Belgen en Nederlanders op de Autobahn

Huftiger dan de Nederlander wordt het niet; afgelopen zaterdag i.v.m. wegwerkzaamheden mijn snelheid rustig terug laten zakken naar het maximum van 70 (75 op de teller die iets te weinig aangeeft). De Porschebestuurder achter mij vond het nodig om te bumperkleven, te toeteren bij het inhalen en nog even af te snijden.

Martin7182 op 06 mrt 2023 17:57

Klinkt als @Tiny-M on tour🚗💨

Piefke op 07 mrt 2023 09:04

Zou ik toch nooooiiit doen? 😇

Naar mijn ervaring zijn de Nederlandse chauffeurs toch de gevaarlijkste op de Duitse (snel)wegen. Zodanig zelfs dat ik op basis van de kleur van de nummerplaat mijn rijgedrag moet bijsturen. Quasi elke gele nummerplaat voegt onoordeelkundig naar de linkerrijstrook en geeft geen voorrang, zelfs bij lage snelheden.
Levensgevaarlijk wordt het bij Nederlanders die ‘in colonne’ rijden (vaak met een caravan), de eerste in lijn voegt in en de rest volgt zonder zelfs maar een blik te werpen op de linkerrijstrook. Al vaak halsoverkop moeten remmen voor zo’n situaties. Daarnaast lijken snelheidsbeperkingen tijdens wegwerkzaamheden eerder een soort advies voor de meeste noorderburen. Net na de werkzaamheden haal ik dezelfde wagens meestal opnieuw in, want ze beslissen om dan opnieuw 120 te rijden.

Het probleem stelt zich minder vaak bij Belgische nummerplaten en Duitsers bezondigen zich er (op één enkele uitzondering) nooit aan. De rijstijl van die laatste groep kan me trouwens ook in het algemeen het meeste bekoren. Voldoende anticiperen, afstand houden en doorrijden waar het mogelijk is.

Belgen daarentegen zijn levensgevaarlijk, zeker omdat er nog steeds veel mensen rondrijden die hun rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter hebben gekregen. Of is dat nog steeds zo? Ik vind het elke keer weer spannend als ik de dode hoek van een Belg rijd…

Roy83 op 06 mrt 2023 16:00

Ik denk dat dit cliché ondertussen wel achterhaald is. De laatste bestuurders die hun rijbewijs ontvingen zonder de nodige examens hiervoor te moeten afleggen hebben ondertussen bijna of helemaal de pensioengerechtigde leeftijd bereikt in België.

Naar mijn ervaring zijn de Nederlandse chauffeurs toch de gevaarlijkste op de Duitse (snel)wegen (…)
Daarnaast lijken snelheidsbeperkingen tijdens wegwerkzaamheden eerder een soort advies voor de meeste noorderburen. (…)

Het probleem stelt zich minder vaak bij Belgische nummerplaten en Duitsers bezondigen zich er (op één enkele uitzondering) nooit aan. De rijstijl van die laatste groep kan me trouwens ook in het algemeen het meeste bekoren. Voldoende anticiperen, afstand houden en doorrijden waar het mogelijk is.

Mathijs! op 07 mrt 2023 13:29

Tja, nu verschijnen er natuurlijk wat nationalistische trekjes, want als NL’er herken ik dit echt niet. Dat was eigenlijk mijn hele punt in de openingspost. Ik vind de NL’er juist veel beter anticiperen en rechts houden, terwijl de Duitser dit minder is gaan doen in de afgelopen jaren. De snelheidsbeperking bij Baustellen wordt door zowel Duitsers als Nederlanders flink gerespecteerd (omdat we weten dat er actief wordt gecontroleerd op snelheid - de Nederlandse uitvinding waar we het meest trots op zijn).

Overigens wel eens dat de reputatie van de levensgevaarlijke Belg inderdaad achterhaald is.

Een groot gedeelte van de wintersportgangers heeft natuurlijk een compleet verstoort beeld en heeft moeite met zelfreflectie wat de piste of autobahn. Spreek zoveel mensen die over 10 jaar ski-ervaring praten wat eigenlijk neerkomt op 60 dagen wat weer iets minder dan 9 weken is. Om het nog schrikbarender te maken wordt er vaak niet meer dan 5 uur per dag geskied dus blijven er nog maar 300 uur wat sec gezien 12,5 dag is. Hun rijervaring zal met dezelfde maatstaf gemeten worden en stelt eigenlijk ook niet dat voor wat ze er zelf van denken. En dan na te gaan dat het niet zo moeilijk is als je gewoon een heer in het verkeer probeert te zijn, maar dat valt niet mee als je probeert onder de 7 uur in de Alpen te zijn ;-)

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Belgen daarentegen zijn levensgevaarlijk, zeker omdat er nog steeds veel mensen rondrijden die hun rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter hebben gekregen. Of is dat nog steeds zo? Ik vind het elke keer weer spannend als ik de dode hoek van een Belg rijd…

Roy83 op 06 mrt 2023 16:00

Ik denk dat dit cliché ondertussen wel achterhaald is. De laatste bestuurders die hun rijbewijs ontvingen zonder de nodige examens hiervoor te moeten afleggen hebben ondertussen bijna of helemaal de pensioengerechtigde leeftijd bereikt in België.

Mathijs! op 07 mrt 2023 13:33

Gelukkig :)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zwitsers zijn met stip de grootste eikels in het verkeer. Het concept ritsen waar dan ook willen ze niet snappen. Zwitsers gunnen de ander echt het licht in de ogen niet. Ik ken geen enkel ander volk dat zich opzettelijk zo hufterig gedraagt als de Zwitser…

Nederlanders zijn gewoon onbewust onbekwaam. Jezelf vast rijden rechts en dan direct op de knipper naar links waardoor iedereen in de ankers moet. In de verte plotselinge remlichten op links? Vrachtwagen of Nederlander die aan het ‘inhalen’ is.

Verder kleeft de Nederlander, ook met hoge snelheden.

De Nederlander roept over het algemeen irritatie op bij weggebruikers om hem of haar heen. Maar niet zoveel als de Zwitser.

De Belg zit tussen Nederlander en Zwitser in. Onvoorspelbaar gedrag. Wat wel weer tof is van de Belg is dat ze vaker en sneller wielrenners voor laten.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

De snelheidsbeperking bij Baustellen wordt door zowel Duitsers als Nederlanders flink gerespecteerd

Jay op 07 mrt 2023 13:59

Ik weet niet in welk parallel universum jij op reis bent, maar Nederlanders negeren massaal de snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden. In Nederland zelf en in Duitsland.

Waar ze ook sterk in zijn is sloom rijden in haarspeldbochten, maar op rechte stukken door dorpjes gaat opeens het gas erop. Totdat het weer steiler en bochtiger wordt.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 07 mrt 2023 22:18

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Belgen daarentegen zijn levensgevaarlijk, zeker omdat er nog steeds veel mensen rondrijden die hun rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter hebben gekregen. Of is dat nog steeds zo? Ik vind het elke keer weer spannend als ik de dode hoek van een Belg rijd…

Roy83 op 06 mrt 2023 16:00

Ik denk dat dit cliché ondertussen wel achterhaald is. De laatste bestuurders die hun rijbewijs ontvingen zonder de nodige examens hiervoor te moeten afleggen hebben ondertussen bijna of helemaal de pensioengerechtigde leeftijd bereikt in België.

Mathijs! op 07 mrt 2023 13:33

Aha , bij je pensioen dien je je rijbewijs in te leveren dan ?
Wist ik niet …

Belgen daarentegen zijn levensgevaarlijk, zeker omdat er nog steeds veel mensen rondrijden die hun rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter hebben gekregen. Of is dat nog steeds zo? Ik vind het elke keer weer spannend als ik de dode hoek van een Belg rijd…

Roy83 op 06 mrt 2023 16:00

Ik denk dat dit cliché ondertussen wel achterhaald is. De laatste bestuurders die hun rijbewijs ontvingen zonder de nodige examens hiervoor te moeten afleggen hebben ondertussen bijna of helemaal de pensioengerechtigde leeftijd bereikt in België.

Mathijs! op 07 mrt 2023 13:33

Aha , bij je pensioen dien je je rijbewijs in te leveren dan ?
Wist ik niet …

evert op 08 mrt 2023 07:25

Het praktisch rijbewijs is in 1977 ingevoerd in België, de mensen die voordien nooit een rijbewijs hebben gehaald en heden nog altijd met de wagen rijden, kunnen inmiddels echt wel rijden hoor. Het behalen van een rijbewijs, zeker voor een normale wagen, is echt geen rocketscience. Goed leren rijden leer je pas later, sommigen leren het nooit.

Ik ken dertigers die misschien 1000km per jaar met de wagen rijden, dan heb ik toch liever een ervaren zeventiger die jaarlijks nog 10000km doet.

*bericht bewerkt door DavidW op 08 mrt 2023 08:29

Belgen daarentegen zijn levensgevaarlijk, zeker omdat er nog steeds veel mensen rondrijden die hun rijbewijs bij het spreekwoordelijke pakje boter hebben gekregen. Of is dat nog steeds zo? Ik vind het elke keer weer spannend als ik de dode hoek van een Belg rijd…

Roy83 op 06 mrt 2023 16:00

Ik denk dat dit cliché ondertussen wel achterhaald is. De laatste bestuurders die hun rijbewijs ontvingen zonder de nodige examens hiervoor te moeten afleggen hebben ondertussen bijna of helemaal de pensioengerechtigde leeftijd bereikt in België.

Mathijs! op 07 mrt 2023 13:33

Aha , bij je pensioen dien je je rijbewijs in te leveren dan ?
Wist ik niet …

evert op 08 mrt 2023 07:25

Het praktisch rijbewijs is in 1977 ingevoerd in België, de mensen die voordien nooit een rijbewijs hebben gehaald en heden nog altijd met de wagen rijden, kunnen inmiddels echt wel rijden hoor. Het behalen van een rijbewijs, zeker voor een normale wagen, is echt geen rocketscience. Goed leren rijden leer je pas later, sommigen leren het nooit.

Ik ken dertigers die misschien 1000km per jaar met de wagen rijden, dan heb ik toch liever een ervaren zeventiger die jaarlijks nog 10000km doet.

DavidW op 08 mrt 2023 08:27

Er van uitgaande dat iedereen met zo een rijbewijs regelmatig rijdt dan …

Wat belange niet zo is …

@evert.

En denk je dan echt dat de generatie van de ’ 70 van andere landen met 25 u praktijkles zo’n betere “drivers” zijn?🤔😁

Born to run. B.S.

@evert.

En denk je dan echt dat de generatie van de ’ 70 van andere landen met 25 u praktijkles zo’n betere “drivers” zijn?🤔😁

dan58 op 08 mrt 2023 10:58

Neen , niet perse … Zeg ik ook niet …
Leren rijden is vooral : rijden …

en een beetje opfrissen van de verkeerswetgeving kan ook geen kwaad …
https://mijnrijbewijs.eu/proefexamen?type=rijbewijsb…

De snelheidsbeperking bij Baustellen wordt door zowel Duitsers als Nederlanders flink gerespecteerd

Jay op 07 mrt 2023 13:59

Ik weet niet in welk parallel universum jij op reis bent, maar Nederlanders negeren massaal de snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden. In Nederland zelf en in Duitsland.

Sebastiaan op 07 mrt 2023 22:17

Prima joh, ik deel alleen wat mij opvalt.
Waarom valt het mij op? Omdat ik het liefst iets sneller zou rijden, maar niemand doet het dus blijf ik ook maar een mak schaap. Ik heb het dan sowieso alleen over Duitsland, en bij een wegversmalling gedurende een langer traject waar je maar 80 mag (soms zelfs maar 60).

*bericht bewerkt door Jay op 08 mrt 2023 12:41

Plaats een reactie