Belgen en Nederlanders op de Autobahn

Uit een compleet ontspoorde discussie haalde ik een opmerking over het rijgedrag van Belgen en Nederlanders in Duitsland (https://www.wintersport.nl/forum/topic/529236?page=4).

Nu hebben (met name) de Nederlanders een reputatie. Zo zou NL staan voor ‘nur links’. En inderdaad, de gemiddelde Nederlander zat met klamme handjes om zijn stuur geknepen als hij maar liefst 140 km/u reed in zijn Ford Focus en in zijn binnenspiegel een auto van duitse makelij al seinend met groot licht zag aanstormen.

Echter, ik herken dit niet meer. De echte snelheidsmaniakken zijn er nog wel, maar een stuk minder dan voorheen. Daarnaast valt het mij al een aantal jaren op dat het vooral de Duitsers zelf zijn die op de middelste rijbaan, of links (bij 2 rijbanen) blijven plakken.

Wat is jou opgevallen? Stereotyperen geen probleem! :-)

Ha, ha. :)

De ellendigste en meest vervelende chauffeurs zijn degene die links blijven rijden aan de maximum toegelaten snelheid met zo’n air van ‘je mag toch niet sneller dus blijf maar netjes achter me hangen’.

Ik kom ze meestal tegen als ik vanuit Aachen Nederland binnenrij en ze hebben een gele nummerplaat.

Schuif toch op mens denk ik dan.

Ik België zijn die er ook, weliswaar wat minder.

Oh ja, ze staan in het onderwijs die slakken (ik <3 stereotyperen).

In Duitsland heb ik eigenlijk weinig last, OK je hebt die die middenstrookduitsers maar die storen me minder, ik kan er namelijk voorbij. :)

En dan zijn er nog die 5 Duitsers die mij voorbijsteken, ook geen last van.

Het is me trouwens ook opgevallen dat het verkeer (in het seizoen) op een doordeweekse dag vlotter vooruit gaat dan in het weekend. Ondanks de hordes vrachtwagens.

Bla, bla, bla.

Uit een compleet ontspoorde discussie haalde ik een opmerking over het rijgedrag van Belgen en Nederlanders in Duitsland (https://www.wintersport.nl/forum/topic/529236?page=4).

Nu hebben (met name) de Nederlanders een reputatie. Zo zou NL staan voor ‘nur links’. En inderdaad, de gemiddelde Nederlander zat met klamme handjes om zijn stuur geknepen als hij maar liefst 140 km/u reed in zijn Ford Focus en in zijn binnenspiegel een auto van duitse makelij al seinend met groot licht zag aanstormen.

Echter, ik herken dit niet meer. De echte snelheidsmaniakken zijn er nog wel, maar een stuk minder dan voorheen. Daarnaast valt het mij al een aantal jaren op dat het vooral de Duitsers zelf zijn die op de middelste rijbaan, of links (bij 2 rijbanen) blijven plakken.

Wat is jou opgevallen? Stereotyperen geen probleem! :-)

Jay op 06 mrt 2023 14:42

Zeker in en rondom het Ruhrgebied is er ook naar mijn idee een duidelijke verandering in het Duitse gedrag op de weg merkbaar. Ik denk dat dit samenhangt met de toegenomen drukte, maar ook met steeds minder Freie Fahrt Strecken, want bij kleinere snelheidsverschillen wordt het gevoel van gevaar vele malen minder.

Kijk maar eens in NL op drukke 100km snelwegen, mensen houden vaak nauwelijks een autolengte afstand terwijl ze gewoon all append om en nabij de 100km per uur rijden. In Zuid-Duitsland rijden de Duitsers nog een stukje ouderwetser in mijn ervaring en wil er nog eens geseind worden. Maar verlang je echt terug naar de Autobahn kanonnen van weleer, dan zul je de rustige Oost-Duitse wegen eens aan moeten doen :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk eerlijk dat de Nederlanders over het algemeen helemaal niet zulke slechte chauffeurs zijn. Tuurlijk; er zijn ‘petjes’ in een A3, A klasse of als ze er niet overheen gegroeid zijn, een duurdere versie die nog steeds graag 200 km/u rijden, maar dat is een minderheid. De meeste rijden lekker met de stroom mee, kijken vaak goed vooruit en anticiperen dus ook vrij goed.

