Nep accommodaties booking.com

Afgelopen dagen te maken gehad met nep accommodatie op booking.com.
Betrof Snowy Owl Chalet in Courchevel. Too good to be true. Prachtig appartement, 4min van de lift, voor een prikkie.
Vaag verhaal over banktransfer en eerst whatsapp contact voor reservering. Ik vertrouwde het al niet. Dus via google image search de accomodatie elders gevonden en die instantie benaderd. Bleek dat betreffend appartement helemaal niet via booking.com wordt verhuurd.
Intussen had een vriend al contact gezocht en een reservering gemaakt blijkbaar. Na mijn kritische noot, een vraag over de betaling gelijk defensieve reactie en als we 't niet vertrouwden…dat prima was, ze had genoeg aanvragen. Blabla
Blijf scherp op aan aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn!! Scam via gerenommeerde boekingswebsites is gewoon mogelijk helaas.

null
null
null
null

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 15 mrt 2023 08:19

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het meestal ook…

Overigens zelf ook een keer gehad, na contact met booking.com werd de advertentie gelijk offline gehaald.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het meestal ook…

Overigens zelf ook een keer gehad, na contact met booking.com werd de advertentie gelijk offline gehaald.

Svenzvt op 14 mrt 2023 20:33

Yes, ook gemeld bij booking.com.
Maar kom er makkelijk nog een paar vergelijkbare tegen bij een nieuwe zoekopdracht. Dus blijf scherp!

Heb hem ook voorbij zien komen, vertrouwde het al niet. Niet handig om dan buiten booking.com om te gaan, dan kun je booking.com er namelijk ook niet op aanspreken.

Goed om te weten, maar wat is precies de alarmbel? Dat de betaling niet via Booking.com kon? Of zijn er nog meer ‘hints’ behalve de aantrekkelijke prijs?

Life is what happens while you were checking your phone

Wel ironisch dat ze ‘gratis annuleren’ aanbieden…

Goed om te weten, maar wat is precies de alarmbel? Dat de betaling niet via Booking.com kon? Of zijn er nog meer ‘hints’ behalve de aantrekkelijke prijs?

Leon100 op 15 mrt 2023 08:02

Dat ze nieuw zijn en nog geen recensies misschien wel de allergrootste!

Goed om te weten, maar wat is precies de alarmbel? Dat de betaling niet via Booking.com kon? Of zijn er nog meer ‘hints’ behalve de aantrekkelijke prijs?

Leon100 op 15 mrt 2023 08:02

Dat ze nieuw zijn en nog geen recensies misschien wel de allergrootste!

Svenzvt op 15 mrt 2023 11:41

En dan een appartement van dat oppervlak voor zoveel man voor die prijs in Courchevel.

It is an amazing world

Goed om te weten, maar wat is precies de alarmbel? Dat de betaling niet via Booking.com kon? Of zijn er nog meer ‘hints’ behalve de aantrekkelijke prijs?

Leon100 op 15 mrt 2023 08:02

Vooral dat ze op een site adverteren en dan de betaling langs een andere weg willen laten verlopen. Ook dat ze vragen om hen te contacteren via whatsapp ipv via booking.com https://www.2dehands.be/i/whatsapp-fraude/

All of the above.
Zeker als de rest van de zoekresultaten met dezelfde criteria een stuk duurder zijn, gelijk scherp zijn.
Google image search heeft uiteindelijk de doorslag gegeven in de conclusie dat het hartstikke fake was. De foto van whatsapp account ook gewoon van internet getrokken. Een bekende Franse zakenvrouw blijkbaar.
Of een check van de locatie op google maps verklapt ook een hoop…hoewel dat soms gedateerd kan zijn.

Wel ironisch dat ze ‘gratis annuleren’ aanbieden…

Errant op 15 mrt 2023 08:14

Niks van gelogen…het annuleren zelf is gratis 🤭
Alleen je bent die 3000 euro al wel kwijt

Wel vreemd. Ik ken medeverhuurders die eerst moesten videobellen vanuit de locatie, voordat het goedgekeurd werd. Ook krijg je een brief op je verhuuradres, waarmee je je accommodatie moet activeren. (die ikzelf nooit heb gekregen, maargoed)

Er zijn dus blijkbaar nog mogelijkheden om een accommodatie aan te maken.

het probleem bij booking.com is nog steeds niet opgelost;
het sterft nog van de frauduleuze aanbiedingen; meerder zgn mooie groepsaccommodaties voor te mooie prijzen en natuurlijk nog beschikbaar (St. Anton, Lech bijv. ) van nieuwe aanbieders bij Booking.com. op de foto’s wordt verwezen naar een brits Whatsapp contact etc.

blijven opletten dus…

Op airbnb heb je ook vaak van dit soort scams! Murphy’s law zegt altijd: If it seems too good to be true, it probably is.

