Wat is de oorzaak van de overmoedigheid van veel Nederlandse skiërs?

@KrisWeer

Skiwedstrijden op TV? Keek ik vroeger nog weleens (op Eurosport) maar die zitten toch allemaal achter een betaalmuur / abonnement tegenwoordig?

Bij ons standaard pakket zit eurosport 1 inbegrepen. Daar ‘volg’ ik skiwedstrijden.

Ik denk niet dat de gemiddelde kamikazepiloot daar naar kijkt. Tiktokfilmpjes van skiers misschien wel en vette Red Bull reclames.

Dat denk ik ook. Heb ik zelf ook gedaan. En meer. High Society met o.a. Shane McConkey was een van mijn favorieten. Soort voorloper van Jackass, alleen dan op ski’s. In mijn ogen zijn dat echte (gestoorde?) experts.
Inmiddels best wel wat ervaring rijker, maar zeker ook heel, heel veel illusies armer 😁.

We geven gewoon de filmpjes van Candide Thovex de schuld.

Henrike op 08 mrt 2023 11:33

Het voordeel daarvan is dat de evolutie best goed werkt als gewone stervelingen candide na proberen te doen :-)

Click. Click. Peace

Technisch goed kunnen skiën en goed kunnen anticiperen op drukte en omstandigheden en daarbij rekening houden met anderen zijn m.i. twee verschillende zaken.

paolie op 08 mrt 2023 11:22

Natuurlijk, maar je hebt een grote groep die denkt dat ze goed genoeg skiën voor hun snelheid en dat eigenlijk niet doen. Het blijft een combinatie.

En zonder goed inzicht en anticiperingsvermogen ben je volgens mij geen goede skiër, maar dat is weer een andere discussie.

Rogier op 08 mrt 2023 11:26

Punt is dat iemand die technisch een zwakke skiër is, maar wel heel voorzichtig is en goed anticipeert op medeskiërs een veiligere pistegenoot kan zijn dan iemand die technisch perfect skiet, maar vooral met zichzelf bezig is.

Een echt goede skiër is uiteraard iemand die beide disciplines goed beheerst.

paolie op 08 mrt 2023 11:36

Precies.

Click. Click. Peace

Verkeerde zuinigheid en daarom geen skilessen willen betalen.

Mensen die na de pubertijd zijn gaan skiën en zich te oud voor lessen voelen. Want lessen is alleen voor kinderen.

Totaal gebrek aan zelfkennis, zelfreflectie en rekening houden met anderen. Is overigens een bredere maatschappelijke trend.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

@evr66

Kleine kanttekening bij “De experts hier zijn niet te vergelijken met de experts daar”
Er zijn ook echt wel hele goede Nederlandse “experts”, onder meer bv div staatlich leraren en gidsen. Niet alles over 1 kam scheren.

Misschien moet er een level bij komen: SkiGod (zie mijn reactie hierboven aan KrisWeer). En dat moet dan niet in te stellen zijn op je profiel.
In mijn ogen ben je pas echt expert wanneer je alles, over de hele breedte van wat met skiën mogelijk is, er uit kan laten zien alsof je het met je vingers in je neus uitvoert. Daarmee bedoel ik geen pisteafdalingen.

Gemiddeld zal iemand uit de regio echt beter skiën dan de gemiddelde vakantie skiër, dat zeker, alhoewel ik voldoende fanaten hier ken die wellicht meer uren op de latten maken dan de locals gemiddeld doen 😉

Zeker, datzelfde geldt ook voor bijv. voetballers. Er zitten goeie bij, die ook drie keer in de week trainen, maar toch nooit in de eredivisie zullen spelen.

