Advies: skieles borstelbaan of sneeuw

Advies gevraagd!
Met veel overtuigingskracht van mijn vriend ben ik vorig jaar voor het eerst op wintersport gegaan. Dit is goed bevallen en dit jaar zijn we weer voor 8 dagen naar de sneeuw geweest (rijden as we speak terug naar nl). Vorig jaar ben ik begonnen met een priveles op de piste. Dit jaar heb ik 6 lessen op de borstelbaan gehad omdat ik de techniek goed wil leren.

Voor het volgende seizoen wil ik weer lessen, maar ik twijfel tussen (prive)les op de piste of een borstelbaan reeks. Een combi van beide zit er financieel gezien niet in.

Door de lessen op de borstelbaan ben ik zekerder over mijn techniek, voel dat ik meer controle heb en kan ik alle blauwe pistes makkelijk af, en sommige rode pistes ook (breed of minder steil). Als het rustig is kan ik een goed ritme vinden waardoor ik voor de omgeving een ‘voorspelbare’ skiër ben en maak ik mooie korte bochten.

Mijn vriend (zeer ervaren skiër) heeft mij een paar keer gefilmd en mijn eigen analyse/gevoel vertelt mij dat ik graag wil werken aan het volgende:

  • beter leren mijn snelheid te controleren met het rutschen. Korte bochten lukt goed. Langer rutschen als het steiler wordt is lastig. Ik rem heel hard in mijn rutsch waardoor ik vrij paralel aan de berg ga. Anderzijds kan ik op minder steile stroken wel mooie korte bochten maken, maar die vlieger gaat niet op als het steiler wordt. Ik rem hard omdat dat mij een gevoel van controle geeft, punt 2:
  • omgaan met hogere snelheid (en vertrouwen op mijn techniek).
  • beter parallel: ik heb mijn skies nog redelijk ver uit elkaar waardoor mijn berg been makkelijk sneeuw schept, zeker bij slush sneeuw.

Ik begrijp dat skieën iets is wat je ook leert door het te toen (dag 7/8 ging ook veel beter dan dag 1). Maar ik wil wel blijven lessen. De vraag is, wat is effectiever voor de bovenstaande leerpunten. Borstelbaan (a6 lessen) of (prive)les (a2 uur) op de piste.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 08 mrt 2023 13:53: verhuisd naar juiste categorie

Lessen op een indoor rollerbaan zijn erg geschikt om een goede technische basis aan te leren. Daar zou ik beginnen.

6 keer een uur borstelbaan is denk ik effectiever dan een keer twee uur in de sneeuw. Vooral vanwege het herhalingseffect.
Als je meer privélessen in de sneeuw zou doen (2 of 3 keer privéles), dan zou ik gezien je leerpunten (slush, rutchen op steiler terrein) voor de sneeuw kiezen. Maar als het echt of 6 x borstelbaan of 1 keer privéles sneeuw is, dan liever borstelbaan. Afhankelijk van de borstelbaan kun je het ook redelijk steil krijgen, maar slush heb je er niet. Wel kun je met de aangeleerde techniek op de baan ook de slush in de sneeuw goed aan.

1e punt, je bochten afmaken is goed te leren op een rollerbaan.
2e en 3e punt heb je denk ik meer aan lessen op de piste.

Heb je op de borsterbaan geleerd om je bochten af te maken? Berg op sturen om je snelheid te controleren?
Zo ja dan die je dat misschien minder op een echte piste en is dat iets om op te letten.
Zo nee dan is je techniek nog niet compleet en heb je aan borstelbaan/rollerbaan meer op je techniek bij de schaven.

Ik zou inzetten op borstelbaan. Ik heb dit jaar ook wat lesjes genomen, als ervaren recreatieve skiër, en je leert er echt ontzettend veel van vond ik. Ik heb wel eens gehoord dat 1 uur borstelbaan gelijk staat aan 4 uur sneeuw (binnenhal dan denk ik).

Op de borstelbaan kun je heel goed je techniek oefenen. En techniek is zowat alles… Echter, je leert op een borstelbaan niet het echte ski-gevoel. Skiën op snelheid leer je bv niet echt. Bulten ook niet. Maar ik denk dat t belangrijker is om die techniek goed erin te krijgen. De rest is een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Meters maken dus.

Ik zou borstelbaan doen en dan in Oostenrijk “les” van je vriend. Kijk vooral hoe hij skiet en hoe andere mensen skiën. En verder meters maken.

Op een borstelbaan kun je ook op snelheid en bulten oefenen.
Alleen slush of poeder lukt niet.
Maar de techniek die je nidig hebt lukt prima.