Op airbnb heb je ook vaak van dit soort scams! Murphy’s law zegt altijd: If it seems too good to be true, it probably is.

DaphneK op 22 nov 2023 10:18

Dat is niet Murphy’s law, maar inderdaad goed om te onthouden bij het boeken.

Ik heb ook meerdere van dit soort ‘too good to be true’ aanbiedingen voorbij zien komen via Booking.

Zie hieronder de conversatie die ontstond met ‘Adele’ over een ‘too good to be true’ chalet aan de piste in Meribel, in de duurste week (Oud & Nieuw), voor heel weinig. Via Booking werd duidelijk dat ik een mail moest sturen aan een ander mailadres, dit was de e-mail communicatie die vervolgens ontstond:


Adele:
I am sorry, but the chalet is no longer available for rent. Fortunately, we have a residence located in the same area and is available for rent. If you’re still interested, please let me know.

Pictures: https://postimg.cc/gallery/6ywxmyd
5 Bedrooms/5 bathrooms
Address: 316 Rte du Grand Cœur, 73550 Les Allues
GPS coordinates: 45.3968372,6.5671931
Price: €600/night
Cleaning fee: €100/per entire period

With a living space of 457m², the chalet can comfortably accommodate 12 adults. In the living room is a sofa bed suitable for 2 people. Each bedroom has an independent bathroom. There is a fully equipped kitchen with a dining table for 12 people. Amenities include heating, TV, iPod dock, washing machine/dryer, dishwasher, hairdryer, air conditioning, and Wi-Fi internet.
Indoor Features: Private Swimming Pool, Hammam, Ski room with boot heaters, Laundry room.

Cancellation Policy: Flexible – 1 day. Free Cancellation - guests can cancel up to one day before check-in and get a full refund.

If you like the chalet and you agree to proceed with the booking, please let me know, and I’ll send you a pre-approval link through TripAdvisor.

Thank you,
Adele


Mijn antwoord:

Hello Adele,

Thank you for your response!

Just to be sure:
You are offering this chalet for EUR 600 per night for the period from Dec 30th 2023-Jan 6th 2024, meaning a total amount of EUR 4200? Plus a cleaning fee for EUR 100?
Cancellation policy is 1 day, meaning we could cancel everything until Dec 29th for no cancellation fee?

Is it this chalet on the piste/ google Map?

Screenshot_20230905_220425_Maps.jpg
Screenshot_20230905_220558_FATMAP.jpg

Are you the owner? Is this via a booking agency?

I would love to hear more!

Many thanks and kind regards,


Adele:
Hi Claire, everything you described below correct

Ik:
OK in that case I would love to hear more about your agency, the contract etcetera.

How would the deal look like, and your terms and conditions?

We are certainly interested but would like to be sure that this is a proper ‘deal’ and we don’t get any surprises. And what if we cancel a day in advance - how would you be able to rent out the house again, in the busiest week of the year?

Looking forward to hearing more from you!

Kind regards,


Adele:

Cancellation Policy: Flexible – 1 day. Free Cancellation - guests can cancel up to one day before check-in and get a full refund.

If you like the chalet and you agree to proceed with the booking, please let me know, and I’ll send you a pre-approval link through TripAdvisor.


Ik:
Please send the pre-approval link through Tripadvisor, I assume that all other Terms & Conditions are available there?


Dear Claire,

Your pre-approval link: Chalet in Les Allues with private pool

  1. The calendar is blocked for you for the next 24 hours if you don’t finish and pay for your booking at the mentioned time, it expires.
  2. TripAdvisor will hold the funds until the check-in date, so your payment is 100% guaranteed and protected.
  3. Cancellation policy is flexible: 100% refund up to 24 hours before check-in.
  4. In the price is included bed linen, bathrobes, towels, and slippers are provided in all of the bathrooms.

Thank you,
Adele


[paar dagen later]
Hi Claire, Did you receive my email with the pre-approval link? To rent the property, you need to press the “make enquiry” button, then select your check-in/out dates, and the final step is to press the “book now” button.


Ik:
Yes I did see it but would first like to learn a bit more about you and your organisation before I make any payments. Can we perhaps have a call?


Adele:
Hi! Stay calm, and don’t get so agitated about studying. What is there to learn about a reservation through TripAdvisor? :))


Hierna eindigde dit gesprek. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk in dit soort praktijken stappen. Want het zou zo mooi zijn als je daadwerkelijk nog dit soort prijzen kon betalen voor zulke fantastische chalets, maar dit is natuurlijk scam.