Neem aan dat we het over wedstrijdskiërs hebben….ja dan moet je in de Alpen landen geboren zijn.
Kijk bijvoorbeeld Marcel Hirscher die een Nederlandse moeder heeft en een Oostenrijkse vader. Hij is geboren met ski’s onder zijn voeten en van jongs af dedicated aan het skiën.
Wel hebben we twee toppers bij het snowboarden die hun gehele jeugd gewijd hebben aan het snowboarden te weten Thedo Remmelink (winnaar wereldbekers) en Nicolien Sauerbreij (goud olympische spelen).
Normaal winnen de Oostenrijkers alle wereldbekers maar tot heden is het helemaal niks. Dus het zal een combi zijn van factoren als aanleg, trainen, juiste mensen om je heen etc om de top te halen…ja Nederlanders en ook Belgen zullen niet snel nummer 1 worden bij een Fiss world cup ski wedstrijd. Maar het is Thedo en Nicolien wel gelukt met het boarden 😊.

Wat heeft België gepresteerd met boarden en skiën?

Gerjon op 08 mrt 2023 11:34

Seppe Smits heeft toch ook geen onverdienstelijke resultaten behaald.

@Martin7182

Zijn Nederlanders bovengemiddeld overmoedig? Uit welke cijfers blijkt dat?

Google eens op “overmoedigheid Nederlandse skiërs”. Lees en huiver. Startte dit topic, na weer een artikel daarover in mijn feeds te krijgen. Overigens zie je bij deze zoekopdracht ook artikelen voorbij komen waaruit blijkt dat juiste ervaren skiërs vaker ongelukken krijgen dan beginners.

Ik ben in mijn leven meermalen aangeskiet, telkens door een Duitser. Zijn Duitsers dan slechte skiers of ski ik misschien in gebieden met bovengemiddeld veel Duitsers?🤔

Dat laatste waarschijnlijk. En doordat ik de laatste 12 jaar aan schoolvakanties vast zit, zal dit zeker meewegen. Vermoedelijk is de aanwezigheid van Nederlanders meer opvallend door hun algemeen bekende luidruchtigheid.

En ook dat durf ik te betwijfelen.

Een paar engelsen of duitsers bij elkaar doen echt niet onder qua volume.

Totales Vollidiot

@Shane

Nog nooit van Dave “The Rocket” Ryding gehoord @Vinci69_ ???

Nee, ben gestopt na het kijken van Matchstick Production films (met jouw naamgenoot😊). Had geen zin meer te blijven kwijlen bij ski levels die ik toch nooit van mijn leven zou bereiken.

@Kdtl

En ook dat durf ik te betwijfelen.
Een paar engelsen of duitsers bij elkaar doen echt niet onder qua volume.

Van Duitsers nooit echt overlast gehad (op wintersport). Engelse ook niet (op wintersport!) Op een groep militairen na, die jaarlijks in Oberjoch kwamen trainen, heb ik Engelsen ook zelden (merkbaar) gezien.
Maar typerend was, afgelopen week, deze ervaring: Een moeder probeerde bij de lift een ‘yell’ met haar groepje kids te doen. Tot vier keer aan toe! De kinderen reageerde niet. Eentje zei: “Mam, iedereen staat naar je te kijken”. Haar reactie: “Nou en?? Er is hier niemand die me kent!”.

Maar typerend was, afgelopen week, deze ervaring: Een moeder probeerde bij de lift een ‘yell’ met haar groepje kids te doen. Tot vier keer aan toe! De kinderen reageerde niet. Eentje zei: “Mam, iedereen staat naar je te kijken”. Haar reactie: “Nou en?? Er is hier niemand die me kent!”.

Vinci69_ op 08 mrt 2023 13:11

Cringe!

Och. Een enthousiaste MILF. Niks mis mee :-)

(wat tenenkrommend idd…)

Totales Vollidiot

Mooie open vraag waar ik het antwoord op verschuldigd blijf . Zou me al gelukkig prijzen als 90 % de piste regels zou weten. Denk dat dit al veel overmoed zou afremmen.

*bericht bewerkt door Kamiel_ op 08 mrt 2023 13:48

Studietje ;-)
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/sms.14245…

80+ nederlandse skiers getest. Pilootgroep in een indoor hal in Oktober en daarna de test groep in Flachau. Vragenlijstje invullen met een hoop vragen die een impact kunnen hebben op jou ervarings niveau (heb je eigen ski materiaal? Ski je ook bij slecht zicht? Hoeveel dagen (ipv weken) ski je per jaar? etc, etc), daarnaast moesten ze een inschatting maken van hun ski niveau (1 tot 10) en werden ze door pro’s geevalueerd op dat niveau.

