Opvallende zaken wintersport 2023

Tsja. Zonder een enorm waarde-oordeel te vellen (enigszins wel :-)) een paar zaken die me dit jaar echt opvielen:

-vragen om fooi.
Say what? Jazeker. Schijnbaar is het heel gewoon geworden om te vragen om een fooi. De eerste keer was ik echt verbouwereerd en stemde in met afronden van 103.-- naar 105.–
Echter had ik al een briefje van 5 in de hand om als fooi te geven na het pinnen. Dus netto niet echt voordelig voor de beste man :-)

-absolute beginners zonder les op de piste.
Ik heb het niet over overmoedige kamikaze-skiers maar over echte absolute beginners die nauwelijks weten hoe ze hun ski’s moeten onderklikken die wel op een rode piste proberen te skien. Ik snap dat je graag wilt. Maar een paar daagjes opstartles is echt niet gek. Zelfs niet voor echte natuurtalenten. Heeft het te maken met lessen die vol zaten waardoor mensen besluiten zelf wat te gaan klooien?

-niet-geprepareerde pistes.
Best veel pistes (ook met technische sneeuw installaties) die niet geprepareerd werden. Ook liften die stil stonden. We hadden het idee dat het misschien met personeelsgebrek te maken had?

-inflatie in de horeca
Tsja. Ik snap dat men wil verdienen. Maar het gaat wel erg hard nu. Een bordje spaghetti voor krap 15.-- vind ik best prijzig. Ik betaal het wel (want ik heb honger en ik vind het lekker)…

-wat is het toch heerlijk in de bergen te zijn.
Dat valt me eigenlijk iedere keer op. In de zomer en in de winter. Niet specifiek dit jaar dus. Maar wel vermeldenswaardig.

Wat viel jullienog meer op in dit seizoen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 08 mrt 2023 13:50: verhuisd naar juiste categorie

Totales Vollidiot

Leuk topic.

  • Minder onesies op de piste.
  • Steeds meer bluetooth speakers. Viel in Dolomiti Superski mee, maar in Grand Massif juist op. Wordt tijd voor een verbod.
  • Je kan vaak nog steeds geen fooi bijpinnen in landen waar je wél digitaal kunt betalen (alles behalve Oostenrijk). Kom op zeg, het is 2023.
  • Sjorbandjes op dakkoffers is bij Nederlanders nog steeds hardnekkige oplossing voor een niet-bestaand probleem (sterker nog, je creëert er een probleem mee). Niet-Nederlanders lezen gewoon de handleiding en doen dit niet.
  • Helm met vizier trend zet niet door.

*bericht bewerkt door havana op 08 mrt 2023 09:04

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

In januari veel drukker dan voorgaande jaren (voor corona) en nog meer Engelsen dan normaal.

Relatief weinig sneeuw (wisten we natuurlijk wel, maar je ziet het echt duidelijk, ondanks dat wij wel met een verse dump hadden gehad)

Horeca is je weinig opgevallen qua prijzen en bediening was ook gewoon prima. Ik snap trouwens niet waarom je fooi nog los zou geven als je toch al gaat pinnen? Fooi vragen vind ik ook weer niet netjes, maar als diegene je prima bediend heeft, vind ik wel dat diegene wat mag verwachten en daarom ook weer niet heel gek dat ie het vraagt als je enkel het bedrag van je eten pint.

Ik denk dat de vraag om fooi samenhangt met het met de pin betalen ervan. Het werd bij ons namelijk gevraagd net voordat het bedrag werd ingevoerd in het pinapparaat. Dus als je dan een fooi wilt geven, kun je die pinnen in plaats van op zoek naar kleine coupures.

  • Alhoewel alles duurder wordt en steeds meer mensen de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen, was t in de skigebieden weer ouderwets druk. Op eten en drinken werd ook weinig bespaard.

  • verschil in horeca prijzen. Bij de ene hut betaalde je 10 euro voor soep met een broodje. Bij de hut iets verderop maar 5 euro. Doorberekening van inflatie I guess…

  • hoe slecht t skiniveau van de gemiddelde vakantie skiër eigenlijk is. Slechte sneeuwcondities dit jaar en dan vooral de laatste dalafdaling. Ik ben wel eens een x bovenaan de piste gaan liggen om te kijken hoe iedereen omlaag gaat. Best leuk vermaak.

