Opvallende zaken wintersport 2023

Vaststellingen in 2023:

  • ik hoor minder Russissch,
  • ik hoor meer Slavische talen op de piste (Pools, Slovenië, Tsjechisch, Bulgaars,…,)
  • minder snowboarders?
  • zelfs op zachte dagen worden hotels en eetchalets pokkewarm gestookt.

Vermoed om energie te besparen dat ze de stoelverwarming van de liften hadden uitgezet…geen issue maar het voelt comfortabel als het koud is terwijl ik mij kan voorstellen dat anderen het helemaal niks vinden…
Daarnaast opvallend veel ongelukken van allerlei nationaliteiten. Zelf aantal ouderen gezien zonder helm (gezien dat iemand hard met zijn hoofde de piste raakte en afgevoerd werd, hij droeg geen helm…).

*bericht bewerkt door Gerjon op 10 mrt 2023 11:02

Wat hebben die bergbewoners toch met verwarmingen voluit zetten?

Ik had verwacht dat dat dit jaar anders zou zijn. Dat hotels etc een beetje een normalere (voor mij dan) temperatuur binnenshuis zouden hebben.

Nee hoor. Het spotje van onze overheid om de verwarming een graadje lager te zetten is nog niet helemaal doorgedrongen in het alpengebied.

Totales Vollidiot

vond de pistes druk in de voorjaarsvakantie. Veel oppassen geblazen. We gaan nog een keer eind maart en hoop dan op rustiger pistes

O en ook iets van dit jaar hoop ik.
Hopen kunstsneeuw
Mooie piste maar dan in de buurt van lansen hele andere structuur en bulten. Wel te vermijden, niet fijn.

Wat hebben die bergbewoners toch met verwarmingen voluit zetten?

Ik had verwacht dat dat dit jaar anders zou zijn. Dat hotels etc een beetje een normalere (voor mij dan) temperatuur binnenshuis zouden hebben.

Nee hoor. Het spotje van onze overheid om de verwarming een graadje lager te zetten is nog niet helemaal doorgedrongen in het alpengebied.

Kdtl op 10 mrt 2023 12:35

Gelukkig niet zeg! Heerlijk toch om in je t-shirtje tegen een warme kamine aan te zitten. Je natte kleding is zo droog. Ik vind het heerlijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

O en ook iets van dit jaar hoop ik.
Hopen kunstsneeuw
Mooie piste maar dan in de buurt van lansen hele andere structuur en bulten. Wel te vermijden, niet fijn.

SuzannaE op 10 mrt 2023 13:00

Dat is van alle jaren, toch? Zeker vroeg in het seizoen kan dit op koude dagen best irritant zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat hebben die bergbewoners toch met verwarmingen voluit zetten?

Ik had verwacht dat dat dit jaar anders zou zijn. Dat hotels etc een beetje een normalere (voor mij dan) temperatuur binnenshuis zouden hebben.

Nee hoor. Het spotje van onze overheid om de verwarming een graadje lager te zetten is nog niet helemaal doorgedrongen in het alpengebied.

Kdtl op 10 mrt 2023 12:35

Gelukkig niet zeg! Heerlijk toch om in je t-shirtje tegen een warme kamine aan te zitten. Je natte kleding is zo droog. Ik vind het heerlijk.

Shane op 10 mrt 2023 13:14

Nee joh! Lekker een ijskoude slaapkamer zodat vriendinlief lekker tegen je (me) aankruipt!

Totales Vollidiot

O en ook iets van dit jaar hoop ik.
Hopen kunstsneeuw
Mooie piste maar dan in de buurt van lansen hele andere structuur en bulten. Wel te vermijden, niet fijn.

SuzannaE op 10 mrt 2023 13:00

Dat is van alle jaren, toch? Zeker vroeg in het seizoen kan dit op koude dagen best irritant zijn.

Roy83 op 10 mrt 2023 14:04

Ik ski nog niet zo lang. (understatement, 2e winter in Oostenrijk).
Vorig jaar is t me niet opgevallen dat er van die hopen onder kanonnen en lansen lagen. Niet alleen in winterberg maar ook in kitzbühel e.o.
Ik zou verwachten dat ze dat juist verspreiden als pistes geprepareerd worden.

O en ook iets van dit jaar hoop ik.
Hopen kunstsneeuw
Mooie piste maar dan in de buurt van lansen hele andere structuur en bulten. Wel te vermijden, niet fijn.

SuzannaE op 10 mrt 2023 13:00

Dat is van alle jaren, toch? Zeker vroeg in het seizoen kan dit op koude dagen best irritant zijn.

