Franse skigebieden ZONDER betonblokken

Nu nog Franse dorpen zonder Fransozen 😉.

Geraertshoven op 01 mrt 2023 13:28

Mogelijk ludiek bedoeld maar dit soort opmerkingen zijn bijzonder irritant. Moet je eens het woord Fransozen vervangen door bijv. “buitenlanders” en dan de impact van je opmerking tot je door laten dringen.
En dan zijn er ook nog een paar malloten die zo’n opmerking liken.

Marko2 op 09 mrt 2023 22:09

Tja, het is ook vaak mijn standaard uitspraak. Want ik kom veel meer onvriendelijke Franse horeca-medewerkers tegen, dan onvriendelijke Oostenrijkse horeca-medewerkers.

Voor de gastvrijheid ga je niet naar Frankrijk IMHO. En dat is als je nog een klein beetje Frans spreekt. Als je het helemaal niet spreekt is de gastvrijheid praktisch 0.

De vergelijking met vervangen met “buitenlanders” gaat een beetje mank imho.

Ga zelf nog graag naar Frankrijk. En genoeg aardige Fransozen. Maar gemiddeld gezien merk ik wel verschil…

Maar uiteindelijk zijn het gelukkig geen Parijzenaren ;-)

Vond zelf Valloire echt een leuk dorpje. Maar niet veel naar Valmeinier geweest. Saint Francois vond ik zelf ook geen ramp. Allemaal nog geen Val Thorens.

Maarja, kom net uit Avoriaz. En persoonlijk vind ik dat een best leuke plek… En als de nacht valt en het “dorp” tot leven komt vind ik het best gezellig.

*bericht bewerkt door Waah op 09 mrt 2023 22:39

Nu nog Franse dorpen zonder Fransozen 😉.

Geraertshoven op 01 mrt 2023 13:28

Mogelijk ludiek bedoeld maar dit soort opmerkingen zijn bijzonder irritant. Moet je eens het woord Fransozen vervangen door bijv. “buitenlanders” en dan de impact van je opmerking tot je door laten dringen.
En dan zijn er ook nog een paar malloten die zo’n opmerking liken.

Marko2 op 09 mrt 2023 22:09

Tja, het is ook vaak mijn standaard uitspraak. Want ik kom veel meer onvriendelijke Franse horeca-medewerkers tegen, dan onvriendelijke Oostenrijkse horeca-medewerkers.
Voor de gastvrijheid ga je niet naar Frankrijk IMHO.

Waah op 09 mrt 2023 22:37

Ik ski ieder jaar een week in Frankrijk en een week in Oostenrijk. En ieder jaar opnieuw concludeer ik weer dat ik in Frankrijk over het algemeen net iets vriendelijker behandeld wordt in de horeca en bij de accommodatieverhuurders dan in Oostenrijk. Maar misschien ben ik hierin de enige? Aan de taal ligt het in ieder geval niet, want Frans en Duits spreek ik beide op acceptabel niveau.

*bericht bewerkt door paolie op 09 mrt 2023 22:52

Ik ski ieder jaar een week in Frankrijk en een week in Oostenrijk. En ieder jaar opnieuw concludeer ik weer dat ik in Frankrijk over het algemeen net iets vriendelijker behandeld wordt in de horeca en bij de accommodatieverhuurders dan in Oostenrijk. Maar misschien ben ik hierin de enige? Aan de taal ligt het in ieder geval niet, want Frans en Duits spreek ik beide op acceptabel niveau.

paolie op 09 mrt 2023 22:51

Da’s een beetje de cultuur die speelt. Germaans vs Latijns, les sérieux vs les chaleureux. Er is niks mis met de Fransen, Parisiens uitgezonderd 😀

Beginnen met een vrolijke bonjour werkt 9 van de 10x wonderen ook al spreek je de taal verder niet. Fransen zijn meestal heel blij als je ook maar iets in het Frans probeert en schakelen daarna vaak net zo makkelijk over naar het Engels (in veel van de grote resorts) en zijn dan in mijn ervaring altijd erg vriendelijk.
Begin je echter meteen in het Engels, dan vind ik ze vaak iets minder vriendelijk.

En in Oostenrijk wordt je ook heel vaak vriendelijk geholpen door Hongaren of Tjechen ipv de local zelf. Dus zijn de Oostenrijkers onvriendelijk of de mensen die in Oostenrijk werken?

Nu nog Franse dorpen zonder Fransozen 😉.

Geraertshoven op 01 mrt 2023 13:28

Mogelijk ludiek bedoeld maar dit soort opmerkingen zijn bijzonder irritant. Moet je eens het woord Fransozen vervangen door bijv. “buitenlanders” en dan de impact van je opmerking tot je door laten dringen.
En dan zijn er ook nog een paar malloten die zo’n opmerking liken.

Marko2 op 09 mrt 2023 22:09

Tja, het is ook vaak mijn standaard uitspraak. Want ik kom veel meer onvriendelijke Franse horeca-medewerkers tegen, dan onvriendelijke Oostenrijkse horeca-medewerkers.

Voor de gastvrijheid ga je niet naar Frankrijk IMHO. En dat is als je nog een klein beetje Frans spreekt. Als je het helemaal niet spreekt is de gastvrijheid praktisch 0.

De vergelijking met vervangen met “buitenlanders” gaat een beetje mank imho.

Ga zelf nog graag naar Frankrijk. En genoeg aardige Fransozen. Maar gemiddeld gezien merk ik wel verschil…

Maar uiteindelijk zijn het gelukkig geen Parijzenaren ;-)

Vond zelf Valloire echt een leuk dorpje. Maar niet veel naar Valmeinier geweest. Saint Francois vond ik zelf ook geen ramp. Allemaal nog geen Val Thorens.

Maarja, kom net uit Avoriaz. En persoonlijk vind ik dat een best leuke plek… En als de nacht valt en het “dorp” tot leven komt vind ik het best gezellig.

Waah op 09 mrt 2023 22:37

Sorry, maar ik kan jouw mening absoluut niet delen. Tuurlijk een minder hartelijk type kom je wel een tegen (vooral als ze op een blauwe motor rijden) maar ik kom echt al jaren in Frankrijk maar de negatieve ervaringen zijn echt op 1 hand te tellen.
En misschien moeten we ook de fout eens bij ons zelf zoeken? De algemene reputatie van Nederlanders in het buitenland is niet echt florisant.

Nu nog Franse dorpen zonder Fransozen 😉.

Geraertshoven op 01 mrt 2023 13:28

Dan is het totaal plaatje compleet ;)

Hoe Hoger Hoe Beter

La Rosiere/Les Eucherts > inmiddels wel wat moderne nieuwbouw. Die nieuwbouw is deels in traditionele stijl uitgevoerd.
Overwegend dus nog wel ‘soort van’ traditioneel, maar echt sfeervol is het er niet.
La Rosiere heeft geen dorpsplein (alles aan doorgaande weg). Les Eucherts heeft ‘iets van een plein’, maar overtuigend is het allemaal niet.
La Thuile is idd. niks. Het ligt op ong. 1400 meter, dus ontbreekt het vaak aan sneeuw in dat dorp, hetgeen het nog ongezelliger maakt.

Rene4000 op 01 mrt 2023 12:19

La thuile vind ik juist veel vriendelijker dan la rosiere, maar dan moet je in la thuile er voor zorgen dat je in het oude dorp zit en niet aan de piste in de lelijke blok. Oude dorp heeft een goede navette verbinding naar de piste, dus best aangenaam verblijven.

La Clusaz
Le Grand Bornand
Espace Diamant
Bonneval-sur-Arc
Les Contamines
Megève
Serre Chevalier
Sainte Foy
Chamonix
Saint Sorlin d’Arves.
Val Cenis

Nog?

King_of_the_Wedge op 28 feb 2023 18:07

Je vergeet zoals @Eliza zegt Le Grand Massif (ZONDER Flaine)…aanradertje.🤩

Born to run. B.S.

Plaats een reactie