Duitsers zijn ook geen slechte chauffeurs, al lijken die vaak pas zo’n 300 meter voor een afrit door te hebben dat ze er nog af moeten (terwijl ze uiterst links rijden en dus hard moeten remmen) en zijn ze sowieso iets zenuwachtiger qua remmen. Maar verder, qua vooruitkijken, rekening met elkaar houden etcetera is het eigenlijk over het algemeen wel prima. Ze lijken de enigen in West Europa te zijn die ritsen ook echt uitvoeren zoals bedoeld.

Belgen daarentegen zijn levensgevaarlijk, zeker omdat er nog steeds veel mensen rondrijden die hun rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter hebben gekregen. Of is dat nog steeds zo? Ik vind het elke keer weer spannend als ik de dode hoek van een Belg rijd…

Zwitsers lijken wat op Belgen, maar dan in duurdere auto’s. Ze zijn gewend dat er niemand is, dus op de drukkere wisseldagen zijn ze helemaal van slag en levert elke rijstrookwisseling problemen op (normaal zit er toch niemand naast je, dus waarom zou je kijken?).

Italianen dan, heerlijk agressief, maar wel met voldoende voertuigcontrole om het toch zonder al te veel ongelukken te laten verlopen. We zijn allemaal (ik denk zelfs @DSVier wel) wel eens in een blinde hoek ingehaald door een omaatje in een Panda, en dat gaat toch ook altijd weer goed. En ondanks de agressie blijken het dan toch altijd weer vriendelijke mensen te zijn, die je ook bij grote drukte gewoon er tussen laten als je uit een zijweggetje komt.

Gelukkig mogen stereotypes in dit topic, dus graag mijn post ook zo lezen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als we toch over stereotypen hebben…als de eerste regendruppel valt steekt een Belg zijn mistlamp aan…waarom doen ze dat? Leren ze dat zo? Beetje irritant maar aan de andere kant je haalt zo wel al de Belgen eruit :)

MW Janssen

Zwitsers lijken wat op Belgen, maar dan in duurdere auto’s.

Roy83 op 06 mrt 2023 16:00

Dit is zo waar 🤣

Duitsers lijken inmiddels inderdaad het patent op linkshangen overgenomen te hebben. Misschien valt het nu juist op omdat ze minder vaak met 200+ er voorbij willen dan vroeger?

Oh en Fransen vind ik heerlijk op de péage, gaan ruim voor je aan de kant. Enige wat ik vreemd vind is dat ze hun knipperlicht aan laten staan aan ze van baan wisselen. Is dat een andere regel daar?

Ik haal toch echt omaatjes in Panda’s in, ipv andersom.

Ooit in Rome gereden met in de auto twee vrienden en de Romeinse vriendin van een van hen. Laatstgenoemde meende dat ik als een Romein reed. Nou schijnen dat rare jongens te zijn vernam ik ooit van een stevige Galliër, dus of het als compliment bedoeld was, of als ‘nog zo’n zot’ blijft onduidelijk. Maar zo heb je een beeld… ;)

Van die fijne Nederlandse automobilisten die in plaats van op de linkerbaan inhalen ernaast blijven rijden. Dat is zowel in Nederland alsook op de autobahn onze grootste ergernis.

Van die fijne Nederlandse automobilisten die in plaats van op de linkerbaan inhalen ernaast blijven rijden. Dat is zowel in Nederland alsook op de autobahn onze grootste ergernis.