  • Dat er ondanks de slechte sneeuw, weinig zware ongelukken gebeurden. Normaal zie ik elke week toch wel een paar x de heli over vliegen. Dit jaar geen 1x tijdens carnavalsvakantie zuid…

*bericht bewerkt door stan1 op 08 mrt 2023 09:12

Fooi in baar geld is (vaak) belastingvrij, fooi met de pin wordt belast, dit geldt voor de meeste landen. Daarom wordt er vaak cash gevraagd voor ‘t drinkgeld. In Italië vroeg er een dame voor cash drinkgeld omdat ze anders met de keuken moest delen :-)

Ik had dit jaar echt het idee dat veel mensen tijdens de door corona weggevallen skivakanties, geïnvesteerd hebben in nieuw materiaal. Mijn vaste winkel voor skimateriaal bevestigde afgelopen zaterdag ook mijn idee.

De prijsverhogingen op de pistes vallen mijn inziens best mee. Hotels zijn wel flink opgeslagen.

Dit jaar ook opvallend minder Aziaten op de piste, wellicht omwille van Covid.

Je ziet echt niemand meer met mondmaskers op de pistes.

*bericht bewerkt door DavidW op 08 mrt 2023 09:22

Seizoen 2022/2023:
Prijsstijgingen op nagenoeg alle fronten.
Iets minder consequent piste-onderhoud.

Prijsstijgingen over de hele breedte waren vorig seizoen al ingezet. Is dit seizoen verder doorgezet.

Meest opvallend na vorig seizoen: de drukte op de heenreis.

Ook opvallend dit seizoen: sluipwegen rond de Arlberg schnellstraße door politie afgezet.

Weinig neerslag resulterend in oude sneeuw, vond ik wel typerend voor deze winter.

Vragen om fooi is mij niet overkomen.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 08 mrt 2023 12:08

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Hoe heerlijk het was dat die corona idioterie met kapjes en passen achter ons ligt!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoe heerlijk het was dat die corona idioterie met kapjes en passen achter ons ligt!

Shane op 08 mrt 2023 12:11

Niets van mee gekregen. Heb mijn wintersportvakanties geskipt in die periode. Had echt geen zin in allerlei gedoe op vakantie.

Wij vonden de pistes relatief goed voor de hoeveelheid sneeuw die was gevallen (Zillertal).

Veel gestresste ouders die scholden op hun kinderen. Zelf een vader gezien die zijn kind sloeg.

Wij vonden de drukke heenreis ook opvallend, maar het slechte weer op vrijdag zal ook niet geholpen hebben.

*bericht bewerkt door mardejo op 08 mrt 2023 12:38

Niets van mee gekregen. Heb mijn wintersportvakanties geskipt in die periode. Had echt geen zin in allerlei gedoe op vakantie.

Tiny-M op 08 mrt 2023 12:35

Zonde! Had echt een top week vorig jaar met veel neuschnee en lekker rustig!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wat mij opviel afgelopen vakantie in Damüls: een vader die met zijn kind (van ongeveer 2/3 jaar) op zijn arm de zwarte piste afknalde. Flink onderuit ging, een paar keer over de kop sloeg en een flink stuk doorgleed. Zijn ski’s lagen ongeveer halverwege de helling. Wij zaten in de stoeltjeslift die over die piste heen ging en zagen het allemaal gebeuren. Echt bizar!!

Opvallend? Zoveel ongelukken en een forum vol met Hollanders (ok, en een paar verdwaalde Belgen) die zich zo perfect gedragen en de skikunst dermate beheersen dat je je afvraagt waar die “anderen” dan allemaal vandaan komen ;)

Edwin van Riel

@evr66 ik denk dat de meeste mensen die op dit forum zitten, wel de echte wintersport liefhebbers zijn. Dit zijn veelal mensen die al van kinds af aan skiën, mogelijk verschillende keren per jaar, en dus ook bovengemiddeld goed skiën (voor recreatieve skiërs die niet bij de alpen wonen). Verder denk ik dat de gemiddelde forummer de leeftijd van puber al (ver) voorbij is. Terwijl ik denk dat in de leeftijd van 16 - 25 wel de meeste roekeloze skiërs zijn.

Als ik terugdenk aan hoe ik als 16 jarige skiede, dan denk ik dat ik nu ook voorzichtiger ski. En dan niet perse dat ik geen risico’s neem. Maar wel dat ik beter besef welke risico’s ik neem, dat dus bewust doe, en hier ook geen andere mee in gevaar breng. Verder kijk ik regelmatig wat er achter me gebeurd. Zeker als ik ga remmen of (iets) van mijn lijn afwijk. Iets wat ik als puber mogelijk ook niet deed.