Roy83 op 10 mrt 2023 14:04

Ik ski nog niet zo lang. (understatement, 2e winter in Oostenrijk).
Vorig jaar is t me niet opgevallen dat er van die hopen onder kanonnen en lansen lagen. Niet alleen in winterberg maar ook in kitzbühel e.o.
Ik zou verwachten dat ze dat juist verspreiden als pistes geprepareerd worden.

SuzannaE op 10 mrt 2023 14:18

Ik vermoed dat het na koude nachten was. Dan worden 's avonds de pistes geprepareerd en draaien heel de nacht de sneeuwkanonnen en lanzen, de volgende ochtend zijn de vers geproduceerde hopen sneeuw dan uiteraard nog niet over de pistes uitgereden. De pistes prepareren ze expres al 's avonds zodat ze de hele nacht aan kunnen vriezen en daardoor veel steviger blijven en niet snel op hopen geskied worden.

Born to Ride

Fooi in baar geld is (vaak) belastingvrij, fooi met de pin wordt belast, dit geldt voor de meeste landen. Daarom wordt er vaak cash gevraagd voor ‘t drinkgeld. In Italië vroeg er een dame voor cash drinkgeld omdat ze anders met de keuken moest delen :-)

DavidW op 08 mrt 2023 09:20

Wat egoïstisch. De keuken draagt ook een groot deel bij aan de restaurant ervaring.

Anyways mij is eigenlijk niets bijzonders opgevallen. Enige wat me te binnen schiet is het aantal zure topics op dit forum over van die triviale zaken waar je toch geen invloed op hebt (draag ik zelf ook aan bij overigens)

*bericht bewerkt door Jesper op 10 mrt 2023 14:34

Gang is alles

In Mayrhofen behoorlijk wat Israëlieten inclusief eigen skileraren.
Ik hoorde van meer mensen als anders,dat ze een korte vakantie deden 3 a 4 dagen.
En hier en daar een gesloten piste

Gisteravond teruggekomen uit Skiwelt (Söll). Wat ons juist opviel de afgelopen week in de horeca op de pistes is dat er echt heel veel en vaak eten gedeeld werd. Een bordje friet met het hele gezin delen en vooral een bord kaiserschmarrn delen als koppel was erg populair.

O en ook iets van dit jaar hoop ik.
Hopen kunstsneeuw
Mooie piste maar dan in de buurt van lansen hele andere structuur en bulten. Wel te vermijden, niet fijn.

SuzannaE op 10 mrt 2023 13:00

Dat is van alle jaren, toch? Zeker vroeg in het seizoen kan dit op koude dagen best irritant zijn.

Roy83 op 10 mrt 2023 14:04

Ik ski nog niet zo lang. (understatement, 2e winter in Oostenrijk).
Vorig jaar is t me niet opgevallen dat er van die hopen onder kanonnen en lansen lagen. Niet alleen in winterberg maar ook in kitzbühel e.o.
Ik zou verwachten dat ze dat juist verspreiden als pistes geprepareerd worden.

SuzannaE op 10 mrt 2023 14:18

Uiteindelijk wel, maar vroeg in het seizoen doen ze de kanonnen ook overdag soms aan. Het is inderdaad irritant. Het ene gebied doet dat wel fijner dan het andere gebied in mijn ervaring.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gisteravond teruggekomen uit Skiwelt (Söll). Wat ons juist opviel de afgelopen week in de horeca op de pistes is dat er echt heel veel en vaak eten gedeeld werd. Een bordje friet met het hele gezin delen en vooral een bord kaiserschmarrn delen als koppel was erg populair.

Simone op 11 mrt 2023 09:46

Zijn er mensen die zo’n pan alleen leeg krijgen??

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gisteravond teruggekomen uit Skiwelt (Söll). Wat ons juist opviel de afgelopen week in de horeca op de pistes is dat er echt heel veel en vaak eten gedeeld werd. Een bordje friet met het hele gezin delen en vooral een bord kaiserschmarrn delen als koppel was erg populair.

Simone op 11 mrt 2023 09:46

Zijn er mensen die zo’n pan alleen leeg krijgen??

Roy83 op 11 mrt 2023 10:44

Met gemak, het staat niet voor niets vaak als dessert op de kaart ;)

Gang is alles

Gisteravond teruggekomen uit Skiwelt (Söll). Wat ons juist opviel de afgelopen week in de horeca op de pistes is dat er echt heel veel en vaak eten gedeeld werd. Een bordje friet met het hele gezin delen en vooral een bord kaiserschmarrn delen als koppel was erg populair.

Simone op 11 mrt 2023 09:46

Zijn er mensen die zo’n pan alleen leeg krijgen??