CherryMoon_ op 06 mrt 2023 16:19

We hebben gewoon weer Duitsers nodig die met 200+ en seinende lampen ze weer even wat sneller vooruit helpen.

De Nederlanders zijn wat mij betreft de betere en ook de meer beschaafde chauffeurs. Valt me elke keer weer op tijdens de skitrip in de schoolvakantie naar Frankrijk. Maar het klopt ook wel dat best veel Nederlanders erg vroeg naar het linker rijvak uitwijken als er een vrachtwagen of een landgenoot met een caravan opduikt in de verte. Onnodig lang links rijden associeer ik dan toch eerder met Fransen … liefst met z’n vieren in een doorhangende Peugeot 106, modeljaar 1998.

Wat me ook opvalt is dat Duitsers bij een snelheidsbeperking direct gaan remmen - alsof er achter het verkeersbord direct een camera staat. Ik heb ooit geleerd (lang lang geleden) dat je gewoon je gas loslaat, want remmen op de snelweg doe je alleen als het niet anders kan.

Als we toch over stereotypen hebben…als de eerste regendruppel valt steekt een Belg zijn mistlamp aan…waarom doen ze dat? Leren ze dat zo? Beetje irritant maar aan de andere kant je haalt zo wel al de Belgen eruit :)

mwjanssen op 06 mrt 2023 16:04

Haha, ja die mistlampen in België, terwijl er in de verste verte geen sprake van mist is. In Nederland wordt ons juist geleerd dat op mistlampen zowat de doodstraf staat als je ze met meer dan 50 meter zicht aanzet.

En het aan laten staan van de knipper tijdens het rijden op de linker rijstrook, dat is inderdaad weer iets typisch Frans.

Wat me ook opvalt is dat Duitsers bij een snelheidsbeperking direct gaan remmen - alsof er achter het verkeersbord direct een camera staat. Ik heb ooit geleerd (lang lang geleden) dat je gewoon je gas loslaat, want remmen op de snelweg doe je alleen als het niet anders kan.

Jay op 06 mrt 2023 17:13

Ik heb er toch al weten staan… ook n1 de eerste meters van de werken.
Als een Duitser remt is dat niet voor niks heb ik geleerd. 😁

Bla, bla, bla.

Huftiger dan de Nederlander wordt het niet; afgelopen zaterdag i.v.m. wegwerkzaamheden mijn snelheid rustig terug laten zakken naar het maximum van 70 (75 op de teller die iets te weinig aangeeft). De Porschebestuurder achter mij vond het nodig om te bumperkleven, te toeteren bij het inhalen en nog even af te snijden.

Als we toch over stereotypen hebben…als de eerste regendruppel valt steekt een Belg zijn mistlamp aan…waarom doen ze dat? Leren ze dat zo? Beetje irritant maar aan de andere kant je haalt zo wel al de Belgen eruit :)

mwjanssen op 06 mrt 2023 16:04

Dat zijn de Johnny’s en Marina’s. Die rijden altijd met mistlampen op. 😂
Maar je ziet ze uiterst zelden in skigebieden, al hun geld steekt in die Opel Manta of zo’n VW golfje. Ze zullen waarschijnlijk onderweg zijn geweest naar een kerstmarkt of zo. 😊

Bla, bla, bla.

Als we toch over stereotypen hebben…als de eerste regendruppel valt steekt een Belg zijn mistlamp aan…waarom doen ze dat? Leren ze dat zo? Beetje irritant maar aan de andere kant je haalt zo wel al de Belgen eruit :)

mwjanssen op 06 mrt 2023 16:04

Dat zijn de Johnny’s en Marina’s. Die rijden altijd met mistlampen op. 😂
Maar je ziet ze uiterst zelden in skigebieden, al hun geld steekt in die Opel Manta of zo’n VW golfje. Ze zullen waarschijnlijk onderweg zijn geweest naar een kerstmarkt of zo. 😊

bartvwg op 06 mrt 2023 17:58

Is dat ook typisch Belgs om Kerstmakt te bezoeken in de voorjaarsvakantie?