1x 2 uur privé les lijkt me niet effectief genoeg. Je hebt namelijk tijd nodig om het geleerde in de praktijk te brengen. Mijn inschatting is dat je daar niet ver genoeg voor bent als je maar sommige rode pistes aankunt.
Mijn advies is om gewoon op vakantie 5 dagen minstens halve dagen les te nemen. Dan kan je vriend ook lekker in zijn eigen tempo skiën.

Dank voor jullie reacties @toetersenbellen @Hessel @SuzannaE @Stan1. Goed om te horen dat jullie positieve ervaringen hebben op de borstelbaan! Moet zeggen dat ik de afgelopen lessen ook zeer effectief vond. Wellicht eerst nog een (paar) jaar op de borstelbaan om de techniek te verbeteren. Als ik de techniek beter kan zal ik er ook meer op kunnen vertrouwen in de sneeuw, wat al een hoop andere leerpunten wegneemt zoals jullie al aangaven. Daarnaast begint de voorpret al een stuk eerder, wat natuurlijk ook een leuke bijkomstigheid is :-). Vervolgens weer meters maken in de sneeuw!
@Taan, ik snap dat het beter is om zoveel mogelijk te lessen. Het nadeel is dat dat erg prijzig is, tenzij ik voor groepslessen ga, maar daar hoor ik van andere volwassenen weinig goede verhalen over. Over mijn vriend hoef je je geen zorgen te maken, ons reisgezelschap is groot genoeg dat er altijd gegadigden die met hem tempo kunnen maken of van zwart af gaan :-).

*bericht bewerkt door Rosemarie95 op 06 mrt 2023 20:01

Waarom Belgen zo veel met mistlicht rijden : Simpel

Van Politie.be :

“Je moet de mistlampen achteraan inschakelen in de volgende situaties: wanneer mist het zicht beperkt tot minder dan 100 meter, wanneer de sneeuwval het zicht beperkt tot minder dan 100 meter en in het geval van zware regen.”

Ik zou een indoor rollerbaan kiezen.
Ik heb daar het meeste geleerd toen ik pas begon met skiën, en zou echt iedereen in het begin aanraden die lessen te pakken.
Je maakt namelijk meteen ontzettend veel meters, en de baan straft slechte techniek snel af.
Ik heb daar het meeste op geleerd.

Ik zou sneeuw kiezen.
Je leert toch ook niet fietsen op een hometrainer? Niks boven het echte spul.😎
Of het nu beter is voor de techniek of niet, plastiek blijft plastiek.
Vergelijk het met een gazon, niks boven fris gemaaid echt gras ipv een plastieken mat. 🙃
Skiën doe je op een berg, met sneeuw. Liefst buiten, desnoods binnen, liefst echte sneeuw, desnoods kunstsneeuw. Maar niet op plastiek. 🙄

*bericht bewerkt door bartvwg op 11 mrt 2023 20:23

Bla, bla, bla.

Ik ben 15 jaar skileraar in Oostenrijk. Rollenbaan is uitstekend voor basis. Daarna zijn de wisselende omstandigheden in de echte sneeuw
En daar via een leraar technisch goed doorheen komen de sleutel. Skiles privé 1 x 2 uur is perfect bij een goede leraar die snel door heeft wat je nodig hebt
Schrijf de 2 -3 tips die je krijgt op
En ga daarna daarmee zelf oefenen
Geduld je leert niet alles in 1 jaar
Ga het volgende jaar weer 2 uur op les zo mogelijk in hetzelfde gebied en met dezelfde goede leraar

Rolbaan is niet alleen voor de basis. Ook als je vergevorderd bent kan je daar nog wat op opsteken, maar je kan verschillende sneeuwomstandigheden uiteraard niet nabootsen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Rolbaan is niet alleen voor de basis. Ook als je vergevorderd bent kan je daar nog wat op opsteken, maar je kan verschillende sneeuwomstandigheden uiteraard niet nabootsen.

Roy83 op 12 mrt 2023 17:19

Ook fijn voor oudere mensen die toch even een aantal specifieke ski-spieren moeten trainen vooraf om zoals vanouds naar beneden te komen (ondanks veel en vaak sporten)😊

Anne Marie

Ik zou sneeuw kiezen.
Je leert toch ook niet fietsen op een hometrainer? Niks boven het echte spul.😎
Of het nu beter is voor de techniek of niet, plastiek blijft plastiek.

bartvwg op 11 mrt 2023 20:21

Haha, in essentie ben ik het zeker met je eens! Maar voor mijn begin jaren probeer ik toch een goede verhouding te zoeken op effectiviteit/plezier om voor de rest van mijn leven zo veel mogelijk plezier in de sneeuw te hebben!

Ik ben 15 jaar skileraar in Oostenrijk. Rollenbaan is uitstekend voor basis. Daarna zijn de wisselende omstandigheden in de echte sneeuw
En daar via een leraar technisch goed doorheen komen de sleutel. Skiles privé 1 x 2 uur is perfect bij een goede leraar die snel door heeft wat je nodig hebt
Schrijf de 2 -3 tips die je krijgt op
En ga daarna daarmee zelf oefenen
Geduld je leert niet alles in 1 jaar
Ga het volgende jaar weer 2 uur op les zo mogelijk in hetzelfde gebied en met dezelfde goede leraar

Ignat op 12 mrt 2023 16:55

Rolbaan is niet alleen voor de basis. Ook als je vergevorderd bent kan je daar nog wat op opsteken, maar je kan verschillende sneeuwomstandigheden uiteraard niet nabootsen.

Roy83 op 12 mrt 2023 17:19

Goede tips! Ik zie mijzelf nog meer als beginnen die de basis moet leren/door ontwikkelen. Wisselende omstandigheden gaan ook beter als je een betere techniek hebt (is mijn hypothese).

Natuurlijk ben je nog een beginner! Ik ben ook van de school dat je leert skiën op een berg. Ik vind dat je binnen leert remmen en sturen, net zoals in je eerste rijlessen. Dan kun je nog niet rijden, dat leer je in het verkeer.
Zo leer je ook skiën op een echte piste.
Als je weer 8 dagen naar de bergen gast, zou ik de 2e dag en ergens halverwege een privéles boeken, bij dezelfde leraar.

Jectweede punt, leren omgaan met snelheid, vind ik wel een leuke. Ik denk dat wanneer je nog niet zo goed kunt skiën het vooral van belang is om niet sneller te skiën dan je aan kunt remmen als je een noodstop moet maken. Maar misschien bedoel je dat juist wel?

*bericht bewerkt door Superskier op 13 mrt 2023 13:16

Jectweede punt, leren omgaan met snelheid, vind ik wel een leuke. Ik denk dat wanneer je nog niet zo goed kunt skiën het vooral van belang is om niet sneller te skiën dan je aan kunt remmen als je een noodstop moet maken. Maar misschien bedoel je dat juist wel?

Superskier op 13 mrt 2023 13:15

Ja, tijdens het skiën lukt het mij op blauw goed om gecontroleerd de berg af te gaan, dus remmen in de bochten en niet sneller gaan dan nodig en vooral niet sneller gaan dan dat ik het vertrouwen heb dat ik nog goed kan remmen. Wat ik graag zou willen leren is om dat zekerheidsgevoel ook te hebben wanneer het wat sneller gaat, dus bijvoorbeeld op een steiler stuk van rood. Nu, als het steiler werd, ga ik heel breed over de piste. Bocht na bocht. Op den duur wil ik ook de bochten aan elkaar kunnen lussen wanneer het steiler wordt en dus wat sneller gaan MET dezelfde controle.

Ja, tijdens het skiën lukt het mij op blauw goed om gecontroleerd de berg af te gaan, dus remmen in de bochten en niet sneller gaan dan nodig en vooral niet sneller gaan dan dat ik het vertrouwen heb dat ik nog goed kan remmen. Wat ik graag zou willen leren is om dat zekerheidsgevoel ook te hebben wanneer het wat sneller gaat, dus bijvoorbeeld op een steiler stuk van rood. Nu, als het steiler werd, ga ik heel breed over de piste. Bocht na bocht. Op den duur wil ik ook de bochten aan elkaar kunnen lussen wanneer het steiler wordt en dus wat sneller gaan MET dezelfde controle.

Rosemarie95 op 13 mrt 2023 13:42

Ik vind dat er werkelijk helemaal niets mis is met grote lussen maken op een wat stijlere piste. De zekerheid dat je ook controle hebt op stijle stukken komt met ervaring en veel skiën. Grote royale bochten zodat je niet sneller gaat dan je aan kunt remmen, vind ik heel veilig en heel voorspelbaar. Laat je niet opjagen door kamikazes die zonder bochten naar beneden knallen. Jij hebt gelijk, jij neemt verantwoordelijkheid voor je doen en laten, omdat jij kunt anticiperen op je omgeving.
Sneller skiën maakt je geen goede skiër. Op elk moment controle hebben en kunnen stoppen als dat nodig is wel.
Je doet het hartstikke goed juist!
Die snelheid komt wel. Of niet, en dat is ook geen probleem.

Plaats een reactie