Wanneer boek je last-minute?

Goedemiddag,

Komende week, zaterdag 18-3 vertrek ik (alleen) voor een week op wintersport. Het is de eerste keer dat ik last minute boek om te kijken waar de sneeuw en het weer het beste is, maar ben flexibel om zowel Frankrijk of Oostenrijk aan te doen met de auto. Wel zoek ik een groot gebied 200KM + en sneeuwzeker (hoger dan 2000M) dus dan kom je al snel bij de grotere en bekende gebieden uit.

Ik merk dat ik wat zenuwachtig word (ook vanuit enthousiasme), wat is jullie ervaring met last minute boeken en op welke dag heb je een goed beeld waar je het beste naartoe kunt gaan qua weer en sneeuw? Bellen jullie hotels last minute op, of doen jullie dit altijd via de website? Is er een groot risico dat mooie hotels geen kamers meer hebben of valt dat altijd wel mee?

*bericht bewerkt door pepijn1234 op 13 mrt 2023 16:28

Heb wel eens op de dag voor vertrek geboekt, was toen Italie( Kronplatz). Accomodatie keuze lijkt me geen probleem meer, in Oostenrijk ook zeker voordeelprijzen, de moeite waard om te checken.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 13 mrt 2023 16:46

Heb het zelfs weleens een dag van tevoren geboekt. Denk nu dat ik morgen of woensdag ga boeken voor zaterdag as.

Boeken doe ik via allerlei sites en ja bij de grote gebieden heb je kans dat er al aardig wat geboekt is. Aan de andere kant, als je niet heel erg kieskeurig bent, is er genoeg te vinden is mijn ervaring.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 mrt 2023 16:51

Onderweg naar de alpen wel eens geboekt.
Leve booking…

Misschien handig mbt Oostenrijk te kiezen voor gebieden a la Ischgl of St Anton (daar het de komende dagen warm zal zijn en door de ligging en hoogte lijkt het daar prima te zijn de komende weken)…

Ik boek eigenlijk altijd wanneer ik alleen of in klein gezelschap ga last minute. Ivm weersveranderingen liefst de dag ervoor of zelfs de dag van aankomst. Er is altijd nog wel ergens een plaats vrij. Nadeel is wanneer je alleen reist, je vaak de kamerprijs van 2 personen betaald…

Weet niet wat je budget is. Vaak is er ook nog voldoende keus in een dorp vlakbij een groot gebied. Het hotel zelf opbellen is bijna altijd goedkoper dan boeken via een tussenpartij.

Het hangt ook een beetje van de voorspellingen af. Bij een stabiel hogedrukgebied zou ik nu best durven boeken voor de 18e, maar met de huidige potentiële wisselvalligheid zou ik nog even wachten als je niet geboekt hebt.

Ik vertrek ook de 18e, maar dat staat al 13 maanden vast (ivm gewijzigde boeking), vorig jaar op donderdag en dinsdag geboekt (resp december en maart).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

…Nadeel is wanneer je alleen reist, je vaak de kamerprijs van 2 personen betaald…

Verschuuren op 13 mrt 2023 17:18

Dit is niet mijn ervaring. Vaak is er wel een toeslag voor eenpersoons bezetting in een tweepersoonskamer, maar van dubbel betalen is voor zover ik weet geen sprake

Anne Marie

Booking is beperkt qua keuze gezien de flinke afdracht welke het hotel betaald, ik check via Trivago.com en zie nog best wat opties. Ik keek wel even in Alta Badia, maar zal niet anders zijn voor andere gebieden.

Ik zat inderdaad te denken aan Ischgl of St Anton (Eventueel Fiss maar dat ken ik zelf (nog) niet, weet niet of dat interessant zou kunnen zijn?) vanwege de hoogte als het richting Oostenrijk is. Trois Vallees of Tignes als het richting Frankrijk word.

Tot nu toe heb ik verschillende hotel vergelijking sites bekeken. Ik ga daarna naar de pagina van het hotel en dan is er vaak een betere aanbieding te vinden.