MW Janssen

veel gereden de laatste jaren in West-Europa en mji valt op: Fransen zijn veel beschaafder dan vroeger, Italianen rijden hard en daar heb ik erg zware ongevallen gezien van de orde die we 30 jaar geleden altijd onderweg in Duitsland zagen. Spanjaarden rijden best ok, er is ook altijd veel plaats onderweg. Belgen houden zich heel slecht aan snelheidsbeperkingen, Duitsers weten niet waar die recherrijstrook voor dient en Nederlanders, tja ik was van 't weekend de enige die 100 reed. Heel Holland reed me langs alle kanten voorbij links, rechts en als het even kan ook nog langs boven.
Ik mag dus eigenlijk best graag in Frankrijk rijden.

veel gereden de laatste jaren in West-Europa en mji valt op: Fransen zijn veel beschaafder dan vroeger, Italianen rijden hard en daar heb ik erg zware ongevallen gezien van de orde die we 30 jaar geleden altijd onderweg in Duitsland zagen. Spanjaarden rijden best ok, er is ook altijd veel plaats onderweg. Belgen houden zich heel slecht aan snelheidsbeperkingen, Duitsers weten niet waar die recherrijstrook voor dient en Nederlanders, tja ik was van 't weekend de enige die 100 reed. Heel Holland reed me langs alle kanten voorbij links, rechts en als het even kan ook nog langs boven.
Ik mag dus eigenlijk best graag in Frankrijk rijden.

gh3500 op 06 mrt 2023 18:18

Ik rij ook al een aantal jaren veel door West-Europa, heb vaak hetzelfde idee.

Nederlanders komen graag naar links zonder pinken. En valt mij op dat er een grote groep is die in het buitenland nu ook 100 rijdt…

Belgen hebben een nogal progressieve interpretatie over wat mag met parkeren. En ik beken, ik ben 1 van die Belgen die zijn mistlamp snel aansteekt bij regen, sneeuw en mist :D

Fransen zijn hard verbeterd in het verkeer, maar je ziet er nog wel geregeld stoten die ik in België of Nederland nog nooit heb gezien (terugdraaien op de oprit van de snelweg, te voet de snelweg oversteken…)

Zwitsers zijn in Zwitserland de discipline zelf, eens buiten Zwitserland gaan ze kei en keihard.

Oostenrijkers zijn, ondanks de massale aanwezigheid van flitspalen, net zoals Belgen een volk dat nog houdt van doorrijden.

*bericht bewerkt door DavidW op 06 mrt 2023 18:58

Als we toch over stereotypen hebben…als de eerste regendruppel valt steekt een Belg zijn mistlamp aan…waarom doen ze dat? Leren ze dat zo? Beetje irritant maar aan de andere kant je haalt zo wel al de Belgen eruit :)

mwjanssen op 06 mrt 2023 16:04

Dat zijn de Johnny’s en Marina’s. Die rijden altijd met mistlampen op. 😂
Maar je ziet ze uiterst zelden in skigebieden, al hun geld steekt in die Opel Manta of zo’n VW golfje. Ze zullen waarschijnlijk onderweg zijn geweest naar een kerstmarkt of zo. 😊

bartvwg op 06 mrt 2023 17:58

Is dat ook typisch Belgs om Kerstmakt te bezoeken in de voorjaarsvakantie?

mwjanssen op 06 mrt 2023 18:17

Hmmmmm…🤔 zal wel omwille van dat carnavalsgedoe zijn dan. 🤔
Past wel qua marginaliteit. 😁

Bla, bla, bla.