Wel vreemd. Ik ken medeverhuurders die eerst moesten videobellen vanuit de locatie, voordat het goedgekeurd werd. Ook krijg je een brief op je verhuuradres, waarmee je je accommodatie moet activeren. (die ikzelf nooit heb gekregen, maargoed)

Er zijn dus blijkbaar nog mogelijkheden om een accommodatie aan te maken.

Erien op 18 mrt 2023 12:39

Toen ik mijn appartementje aanmeldde bij Booking wilden ze ook de nodige bewijzen zien. Videobellen was uiteindelijk niet nodig omdat mijn app via Belvilla al op de site van Booking stond en ze al veel informatie hadden.
Het was best omslachtig allemaal, maar gaf me ook wel vertrouwen. Opmerkelijk dat oplichters nu blijkbaar in staat zijn om dit te omzeilen.

Peter Pos

Vraagt de verhuurder om geld rechtstreeks op zijn bankrekening over te maken of eerst rechtstreeks contact op te nemen, dan wordt het boekingsplatform omzeild, fraude dus! Altijd betaling via boekingsplatform en deze maakt het over aan de betreffende verhuurder en via dit platform krijg je via een mail het telefoonnummer van de verhuurder voor eventuele vragen en is het ook geverifieerd.

Heb hem ook voorbij zien komen, vertrouwde het al niet. Niet handig om dan buiten booking.com om te gaan, dan kun je booking.com er namelijk ook niet op aanspreken.

Tiny-M op 14 mrt 2023 23:17

Booking.com is sowieso niet aan te spreken, zij zijn niet verantwoordelijk (of nemen geen verantwoording) als jij wordt opgelicht via hun platform.

Vraagt de verhuurder om geld rechtstreeks op zijn bankrekening over te maken of eerst rechtstreeks contact op te nemen, dan wordt het boekingsplatform omzeild, fraude dus! Altijd betaling via boekingsplatform en deze maakt het over aan de betreffende verhuurder en via dit platform krijg je via een mail het telefoonnummer van de verhuurder voor eventuele vragen en is het ook geverifieerd.

Skieuse op 24 nov 2023 11:11

Tsja, fraude ten opzichte van wie? De verhuurder draagt flinke bedragen aan commissie af als de boeking via een platform gaat. Sommige verhuurders denken dan ‘handig’ te zijn om te vragen buiten het platform om te boeken om de commissie te omzeilen. Zelf verhuur ik ook accommodaties, ik weet dat het merkwaardig overkomt op (potentiële) gasten om ze te vragen buiten het platform te betalen. Soms vragen mensen om korting, dat kan ik dan wel geven als ze direct boeken, dan stuur ik vaak een hint hoe ze me buiten het platform om kunnen vinden. Soms wordt de hint begrepen, soms niet…

Overigens gaan niet alle betalingen bij Booking.com ook via Booking, bij sommige hotels gaat de betaling rechtstreeks via het hotel. Bij ons gaat het via Booking en krijgen wij het geld pas na uitchecken, maar in veel gevallen gaat je betaling ook direct naar de verhuurder.

Vertrouw er niet op dat een platform zoals Booking je ook maar enige garanties biedt dat je niet opgelicht wordt. Ik gok dat ze ook de boel juridisch zo hebben dichtgetimmerd dat zij niet aansprakelijk zijn. En een telefoonnummer dat geverifieerd is? Een oplichter kan ook gewoon een telefoonnummer doorgeven aan Booking en daarop antwoorden als zij bellen ter controle. Sterker nog, ik heb al regelmatig gasten ontvangen die waren opgelicht via Booking of AirBnB en die ‘gewoon’ telefonisch contact hadden gehad met hun verhuurder. Bij aankomst op hun adres bleek de hele accommodatie niet te bestaan en die telefoon werd niet meer opgenomen.

Ik denk dat als je echt ‘zekker’ wil zijn dat je niet opgelicht wordt, je het beste via een touroperator zoals Sunweb of Tui boekt, die controleren hun accommodaties en die zijn wel aansprakelijk in het geval er iets misgaat (overboeking oid).

Ik heb ook meerdere van dit soort ‘too good to be true’ aanbiedingen voorbij zien komen via Booking.

Zie hieronder de conversatie die ontstond met ‘Adele’ over een ‘too good to be true’ chalet aan de piste in Meribel, in de duurste week (Oud & Nieuw), voor heel weinig. Via Booking werd duidelijk dat ik een mail moest sturen aan een ander mailadres, dit was de e-mail communicatie die vervolgens ontstond:
Adele:
Hi! Stay calm, and don’t get so agitated about studying. What is there to learn about a reservation through TripAdvisor? :))


Hierna eindigde dit gesprek. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk in dit soort praktijken stappen. Want het zou zo mooi zijn als je daadwerkelijk nog dit soort prijzen kon betalen voor zulke fantastische chalets, maar dit is natuurlijk scam.

