Skiduim (wel of niet behandeling nodig?)

Omdat ik geen skiduim meer wil oplopen ski ik met stokken zonder bandjes. Zal je net zien dat ik bij de eerste val met deze stokken blijkbaar niet heb losgelaten. Was nog op een lullig paadje ook waar een ijsklomp op m’n pad kwam. Belande in de greppel met gras en stenen vanwaar ik met
m’n hoofd een kei van 10x10cm de piste op kopte (lang leve de helm).

De zwelling is aanzienlijk. Wat is jullie ervaring met deze blessure en is het nodig om een arts te bezoeken?

Twee jaar geleden een lichtere versie hiervan gehad en die ging na een paar maanden vanzelf over.

Voor de kijkers rechts:

null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 04 mrt 2023 16:37

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Zou gewoon voor de zekerheid ff laten kijken toch. Maar zal idd kwestie van 6-8 weken zijn en ook daarna mss iets zwakker blijven. Althans bij mij (ooit volleyball blessure)

Edwin van Riel

ik ben geopereerd aan een skiduim en ski nu met een brace.
past gewoon in je handschoen.
afgelopen week mee gewerkt en heeftg zijn werk goed gedaan na een harde val.
ik gebruik de bandjes van de skistokken niet meer

Gaat als het goed is vanzelf over, duurde bij mij inderdaad wat evr66 zegt 2 maanden . Gebruik sindsdien alleen de bandjes nog om de stokken op te hangen. Als je je er veel pijn aanhoudt en het dik blijft zou ik huisarts bezoeken.

Hahaha, val ik vanmorgen zelf op mijn duim, K.tzooi, hopelijk wordt ie wat minder blauw en dik dan van ts. Voorlopig maar ff wat ijs er op 😂

Edwin van Riel

Toch een behoorlijke zwelling. Onze zoon had een vergelijkbare duim en het ligament was deels gescheurd. Hij heeft daarna enkele weken met een gips rondgelopen om de duim te immobiliseren zodat het kon herstellen.
Zou er even mee langs de dokter lopen.

Ik zou even afwachten tot de zwelling weg is. Als je daarna nog veel last hebt huisarts bezoeken.

Hoe heb je deze foto trouwens gemaakt?😁

Bedankt voor alle reacties. Ik laat het binnenkort even nakijken.
@Verschuuren met de zelfontspanner op de iPhone

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Zeker even een foto van laten maken.
Als het zo dik is zal het wel een gipsje worden voor een weekje of drie.

Als je thuis bent even naar laten kijken door huisarts, evt verwijzing zkh. Vriend had hetzelfde, uiteindelijk toch geopereerd…

Zou er inderdaad toch even naar laten kijken.

Ik heb een jaar of tien geleden iets vergelijkbaars gehad en niets mee gedaan.
Uiteindelijk aantal jaren geduurt eer het echt 100% over was.

U only live ones

Dochter hier zag er ook zo uit en haar duim was gebroken.

Omdat ik geen skiduim meer wil oplopen ski ik met stokken zonder bandjes. Zal je net zien dat ik bij de eerste val met deze stokken blijkbaar niet heb losgelaten. Was nog op een lullig paadje ook waar een ijsklomp op m’n pad kwam. Belande in de greppel met gras en stenen vanwaar ik met
m’n hoofd een kei van 10x10cm de piste op kopte (lang leve de helm).

De zwelling is aanzienlijk. Wat is jullie ervaring met deze blessure en is het nodig om een arts te bezoeken?

Twee jaar geleden een lichtere versie hiervan gehad en die ging na een paar maanden vanzelf over.

Voor de kijkers rechts:

null

KrisWeer op 04 mrt 2023 07:33

Zelf heb ik een lichte skiduim, overgehouden aan het verlenen van vanghulp aan een bovenarm bij een achterwaartse salto. Heel vervelend, schiet er vaak in als ik ga volleyballen o.i.d. En dan was-ie bij mij niet eens dik.
Zoals velen al benoemen, zou ik zeker er naar laten kijken aangezien hij zo dik is. Let wel, ligament -en spierschade zijn niet altijd zichtbaar op röntgen.

Het hangt natuurlijk ook een beetje af van wat je normale activiteiten zijn, doe je een fysiek beroep, sport je veel? Het zou natuurlijk zonde zijn als dit in de toekomst je beweegplezier in de weg zit!

🚌 PisteBunny 🐰

Zelf ook skiduim gehad! Die diagnose vergeet je nooit, zeker niet wanneer elke arts dat opnieuw wil doen. Laten opereren en ski al jaren zonder brace of wat dan ook. Met een echte skiduim wil je wel graag laten opereren.

@Krisweer, zeker naar de arts gaan en laten checken of het ligament niet gescheurd ja. 18 jaar geleden zelf ook gevallen op de sneeuw (geen stokken kwestie) waardoor mijn ligament met een stukje bot was afgescheurd. Ik werkte zelf op OK en heb de collega orthopeed gebeld en gevraagd wat te doen en hij zei daar laten opereren (Oostenrijk). Zo gezegd, zo gedaan. Geopereerd in Oostenrijk, toen in het gips en in NL bij collega plastisch chirurg de speciale hechting voor het afgebroken/afgescheurde stukje bot te laten verwijderen. Het jaar na mijn skiduim heb ik geskied met op maat gemaakte brace door de gipsverbandmeester maar inmiddels ski ik zonder brace en kan ik mijn duim weer goed gebruiken en is deze weer stabiel. Dus zeker een foto laten maken en eventueel laten behandelen want zoals gezegd een echte skiduim wil je niet.
Succes!

null

Update: Dr gezien, ligamenten zijn niet doorgescheurd, alleen verrrekt of beschadigd. De zwelling is flink verminderd. Fixeren wel nodig dus ik heb een brace gekocht en neem zelf het risico weer te gaan skiën. Deze brace past in geen enkele want dus heb het maar zo opgelost met mn dunne neopreen handschoen:

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 05 mrt 2023 10:53

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Hoe bevalt die brace met skiën? Heb ook ff zoiets nodig na een testje vanmorgen.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 mrt 2023 11:16

Edwin van Riel

Als je 3D systeem van Leki gebruikt, dan geen last meer van een skiduim, de bandjes passen op elke handschoen

Twee keer duim gebroken en een keer afgescheurd. Ik ski met leki stokken, nu nergens meer last van

Hoe Hoger Hoe Beter

Als je 3D systeem van Leki gebruikt, dan geen last meer van een skiduim, de bandjes passen op elke handschoen

Gerjon op 05 mrt 2023 13:30

Zoals ik schreef gebruik ik überhaupt geen bandjes meer. Geen enkele garantie dus. De split second van de val is blijkbaar niet altijd lang genoeg op de stokken los te laten.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 05 mrt 2023 18:38

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Hoe bevalt die brace met skiën? Heb ook ff zoiets nodig na een testje vanmorgen.

evr66 op 05 mrt 2023 11:15

Zo gaat het prima, ik kan mn stok nog vasthouden alleen prik ik er niet meer mee omdat je dan toch steeds belasting op de hand krijgt. Als het mogelijk is zou ik een dunnere brace kiezen die wel in een want of handschoen past maar de keuze was hier in Valmorel bij de apotheek nogal beperkt. Gelukkig is het nog warm zat. Als het later deze week gaat regenen en sneeuwen wordt het waarschijnlijk minder aangenaam.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Tnx. Heb er een besteld die in theorie onder handschoen past. Ben benieuwd

Nav enkele opm hierboven: had niets met lusjes aan stokken te maken in dit geval. Ook mijn lekis hadden niet geholpen. Gewoon onderuit en onhandig neergekomen

Edwin van Riel

Hoe bevalt die brace met skiën? Heb ook ff zoiets nodig na een testje vanmorgen.

evr66 op 05 mrt 2023 11:15

Zo gaat het prima, ik kan mn stok nog vasthouden alleen prik ik er niet meer mee omdat je dan toch steeds belasting op de hand krijgt. Als het mogelijk is zou ik een dunnere brace kiezen die wel in een want of handschoen past maar de keuze was hier in Valmorel bij de apotheek nogal beperkt. Gelukkig is het nog warm zat. Als het later deze week gaat regenen en sneeuwen wordt het waarschijnlijk minder aangenaam.