De uitkomst is (wat ik diagonaal lees) dat gemiddeld skiers hun niveau een volledig niveau te hoog inschatten (bv inschatten als 7 maar in realiteit een 6 zijn), dat mannen zichzelf sterker overschatten dan vrouwen en dat de pilootgroep zichzelf minder overschat dan de flachau test groep.

Heeft het ook niet iets te maken met waar je komt?

Onder het motto “soort zoekt soort” zal je de cliché-hollander (vindt zichzelf erg goed en praat daar ook graag en luid over) vinden in gebieden als Gerlos, Westendorf, Mayrhofen, Kirchberg, Flachau en SHLF. Ook Sölden, Serfaus, St. Anton en Ischgl zijn geliefd, maar zijn groot genoeg zodat Nederlanders toch weer een minderheid zijn.

Overigens zie je bij deze zoekopdracht ook artikelen voorbij komen waaruit blijkt dat juiste ervaren skiërs vaker ongelukken krijgen dan beginners.

Vinci69_ op 08 mrt 2023 12:35

Wat is een ervaren skiër? Zeker in kranten sta ik soms te kijken wat en wie ze ervaren noemen.

Click. Click. Peace

@Martin7182

Zijn Nederlanders bovengemiddeld overmoedig? Uit welke cijfers blijkt dat?

Google eens op “overmoedigheid Nederlandse skiërs”. Lees en huiver. Startte dit topic, na weer een artikel daarover in mijn feeds te krijgen. Overigens zie je bij deze zoekopdracht ook artikelen voorbij komen waaruit blijkt dat juiste ervaren skiërs vaker ongelukken krijgen dan beginners.

Vinci69_ op 08 mrt 2023 12:35

Heb ik gedaan; twee (sensatie-) kranten, wat tijdschriften die slechts kopieren, een verzekeraar en een fysio.

Nee, ik bedoel natuurlijk CBS-rapporten of wetenschappelijke artikelen zonder verdienmodel😄

Mensen die echt naar WC wedstrijden kijken zullen doorgaans ook veel vaker skiën en het ook veel meer als een sport zien. Met daarbij horend dat je dus ook les neemt, traint, enz. Dus de link die gelegd wordt zie ik ook niet.

Overmoed zie ik vooral geconcentreerd bij jonge mannen in een groep (in ieder geval een duo).

Dat het wat vaker opvalt bij Nederlanders kan ik goed plaatsen in de zin van dat overmoed het meest zichtbaar is icm weinig techniek. En een groep die ver van de bergen is opgegroeid zal gemiddeld een mindere techniek hebben. Ook logisch.

En als je er wat aan wil doen, begin dan bij jezelf en mensen in jouw groep. En natuurlijk ook je kinderen. Daar heb je in ieder geval in meer of mindere mate invloed op.

Mensen, dwazen en overmoedige mensen heb je overal bijvoorbeeld ook in het verkeer en andere sporten. Ik was in voorjaarsvakantie in Flachau en als je ziet wat er dan van de berg afkomt dan kun je het ook omdraaien. Er zijn ook heeeeel veel mensen die echt wel kunnen skieen of iig prima naar benenden kunnen komen, en gezien de tijd en plek waren dat wellicht veel Nederlanders. In verhouding zijn de dwazen gelukkig dik in de minderheid en wat je ook verzint / bedenkt ze zullen er altijd zijn.

MW Janssen

@Rogier

Overigens zie je bij deze zoekopdracht ook artikelen voorbij komen waaruit blijkt dat juiste ervaren skiërs vaker ongelukken krijgen dan beginners.

Wat is een ervaren skiër? Zeker in kranten sta ik soms te kijken wat en wie ze ervaren noemen.

Daarvoor hebben ze vast dezelfde maatstaf gebruikt die veel Nederlanders zichzelf toekennen 😁.