Qua budget kan ik wat uitgeven, dus het hoeft geen budget reis te zijn. Wel zoek ik altijd een hotel met ontbijt en avondeten, dat scheelt wel als je alleen reist.

Wat ik wel jammer vind is dat de treinreizen last minute of helemaal vol of onwijs duur worden, dat is jammer dat ze niet mooie aanbiedingen hebben daarin om de trein vol te krijgen.

Jullie zouden dus donderdag of vrijdag adviseren om qua weer een goed beeld te hebben? Eerder word het wat meer gokken begrijp ik?

*bericht bewerkt door pepijn1234 op 13 mrt 2023 19:29

Als je langer kan wachten kun je een (nog) betere keus maken :).

Er is een hele trits hoge gebieden die je nu ook kan boeken, zeker waar het met gedumpt heeft, maar als het echt heel wisselvallig wordt volgende week, dan is iets beschutter misschien weer fijner.

Met dit weer kan je eigenlijk maar een paar dagen echt vooruit kijken denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zoeken op pauschalangebot. Dan kom je mooie accommodaties voor n mooie prijs tegen zo laat in t seizoen.

Wij kijken ook naar komende week, nog niks geboekt.
Het weer voor volgende week is nog erg onbestemd. Er lijkt een tendens te zijn richting zon voor de Noordalpen. Maar alles nog steeds onzeker.
Morgen mogelijk meer duidelijkheid…

Begin dit jaar met ons gezelschap de week van 18/03 gekozen maar nog niets geboekt.
Gisteren dan toch maar de knoop doorgehakt en voor Les Arcs gekozen.
Iedereen werd ongeduldig en ik wou ook beginnen met aftellen.

Wil hier al lang eens naartoe, en door de mogelijkheid wat hoger te gaan en ook beschutting te kunnen zoeken tussen de bomen leek het me nu de moment.
Hopelijk een goede keuze! :)

Goedemiddag,

Komende week, zaterdag 18-3 vertrek ik (alleen) voor een week op wintersport. Het is de eerste keer dat ik last minute boek om te kijken waar de sneeuw en het weer het beste is, maar ben flexibel om zowel Frankrijk of Oostenrijk aan te doen met de auto. Wel zoek ik een groot gebied 200KM + en sneeuwzeker (hoger dan 2000M) dus dan kom je al snel bij de grotere en bekende gebieden uit.

Ik merk dat ik wat zenuwachtig word (ook vanuit enthousiasme), wat is jullie ervaring met last minute boeken en op welke dag heb je een goed beeld waar je het beste naartoe kunt gaan qua weer en sneeuw? Bellen jullie hotels last minute op, of doen jullie dit altijd via de website? Is er een groot risico dat mooie hotels geen kamers meer hebben of valt dat altijd wel mee?

pepijn1234 op 13 mrt 2023 16:27

Fiss is nu prima te doen! Dalafdaling zal smiddags wat papperig zijn maar grootste gedeelte van de pistes is prima! En als de temperatuur oploopt kan je altijd bij Masner gedeelte en Nordseite Fiss nog prima skiën.

Als je flexibel bent en in je eentje kan dat buiten de vakantieperiodes echt letterlijk “last minute”.
Ik boek ook wel eens na afloop van de 1e skidag pas, omdat ik de omstandigheden wil testen en indien nodig naar een hoger gelegen gebied rijden.

to ski or not to ski, thats no question

Super bedankt voor alle tips! Ik ga gewoon wachten tot donderdag/vrijdag en dan boeken (afhankelijk of ik vrijdag of zaterdag vertrek). Wel spannend zo last minute haha! Maar als ik iedereen zo lees komt het altijd wel goed als je niet te kieskeurig bent. Het weer lijkt volgende week steeds beter te worden!

*bericht bewerkt door pepijn1234 op 14 mrt 2023 15:19

Plaats een reactie