Claire op 23 nov 2023 10:39

He Claire, ik snap de ‘irritatie’ van Adele ook wel een beetje. Zelf verhuur ik ook accommodaties (in Amsterdam). En als je dan in al je oprechtheid voor iemand je kalender blokkeert zodat die kan boeken en er dan weer een hoop gedoe komt over het al dan niet vertrouwen van het gebeuren. Als ik met elke gast zo’n mail wisseling moet gaan houden als jij met Adele hebt, zou ik gek worden eerlijk gezegd.
Zelf maak ik ook weleens mee dat mensen iets aanvragen en dat het dan net geboekt is en dan stel ik 1 van de andere appartement voor. Op zich niks vreemds.
Had ze via Tripadvisor wel recensies voor de acco?
Zelf zou ik nerveus worden als er één of andere link of bestand naar foto’s wordt gestuurd (omdat ik dan weer bang ben dat de link niet te vertrouwen is).

Overigens blijf ik meestal weg van acco’s die vragen je eerst te appen/ mailen / bellen in combinatie met 0 recensies (check ook altijd Google). Kan inderdaad zijn dat de host geen zin heeft in commissie van een platform, maar kan ook scam zijn.

Een goede, betaalbare accommodatie met een extreem soepel annuleringsbeleid in de drukste periode van het jaar?

Daar moet je altijd kritisch op zijn. Sowieso, waarom hele som vastzetten bij gratis annuleren?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er is hier al eens een topic over geweest.
Er zijn veel aanbieders op het web die er gelikt uit zien, de acco informatie en de fotoś kloppen ook.
Maar de eigenaar van die accommodatie die daar op staat heeft daar geen weet van, zij zijn neven partijen vaan Booking. com en is een slinkse manier, je moet ook het bedrag bij hun betalen, maar kom je op de plaats van bestemming is er geen plek, dubbel geboekt natuurlijk en geen bewijs.
Wij hebben een waarschuwing daarover op ons Forum van eigenaren in AT gehad, iemand kwam er toevallig achter dat zijn huis op verschillende aanbieders stond, terwijl hij alleen via Booking aanbied.

Dienten Die Alte schule

Google image search doet wonderen, de foto is van chalet Grande Maison in Morzine: https://www.luxurychaletbook.com/france/morzine/grande-maiso… https://www.chaletowners.com/chalets/morzine-montriond/chale…

Ik heb ook meerdere van dit soort ‘too good to be true’ aanbiedingen voorbij zien komen via Booking.

Zie hieronder de conversatie die ontstond met ‘Adele’ over een ‘too good to be true’ chalet aan de piste in Meribel, in de duurste week (Oud & Nieuw), voor heel weinig. Via Booking werd duidelijk dat ik een mail moest sturen aan een ander mailadres, dit was de e-mail communicatie die vervolgens ontstond:
Adele:
Hi! Stay calm, and don’t get so agitated about studying. What is there to learn about a reservation through TripAdvisor? :))


Hierna eindigde dit gesprek. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk in dit soort praktijken stappen. Want het zou zo mooi zijn als je daadwerkelijk nog dit soort prijzen kon betalen voor zulke fantastische chalets, maar dit is natuurlijk scam.

Claire op 23 nov 2023 10:39

He Claire, ik snap de ‘irritatie’ van Adele ook wel een beetje. Zelf verhuur ik ook accommodaties (in Amsterdam). En als je dan in al je oprechtheid voor iemand je kalender blokkeert zodat die kan boeken en er dan weer een hoop gedoe komt over het al dan niet vertrouwen van het gebeuren. Als ik met elke gast zo’n mail wisseling moet gaan houden als jij met Adele hebt, zou ik gek worden eerlijk gezegd.
Zelf maak ik ook weleens mee dat mensen iets aanvragen en dat het dan net geboekt is en dan stel ik 1 van de andere appartement voor. Op zich niks vreemds.
Had ze via Tripadvisor wel recensies voor de acco?
Zelf zou ik nerveus worden als er één of andere link of bestand naar foto’s wordt gestuurd (omdat ik dan weer bang ben dat de link niet te vertrouwen is).

Overigens blijf ik meestal weg van acco’s die vragen je eerst te appen/ mailen / bellen in combinatie met 0 recensies (check ook altijd Google). Kan inderdaad zijn dat de host geen zin heeft in commissie van een platform, maar kan ook scam zijn.

Nics op 25 nov 2023 10:36

Maar snap je ook dat het voor deze prijs en deze voorwaarden niet te vertrouwen kon zijn? Waarom zouden ze zo’n bizar luxe chalet voor zo’n bizar luxe prijs verhuren, en ik zou het nog de dag voor vertrek kosteloos kunnen cancelen, in de allerdrukste week van het jaar? Dat klopt toch niet?

Plaats een reactie