@Martin7182

Google eens op “overmoedigheid Nederlandse skiërs”. Lees en huiver.
Heb ik gedaan; twee (sensatie-) kranten, wat tijdschriften die slechts kopieren, een verzekeraar en een fysio.

Nee, ik bedoel natuurlijk CBS-rapporten of wetenschappelijke artikelen zonder verdienmodel😄
https://eurocross.nl/nieuws/2017/wintersportongevallen-hoe-m… https://eurocross.nl/nieuws/2018/minder-wintersporters-in-no…
Ken het verdienmodel van die site niet, maar ze lijken mij geen Telegraaf of AD.

@Martin7182

Google eens op “overmoedigheid Nederlandse skiërs”. Lees en huiver.
Heb ik gedaan; twee (sensatie-) kranten, wat tijdschriften die slechts kopieren, een verzekeraar en een fysio.

Nee, ik bedoel natuurlijk CBS-rapporten of wetenschappelijke artikelen zonder verdienmodel😄
https://eurocross.nl/nieuws/2017/wintersportongevallen-hoe-m… https://eurocross.nl/nieuws/2018/minder-wintersporters-in-no…
Ken het verdienmodel van die site niet, maar ze lijken mij geen Telegraaf of AD.

Vinci69_ op 08 mrt 2023 15:36

Ha, weer een hulpverlener/verzekeraar. Jij kent hun verdienmodel misschien niet, maar ik wel🤣

Ik denk dat je jezelf toch een beetje afspiegeld aan het niveau van je groep, en aan het niveau wat je zelf vroeger had. Niet perse aan locals of pro’s. Het gros van de mensen vind zichzelf gevorderd als ze sneller zijn dan de rest, en van elke kleur piste af komen.

Toen ik begon met skiën kon ik echt helemaal niks, en was ik ook niet van plan om les te nemen want we gingen maar een paar dagen en dan is les duur en zonde van de tijd. Wel overal vanaf want “dat kun jij wel”. Heel de vakantie lopen tobben en daarom pak ik sindsdien elk jaar een aantal lessen(weliswaar indoor op de rollerband). Ook ga ik 2x per jaar, en ga ik als de rest van de groep traag opstart, gewoon alleen op pad in de ochtend.

Het resultaat is dat ik inmiddels een stuk zekerder en meer in balans op de ski’s sta, ik eigenlijk nooit meer val of echt in de problemen kom, maar toch sneller beneden ben dan een aantal gasten die ik een jaar geleden nog niet bijna bij durfde te houden. Die skiën puur op kracht en op het gewicht van hun ballen, terwijl ik echt probeer te focussen op het beter krijgen van mijn houding en techniek, waar echt nog een hoop aan te verbeteren valt, ook op makkelijke pistes.

Ik weet dat ik nog enorm veel te leren heb op verschillende vlakken. Toch hoor ik elk jaar weer: “Waarom zou je geld uit geven aan lessen, je kunt toch al skiën?”. Dat komt dan ooit van mensen die constant een tracking app aan hebben staan om te kijken wat de nieuwe topsnelheid was(115 per uur!!), maar die er nog niet aan denken om op een blauwe piste een keer een gesneden bocht te proberen.

Het beeld van @DSvier klopt dus aardig. In de 2 jonge mannengroepen(<35) waarmee ik ga skiën, zitten er een aantal dwazen bij, maar ben ik van in totaal 15 man de enige die serieus bezig is met beter worden. Degene die nieuw aansluiten probeer ik altijd te overtuigen om te gaan lessen vantevoren of daar groepslessen te nemen, maar de meesten doen dat niet of maar voor 1 vakantie, en daarna gewoon met de rest mee. Ben waarschijnlijk ook de enige die ooit een wereldbekerwedstrijd kijkt, dus dat gedeelte klopt ook.

*bericht bewerkt door Thehenk op 08 mrt 2023 15:55

Ik denk dat de mensen tegenwoordig alles op You Tube leren uren privéles in een warme kamer, van beginner tot ver gevorderd.
Alleen op de echte piste moeten ze even wennen.

Overigens zie je bij deze zoekopdracht ook artikelen voorbij komen waaruit blijkt dat juiste ervaren skiërs vaker ongelukken krijgen dan beginners.

Vinci69_ op 08 mrt 2023 12:35

Wat is een ervaren skiër? Zeker in kranten sta ik soms te kijken wat en wie ze ervaren noemen.

Rogier op 08 mrt 2023 14:25

Ja, dat is echt een nogal overschatte term ben ik achter😶

@DSvier

Mensen die echt naar WC wedstrijden kijken zullen doorgaans ook veel vaker skiën en het ook veel meer als een sport zien. Met daarbij horend dat je dus ook les neemt, traint, enz. Dus de link die gelegd wordt zie ik ook niet.

Van kinds af aan ben ik al gek van sneeuw. Helaas gold dat niet voor mijn ouders, dus moest het doen met het aanbod op tv.
Verlekkerd keek ik naar schansspringen en afdalingswedstrijden. Tegenwoordig ligt de voorkeur bij (reuzen)slalom.

En als je er wat aan wil doen, begin dan bij jezelf en mensen in jouw groep. En natuurlijk ook je kinderen. Daar heb je in ieder geval in meer of mindere mate invloed op.

Doe ik zeker. Afgelopen week mijn zoon nog ‘bijzonder vermanend’ toegesproken, nadat hij mij op een haar na miste. Schrok me rot. Zijn argument: “Je maakte een onverwachte bocht!”. Duidelijk (en rustiger) uitgelegd dat híj, als achterop komende skiër, moet kunnen anticiperen op wat voor hem gebeurd, dus híj fout zat en te dicht op me skiede. De rest van de week hield hij netjes een paar bochten afstand.

@Martin7182

Ken het verdienmodel van die site niet, maar ze lijken mij geen Telegraaf of AD.
Ha, weer een hulpverlener/verzekeraar. Jij kent hun verdienmodel misschien niet, maar ik wel🤣

Zal wel aan mijn naïviteit liggen, het is toch een alarmcentrale (telefoontjes tellen) en het onderzoek is i.s.m. een ziekenhuis (patiëntjes tellen)?

@dan58

Weer zo’n stereotype zever.
Waarom “Nederlandse” er bij ???
Heeft géén bal met natonaliteit te maken maar met overschattting van de skiërs zelf.
Anders was het wel een zeer GOED topic geweest, nu ga ik als DOMME Belg niet reageren.😪

Het is toch een Nederlands forum? Zo van, eerst je eigen straatje aanvegen voor je over die van de buren begint te ‘zeveren’.

Zal wel aan mijn naïviteit liggen, het is toch een alarmcentrale (telefoontjes tellen) en het onderzoek is i.s.m. een ziekenhuis (patiëntjes tellen)?

Vinci69_ op 08 mrt 2023 16:17

Ja en ja😂
Als je bij een alarmcentrale werkt, dan lijkt de hele wereld in brand te staan. Echter, de behoedzame en technisch begaafde skiers die geen brokken maken, bellen niet.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 08 mrt 2023 17:00

Ik denk dat je jezelf toch een beetje afspiegeld aan het niveau van je groep, en aan het niveau wat je zelf vroeger had. Niet perse aan locals of pro’s. Het gros van de mensen vind zichzelf gevorderd als ze sneller zijn dan de rest, en van elke kleur piste af komen.

Toen ik begon met skiën kon ik echt helemaal niks, en was ik ook niet van plan om les te nemen want we gingen maar een paar dagen en dan is les duur en zonde van de tijd. Wel overal vanaf want “dat kun jij wel”. Heel de vakantie lopen tobben en daarom pak ik sindsdien elk jaar een aantal lessen(weliswaar indoor op de rollerband). Ook ga ik 2x per jaar, en ga ik als de rest van de groep traag opstart, gewoon alleen op pad in de ochtend.

Het resultaat is dat ik inmiddels een stuk zekerder en meer in balans op de ski’s sta, ik eigenlijk nooit meer val of echt in de problemen kom, maar toch sneller beneden ben dan een aantal gasten die ik een jaar geleden nog niet bijna bij durfde te houden. Die skiën puur op kracht en op het gewicht van hun ballen, terwijl ik echt probeer te focussen op het beter krijgen van mijn houding en techniek, waar echt nog een hoop aan te verbeteren valt, ook op makkelijke pistes.

Ik weet dat ik nog enorm veel te leren heb op verschillende vlakken. Toch hoor ik elk jaar weer: “Waarom zou je geld uit geven aan lessen, je kunt toch al skiën?”. Dat komt dan ooit van mensen die constant een tracking app aan hebben staan om te kijken wat de nieuwe topsnelheid was(115 per uur!!), maar die er nog niet aan denken om op een blauwe piste een keer een gesneden bocht te proberen.

Het beeld van @DSvier klopt dus aardig. In de 2 jonge mannengroepen(<35) waarmee ik ga skiën, zitten er een aantal dwazen bij, maar ben ik van in totaal 15 man de enige die serieus bezig is met beter worden. Degene die nieuw aansluiten probeer ik altijd te overtuigen om te gaan lessen vantevoren of daar groepslessen te nemen, maar de meesten doen dat niet of maar voor 1 vakantie, en daarna gewoon met de rest mee. Ben waarschijnlijk ook de enige die ooit een wereldbekerwedstrijd kijkt, dus dat gedeelte klopt ook.

Thehenk op 08 mrt 2023 15:49

Vind deze een erg goeie Henk! Ik voelde hetzelfde (vond mezelf al heel wat) terwijl ik eigenlijk maar een goede 8 weken geskied had in mijn leven, maar ik had geen schrik en kwam de blauwe en rode pistes wel af, meestal door te laten gaan.

Dan ski je een heel aantal jaren niet en verhuis je naar Italie en zeg je tegen de locals dat je best wel een stukje kan skieen. Niet dus! Ik heb eigenlijk 't gevoel dat ik jaar na jaar slechter wordt, en ik heb sinds 2018 (naar Italie verhuist) toch echt elk jaar een 30 à 35 dagen geskied. Da’s natuurlijk maar 5j x 30/35 dagen, maar dus toch wel 150 dagen plus. Waar ik echt dacht, ik wordt zeker zo goed als mijn vriendin, weet ik gewoon dat dat echt niet haalbaar is en zie ik meer en meer details. Daarna had ik een periode dat ik dacht, 't is het materiaal, dus een 2de paar skis erbij, en veel andere ski’s testen. Nu weet ik dat het gewoon het “mannetje” is die niet genoeg techniek heeft ;-)

Als laatste heb ik ook gewoon meer “schrik”, niet dat ik schrik heb voor pistes (ik ski alles) maar gewoon van overdreven snelheid. Zeker als er veel volk is op de piste, maar ook om 8u30 op de lege piste wanneer mijn vriendin haar (echte) GS latten onderbind en effe een uur vol gaat. Vroeger dacht ik haar te volgen, nu denk ik “ga maar joh, zie je wel in een minuutje”. Ik heb zo’n tracker om km geskied en waar te volgen, en de keren dat ik 80km/u (gesimuleerde is ws maar 70 of minder) aantik of ik echt mijn jas hoor klapperen van de wind, komt minder voor (wel meer op de fischer cheater Gs skis hehe). Langs de andere kant ben ik met mijn voor mijn gevoel veiligere korte bochten wel sneller de rode of zwarte piste af dan veel toeristen… dus 't ligt ergens in 't midden.

Maar ik merk echt mijn beperkingen en dat is frustrerend. Heb me voorgenomen voor volgend jaar om echt in de fitness te kruipen vanaf september (ik sport zowiezo al veel maar dan specifiek voor skieen) en echt te investeren in een workshop of 2 volgend seizoen, want tegen dit tempo skiet mijn nu 4 jarige zoon mij tegen dat ie 8 is voorbij ;-)

Bovenstaande totaal off topic en gewoon van mij afschrijven. On topic = je meet je aan je omgeving, en als je nog nooit echt goed technisch skieen hebt gezien weet je zelf ook niet wat het is.

*bericht bewerkt door Asterino op 08 mrt 2023 17:03

Plaats een reactie