Nieuwe ski’s voor pro

Na 10 jaar intensief skiën hebben mijn bindingen van mijn huidige ski’s het begeven. Tijd voor iets nieuws dus.

Wat achtergrond: ik ski al sinds mijn eerste jaren. Meerdere keren per jaar, veel rood of zwart. Getraind in Zwitserland om veel te wedeln op zeer lange ski’s (200+ cm lengte, terwijl ik zelf 180cm ben). Laatste jaren met de kids wat rustiger aan, maar af en toe vind ik het wel leuk om met hoge snelheid naar beneden te rossen. Off-piste skiën ben ik niet echt van. Wat voor een type ski’s zouden jullie aanraden? Atomic X9s of G9 was het advies bij een lokale shop in Oostenrijk, maar ik wilde toch even controleren bij jullie.

Ik vind de Racetiger GS Master van Völkl erg fijn. Zijn wel ski’s die passen bij jouw vraag, maar uiteindelijk blijft het persoonlijk.

Ik hoor veel goeds over de veelzijdigheid van de Atomic X9s (op de piste).
Ik ging hier zelf naar kijken, maar wegens blessure is het er niet van gekomen.

Glide on!

We zouden graag een filmpje willen zien van je ski kunnen om je nog beter te kunnen adviseren.

X9s is een heerlijk apparaat, maar wel een voorkeur voor carven.
Naast de genoemde Völkl zou ik ook eens de Blizzard Firebird WRC proberen. Stijf loeder, maar daardoor wel wedelbaar en als je ze opentrekt kan het ook echt heel hard.
Of probeer eens de Stöckli Laser GS of de iets vriendelijker Laser SX. Zou je wel eens heel blij van kunnen worden.

Ikzelf zou voor de Atomic 9S gaan lengte 165 is een slalomski en als je van wedelen houdt is dat de ski die tevens overal inzetbaar is.
Een G9 is van voren harder meer een reuzenslalom ski voor lange bochten en minder geschikt voor Buckles en Tiefschnee.
Vindt een slalom ski eigenlijk de meest allrounde ski en bij de 9S heb je een goede rebound in de achterkant van je ski en dempt hij beter en heeft meer grip.
De X9s hangt overal een beetje tussenin en zou persoonlijk liever slalom nemen.
Net als jij ben ik begonnen op de Volkl P9 203 Sl en 205GS dus van slippend skien naar carve inzet gegaan dankzij Alberto Tomba is die ontwikkeling in gang gezet . Ik heb ca.150 weken ski ervaring en ski sinds de laatste 20 jaar in de Franse Alpen met steilere en langere pistes.
Over die hogere snelheid heb ik een opmerking hard gaan kan iedereen echter beheerst en onder controle gaan is meer mijn ding .

*bericht bewerkt door Richardus op 06 mrt 2023 11:32

Mijn advies zou zijn de X9S omdat dit een zogenaamde multiradius ski is (combi van de S en G versie), dus perfect voor lange en korte bochten, wil je een iets bredere versie kijk dan naar de Q9 versie etc.

Filmpje Filmpje Filmpje @phstrengholt

Plaats een reactie