenop de buckel; nog nooit over nagedacht! Het meer voorover hangen ga ik op letten. Dit doe ik op de strakke delen wel, maar ik denk dat ik bij de buckels onbewust (door angst en weten dat ik minder controle heb) meer achterover ga hangen. Ik ga ook uitkijken naar een iets kortere, onder de voet bredere, en stijvere ski (iemand tips?) omdat ik ook van de snelheid houdt op de strakkere en ijzige delen van een piste en ik ga volgend jaar een lesje buckels nemen. In het deel waar we skiën is er ook een stukje naast de piste door de bossen met kleine heuveltjes en draaitjes dus mocht de sneeuw van betere kwaliteit zijn, kan het altijd nog op dat deel.
Helaas in de buurt van waar ik woon niet jaarrond iets te bezoeken waar buckels geoefend kunnen worden.

Nog 1 vraag: ik lees bij het opskiën van de buckel dat je jezelf klein moet maken en bij het eraf skiën je benen strekt. Eigenlijk omgekeerd van wat ik nu doe; kleiner maken en door de knieën in de bochten en tussen de bochten door kort opkomen. Snap ik dat zo goed?

Nogmaals dank aan iedereen voor de waardevolle reacties!

Advies om vooral de bovenkant van de buckel te gebruiken komt NIET van goede skiërs.
Het zijn niet voor niets buckels geworden. Je skiet in het pad er tussen door en remt/stuurt door je tegen de basis van de volgende buckel af te zetten. Bovenlichaam naar het dal en vrijwel alle actie komt uit het onderlijf. De beweging is onderstel intrekken en uitstrekken en minder zoals op de piste iets liften en dan langzaam dalen.

Les nemen is echt het beste advies wat ik lees en zorg dat je expliciet bij de skischool meldt dat je dit wil leren. De kans is namelijk dat je anders een kleuteropraper als leraar krijgt zeker tijdens schoolvakanties als ze menskracht te kort komen.

Maar troost je het is een van de lastigste disciplines om te beheersen.

Ski je dan wel goed op harde, steile buckelpistes? Slush moet je met vertrouwen skiën, zoals je aangeeft remt de sneeuw je vanzelf af dus in principe is het makkelijker dan harde/ijzige buckels.
Les is de sleutel! Het type ski kan enkel helpen om je fouten te verdoezelen :D

Wat bij een Buckle piste belangrijk is dat je een elastische voorzijde op je skies hebt dus liever een SL dan een RS ski de lengte van een geaviseerde slalom ski is genoeg niet langer , bij mij is dat bij 1,83 meter dat 165 ski
De Buckle moet je aansnijden als een schroefdraad niet over de kop heen maar langs de zijkant en net voor de top draaien door diep door je knieen te gaan draait je skie vanzelf en let daarbij op dat je bovenlijf gefixeerd schuin het dal in blijft.
Je belasting op je knieen is groter dan een vlakke piste maar ook een uitdaging . Beste is dat je van te voren je skiafdaling in je hoofd zit en je niet laat verrassen door een Buckle. Voordeel van een Buckle piste is dat je altijd grip hebt , nadeel meer op en neergaande beweging van je bovenbenen als een schokdemper en…meer conditie…

Plaats een reactie