KrisWeer op 05 mrt 2023 18:41

Rolletje tape kopen, YouTube filmpje kijken en gaan 😉. En oh ja, van tevoren even de haren verwijderen 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die zit er al om @shane. Tape altijd op voorraad hier. Benieuwd of brace beter werkt. Zo nee, gaat-ie meteen retour 😉

Edwin van Riel

Die zit er al om @shane. Tape altijd op voorraad hier. Benieuwd of brace beter werkt. Zo nee, gaat-ie meteen retour 😉

evr66 op 05 mrt 2023 19:31

Kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat een brace zoals Kris die daar draagt beter werkt dan een goede tape job. Wel balen @evr66 !

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die zit er al om @shane. Tape altijd op voorraad hier. Benieuwd of brace beter werkt. Zo nee, gaat-ie meteen retour 😉

evr66 op 05 mrt 2023 19:31

Kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat een brace zoals Kris die daar draagt beter werkt dan een goede tape job. Wel balen @evr66 !

Shane op 05 mrt 2023 20:05

Heb voor een iets andere gekozen. Ik last het je weten.

Zou mooi zijn om er een beetje vlot vanaf te zijn. Touren zonder lusjes is ruk 😉

Edwin van Riel

Die zit er al om @shane. Tape altijd op voorraad hier. Benieuwd of brace beter werkt. Zo nee, gaat-ie meteen retour 😉

evr66 op 05 mrt 2023 19:31

Kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat een brace zoals Kris die daar draagt beter werkt dan een goede tape job. Wel balen @evr66 !

Shane op 05 mrt 2023 20:05

Ik heb geen ervaring met tapen. Kan tape echt voorkomen dat je duim beweegt bij een val of klap tegen de hand (door sleeplift, liftbeugel etc.)? In de brace zit een stalen skelet.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 05 mrt 2023 23:32

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ik zie een tape meer als ondersteun ing en dat helpt wel degelijk. WQel wat minder ter voorkoming van impact dan een brace lijkt me.

Heb deze tape instructie gevolgd. Echt heel simpel.

Deze brace besteld: https://www.bol.com/nl/nl/p/reh4sport-duimbrace-met-spalk-on…

Met metalen (alu stripje) spalk, zou onder handschoen moeten passen. Hopelijk voldoende om weer rap wat dingen te kunnen doen. Voorjaar komt er weer snel aan.

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2023 08:03

Edwin van Riel

Update: brace zat bij de post. Die gaan we gebruiken bij sporten met wat hoger impact risico. Beschermt toch echt veel beter dan een stukje tape. Helaas niet fatsoenlijk een duim te buigen, ook niet met brace, dus dat wordt g(een) stok voorlopig. Wel nog ff benieuwd hoe dat dan tussen de palen gaat lopen dan ;)

Handschoen pas er (net) overheen dus dat komt helemaal goed.

Edwin van Riel

Zaterdag heb ik op de laatste dag ook een onhandige, vrij zachte val gemaakt op een blauwe afdaling. Wat onhandig met mijn duim aan mijn skistok blijven hangen (denk ik) en ja hoor, ik kan me hier ook melden. Dik, blauw en de ‘grijpbeweging’ is niet mogelijk door de pijn. Gisteravond in NL aangekomen en zojuist bij de huisarts geweest. Morgenochtend een foto laten maken om te kijken of het gebroken is. Hopelijk geen langdurig herstel en komt het met rust weer goed!

Zaterdag heb ik op de laatste dag ook een onhandige, vrij zachte val gemaakt op een blauwe afdaling. Wat onhandig met mijn duim aan mijn skistok blijven hangen (denk ik) en ja hoor, ik kan me hier ook melden. Dik, blauw en de ‘grijpbeweging’ is niet mogelijk door de pijn. Gisteravond in NL aangekomen en zojuist bij de huisarts geweest. Morgenochtend een foto laten maken om te kijken of het gebroken is. Hopelijk geen langdurig herstel en komt het met rust weer goed!

Luuk741 op 06 mrt 2023 16:08

Beterschap ermee Luuk! Wat was de uitslag van de foto?

Ik heb echt mazzel gehad want de zwelling is weg en grip komt langzaam terug, Ik blijft voor de zekerheid de brace nog een paar weken dragen denk ik.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie