Beste sportieve carve ski's voor gevorderde skiër anno 2023?

Hallo allemaal!

Ik heb tot nu toe altijd ski’s gehuurd omdat ik het leuk vindt om verschillende ski’s te proberen, maar ik wil inmiddels voor het eerst zelf ski’s kopen. Ik heb mezelf een ongeluk gegoogled dus heb wel een redelijk beeld van de opties, maar ben toch benieuwd naar wat jullie mij zouden adviseren.
Omdat ik begrijp dat aardig wat omstandigheden van belang zijn bij zo’n keuze, schrijf ik maar gewoon al mijn gedachten op. Misschien dat jullie er kaas van kunnen maken.

Ik ben man, 33 jaar oud en ben lang (193 cm) en niet bepaald licht (105 kg). Ik ben niet superfit ofzo, gewoon prima met een welvaartsbuik(je). Ik ski sinds dat ik een jaar of 8/9 bens denk ik, en in mijn volwassen leven gemiddeld twee keer per jaar. De laatste jaren probeer ik ook 1 of 2 privélessen te nemen om mijn techniek te blijven verbeteren. Qua niveau vind ik het altijd lastig uitleggen, maar ik denk tegen een 8/10 zoals die niveau’s elders op het forum wel eens zijn uitgelegd. Als ik met een groep ga skiën behoor ik meestal wel bij de beste skiërs. Er zijn niet echt pistes waar ik niet gecontroleerd en zelfverzekerd af kan komen (ik probeer dat in elk geval). Een expert ben ik echter zeker niet, ik zou mezelf eerder als gevorderd beschouwen.

Mijn techniek is op de meeste onderdelen dan ook wel in orde. Ik ski eigenlijk met maar één doel en dat is carven op de piste. En daar wil ik graag beter in worden. Ik heb een voorkeur voor middellange en lange bochten, hoewel ik af en toe ook zeker op een wat steilere en smallere piste korte (rutsch en/of carve) bochten wil kunnen maken. Ik ski op een redelijk hoog tempo als de piste het toelaat, maar ben geen losgeslagen kanonskogel die zwarte pistes recht naar beneden afstreept.

Ik zoek ski’s die mijn carve-skills naar een hoger plan kunnen tillen: ik kan volgens mij wel prima carven, maar er zit nog wel aardig wat ruimte tussen wat ik doe en de mooie houding en balans van skiërs op filmpjes/foto’s, (oud-)race skiers en de betere skidocenten. Ik leef niet in de illusie dat ik dat niveau met 2 weken skiën per jaar kan halen, maar ik wil er wel naartoe blijven werken en misschien binnenkort langere tijd ergens gaan skiën. Ik zoek ski’s die stabiel zijn, maar toch wendbaar en speels om zowel (vooral) lange en middellange, als af en toe de wat kortere bochten te kunnen maken (waar de pistes nou eenmaal om vragen), makkelijk van kant naar kant willen, mij energie en rebound geven als ik het wil maar ook weer niet heel lastig en zwaar zijn als de sneeuw even wat minder is. De ervaring leert dat de afgelopen jaren een groot deel van de (lagere) pistes 's middags pappig en slushy zijn, en daar moet ik nou eenmaal doorheen. Ook zou het mooi zijn als de ski’s me niet genadeloos afstraffen als ik een foutje maak en ik er een hele dag op kan skiën zonder dat ik en mijn kniebanden volledig gesloopt worden (ik roep in herinnering: ik ben geen expert maar wil de ski’s juist gebruiken om daarheen te groeien). Het is dus mooi meegenomen als de ski’s ook in verse sneeuw op de piste en slush nog een beetje te doen zijn, zo lang dat maar niet (veel) ten koste gaat van de carveprestaties op goede sneeuw. Off-piste ga ik de laatste tijd bijna toch nooit, dus die prestaties maken me niet uit. Ik heb afgelopen week bijvoorbeeld een dag geskiet op de K2 Disruption 82ti, en hoewel ik die extreem stabiel vond, vond ik ze weinig inspirerend en niet echt wendbaar. Ik kon daarmee eigenlijk alleen maar echt snel en lange bochten maken, in het overige hadden de ski’s weinig zin. Ik heb ze daarna ingewisseld voor Redster X9i Revo S en dat vond ik vele malen beter.

Welke ski’s zouden jullie mij aanbevelen, en in welke lengte? Het valt me op dat sommige ski’s maar tot rond 177 cm gaan, is dat niet wat aan de korte kant voor mij?

Ski’s die tot nu toe mijn interesse hebben gewekt:

  • Atomic Redster X9i of X9s
  • Atomic Redster Q9 of Q9.8
  • Head WCR e-Speed
  • Head WCR e-Race
  • Head Supershape e-Rally (zeer positieve reviews) of e-Speed / e-Magnum (beetje gemixte reviews)
  • Stöckli Laser SX
  • Stöckli Laser SC
  • Stöckli Laser GS

Alle gedachten zijn welkom bij bovenstaande ski’s. Ook als ik een model over het hoofd zie hoor ik dat graag!

Alvast veel dank, groeten,
Berry

*bericht bewerkt door BarryLarkin op 06 mrt 2023 15:11

Hier nog een video met mijn wat langere bochten om mijn niveau te kunnen beoordelen: https://www.dropbox.com/s/b96i5cb2rlsun2d/IMG_9091.mov?dl=0…

Völkl Racetiger GS wellicht? Of nog wat uitdagender: de GS master?

null

Völkl Racetiger GS wellicht? Of nog wat uitdagender: de GS master?

DSvier op 06 mrt 2023 16:21

Heb je het filmpje wel gekeken?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Denk dat de modellen die je noemt wel goed bij je passen en ik zou niet heftiger gaan. Je skiet heel netjes, maar je rijdt echt op de taillering van je ski in je filmpje. Persoonlijk ben ik groot fan van Q9 en de SX. Aan beiden ga je je zeker geen buil vallen en zijn heerlijke alleskunnners.

I can stick uphill ice, on my saucer...

null

Marko2 op 06 mrt 2023 16:35

Dank, heb hier wat meer over gelezen en dat ziet er inderdaad uit als een goede kandidaat. Hoe zou deze zich verhouden tot de Redster X9s bijvoorbeeld? En tot de SX?

Denk dat de modellen die je noemt wel goed bij je passen en ik zou niet heftiger gaan. Je skiet heel netjes, maar je rijdt echt op de taillering van je ski in je filmpje. Persoonlijk ben ik groot fan van Q9 en de SX. Aan beiden ga je je zeker geen buil vallen en zijn heerlijke alleskunnners.

Shane op 06 mrt 2023 17:19

Mijn houding is inderdaad een van de belangrijkste punten waar ik aan wil werken. Bedoel je dat ik niet ver naar voren hang en dus die-hard race ski’s niet geschikt zouden zijn? Dat ben ik denk ik sowieso wel met je eens.

Wat zou de Q9 voor mij geschikter maken dan de X9? Ben ik wel benieuwd naar. De Q9 is wat minder racy en breder onder de voet, maar vraag me af of ik daar heel veel profijt van heb als ik toch vooral op pistes ski. Ik vind hem ook vrij lelijk, maar daar moet ik mezelf misschien maar overheen zetten :)

Ik neig naar een stabiele ski met een middenradius voor jou. Ik denk dat je een gs ski met lange radius te weinig speels vindt. Ik zou eens kijken naar die Head e.Race. Loopt wat rustiger dan de X9s.

Ik kan de Head Wordcup IRace/ERace zeker aanbevelen (196cm)! Ik ski er zelf mee en het doet me meer focussen om mijn techniek te beteren. Straft je licht af bij foutjes, maar niet in die mate dat dat het too much is. Verder heeft deze van de raceskis in je opsomming volgens mij ook de breedste shovel, waardoor je er bij pap/verse sneeuw op de piste er ook heel goed mee weg kan. Ik zou me ook houden aan die middenradius als dat is waar je van houdt. Ik kom zelf van de Blizzard WRC, die ik de beste ski vond die ik ooit gehad heb qua prestaties, maar die radius was me net iets te groot voor de piste.

Dank voor de reacties! De e-Race lijkt me wel wat inderdaad! Welke lengte zou je mij adviseren? En is de ski een stuk zwaarder dan de andere kandidaten of valt dat mee?

Over het gewicht tov andere ski’s weet ik niet echt veel; dat is vast makkelijk te googelen. Maar denk dat met jouw postuur je daar geen zorgen over hoeft te maken. Een ski die licht is en een ski die licht skiet zijn twee totaal andere dingen, die niet altijd hand in hand gaan

Head supershape en dan deze niet te kort pakken.

Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ski zelf nu 2 seizoenen op de Nordica Dobermann Spitfire 76 RB met lengte 180cm en dit bevalt me zeer goed. Ben 198cm lang en 85 kilo, dus wel wat lichter.

Op lage snelheid moet je wat meer werken, maar op hoge snelheid blijven ze stabiel en komen ze wat mij betreft pas echt tot leven. Carven en slippen gaan beide prima. Ook in slechtere omstandigheden gedragen ze zich prima door de breedte onder de voet.

Misschien heb je er wat aan ;)

*bericht bewerkt door marco282 op 07 mrt 2023 19:21

null

Marko2 op 06 mrt 2023 16:35

Dank, heb hier wat meer over gelezen en dat ziet er inderdaad uit als een goede kandidaat. Hoe zou deze zich verhouden tot de Redster X9s bijvoorbeeld? En tot de SX?

BarryLarkin op 06 mrt 2023 18:51

Ik heb zelf de SL versie. Hele fijne skies. ik ski zelf ook niet perfect maar deze skis geven je wel doorgroeimogelijkheden. Je moet je skies nemen naar het niveau dat je wilt bereiken. En gezien het filmpje ski je zeker helemaal niet slecht.
Het is overigens wel een pure piste ski.

Dank voor de reacties! De e-Race lijkt me wel wat inderdaad! Welke lengte zou je mij adviseren? En is de ski een stuk zwaarder dan de andere kandidaten of valt dat mee?

BarryLarkin op 06 mrt 2023 23:28

Lengte 175 of 180 zou ik zeggen. De Head Rebels, stockli laser en salomon s/race zijn wat zwaarder, Atomic redster is wat lichter van gewicht.

Je zegt midden en grotere bochten.
Ik heb Atomic Redster Q9 Revoshock en ben zeer tevreden (alround). Als ik nu een tweede paar zou kopen dan Atomic Redster S9 Revoshock voor kortere en meer pittige bochten (slalom). Mooie combinatie van skiën vind ik.

Q9 zijn ietsjes breder, dus voor een sportievere maar wel grotere bochten variant zou ik Atomic Redster X9 Revoshock aanraden. Misschien had ik deze moeten hebben voor wat meer sport factor, omdat ze minder breed zijn dan Q9.
Allemaal Q9, X9 en S9 komen ook heel goed uit in de WORLD SKI TEST 2022/23. De X9 als top winner ooit. https://www.snow-online.com/skimag/ski-review-2022-2023-men-…

*bericht bewerkt door Ondrej op 07 mrt 2023 21:24

Grappig dat jouw verhaal bijna mijn verhaal is. Inclusief lengte (1.91) en gewicht (106kg) en obsessief YouTube video’s kijken van Triggerboy / Marius Quast etc… Zelfs mijn carvetechniek wijkt optisch niet veel af van die van jouw video, haha.

Ik ski momenteel een Fischer Pro MTN 86 Ti in 182cm met een radius van 17,5m. Prima ski die wel wat geskied wil worden. Aan het einde van de dag achterover staan is er niet bij.

In december heb ik nog een dag Zoetermeer gedaan. Daar kan je voor €25,- 5 verschillende ski’s proberen uit het assortiment van Duijvestijn. Dat is echt een aanrader. Geef wat wensen op en zij zoeken een ski uit. Ik was meer opzoek naar een kortere draaiende (slalom) ski. Daar de S/max 10 170cm (–), Superior Ti 170cm (±), e-Magnum 170cm (+), Redster Revoshock S9 165cm (++) en Van Deer SL 170cm(?) (+++) geskied. Die laatste 2 zijn echt wel van een andere orde. Ook kwa prijs.

Ik kan mij voorstellen dat binnen dezelfde reeks / familie ski eigenschappen als rebound en demping ongeveer hetzelfde blijven. Ik zou daarom zelf graag een X9 of Q9 willen proberen; net wat meer taille om aan het eind van de dag de slushbaan nog goed af te komen.

@Shane bedoeld dynamischer, actiever skiën, de ski meer buigen door eigen input en daar rebound uit halen zeg maar, zodat je actief je radius bepaald en niet laat rijden door je taillering.

Je zegt midden en grotere bochten.
Ik heb Atomic Redster Q9 Revoshock en ben zeer tevreden (alround). Als ik nu een tweede paar zou kopen dan Atomic Redster S9 Revoshock voor kortere en meer pittige bochten (slalom). Mooie combinatie van skiën vind ik.

Q9 zijn ietsjes breder, dus voor een sportievere maar wel grotere bochten variant zou ik Atomic Redster X9 Revoshock aanraden. Misschien had ik deze moeten hebben voor wat meer sport factor, omdat ze minder breed zijn dan Q9.
Allemaal Q9, X9 en S9 komen ook heel goed uit in de WORLD SKI TEST 2022/23. De X9 als top winner ooit. https://www.snow-online.com/skimag/ski-review-2022-2023-men-…

Ondrej op 07 mrt 2023 21:11

Ja die skitest had ik ook gelezen! Die hele 9 serie van de Redsters scoort overal gewoon erg goed. Ik had mijn pijlen eerst vooral op de Q9, en omdat ik maar één set ski’s ga kopen is dat waarschijnlijk wel de ‘verstandige’ keuze. Ik denk dat ik echter toch wat (nog) sportievers leuker vindt…

Daarom jammer dat ik de recensies van de Head WCR e-Race een beetje ontbreken op de grotere platforms: niet op deze site, niet op Snow Online en niet op DSV bijvoorbeeld. De e-Speed krijgt op DSV (https://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest/racecarver.html) wel een hele goede beoordeling. En volgens mij is er naast de verschillende radius weinig verschil tussen de e-Race en e- Speed. Vooral op fora zoals deze geniet de e-Race aardig wat waardering.

*bericht bewerkt door BarryLarkin op 08 mrt 2023 18:25

Grappig dat jouw verhaal bijna mijn verhaal is. Inclusief lengte (1.91) en gewicht (106kg) en obsessief YouTube video’s kijken van Triggerboy / Marius Quast etc… Zelfs mijn carvetechniek wijkt optisch niet veel af van die van jouw video, haha.

Ik ski momenteel een Fischer Pro MTN 86 Ti in 182cm met een radius van 17,5m. Prima ski die wel wat geskied wil worden. Aan het einde van de dag achterover staan is er niet bij.

In december heb ik nog een dag Zoetermeer gedaan. Daar kan je voor €25,- 5 verschillende ski’s proberen uit het assortiment van Duijvestijn. Dat is echt een aanrader. Geef wat wensen op en zij zoeken een ski uit. Ik was meer opzoek naar een kortere draaiende (slalom) ski. Daar de S/max 10 170cm (–), Superior Ti 170cm (±), e-Magnum 170cm (+), Redster Revoshock S9 165cm (++) en Van Deer SL 170cm(?) (+++) geskied. Die laatste 2 zijn echt wel van een andere orde. Ook kwa prijs.

Ik kan mij voorstellen dat binnen dezelfde reeks / familie ski eigenschappen als rebound en demping ongeveer hetzelfde blijven. Ik zou daarom zelf graag een X9 of Q9 willen proberen; net wat meer taille om aan het eind van de dag de slushbaan nog goed af te komen.

FritsK op 07 mrt 2023 23:12

Geestig! Ik begin door Marius inmiddels aardig Duits te spreken hahah. Goede tip van het proberen in Zoetermeer, dank! Ik ga daar even achteraan. Ik heb vorige week de x9i geprobeerd en die beviel goed, heel veelzijdig. Waarschijnlijk lang niet zo snappy als de S9, maar voor een allround carver kan je je weinig meer wensen. De Q9 heb ik nog niet geprobeerd, de Q7 wel. Leuke ski waarop je de hele dag kan skiën zonder vermoeidheid, maar niet erg uitdagend.

*bericht bewerkt door BarryLarkin op 08 mrt 2023 18:25

Is de Q9 niet gewoon de nieuwe X9, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dat heb ik dus verkeerd begrepen (Q9 is breder dan de X9): https://www.skiessentials.com/2023-ski-test/skis/2023-atomic…

*bericht bewerkt door RoccoH op 08 mrt 2023 19:09

^^de Q9 lijkt heel erg op de oude X9 WB. Een stuk vriendelijkere ski dan de X9s.

Ik vermoed dat de Q9 exact hetzelfde is als de X9WB.

Alleen een andere naam en een ander printje.

Ik heb beide geskied en kon geen enkel verschil ontdekken. Fijne allround ski’s.

Totales Vollidiot

persoonlijk heb ik de voorkeur voor de Atomic Redster X9S, is een mooie multiradius ski voor lange en korte bochten, de Q9.8 of Q9 is ook een mooie ski waarvan de Q9.8 de breedste versie is en ga je gemakkelijker mee door de poeder of slush…

Voor seizoen 2023-2024 is de X9s lichtblauw;

Ik ski op de I-speed Pro (Voorloper van de e-speed (Pro) en kan de ski zeker aanbevelen. De ski geeft het vertouwen om hard te gaan met de grip die daarvoor nodig is. Wanneer je de ski op z’n kanten zet (hoe spannend dat ook kan zijn) houdt hij altijd en blijft de grip toenemen. De ski doet wat je van hem verwacht, en drukt je achterop wanneer je niet oplet. In “slechte” omstandigheden als poeder op de piste of bulten redden de ski’s zich goed, maar kost het logischerwijs was extra kracht.

Wel zou ik naast het aanschaffen van bijvoorbeeld e-speed’s, of welke ski in deze categorie dan ook, investeren in lessen. Je bochten zien er redelijk uit, maar als je echt wil genieten van dit soort ski’s is er nog wel wat werk aan de winkel. Bij mijn ski’s merk ik het direct wanneer de druk of houding niet goed is, als je een hele dag op die manier skiet lijkt het mij geen pretje.

*bericht bewerkt door VBas op 09 mrt 2023 17:24

Als ik nog een ski mag toevoegen zou ik de Fischer the curv GT erbij pakken. Afhankelijk van de lengte krijg je een iets andere ski. 1m82 is qua radius cheater GS, ga je voor 1m75 heb je een multiturn qua radius. Onder de voet iets breder dan de echt volbloed race ski’s (76mm) en een brede punt, dus iets meer float om door de crud te skieen na de middag.

Wel een stijve ski, waar je echt met voor achter balans moet spelen, korte bochten op steilere pistes gaat ie je ook relatief snel laten weten dat je teveel vanachter hangt ;-) Heb de Atomics X9 en de Stockli SC ook geskied van je lijstje en deze is iets “straffer” dan die 2 maar wel een geweldige ski.

Onder een reviewtje van GIGI: Ben 't wel niet eens met hem dat het een super gemakkelijke te skieen ski is, maar ik geloof dat dat ligt aan de lengte (1m75 vs 1m82). Dat je er beter van gaat skieen, dat is zeker waar.
https://gigiski.com/review-fischer-rc4-the-curv-gt-2/…

*bericht bewerkt door Asterino op 09 mrt 2023 18:07

Mag ik nog de Atomic Redster Revoshock G9 onder de aandacht brengen? Als je toch stiekem iets sportievers wilt dan de X9, dan zou ik zeker ook de G9 overwegen!!! De G9 is een echte piste ski voor middellange tot langere bochten. Hij vraagt wat, maar je krijgt er veel voor terug! Hij houdt van carven zonder echt dwingend te worden en houdt van snelheid!

Menno skis… a lot!

Plaats een reactie