Ongeval op skipiste

Hallo skifanaten…
Ik ben samen met mijn gezin en 2 andere gezinnen, in het mooie Zillertal geweest deze voorjaarsvakantie.
Wat een zeer sportieve week zou moeten worden is voor mij abrupt op de woensdagmiddag beëindigd.
Ik heb al enige jaren ervaring op de piste als skiër en weet enigszins wat de regels zijn.
Nou zat ik deze woensdagmiddag samen met mijn maten en de kinderen op een fijne rode piste toen daar snel van boven een jonge vent, 20 tot 25 jaar, naar beneden kwam suizen op een snowboard.
Ik zat al helemaal rechts op de piste, de rest van de familie zat aan de andere kant, met de bedoeling dat hij vrij baan had om ons voorbij te gaan.
Maar voordat ik weer kon kijken waar onze snowboarder zich bevond lag ik samen met hem bijna onder op de rode piste met een gescheurde knieband.
Einde skivakantie voor mij… Zijn verhaal…hij zag mij niet…
Nou heb ik van de week gelezen dat er weer een record mensen gewond zijn geraakt deze voorjaarsvakantie.
Wat vinden jullie ervan als skischolen wat meer aandacht zouden schenken aan veiligheid en regels op de piste?

Wat balen, beterschap! het is zeker goed om hier veel aandacht aan te besteden bij beginners. Mijn zoontje (bijna 10) kent de regels via zijn skilessen, dus bij hem is er aandacht aan besteed. Verder is het ook aan ons als ouders zijnde, ik leg vaak uit waar je wel en niet kunt stoppen en als er een kruising komt dan leg ik ook uit waar hij op moet letten en wat de regels zijn. Ook dingen zoals niet zomaar een piste op knallen via een zijpaadje zijn inmiddels wel duidelijk. Maar, er zal ook een leeftijd komen waarop hij roeklozer wordt, en ik vraag me af wat er dan van is blijven hangen. Blijven herhalen is dus ook dan heel belangrijk.

Ik weet ook niet wat er dit jaar aan de hand is.
(En de piste dienst ook niet.)
3 weken geleden 5 doden op en rond de piste in Sankt Anton am Arlberg.
Veel te snel zonder technische vaardigheid.

@Hooykaas waren deze ongelukken allemaal off piste (door lawines)? Ik zie zo snel even niks over ongelukken op de piste

Tja, als ik een skileraar met een klasje kids zie stilstaan na een bochtje op een pad dan gaat er denk ik wel meer mis…
Beterschap @Basenjanine. Balen om zo je vakantie te eindigen.

*bericht bewerkt door G11ling op 07 mrt 2023 23:27

@stan1

@Hooykaas waren deze ongelukken allemaal off piste (door lawines)? Ik zie zo snel even niks over ongelukken op de piste

stan1 op 07 mrt 2023 21:48

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5357003/o…

De meeste ongelukken gebeuren op pistes waar zij, gezien hun skivaardigheid, beter niet vanaf hadden kunnen komen. Bijzonder tragisch, maar dat is wel de realiteit.

Ik weet ook niet wat er dit jaar aan de hand is.

Hooykaas op 07 mrt 2023 21:44

Toch wel:

Veel te snel zonder technische vaardigheid.

Hooykaas op 07 mrt 2023 21:44
Bla, bla, bla.

@Vinci69_ klopt, dit was in t begin van t seizoen. Toen was t echt heel erg inderdaad. Slechte sneeuw en overmoedig denk ik inderdaad.

Ik had t over de 5 doden in de omgeving sankt anton van 3 weken terug waar Hooykaas t over had. Volgens mij waren die wel off piste.

Beterschap! Wel ruk, erg veel piste ongevallen dit jaar. Enige dat je er zelf aan kunt doen: stop waar je de helling boven je goed kunt overzien en blijf kijken. Zou niet nodig moeten zijn, maar toch…

Een ding is zeker: ze kunnen wel van boven komen en zelden can onderen af 😉 Een goede skileraar zal trouwens (wanneer hij ergens met een groepje staat) ook altijd de helling boven hem blijven scannen.