Haha heerlijk dit. Ben de afgelopen 4 dagen door alle buurlanden gereden (FR, DUI, BEL, NL, LUX, CH) en ben voor het werk ook weleens op de baan in Duitsland dus ik doe mijn duit ook in het zakje.
Qua rijgedrag in Duitsland ben ik het wel met @Shane eens, er wordt veel minder doorgereden en de discipline lijkt ook wat minder te worden. In de industriële stukken Duitsland mag je ook vaak nog maar beperkte stukken doorrijden (of enkel in de daluren), maar toch opvallend dat veel Duitsers de 130km/h zelfs niet meer halen als ze links rijden. Zit de energiecrisis daar voor iets tussen misschien?
Fransen zijn hopeloos met hun pinkers, blijkbaar is het een enorm verwarrend concept en lukt het maar niet om het onder de knie te krijgen. Hoe vaak die pinker ook gewoon eeuwig aanstaat, ik zou er gek van worden haha. Tevens gooien ze zich graag naar links en moet iedereen dan maar opzij, bizar.
Nederlanders rijden in het algemeen liever 10km/h te traag dan 10km/h te snel. Liever ook veeeel te vroeg naar links dan even op de rem te moeten.
Luxemburgers lijken in de war van alle verschillende regels in de hun omringende landen en rijden dan maar een globaal gemiddelde. Dit stellen ze in op de cruise control en rijden ze gewoon ook doorheen wegenwerken ed. Ach ja, die boetes vallen wel mee he 😉
Zwitsers zoals hierboven aangehaald, in eigen land enorm veel discipline. Eens buiten de grens gaat het gas er lekker op.
Belgen, tja ik ben zelf Belg. Vind het meest storende vaak het ‘misgunnen’. Geen ruimte geven of lekker hinderen omdat je toch niet sneller mag. Ik vraag mij vaak af waarom mensen er moeite mee hebben dat anderen graag sneller rijden en dus zo wat meer afdragen aan de staatskas? 😁

*bericht bewerkt door Nillze op 06 mrt 2023 20:23

De reden waarom Belgen dus meer hun mistlichten gebruiken dan in NL is simpel :

+Van politie.be
“Je moet de mistlampen achteraan inschakelen in de volgende situaties: wanneer mist het zicht beperkt tot minder dan 100 meter, wanneer de sneeuwval het zicht beperkt tot minder dan 100 meter en in het geval van zware regen.”

+Verder merk ik niet al te veel verschil , overal kom ik dickheads , slakken , onoplettende tuttebellen , middenvaksrijders en goede chaufffeurs tegen .

+We zijn dan ook allemaal beter chauffers dan de andere , das universeel zeker …

*bericht bewerkt door evert op 06 mrt 2023 21:30

Maar @evert je rijdt niet in België maar vnml in Duitsland / Oostenrijk en vlgns mij mag je daar mistlampen alleen gebruiken bij zicht < 50 meter, dus dat is het ook een beetje pas je als gast aan aan de geldende regels en gebruiken. En ach klagen / ergeren doen wijzelf meestal niet we gaan tenslotte op vakantie…

MW Janssen

Om ook effe steteotiep te gaan:

Ik merk niet zoveel verschil tussen de nationaliteiten maar heb wel ’ n probleem met die pas afgestudeerde universitaire dametjes in hun dikke lease auto en hun gsm in de hand en dan nooit hun richtingaanwijzer gebruiken , dit vooral op rotondes.🤪

Born to run. B.S.

Maar @evert je rijdt niet in België maar vnml in Duitsland / Oostenrijk en vlgns mij mag je daar mistlampen alleen gebruiken bij zicht < 50 meter, dus dat is het ook een beetje pas je als gast aan aan de geldende regels en gebruiken. En ach klagen / ergeren doen wijzelf meestal niet we gaan tenslotte op vakantie…

mwjanssen op 06 mrt 2023 22:46

Dat klopt , gaf enkel de reden aan waarom Belgen de reflex hebben dit te doen …
Veel mensen zijn gewoontedieren …

Om ook effe steteotiep te gaan:

Ik merk niet zoveel verschil tussen de nationaliteiten maar heb wel ’ n probleem met die pas afgestudeerde universitaire dametjes in hun dikke lease auto en hun gsm in de hand en dan nooit hun richtingaanwijzer gebruiken , dit vooral op rotondes.🤪

dan58 op 06 mrt 2023 23:04

Ziehier de Tuttebellen.
Volgens mij zitten de stereotypen niet zo zeer in de nationaliteiten maar in de types mensen zelf over de grenzen heen .

En dan nog, is de ene dag de andere niet , iemand die gehaast is of een slechte dag gehad heeft zal anders gaan rijden dan als dit niet zo is …

*bericht bewerkt door evert op 07 mrt 2023 08:44

Vind het meest storende vaak het ‘misgunnen’. Geen ruimte geven of lekker hinderen omdat je toch niet sneller mag. Ik vraag mij vaak af waarom mensen er moeite mee hebben dat anderen graag sneller rijden en dus zo wat meer afdragen aan de staatskas? 😁

Nillze op 06 mrt 2023 20:07

Dit. :)

Wel raar dat nog niemand iets gezegd heeft over de Italianen. :)

Of ze rijden in een Fiat panda 4x4-tje of in een Audi (vroeger ook wel in een Alfa Romeo) maar doen niks liever dan bumperkleven en inhalen vlak voor een bocht op goed geluk dat er geen tegenligger aankomt. Ze kennen het begrip ‘rustig cruisen’ niet.
Ik moet altijd lachen met die Zuid-Tirolers die stellen dat “Süd-Tirol ist nicht Italien!”… tot ze hun auto inkruipen en zich met ware doodsverachting in het verkeer storten… dàt Italiaanse gen hebben ze toch meegekregen!

Maar allez, het is er blijkbaar wel iets veiliger dan in België of Oostenrijk: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-deze-europese-…

Bla, bla, bla.

Huftiger dan de Nederlander wordt het niet; afgelopen zaterdag i.v.m. wegwerkzaamheden mijn snelheid rustig terug laten zakken naar het maximum van 70 (75 op de teller die iets te weinig aangeeft). De Porschebestuurder achter mij vond het nodig om te bumperkleven, te toeteren bij het inhalen en nog even af te snijden.

Martin7182 op 06 mrt 2023 17:57

Klinkt als @Tiny-M on tour🚗💨

LA NORMA😍☃️

Ik weet alleen dat met een gele nummerplaat rijden in België er voor zorgt dat geen enkele belg voor je aan de kant gaat.

Hi, Onze auto is gestrand in Bregenz op de grens Oostenrijk/Duitsland en is nu gerepareerd en klaar voor de terugreis. Wil iemand €300,- verdienen met hem terugrijden naar Nederland? Graag contact opnemen met mdudokvanheel@hotmail.com

Ik woon nu al een poosje in Frankrijk en ik vind de Fransen best beschaafd rijden, op 2 punten na:

  • Rood stoplicht is een suggestie voor ze. Er gaat echt heel vaak nog 1 auto door rood. Vind dit heel typerend voor hoe de Fransen in z’n algemeenheid met regeltjes omgaan.
  • Bumperkleven doen ze ook behoorlijk graag.

Maar echt agressief, gevaarlijk of hufterig kom ik eigenlijk nooit tegen.

En in de bergen is er altijd wel een malloot met een Kangoo die de berg opscheurt.

Verkeersdiscussies. Altijd goed voor een lekker potje ruzie. Want iedereen ziet zichzelf als de beste chauffeur die altijd gelijk heeft en de anderen zijn roekeloos/obstakels/belerend/achterlijk/onbeschoft/agressief/… Schrappen wat niet past. En vooral niet vergeten om neerbuigend te zijn tov anderen, want wat een eikels zijn dat wel niet.

Plaats een reactie