Roy83 op 11 mrt 2023 10:44

🙋 …maar dan wel als lunch/diner. Niet als dessert 😂

Volgens onze dokter (Declercq in BE) opvallend meer schouderletsels dan andere jaren. Mocht iemand daar een zinnige verklaring voor hebben…

Kristof op 08 mrt 2023 21:30

Mensen die hun val trachten te breken door de arm te strekken. Vorig jaar zelf meegemaakt toen de punt van mijn skibot afbrak. Pees gescheurd en operatie.

Opvallendheden van onze wintersport 2023:

  • Verblijf van zondag tot zondag is toch echt wel heel fijn, niks gemerkt van alle drukte op de wegen en een hele rustige laatste skidag
  • Rustig op pistes en bij liften (voorjaarsvakantie noord, Trois Vallées)
  • Inflatie niet zo zeer zichtbaar bij horeca, wel bij de prijzen voor volgend jaar (2024)
  • Ondanks de matige sneeuwkwaliteit erg weinig ongelukken gezien en weinig mensen ‘afgevoerd’ zien worden.

*bericht bewerkt door Siard op 11 mrt 2023 17:17

Stay frosty

Wat hebben die bergbewoners toch met verwarmingen voluit zetten?

Ik had verwacht dat dat dit jaar anders zou zijn. Dat hotels etc een beetje een normalere (voor mij dan) temperatuur binnenshuis zouden hebben.

Kdtl op 10 mrt 2023 12:35

Hotel 1: bloedhete kamer, koele bar en restaurant.
Hotel 2: alles koel.
Hotel 3: bloedhete kamer, rest gewoon aangenaam warm.
Hotel 4: zie hotel 3.
Hotel 5: zie hotel 4.

Zover ik het kan inschatten in 2 van de 5 hotels maatregelen, waarvan 1 heel duidelijk.
Valt me best mee. 👍

Bla, bla, bla.

Ook in ons hotel niet bloedheet. Andere jaren liep ik vaak in een t- shirt en nu toch maar een trui of vestje aan naar het diner.
We hadden vantevoren een mail gekregen van het hotel dat flipflops en shorts bij het diner niet toegestaan waren, dus misschien ontmoedigingsbeleid voor te schaars geklede dinergasten.

Opvallend dit jaar vond ik de afwezigheid van (rijke, onbeschofte) Russen ( die denken dat met geld alles te koop is en elke vorm van gedrag rechtvaardigt), wat ik als positief heb ervaren. Het zal een cultuur- dingetje zijn dat ze op mij als onbeschoft overkomen, maar als alleen-skier ben ik in de afgelopen jaren regelmatig half of helemaal uit de lift/ gondel geduwd door hen, naast andere onplezierig situaties in restaurants en zo (ook veel negatieve verhalen van locals over hen gehoord). Dit jaar niet een zo’n situatie meegemaakt. Erg fijn.

Verder viel op hoe druk het in de (nacht-) trein was i.vgl.m. voorgaande jaren. Toen was het altijd heerlijk rustig, dit jaar even een tegenvaller in dat opzicht (voor mij). Tegelijkertijd ook positief natuurlijk dat meer mensen gebruik maken van het ov om naar hun ski-bestemming te komen.

Tenslotte vielen mij de nieuwe skischoenen op. Die nieuwe sluitingen zijn top, maar hoe goed de grip-zolen zijn is onduidelijk. Ik kreeg er ook een beetje het ‘verdien-model’ gevoel bij, want als je nieuwe schoenen koopt (met grip), moet je ook nieuwe bindingen kopen.

Anne Marie

Dat ze nog altijd zo’n kleine ski’s verhuren. Zowat 3 kwart had vandaag in de gondel ski’s bij tot onder de kin.
Er waren ook wel veel beginners op de piste, misschien vandaar?

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 mrt 2023 16:43

Bla, bla, bla.

Opvallend dit jaar vond ik de afwezigheid van (rijke, onbeschofte) Russen ( die denken dat met geld alles te koop is en elke vorm van gedrag rechtvaardigt), wat ik als positief heb ervaren. Het zal een cultuur- dingetje zijn dat ze op mij als onbeschoft overkomen, maar als alleen-skier ben ik in de afgelopen jaren regelmatig half of helemaal uit de lift/ gondel geduwd door hen, naast andere onplezierig situaties in restaurants en zo (ook veel negatieve verhalen van locals over hen gehoord). Dit jaar niet een zo’n situatie meegemaakt. Erg fijn.

Verder viel op hoe druk het in de (nacht-) trein was i.vgl.m. voorgaande jaren. Toen was het altijd heerlijk rustig, dit jaar even een tegenvaller in dat opzicht (voor mij). Tegelijkertijd ook positief natuurlijk dat meer mensen gebruik maken van het ov om naar hun ski-bestemming te komen.

