Franse skigebieden ZONDER betonblokken

Het is een beetje het algemene beeld van Franse skigebieden: betonblokken. Ik weet niet van jullie, maar ik vind het maar niets. Toch ben ik, naast italofiel ook francofiel.

Ik vraag me daarom af of het mogelijk is om een skigebied te vinden in Frankrijk waar je géén betonblokken vindt. Ja, ik weet dat er dorpen zijn die best mooi en gezellig zijn zoals Morzine en Valloire, tot je op de betonbouw van Avoriaz en Valmeinier duikt.

Ik ben er zeker van dat het moet bestaan. Misschien zelfs veel.

La Clusaz, Le Grand Bornand, Espace Diamant, Bonneval-sur-Arc, Les Contamines…
En er zijn er nog wel wat meer.

Megève, Serre Chevalier, Sainte Foy, Saint Sorlin d’Arves.

Excuus, heel het skigebied… Dat maakt de spoeling idd wat dunner.

*bericht bewerkt door Bennie op 28 feb 2023 14:24

Kijk zeg, hier kan ik wat mee. En snel. Bedankt heren.

Jammer dat veel gebieden niet zo beginnersvriendelijk zijn, maar dat is een andere discussie.

Courchevel, val d’isere , Chamonix

Dat lijstje van Hessel is prima als beginner. En Sainte Foy is ook uitstekend om het te leren.

Le Grand Domaine (Valmorel en St. Francois Longchamp). Geen grote betonbouw én goed voor beginners.

Sainte Foye (tarantaise), echt heerlijk gebiedje

Edwin van Riel

Le Grand Domaine (Valmorel en St. Francois Longchamp). Geen grote betonbouw én goed voor beginners.

Tjeerd69 op 28 feb 2023 15:23

Valmorel is een heel leuk dorp, zeker aan te raden, maar St Francois Longchamp vond ik wel echt foeilelijk.

Val Cenis kan ook op je lijstje. Het zijn gewone Franse dorpjes en daarom niet zo lelijk als de geplande skistations. Ook nog eens heel erg beginnersvriendelijk en sneeuwzeker.

Kijk zeg, hier kan ik wat mee. En snel. Bedankt heren.

Jammer dat veel gebieden niet zo beginnersvriendelijk zijn, maar dat is een andere discussie.

King_of_the_Wedge op 28 feb 2023 14:42

Als je beginnersvriendelijk zoekt met niet teveel beton: Morillon, Samoën, les Carroz in Grand Massif. Alleen Flaine heeft veel beton, maar dat kan je prima mijden.😉

Le Grand Domaine (Valmorel en St. Francois Longchamp). Geen grote betonbouw én goed voor beginners.

Tjeerd69 op 28 feb 2023 15:23

St Francois Longchamp lijkt mij toch wat beton te zijn hoor. Vraag is of het te mijden is. Afin, je hebt beton en beton natuurlijk. Ik vond Avoriaz bijvoorbeeld verschrikkelijk, maar mijn oudste van 16 zegt verliefd te zijn op dat stadje. Wij zaten in Morzine wat ik wel OK vond, maar elke dag de bus op naar Avoriaz omdat daar de meeste sneeuw lag. Bweurk.

Valloire ben ik nog niet geweest, maar de helft van het gebied is Valmeinier wat ook zo’n sexy ontwerp (not) is.

Queyras en zeker ook Montgenevre!

Click. Click. Peace

Kijk zeg, hier kan ik wat mee. En snel. Bedankt heren.

Jammer dat veel gebieden niet zo beginnersvriendelijk zijn, maar dat is een andere discussie.

King_of_the_Wedge op 28 feb 2023 14:42

Als je beginnersvriendelijk zoekt met niet teveel beton: Morillon, Samoën, les Carroz in Grand Massif. Alleen Flaine heeft veel beton, maar dat kan je prima mijden.😉

Eliza op 28 feb 2023 16:35

Idd, Flaine ligt echt er tegenaan geplakt…

La Clusaz
Le Grand Bornand
Espace Diamant
Bonneval-sur-Arc
Les Contamines
Megève
Serre Chevalier
Sainte Foy
Chamonix
Saint Sorlin d’Arves.
Val Cenis

Nog?