Edwin van Riel

@stan1 dank voor de Link. @vinci69 er zijn er sinds 3 januari nog een paar bijgekomen op de piste.
😄 @bartvwg Gebrek aan technische vaardigheid zeker. Maar ik bedoel wat gaat er in die hoofden om dat je zoveel risico wil nemen om ANDERE en jezelf zo in gevaar te brengen/en op de dodenlijst te zetten.
Bijvoorbeeld:
Dood skiën tegen een bord. ( moet een flinker klapper geweest zijn)

Afgelopen week waren we in Serfaus, we zaten in de koningsleiten lift die over een piste gaat. Het was 9.00 en de pistes waren nog nagenoeg leeg. We zagen vervolgens een skiër zich volledig laten gaan, ik zei nog hee die laat hem even van boven naar beneden lopen. Voor hem skiede nog een skiër. Ik had het nog niet gezegd of de de skiër die hem liet gaan knalde vol achterop de voor hem skiënde persoon. Die sloeg een salto achterover, de skies van beide vlogen meters door de lucht. De aangeskiede skiër bleef liggen, de veroorzaker stond op om naar hem toe te gaan. Verder konden we niets meer zien want de lift ging door. Het was een bizarre actie en bizarre botsing. Je werd er beroerd van. Hoe het verder is afgelopen weet ik niet. Maar dit soort kamikaze acties zie je wel steeds meer. mensen die hem gewoon laten lopen zonder enige controle

Ik hou er niet van.
Maar als dit de trend is.
Moet er veel meer controle komen van bv de piste dienst.
Met boetes van 1000 Euro per gebeurtenis.
Zelfde voor te veel drank en tegenwoordig ook drugs.
Bij veel plegers geen liftpas verkoop meer voor 2 jaar.
Het is helaas niet anders.

@evr66 en ook als ik het verhaal van de TS lees: wat mij betreft denk ik NOOIT ‘rekening’ proberen te houden met skiërs van boven. Je maakt de kans juist groter op ongelukken als je aan de zijkant gaat wachten om een kamikaze doorgang te verlenen. Hij zou wel eens alle remmen los kunnen gooien/ ruim baan. Of er is een kans dat jij hierdoor toch een voor hem onverwachte beweging maakt. En doorgaans wil hij aan de zijkant passeren, dus knalt hij juist tegen je aan als je netjes opzij denkt te gaan. Natuurlijk wel ff naar boven kijken als je vanuit een pauze weer de piste op wilt. Dit zeg ik niet om de TS (deels) schuld te geven, maar hier moeten we gewoon nooit aan beginnen wat mij betreft!

Nee hoor, als ik m zie, weinig kans dat ie me raakt 😂.

Edwin van Riel

Ik vraag mij af of het echt allemaal veel erger is dan vroeger.
Wat je wel ziet is dat het drukker is waardoor de kans groter is dat het mis gaat maar ik vermoed dat doordat de media veel sneller is geworden we gewoon veel meer lezen dat het misgaat.
Maar eens dat men meer gewezen mag worden op de regels maar ben bang dat dat in de huidige maatschappij waar onderling respect ver te zoeken is lastig wordt

Beterschap.
Zou het ook niet met het materiaal te maken kunnen hebben. Alles sneller en geavanceerder. Bij de verhuurder wordt gevraagd naar je ervaring, als je vind dat je zelf goed kunt skiën krijg je de expert skis mee. Niemand die zich afvraagt of het wel de juiste ski voor hem/haar is in de winkel, gewoon lopende band werk.

Die laatste zin wil ik wel beoordelen.

Ten aller tijde ben je zelf verantwoordelijk voor de regels en het beseffen van de risico’s.
Als ouder zijnde moet je je kind verantwoordelijk wijs maken van die regels en risico’s.
skischolen behoren zich toe te leggen aan techniek en lesgeven.
Als men dat deel van wat jij bedoelt ook bij de skischool zouden leggen hebben de ouders weer een stok om mee te slaan en bij een ongeval kunnen ze de skischool weer verantwoordelijk stellen.

Wanneer ouders het hun kinderen niet bij brengen is het een totaal gemis aan verantwoordelijkheid en behoren ze zich niet als gezin op de piste te vertonen…
.

huppekees

Gisteren in Mayrhofen 6 à 7 helikopters zien landen op 1 dag. Geeft wel aan hoeveel brokken er gemaakt worden met de huidige condities. Kan uiteraard ook eenzijdig zijn, maar dat het momenteel opletten geblazen is lijkt me wel duidelijk.

Het kan toeval zijn maar ik vond het in het Zillertal ook veel te druk 2 weken geleden. Ik was er 1 dagje. Kennelijk hadden Nederlandse studenten al een week vrij. De zakflessen met drank gingen om 10 uur al in de grondel rond. Veel roekelozen op de piste. Ik ga dit soort bestemmingen echt mijden denk ik.
Beterschap voor de TS.

*bericht bewerkt door Matthieu op 19 feb 2024 07:37

Aftellen maar!

Het idee van zon zee zuipen moeten we inderdaad echt tegen optreden. Ongelukken gebeuren helaas altijd en overal, maar de capaciteit grenzen in sommige gebieden in sommige tijden is wel bereikt. Momenteel lijkt daar niets aan gedaan te worden. De berg is net het verkeer, bij drukte opletten en soms komen er nog ongelukken voor. Dit ban je nooit uit. De zelfoverschatte skiër zie ik helaas wel steeds vaker, je kan gewoon zien dat ze ongecontroleerd gaan, van kinderen neem ik het nog niet zo kwalijk als ouders ze maar aanspreken en leren. Dit probeer ik ook mijn eigen kinderen mee te geven. Die andere groep moet inderdaad is beboet/gestraft worden

Beterschap.
Zou het ook niet met het materiaal te maken kunnen hebben. Alles sneller en geavanceerder. Bij de verhuurder wordt gevraagd naar je ervaring, als je vind dat je zelf goed kunt skiën krijg je de expert skis mee. Niemand die zich afvraagt of het wel de juiste ski voor hem/haar is in de winkel, gewoon lopende band werk.

Janette op 09 mrt 2023 13:32

Zelfs de zogenaamde expert skis in de verhuur zijn meestal nog heel goed te skiën door een matige skiër. Denk niet dat het een probleem van materiaal is. Gewoon zelfoverschatting en domheid.

Het is eigenlijk gewoon raar dat je maar ongelimiteerd snel mag op zo’n piste waar anderen ook aan het skieen zijn op hun niveau.

Sterkte met het herstel Bas. Vervelend. Netjes gegevens uitgewisseld met de snowboarder?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sterkte met het herstel Bas. Vervelend. Netjes gegevens uitgewisseld met de snowboarder?

Roy83 op 19 feb 2024 09:04

Ik neem aan dat Bas inmiddels wel hersteld is hahaha (topic is van maart 2023)

Edwin van Riel

Sterkte met het herstel Bas. Vervelend. Netjes gegevens uitgewisseld met de snowboarder?