Tenslotte vielen mij de nieuwe skischoenen op. Die nieuwe sluitingen zijn top, maar hoe goed de grip-zolen zijn is onduidelijk. Ik kreeg er ook een beetje het ‘verdien-model’ gevoel bij, want als je nieuwe schoenen koopt (met grip), moet je ook nieuwe bindingen kopen.

AMie op 12 mrt 2023 13:33

Niet alle nieuwe schoenen zijn met GripWalk. En al is je nieuwe schoen met Gripwalk… op mijn skies bleken bijv wel al bindingen te zitten waar deze in konden. (dit jaar nieuwe schoenen, paar jaar geleden nieuwe skies maar uit mijn hoofd was dat model 2017/2018).

Zie ook post op dit forum over het fenomeen GripWalk schoenen: ik heb ze (bij toeval) en heb het verschil gemerkt (glibberende glijdende mensen om mij heen op een vlonder en ik die dacht 'wat heeft iedereen toch?'Ahhh)

Opvallend dit jaar vond ik de afwezigheid van (rijke, onbeschofte) Russen ( die denken dat met geld alles te koop is en elke vorm van gedrag rechtvaardigt), wat ik als positief heb ervaren. Het zal een cultuur- dingetje zijn dat ze op mij als onbeschoft overkomen, maar als alleen-skier ben ik in de afgelopen jaren regelmatig half of helemaal uit de lift/ gondel geduwd door hen, naast andere onplezierig situaties in restaurants en zo (ook veel negatieve verhalen van locals over hen gehoord). Dit jaar niet een zo’n situatie meegemaakt. Erg fijn.

Verder viel op hoe druk het in de (nacht-) trein was i.vgl.m. voorgaande jaren. Toen was het altijd heerlijk rustig, dit jaar even een tegenvaller in dat opzicht (voor mij). Tegelijkertijd ook positief natuurlijk dat meer mensen gebruik maken van het ov om naar hun ski-bestemming te komen.

Tenslotte vielen mij de nieuwe skischoenen op. Die nieuwe sluitingen zijn top, maar hoe goed de grip-zolen zijn is onduidelijk. Ik kreeg er ook een beetje het ‘verdien-model’ gevoel bij, want als je nieuwe schoenen koopt (met grip), moet je ook nieuwe bindingen kopen.

AMie op 12 mrt 2023 13:33

Niet alle nieuwe schoenen zijn met GripWalk. En al is je nieuwe schoen met Gripwalk… op mijn skies bleken bijv wel al bindingen te zitten waar deze in konden. (dit jaar nieuwe schoenen, paar jaar geleden nieuwe skies maar uit mijn hoofd was dat model 2017/2018).

Zie ook post op dit forum over het fenomeen GripWalk schoenen: ik heb ze (bij toeval) en heb het verschil gemerkt (glibberende glijdende mensen om mij heen op een vlonder en ik die dacht 'wat heeft iedereen toch?'Ahhh)

reiziger14 op 12 mrt 2023 16:52

Als je gripwalkschoenen hebt, heb je ook gripwalkbindingen nodig. Je kunt met gripwalkschoenen niet meer je oude niet- gripwalkbindingen gebruiken. Omgekeerd kan wel: met oude (lees niet gripwalk) schoenen kun je wel in gripwalkbindingen. Mijn zoon heeft sinds dit jaar gripwalkschoenen (Fischer) maar merkte geen verschil qua wel/ niet wegglijden.

Anne Marie

PS over dat stoken, we hebben dat even opgezocht: in Oostenrijk kost een kuub gas bedrijven 16 eurocent per kuub en particulieren 20 eurocent. Daarmee krijg je t nog wel warm 🙃

Anne Marie

Ik heb gripwalk m’n schoenen en ben er blij mee. Sta wat steviger en loop wat makkelijker. Fijn om dochter op te vangen als zij wel aan t glibberen komt😅

Opvallend dit jaar vond ik de afwezigheid van (rijke, onbeschofte) Russen ( die denken dat met geld alles te koop is en elke vorm van gedrag rechtvaardigt), wat ik als positief heb ervaren. Het zal een cultuur- dingetje zijn dat ze op mij als onbeschoft overkomen,

AMie op 12 mrt 2023 13:33

Was vorig jaar ook al het geval. 👍
Ik ken enkele hotels die ze vroeger al niet toelieten. Onbeschoft en degoutant volk ja. Zal ook niet voor direct zijn dat we ze terug gaan zien. 👍👍

Bla, bla, bla.

Dat er nog altijd mensen rondlopen met mondmasker. 🙄

Bla, bla, bla.

En dat er overal veel te veel personeel rondloopt. 🙄

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie