Wat is de oorzaak van de overmoedigheid van veel Nederlandse skiërs?

Te veel ski wedstrijden op tv kijken. Dat ziet er zo makkelijk uit… Alleen wordt vaak vergeten dat de World Cup skiërs op tv echt hun hele leven met skiën bezig zijn. Als Nederlanders echt zo goed waren, waarom zien we dan geen Nederlandse namen op tv? Ben je al eens gevraagd door bijv. een Oostenrijks world cup top team om mee te doen? Neen. De experts hier zijn niet te vergelijken met de experts daar. We missen de juiste mate van zelfreflectie en de practische mogelijkheden om te groeien tot een expert. We hebben hier geen bergen. Deal with it. Ondanks deze beperking kan je zeker groeien tot een goede skiër, maar verwacht gewoon niet dat je ooit dat level zal bereiken, mits je als kind naar zo’n land bent geëmigreerd.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 08 mrt 2023 13:50: verhuisd naar juiste categorie

Klopt, lees hier ook vaak dat ze denken dat ze heel goed zijn, voor een Nederlander misschien…

Skiwedstrijden op TV? Keek ik vroeger nog weleens (op Eurosport) maar die zitten toch allemaal achter een betaalmuur / abonnement tegenwoordig? Ik denk niet dat de gemiddelde kamikazepiloot daar naar kijkt. Tiktokfilmpjes van skiers misschien wel en vette Red Bull reclames.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Wat de denken van alle apps waarmee je je snelheid kan zien.

Kleine kanttekening bij “De experts hier zijn niet te vergelijken met de experts daar”

Er zijn ook echt wel hele goede Nederlandse “experts”, onder meer bv div staatlich leraren en gidsen. Niet alles over 1 kam scheren.

Gemiddeld zal iemand uit de regio echt beter skiën dan de gemiddelde vakantie skiër, dat zeker, alhoewel ik voldoende fanaten hier ken die wellicht meer uren op de latten maken dan de locals gemiddeld doen 😉

Edwin van Riel
  • skien met groepje vrienden, waarbij je je onsterfelijk voelt
  • Apps om snelheid te meten
  • Slechte lichamelijk conditie, maar toch de hele dag willen skiën. Wantjah, je hebt die skipas
  • Alcohol
  • Overschatting eigen kunnen. Op een corduroy piste gaat dat misschien goed, maar als t dan opeens ijzig wordt of bulten komen dan tjahh… Op t einde van de dag, slechte sneeuw, zie je vaak pas echt wat t niveau van de gemiddelde skiër is.
  • Onderschatting gevaren/gebrek kennis: “ik kan vast wel een stukje langs de piste hier, want dat is niet echt off piste”. Nou, wel dus.

Ik denk dat de overmoedigheid van een vakantieskieer echt niets te maken heeft met world cup skiers etc.

Sowieso geloof ik niet gelijk dat nederlanders overmoediger zijn dan andere nationaliteiten. Als ik soms zie met wat voor slok op italianen, oostenrijkers etc nog denken naar beneden te moeten gaan…Pfoei. Dat is ook een overmoedigheid.

Hoe leuk het ook is om aan een soort zelfkastijding te doen (“nederlanders zijn zo ongeveer het meest vreselijke volk op aarde”) heb ik zo’n vermoeden dat het nog wel meevalt allemaal.

Totales Vollidiot

Zijn Nederlanders bovengemiddeld overmoedig? Uit welke cijfers blijkt dat?

Ik ben in mijn leven meermalen aangeskiet, telkens door een Duitser. Zijn Duitsers dan slechte skiers of ski ik misschien in gebieden met bovengemiddeld veel Duitsers?🤔

De vergelijking met wedstrijdskiers is wat vreemd; natuurlijk hebben zij veel betere controle, maar verder een lege piste en ze crashen ook zo nu en dan. Dat heeft niets met overmoedigheid te maken maar alles met de grens opzoeken van wat kan. Het is niet voor niets een wedstrijd.

Dat Nederlandse kan wel weg inderdaad. Ik zie overmoedig uit alle windstreken voorbij komen.

Veel mensen die niet in de bergen wonen vinden het tegenwoordig te duur om fatsoenlijk les te nemen.
Te duur of te arrogant door te denken dat ze het wel even kunnen leren, of zichzelf of door groepsgenoten die zélf maar nauwelijks kunnen skiën.

Nederlanders die op zichzelf bitchen …
Beter wordt het niet

Zelfoverschatting is gewoon des mensen…

*bericht bewerkt door evert op 08 mrt 2023 10:23

@QmaartenQ ik vind skiles ook bizar duur als ik eerlijk ben. Uurtje priveles is al bijna 100 euro… Ik vind dat zelf ook echt heel veel geld en t weerhoud me om nog vaker les te pakken, al zou ik dat wel willen eigenlijk :(

Hoeveel krijgt zo’n skileraar hier zelf van? Ik verwacht echt maar een klein gedeelte

@QmaartenQ ik vind skiles ook bizar duur als ik eerlijk ben. Uurtje priveles is al bijna 100 euro… Ik vind dat zelf ook echt heel veel geld en t weerhoud me om nog vaker les te pakken, al zou ik dat wel willen eigenlijk :(

Hoeveel krijgt zo’n skileraar hier zelf van? Ik verwacht echt maar een klein gedeelte

stan1 op 08 mrt 2023 10:25

Uiteindelijk is het toch wel de moeite hoor …
Groepsles is ook goed hoor

@stan1 skileraar is echt geen vetpot inderdaad

Anderzijds: privéles is wel de meest efficiënte, maar niet de enige optie natuurlijk, er zijn ook prima geoepslessen

Edwin van Riel

Weer zo’n stereotype zever.
Waarom “Nederlandse” er bij ???
Heeft géén bal met natonaliteit te maken maar met overschattting van de skiërs zelf.
Anders was het wel een zeer GOED topic geweest, nu ga ik als DOMME Belg niet reageren.😪

Born to run. B.S.

Ik zie eerlijk gezegd de meest gevaarlijke omstandigheden vaak ontstaan door lokale skiërs, die juist uitstekend kunnen skiën, maar zich vaak qua snelheid en gedrag niet aanpassen aan de drukte en aanwezigheid van veel beginners op bepaalde pistes en momenten. Ook al ben ik voor Nederlandse begrippen een behoorlijk ervaren skiër, zelfs ik schrik zo af en toe nog wel eens van de enorme snelheid waarmee een lokale skiër een blauwe overvolle dalafdaling (weliswaar technisch perfect) afknalt aan het einde van de dag. Dat dat in de rustige weken prima kan, wil nog niet zeggen dat het ook in het hoogseizoen verstandig is.
Beetje vergelijkbaar met Amsterdamse fietsers die in de winter met een noodgang door het Vondelpark racen en denken dat dat op een mooie zomerdag in een overvol park vol toeristen en spelende kinderen ook gewoon kan.

*bericht bewerkt door paolie op 08 mrt 2023 10:56

@QmaartenQ ik vind skiles ook bizar duur als ik eerlijk ben. Uurtje priveles is al bijna 100 euro… Ik vind dat zelf ook echt heel veel geld en t weerhoud me om nog vaker les te pakken, al zou ik dat wel willen eigenlijk :(

Hoeveel krijgt zo’n skileraar hier zelf van? Ik verwacht echt maar een klein gedeelte

stan1 op 08 mrt 2023 10:25

(Even off-topic antwoorden)
Kom dan naar Puy Saint Vincent, en veel andere skigebieden. 50 euro per uur. En hiervan kunnen de lokale skileraren prima leven.
https://www.esf-puy-st-vincent-pelvoux.com/adultes/cours-pri…

Click. Click. Peace

Klopt hoor, groepsles is inderdaad wel beter te doen. Ik ben er dan ook zeker voorstander van dat mensen vaker een (groeps)lesje pakken om e.e.a. toch weer even op te frissen. Je ziet veel vakantiegangers inderdaad met zeer slechte techniek de piste af gaan. En dan niet eens per se blauw. Nee, rood kan ook prima hoor…

Verbaasde me er gewoon over hoe duur die privelessen zijn, gezien t erg lage salaris van skileraren. Wil je specifiek iets trainen, dan kom je toch al gauw aan privelessen.

Meer on-topic:
Volgens mij is het recht van zelfoverschatting niet voorbehouden aan Nederlanders. In de skiwinkel waar ik werkte was de regel altijd: als een toerist zegt dat hij goed skiet, haal daar 1-2 niveaus vanaf, als een local zegt dat hij matig skiet doe daar maar 1-2 niveaus op. Vaak kon je het ook al zien aan de manier van skischoenen aantrekken of ski’s tillen, maar dat terzijde.

Laten we het Dunning Kruger Effect er (weer) eens bijhalen.

null

Veel toeristen skiën te weinig om weg te komen van Mount Stupid. Ten eerste vanwege de weinige tijd. (Een a twee weken per jaar is niet veel.) Maar bovenal het gebrek aan feedback. Mensen zien zichzelf niet skiën, en als ze zichzelf zien skiën hebben ze vaak niet genoeg kennis om goede feedback op hun eigen techniek te hebben.

Daar komt nog bij dat perfect geprepareerde pistes en eenvoudige ski’s ook weinig feedback geven. Dan heb al snel het idee dat je goed kunt skiën, terwijl je in feite niet genoeg controle hebt.

Click. Click. Peace

nu ga ik als DOMME Belg niet reageren.😪

dan58 op 08 mrt 2023 10:53

Mooi voorbeeld van hoe iemand NIET reageert op een topic :-p

Meer on-topic:
Volgens mij is het recht van zelfoverschatting niet voorbehouden aan Nederlanders. In de skiwinkel waar ik werkte was de regel altijd: als een toerist zegt dat hij goed skiet, haal daar 1-2 niveaus vanaf, als een local zegt dat hij matig skiet doe daar maar 1-2 niveaus op. Vaak kon je het ook al zien aan de manier van skischoenen aantrekken of ski’s tillen, maar dat terzijde.

Laten we het Dunning Kruger Effect er (weer) eens bijhalen.

null

Veel toeristen skiën te weinig om weg te komen van Mount Stupid. Ten eerste vanwege de weinige tijd. (Een a twee weken per jaar is niet veel.) Maar bovenal het gebrek aan feedback. Mensen zien zichzelf niet skiën, en als ze zichzelf zien skiën hebben ze vaak niet genoeg kennis om goede feedback op hun eigen techniek te hebben.

Daar komt nog bij dat perfect geprepareerde pistes en eenvoudige ski’s ook weinig feedback geven. Dan heb al snel het idee dat je goed kunt skiën, terwijl je in feite niet genoeg controle hebt.

Rogier op 08 mrt 2023 11:17

Technisch goed kunnen skiën en goed kunnen anticiperen op drukte en omstandigheden en daarbij rekening houden met anderen zijn m.i. twee verschillende zaken. In het een kan je Mount Stupid al lang verlaten hebben, terwijl op het andere vlak mensen er soms nooit vanaf zullen komen (en andersom).

Technisch goed kunnen skiën en goed kunnen anticiperen op drukte en omstandigheden en daarbij rekening houden met anderen zijn m.i. twee verschillende zaken.

paolie op 08 mrt 2023 11:22

Natuurlijk, maar je hebt een grote groep die denkt dat ze goed genoeg skiën voor hun snelheid en dat eigenlijk niet doen. Het blijft een combinatie.

En zonder goed inzicht en anticiperingsvermogen ben je volgens mij geen goede skiër, maar dat is weer een andere discussie.

Click. Click. Peace

Enorm, echt enorm veel geklets hier.
Zoals al geconstateerd is het recht van zelfoverschatting niet voorbehouden aan Nederlanders. En de relatie met skiwedstrijden op TV is er ook helemaal met de haren bijgetrokken. En daar dan weer bovenop nog het feit dat Nederlanders nauwelijks naar skiwedstrijden kijken.

*bericht bewerkt door Liezen op 08 mrt 2023 11:29

We geven gewoon de filmpjes van Candide Thovex de schuld.

It is an amazing world

Neem aan dat we het over wedstrijdskiërs hebben….ja dan moet je in de Alpen landen geboren zijn.
Kijk bijvoorbeeld Marcel Hirscher die een Nederlandse moeder heeft en een Oostenrijkse vader. Hij is geboren met ski’s onder zijn voeten en van jongs af dedicated aan het skiën.
Wel hebben we twee toppers bij het snowboarden die hun gehele jeugd gewijd hebben aan het snowboarden te weten Thedo Remmelink (winnaar wereldbekers) en Nicolien Sauerbreij (goud olympische spelen).
Normaal winnen de Oostenrijkers alle wereldbekers maar tot heden is het helemaal niks. Dus het zal een combi zijn van factoren als aanleg, trainen, juiste mensen om je heen etc om de top te halen…ja Nederlanders en ook Belgen zullen niet snel nummer 1 worden bij een Fiss world cup ski wedstrijd. Maar het is Thedo en Nicolien wel gelukt met het boarden 😊.