@stan1 ;)

als ik zo nu en dan in zoetermeer rondkijk, zijn het toch vaak wel de “oudere jongeren” die de raarste fratsen uithalen. Inclusief gewoon 5 minuten gaan bivakkeren in een slalom want er kwam toch niemand aan . Nee, die staan allemaal boven te wachten tot je een keer de baan vrij maakt hahaha.

*bericht bewerkt door evr66 op 08 mrt 2023 14:15

Edwin van Riel

Wat mij opviel
• Stoelverwarming in de liften was buiten werking.
• S ’middags draaiden de gondels vanuit het dal langzamer dan normaal.
• Minder typische Duitstalige liedjes tijdens Apres ski.
• De eerder genoemde spanbandjes mis ik wel op de tientallen jaren oude vergrijsde skiboxen (vaak nog ouder dan de Volvo waar ze vaak op zitten) vraag me altijd af hoe veilig die nog zijn en passeer ze dan ook graag snel.
Kan me voorstellen dat voor skiboxen vaak hetzelfde geld als voor Skischoenen. Zie topic “Ski niet te lang door met oude schoenen”.

Heerlijk, van die stokoude dakkoffers van 2m30 van Probox of Mont Blanc.

Daar is het beste inderdaad wel vanaf ja. Ik zou wel eens willen testen hoeveel kracht er nodig is om ze te breken. Mooi artikeltje voor Wintersport.nl wellicht?

Trend: de koffer op de trekhaak. Soms met de ski’s overdwars.

*bericht bewerkt door havana op 08 mrt 2023 14:46

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Die koffers op de trekhaak vielen me ook op onderweg.

Chronisch tekort aan personeel bij liften en skischolen.

Heerlijk, van die stokoude dakkoffers van 2m30 van Probox of Mont Blanc.

Daar is het beste inderdaad wel vanaf ja. Ik zou wel eens willen testen hoeveel kracht er nodig is om ze te breken. Mooi artikeltje voor Wintersport.nl wellicht?

Trend: de koffer op de trekhaak. Soms met de ski’s overdwars.

havana op 08 mrt 2023 14:44

Wij klapten bijna achterop iemand vorige maand die ski’s achterop een fietsendrager had gebonden. Zo’n oude klapfietsendrager wel te verstaan die je rechtstreeks op de trekhaak klemt. En dan zijn ski’s presies op de beugel vastgezet, gevolg: ski’s zaten precies voor de achterlichten en reflecterende kentekenplaat waardoor de zwarte auto in het donker, diep in de mauriennevallei, eigenlijk onzichtbaar was. Zoiets als onderstaand, maar dan zonder plaat voor een kentekenplaat.

null

Born to Ride

Het viel mij op dat skiën in januari zoveel relaxter is dan in de carnavalsvakantie…wat hebben we genoten van de rust. Dat is natuurlijk altijd zo maar voor mij opvallend in de zin dat het meer extra fun gaf dan gedacht. Was trouwens wel met onze kinderen dus dat was hetzelfde als andere jaren

En ja inflatie…in Zwitserland was het eten al duur maar een klein pakje pannenkoekenmix van 8 euro en een paprika van 6 euro is echt wel buitencategorie duur. Ik heb nog gezocht naar het klompje goud in die mix maar helaas ;-)

Het viel mij op dat skiën in januari zoveel relaxter is dan in de carnavalsvakantie…wat hebben we genoten van de rust. Dat is natuurlijk altijd zo maar voor mij opvallend in de zin dat het meer extra fun gaf dan gedacht. Was trouwens wel met onze kinderen dus dat was hetzelfde als andere jaren

En ja inflatie…in Zwitserland was het eten al duur maar een klein pakje pannenkoekenmix van 8 euro en een paprika van 6 euro is echt wel buitencategorie duur. Ik heb nog gezocht naar het klompje goud in die mix maar helaas ;-)

Michelle13 op 08 mrt 2023 14:59

Een liter melk, een halve kilo bloem en 4 eieren en een snufje zout kosten toch geen 8 euro? Daar kan je voor een enorme groep pannekoeken van bakken. Meer heb je namelijk niet nodig om beslag te maken.

Born to Ride

Niet geprepareerde pistes en veel gesloten pistes ondanks sneeuwval in januari.

