Ski fit

Ik ben een vrouw van 48. Ik zou graag advies willen welke groeps lessen in een sportschool het beste aansluiten om volgend jaar weer fit op de piste te staan. Ik doe nooit aan sport behalve Skiën dus, maar heb dit jaar overgeslagen omdat ik mij niet fit genoeg voelde, vorig jaar was nl een drama. Heel veel spierpijn in de bovenbenen en last van zere knieën. (knieën blijven weken zeer doen/gevoelig) Dit heb ik eigenlijk elk jaar wel (logisch, zonder enige sport de rest vh jaar) maar was vorig jaar veel erger. Ik heb mij voorgenomen om volgend jaar fit en voorbereid weer te gaan skiën, maar zou dus graag advies willen. Sluit zumba het best aan of een bootcamp bijv? Ben echt een nitwit. Zelf aan de apparaten hangen of thuis oefeningen doen zie ik niet zitten want daar heb ik de discipline niet voor.
Groetjes Skikip

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 06 mrt 2023 16:21: verhuisd naar juiste categorie

Hey, ik heb dit jaar veel getraind, niet specifiek voor de skivakantie maar merkte wel veel verschil tov vorig jaar. Ik doe full body workouts, bij Basic fit. Veel squatten, wall sits, lunges, box jumps en legg press etc. Gewoon alle apparaten en wat free weight dus zoals squatten met gewicht.

Maar als je groepslessen wilt doen, dan kan je kiezen voor iets zoals strength, hiit, body combat, body pump, grit. Eigenlijk alles waar wat gewichten aan te pas komen zal al veel verbetering opleveren. Zowel in je conditie als je spierbelasting. En ik heb inmiddels ervaren dat dat heel veel verschil geeft.

Basic fit heeft ook programma’s voor thuis zonder gewicht. Heb ik nog niet gedaan maar dat zal ook zeker wel kunnen helpen. Vraag anders ook advies bij je eigen sportschool, want die groepslessen hebben veel verschillende namen dus als jij aangeeft wat je wilt bereiken weten zij wel wat passend is.

Ik heb deze als schema gekregen:

null
![]

Veel lunges, squats en core training

*bericht bewerkt door SuzannaE op 04 mrt 2023 22:47

Vroeger wel gedaan. Dat waren lessen waarbij je specifieke de spieren trainden die je met skiën gebruikt. Kostte erg weinig en was in groepsverband in een gewone (school) gymzaal… Dat was een goedkope manier om de speuren te trainen en een klein beetje groepsdwang om vol te houden ze te blijven volgen. Misschien zijn die er nog. Je kan ook eens kijken naar dit bericht: https://www.wintersport.nl/academy/sneeuwfit

Of lessen nemen op indoorbasn. Ik vind sportscholen verschrikkelijk. Op rollerbaan oefen je meteen met juiste spieren en doe je meteen aan leuke sport 😉

Of lessen nemen op indoorbasn. Ik vind sportscholen verschrikkelijk. Op rollerbaan oefen je meteen met juiste spieren en doe je meteen aan leuke sport 😉

reiziger14 op 05 mrt 2023 00:13

Mee eens, maar de kosten zijn zeker een stuk hoger. Wanneer je niet je skivaardigheid maar wel je spieren wil trainen en kosten wil besparen, is m.i. een skifit training wel een mooi compromis.

Het schema van @suzanneE ziet er logisch uit. Zeker oefeningen waar ook wat balans bij komt kijken (zoals met de bosu bal, maar ook de twists) helpen ook met skiën.

Wil je toch liever groepslessen? Dan is denk ik Bodypump een goede? In filmpjes van top skiërs draait het altijd om kracht, balans en explosiviteit.

In skiën op de rolbaan komt veel samen, maar dat doen de meeste mensen maar 1x per week, daar kan wel wat bij :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zal eens kijken naar die lessen bij de basic fit. Basic fit was ik dan toch al van plan. Echt zo’n specifiek skifit programma zoek ik eigenlijk maar bij een eerdere zoek toch werd dat hier in de buurt niet aangeboden of pas in oktober of zo. Dat is voor mij dan te kort dag. Een rollerbaan zou idd het meest efficiënte zijn (aan mijn techniek valt nog een hoop te verbeteren) maar dat vind ik te prijzig en iets te ver weg voor mij. En het schema van SuzannaE sla ik op. Bedankt

*bericht bewerkt door skikip op 05 mrt 2023 08:58

Skeeleren of inline skaten buiten het skiseizoen is perfect voor zowel conditie als houding als belasting.

Je geeft aan dat je nu helemaal niet sport.
Mijn advies zou zijn: zoek een sport of les via een sportschool die je leuk genoeg vind om het hele jaar (en de komende jaren te blijven) te doen. Dat hoeft niet speciaal op skiën gericht te zijn.
Je zult merken dat je algehele conditie en je gevoel van fitheid na een maand of 2 veel beter wordt. Uiteindelijk heb je daar in je dagelijks leven de komende jaren veel plezier van, zeker als je tegen de 50 aan loopt (ik kan het weten…).
Een misverstand is dat je om fit te worden aan zware gewichten moet trekken, of moet trainen zoals topsporters dat doen. De kracht zit in regelmatig intensief bewegen en dat houdt je makkelijker vol als je het leuk vindt en een soort beloning krijgt in de vorm van je fitter voelen.
Er zijn ook verschillende sportscholen. Sommige zijn meer gericht op jong publiek of het oppompen van je lichaam, maar er zijn ook genoeg sportscholen waarbij de focus ligt op laagdrempelige groepslessen en een wat ouder publiek, voor elk wat wils.

Uiteindelijk is dan de periode vanaf oktober helemaal niet te laat om specifieke ski oefeningen te doen, omdat je tegen die tijd al een prima fundament hebt waarop je door kunt bouwen en in een week of 8 ski fit wordt.

Fun Lovin' Skier

Beste is om door het hele jaar te sporten zodat je altijd goed in vorm bent en je je conditie op peil hebt. Kies is wat je echt leuk vindt om te doen, ski specifieke oefeningen kan je ter aanvulling natuurlijk altijd doen.
Zelf ben ik een fietser, in de zomer veelal op de weg en in de winter ook het bos in. Afgelopen jaar heb ik zo’n 9.000km gefietst en skiën was probleemloos. Ben inmiddels 49 jaar en kan met deze voorbereiding prima een lange ski-dag maken zonder dat ik aan einde dag erg moe ben (ski meest rode pistes, of goed geprepareerde zwarte, blauwe alleen voor verbinding). Dit jaar zelfs persoonlijk langste afstand op een dag afgelegd (100km in Strava, dat is inclusief liften)

Plaats een reactie