Roy83 op 19 feb 2024 09:04

Ik neem aan dat Bas inmiddels wel hersteld is hahaha (topic is van maart 2023)

evr66 op 19 feb 2024 09:24

Kan lang duren toch ;)? Maar had niet gezien dat het een oud topic was…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

;)

Edwin van Riel

Gisteren in Snowworld óók wéér kamikaze piloten die gewoon zonder remmen recht naar beneden knallen. Kinderen voornamelijk Gisteren. Stond nog geen 3 minuten op mijn ski’s en wer al bijna door z’n kanonskogel omver geskied. Die heeft een flinke brul gehad! Op z’n moment denk ik echt: waar zijn de ouders! Kind was een jaar of 6… als je kind niet de controle kan houden, dan laat je hem/ haar uitsluitend van de babyhelling en niet van de grote helling…

Ook veel tieners die het leuk vonden recht naar beneden te gaan, zonder zich aan de pisteregels te houden. Is behoorlijk gevaarlijk op z’n dag dat het druk is op de piste.

Zou fijn zijn als je bij een Snowworld eerst een formulier zou moeten invullen met daarin de piste regelementen dat je die gelezen hebt. Ipv Jan en alleman los te laten.

Hopelijk een spoedig herstel! We herkennen het verhaal helaas!

Wij waren afgelopen week in Via Lattea en vonden het soms ook erg gevaarlijk! Echtgenoot ging met 2 kinderen van de zwarte piste af, bovenaan stonden al wat Britse tieners wat te grappen. Echtgenoot dacht nog “hopelijk geen kamikazes”. Halverwege de helling knalt 1 van hen recht naar beneden, valt, verliest zijn ski’s, schuift verder naar beneden en raakt onze dochter die natuurlijk ook onderuit gaat. Oorzaak volgens de kamikaze: “er lag een bultje en daardoor ben ik de controle verloren”. Dochter vooral erg geschrokken, hoop tranen en wat blauwe plekken van de val. Nog geen minuut later ging de volgende van datzelfde groepje onderuit, en schuift ook de helling af.

Daarnaast zijn zowel echtgenoot als ik aangeskied door skiërs zonder controle, gelukkig telkens een val zonder gevolg. Maar even “sorry” zeggen was al teveel gevraagd. Nee, het was onze schuld. FIS regels zijn hierin anders heel duidelijk… Ijzige piste dus snelheid aangepast, en naderen kruising en liften, genoeg redenen om snelheid te minderen - staat ook zo aangeduid. In Via Lattea zijn alle gevaarlijke plaatsen heel goed aangeduid, en zijn er veel banners met “slow down”. Dus “ik wist niet dat je beter kon vertragen” is een slecht excuus.

Zelfs de skileraars leken het beu te worden. Jongste had privé les, en ook daar heeft de skileraar 2x naar andere skiërs geroepen dat ze trager moesten skiën. Idem in Montgenèvre, toen een andere skileraar een tiener aansprak op zijn gedrag (volle snelheid inskiën op de rij bij de lift).

We proberen onze eigen kinderen te leren dat ze hun snelheid moeten aanpassen aan piste, de omstandigheden en andere piste gebruikers. En vanuit de lift wijzen we hen vaak op gedrag dat niet ok is. Maar dat is geen garantie dat ze zich nooit roekeloos zullen gedragen.

Het strafste vond ik de 2 tieners die cannabis rookten in de zetellift.

En als de politie dan ingrijpt en hun skipas ingrijpt, staan er hier figuren op hun achterste benen te brullen dat het niet klopt.

De OP heeft dit gepost in maart 2023 ;-) Ik weet niet of ze nog gaat reageren, of dat dit nog relevant is?

Ja skischolen zouden er meer aandacht aan moeten besteden maar…hordes mensen, hier ook op het forum, vinden dat ze na een dagje privé les of een paar uurtjes in de skihal wel de bergen in kunnen. Wanneer zie je nog een klasje met volwassenen op les? Bijna nooit meer, op de carveski’s is het ook makkelijker geworden dan op die rechte latten van vroeger Dus ja, dan zie je vaker kamikaze-skiërs op de steeds drukkere pistes. Niks aan te doen behalve de drukte proberen te mijden en ogen in je rug open houden. En laat die idioten-afdaling bij die leuke aprèsskihut aan het eind van de middag maar zitten.

Life is what happens while you were checking your phone

Plaats een reactie