Life is what happens while you were checking your phone

Wat ik opvallend vond was dat het erg fijn was, de Kaiserschmarren weer lekker waren, evenals het biertje. Dat het ten opzichte van vorig jaar heerlijk rustig was en dat het heerlijk skieen was zonder mondkapjes. En het was geweldig om met alle kinderen de pistes af te knallen en serieus mijn best te moeten doen om ze nog bij te kunnen houden.

*bericht bewerkt door marklit op 08 mrt 2023 21:01

Volgens onze dokter (Declercq in BE) opvallend meer schouderletsels dan andere jaren. Mocht iemand daar een zinnige verklaring voor hebben…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Volgens onze dokter (Declercq in BE) opvallend meer schouderletsels dan andere jaren. Mocht iemand daar een zinnige verklaring voor hebben…

Kristof op 08 mrt 2023 21:30

Vast de prikjes 🤪

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het viel mij op dat skiën in januari zoveel relaxter is dan in de carnavalsvakantie…wat hebben we genoten van de rust. Dat is natuurlijk altijd zo maar voor mij opvallend in de zin dat het meer extra fun gaf dan gedacht. Was trouwens wel met onze kinderen dus dat was hetzelfde als andere jaren

En ja inflatie…in Zwitserland was het eten al duur maar een klein pakje pannenkoekenmix van 8 euro en een paprika van 6 euro is echt wel buitencategorie duur. Ik heb nog gezocht naar het klompje goud in die mix maar helaas ;-)

Michelle13 op 08 mrt 2023 14:59

Een liter melk, een halve kilo bloem en 4 eieren en een snufje zout kosten toch geen 8 euro? Daar kan je voor een enorme groep pannekoeken van bakken. Meer heb je namelijk niet nodig om beslag te maken.

Matthias123 op 08 mrt 2023 15:13

Dat zou je denken he…als je het los zou kopen…maar eieren zijn daar ook van goud denk ik. Nou vond het dus opvallend…opvallend duur dus

Nog iemand gemerkt dat de liften her en der toch een stukje trager draaiden dan vorige jaren? Niet dat het storend was, maar je merkte het soms wel.

Het viel mij op dat skiën in januari zoveel relaxter is dan in de carnavalsvakantie…wat hebben we genoten van de rust. Dat is natuurlijk altijd zo maar voor mij opvallend in de zin dat het meer extra fun gaf dan gedacht. Was trouwens wel met onze kinderen dus dat was hetzelfde als andere jaren

En ja inflatie…in Zwitserland was het eten al duur maar een klein pakje pannenkoekenmix van 8 euro en een paprika van 6 euro is echt wel buitencategorie duur. Ik heb nog gezocht naar het klompje goud in die mix maar helaas ;-)

Michelle13 op 08 mrt 2023 14:59

Een liter melk, een halve kilo bloem en 4 eieren en een snufje zout kosten toch geen 8 euro? Daar kan je voor een enorme groep pannekoeken van bakken. Meer heb je namelijk niet nodig om beslag te maken.

Matthias123 op 08 mrt 2023 15:13

Dat zou je denken he…als je het los zou kopen…maar eieren zijn daar ook van goud denk ik. Nou vond het dus opvallend…opvallend duur dus

Michelle13 op 08 mrt 2023 21:37

Maar volgens mij was jij in Bettmeralp las ik elders, en een dorp op 2 km hoogte enkel met de gondel bereikbaar is niet echt representatief voor het land. Neemt niet weg dat het duur is. Ik was er zelf ook in januari, maar was er wel vanuit gegaan dat het niet de voordeligste plek was om boodschappen te doen

Ik vond het opvallend rustig. En opvallend “ouderwets” genieten. Opvallend rustig en relaxed op de weg.
Opvallend dat ik weinig herken in de topics hier vol ergernissen over asociaal gedrag op en rond de pistes en in het verkeer. Het was opvallend dat ik de hele week geen traumaheli heb gehoord of banaan voorbij heb zien komen.
Heb gewoon enorm genoten van -ondanks opvallend matige sneeuwval dit seizoen- toch goed geprepareerde pistes, geen wachtrijen bij de liften, vriendelijkheid en plezier bij de mensen om ons heen.
Misschien komt dat vooral doordat we wel 1) in Zwitserland waren en 2) tijdens krokusvakantie noord, dus de week na carnaval en voor vele landen geen vakantie meer.

*bericht bewerkt door Marije77 op 09 mrt 2023 09:09

❄️

Ik vond dat er weinig Russen waren, toch nog voor iets goed die oorlog…

Plaats een reactie