Wat heeft België gepresteerd met boarden en skiën?

*bericht bewerkt door Gerjon op 08 mrt 2023 11:42

Technisch goed kunnen skiën en goed kunnen anticiperen op drukte en omstandigheden en daarbij rekening houden met anderen zijn m.i. twee verschillende zaken.

paolie op 08 mrt 2023 11:22

Natuurlijk, maar je hebt een grote groep die denkt dat ze goed genoeg skiën voor hun snelheid en dat eigenlijk niet doen. Het blijft een combinatie.

En zonder goed inzicht en anticiperingsvermogen ben je volgens mij geen goede skiër, maar dat is weer een andere discussie.

Rogier op 08 mrt 2023 11:26

Punt is dat iemand die technisch een zwakke skiër is, maar wel heel voorzichtig is en goed anticipeert op medeskiërs een veiligere pistegenoot kan zijn dan iemand die technisch perfect skiet, maar vooral met zichzelf bezig is.

Een echt goede skiër is uiteraard iemand die beide disciplines goed beheerst.

de nl’ers die wel regelmatig kijken (en ook wat zien zeg maar ;) ) zijn in mijn ervaring de mount stupid op zijn minst al een stukje afgedaald ;)

Edwin van Riel

Meer algemeen heeft wintersport in grote populaire gebieden per definitie een hoog risico factor gezien de hoeveelheid toeristen die veelal 1 of 2 weken per jaar skiën Er is nauwelijks een andere sport te verzinnen waar zoveel mensen, vaak ongetraind, tegelijk een week lang bij elkaar komen om een sport te beoefenen. Daar zit sowieso een enorm risico.

Toen een jaar of 10 a 15 jaar terug opeens heel veel Polen, Roemenen en overige Oost Blokkers hun welvaart toe zagen nemen en massaal naar de Dolomieten kwamen wist je ook niet wat je zag af en toe, en dat gelardeerd met heel veel drank.

Nog nooit van Dave “The Rocket” Ryding gehoord @Vinci69_ ???

I can stick uphill ice, on my saucer...
  1. Als je gaat autorijden, dien je eerst een autorijbewijs te behalen
  2. Als je scooter wilt rijden (gaat zo max 50 km/h), dien je eerst een scooter rijbewijs te halen
  3. Wij kregen vroeger op de basisschool of middelbare (idk) een fietsexamen. Niet bindend, maar je kreeg les in verkeersregels enzo ook. Verder heb ik thuis al vroeg geleerd over verkeersregels: rechts voorrang, haaientanden, zebrapad, voorrangswegen, etc.
  4. Iedere gek kan zonder enige kennis van pisteregels en zonder enige ervaring een set skies huren en zich met 80 km/h naar beneden storten.

T is toch ook wel logisch dan dat er met skiën veel meer ongelukken gebeuren en dat mensen risico’s lastig in kunnen schatten/zichzelf overschatten.

*bericht bewerkt door stan1 op 08 mrt 2023 11:58

Grootste probleem dat ik zie is teveel enkel met zichzelf bezig zijn losstaande van goede of slechte techniek. Doordat ik als kind enkele malen ben overgemaaid ben ik voorzichtig geworden voor ik voluit ga. Elke piste skien ik de eerste keer redelijk rustig om te kijken naar condities van de piste en waar ik de leukste lijntjes kan kiezen en waar ik moet vertragen ivm overzicht. Daarna terug zelfde piste op en de stukken waar het gaat binnen mijn mogelijkheden alles te geven. Echter als ik op een piste kom met veel kinderen en beginners ben ik nog altijd voorzichtig en ga ik even wachten tot de meeste wat verder zijn voor ik terug mijn eigen lijn kan skien die ik wil en ze voorbij kan steken zonder te hinderen maar dit is iets waar heel veel zogezegde ervaren skieers totaal niet naar kijken.

Plaats een reactie