Iets meer gecentreerd dan Megeve en sfeervoller dan St-Gervais is Combloux. Want minder centraal, maar het dorp an sich voelt warmer.

Aussois
Saint-Léger-les-Mélèzes
Arêches-Beaufort
Pralognan-la-Vanoise
Crevoux
Réallon
Sainte-Anne la Condamine

In Les Sybelles zal je trouwens wel geconfronteerd worden met ‘beton’.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 28 feb 2023 18:16

En google streetview eens op Les Eucherts en La Rosiere. Die skistations vind ik best vriendelijk ogen. La Thuile dan weer niet, maar daar kijk je maar weinig op uit.

La Rosiere/Les Eucherts > inmiddels wel wat moderne nieuwbouw. Die nieuwbouw is deels in traditionele stijl uitgevoerd.
Overwegend dus nog wel ‘soort van’ traditioneel, maar echt sfeervol is het er niet.
La Rosiere heeft geen dorpsplein (alles aan doorgaande weg). Les Eucherts heeft ‘iets van een plein’, maar overtuigend is het allemaal niet.
La Thuile is idd. niks. Het ligt op ong. 1400 meter, dus ontbreekt het vaak aan sneeuw in dat dorp, hetgeen het nog ongezelliger maakt.

Wil je echt een heel gebied door? Zo niet, dan les Gets kant van PDS. Hoef je ook niet naar Avoriaz te kijken en scheelt in de skipasprijs.
Persoonlijk vind ik Avoriaz vergeleken een Flaine, Tignes of Les Arcs dorpen dan wel enorm meevallen. Denk vanwege het hout wat tegen de gevels zit een de gezellige paardenslees.

Nu nog Franse dorpen zonder Fransozen 😉.

Het dorp Mont Dore bij het zeflde genaamde skiegebied in het centraal massief …

Je ruikt er de parijse grandeur , met op vrijdag vanaf maart een geweldige markt …

*bericht bewerkt door evert op 01 mrt 2023 13:53

En google streetview eens op Les Eucherts en La Rosiere.

Die beelden dateren reeds uit 2011.

Verder valt op dat het skigebied van La Rosiere niet op google maps staat afgebeeld. Skigebied van naastgelegen La Thuile en ook die van Les Arcs en La Plagne daarentegen wel…

Als aanvulling op de reeds genoemde dorpen, Chatel en Val d Isere.

Als aanvulling op de reeds genoemde dorpen, Chatel en Val d Isere.

Jamie010 op 01 mrt 2023 14:36

Beide skigebieden al wel genoemd, maar beide skigebieden hebben ook betondorpen.

Born to Ride

als je opzoek ben naar een verblijf raad ik je aan om eens https://www.vergelijkeerst.nl/vakantie/zoeken?type=Winterspo… er zijn meer dan 5223 verblijven. na dat je je onderzoek hebt gedaan om de beste wintersport plek te zoeken.

skiliefhebber op 05 mrt 2023 17:03

En weeral spam

als je opzoek ben naar een verblijf raad ik je aan om eens https://www.vergelijkeerst.nl/vakantie/zoeken?type=Winterspo… er zijn meer dan 5223 verblijven. na dat je je onderzoek hebt gedaan om de beste wintersport plek te zoeken.

skiliefhebber op 05 mrt 2023 17:03

Ik kan niet filteren op veel of weinig beton. 🤔

Valmorel is heel charmant, een nagebouwd middeleeuws bergdorpje. Beetje Disneyland vibes maar beter dan hoogbouw. St Francois aan de andere kant van het gebied is zo ongeveer het tevenovergestelde en doet denken aan Oost-Berlijnse plattenbau.

null
null
null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

La Rosière in de Espace San Bernardo, weet niet of die al genoemd was.

Edit: was al genoemd 😀

*bericht bewerkt door PW123 op 09 mrt 2023 19:53

In Tartiflette We Trust

Nu nog Franse dorpen zonder Fransozen 😉.

Geraertshoven op 01 mrt 2023 13:28

Mogelijk ludiek bedoeld maar dit soort opmerkingen zijn bijzonder irritant. Moet je eens het woord Fransozen vervangen door bijv. “buitenlanders” en dan de impact van je opmerking tot je door laten dringen.
En dan zijn er ook nog een paar malloten die zo’n opmerking liken.

Plaats een reactie