Stelling: wintersport is voor iedereen goed te betalen.

Een wintersport vakantie is tegenwoordig voor iedereen goed te betalen, mede door websites als booking.com, Vrbo en Airbnb.

Eens of oneens?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 mrt 2023 07:51

Oneens, als je skipassen, accommodatie, materiaal etc bij elkaar optelt is het niet te betalen voor twee verdieners met een laag inkomen.

Met skiën kom je echt tot rust.

Absoluut oneens. Kleding, ski’s en vooral de liftpas zijn een behoorlijke uitgave. Zelfs met een goedkoop onderkomen kost een wintersportvakantie zo 800 euro pp en genoeg mensen die dat echt niet kunnen missen.

als je op een koopje jaagt en niet te kieskeurig bent (genoegen neemt met een klein hok in een goedkoop skigebied buiten de vakanties) is het goed te betalen

als je op een koopje jaagt en niet te kieskeurig bent (genoegen neemt met een klein hok in een goedkoop skigebied buiten de vakanties) is het goed te betalen

yoguido op 18 mrt 2023 23:04

Inderdaad, grote van het skigebied, appartement en periode kunnen veel met de prijs doen.

Oneens!

Ik weet niet wie je met ‘iedereen’ bedoeld maar zolang de rijen bij de voedselbank steeds langer worden denk ik niet dat voor iedereen een wintersport goed te betalen is.

En boven de groep minimum inkomens, die de voedselbank nodig hebben, zitten nog wel een paar groepen die wel hun eigen zaakjes op orde hebben en kunnen rondkomen maar geen geld over houden voor vakanties.

Zou ik puur naar mijn sociale kring kijken is het merendeel wel in staat om een wintersport te bekostigen denk ik. Als jij ook zo om je heen gekeken hebt en je op die manier de term ‘iedereen’ gebruikt hebt begrijp ik je stelling nog wel enigzins.

*bericht bewerkt door Martin9 op 18 mrt 2023 23:39

🏂

Meer dan een miljoen Nederlanders leven onder de armoedegrens, en zijn daardoor bijvoorbeeld afhankelijk van zoiets als de voedselbank.

Dus zelfs het openen van dit onderwerp vind ik behoorlijk belachelijk.

No way dat t voor iedereen betaalbaar is.

Ik moet alle zeilen bij zetten om volgend jaar weer te kunnen. Maar dat komt vast goed.

(Single mam w.b. wintersport gebonden aan voorjaarsvakantie)

*bericht bewerkt door SuzannaE op 19 mrt 2023 00:10

Oneens. Zeker als je een gezin hebt met kinderen die moeten beginnen. Ben je aan de veel duurdere vakantieperiodes gevonden. Skipassen, materiaal, kleding en lessen voor allemaal dan de reis nog. Benzine, winterbanden, sneeuwkettingen, evt dakkoffer (als je auto niet zo ruim is, heb je dat met een gezin al snel nodig, ook zonder ski’s meenemen). Dat loopt echt in de papieren en is zeker niet voor iedereen te betalen.
Kun je buiten het seizoen, dan zijn er wel hele goede deals te doen incl skipas, maar ook dan moet je de rest nog betalen. Als je al je eigen materiaal al hebt en geen lessen hoeft te boeken, ben je per keer dan niet zoveel kwijt en is het voor mensen met een wat kleinere beurs ook te doen (niet vanuit een minima), maar dan moet je dus al ergens eerder in je leven de lessen hebben gehad.

Clickbait

Edwin van Riel

Oneens. Zelfs als je de gelegenheid bent om een superaanbieding qua reis+prijs te doen is het nog een flinke uitgave. De prijzen stijgen enorm hard, zeker in Oostenrijk. Daar is het ook nog eens steeds lastiger om je eigen meegebrachte boterham op te eten, aangezien zitjes verdwijnen ten faveure van horeca.

Waar steeds minder mensen geld overhouden door alle gestegen kosten (neem bijvoorbeeld internet+tv: kreeg bij mijn net afgesloten abo een bericht dat wegens inflatie de maandelijkse kosten met €5 omhoog gaan). Wat er per cao aan loon bij komt ben je in de winkels al weer kwijt aan je dagelijkse boodschappen. Ook als je naar een Aldi en Lidl gaat.

Ergo. Er blijft steeds minder geld over voor vakantie, en de wintersport wordt in verhouding steeds duurder.

Ter info: ik heb in de jaren 2015-2020 als zelfstandig cateraar in Oostenrijk en Frankrijk gewerkt. Om mijn eigen prijzen te bepalen was het belangrijk om te weten wat ik qua inkoop kwijt was tov het jaar ervoor. In de Pinzgau en het Ötztal zat ik het meeste. 2019 was gemiddeld 7% duurder dan 2018, en 2020 zelfs bijna 10% bovenop 2019. Dat kwam met name op het conto van accomodatie, seizoenspas en de inkoop van versgoed.

Door de energiecrisis is de inflatie rond de 10% blijven steken over heel het alpengebied. Daarbij vallen de skipassen in Frankrijk qua prijsstijging nog mee, met uitzondering van L3V/Tignes-Vd’I/Chamonix en Huez-2Alpes. Zuid-Duitsland is ook nog te doen, maar ook daar stoppen veel bejaarde pensionhouders en wordt na renovatie het nieuwe in een hoger segment geplaatst.

Tsja, een dagje Winterberg met gewoon een spijkerbroek aan is voor veel mensen het enige wat ze zich kunnen veroorloven. Maar daar vinden dan weer heel veel mensen hier op het forum wat van…

Zit een lang weekend in Megeve/St. Gervais les Bains en het spijkerbroekengehalte is hier hoger dan in Winterberg 😱

Het was misschien de laatste (precorona) jaren betaalbaarder dan ooit, waardoor steeds meer mensen op wintersport konden. De wal is het schip daar nu aan t keren, net als op vele andere thema’s.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Oneens. Dat je makkelijker kan boeken via Booking en Airbnb heeft daar niets mee te maken.
Je kan gemakkelijker vergelijken.
Als ik mijn eigen na gaat. Wij zaten eerst in Solden, maar de laatste jaren in de dorpen ervoor Huben of Langenfeld.
Dit om het toch een beetje in het budget te laten vallen, de wat langere ski bus tijd nemen we voor lief.

Een wintersport vakantie is tegenwoordig voor iedereen goed te betalen, mede door websites als booking.com, Vrbo en Airbnb.

Eens of oneens?

Jeroen2 op 18 mrt 2023 22:24

Booking.com en airbnb zijn net dure sites.
Als je betaalbaar op vakantie wil gaan moet je daar zeker niet boeken.
Buiten het verblijf heb je minstens nog het vervoer en de skipas.
Dus nee, zeker niet voor iedereen betaalbaar.

Oneens; wintersport is een luxe die ook niet voor iedereen betaalbaar hoeft te zijn.

Er zijn aanbieders waar je voor volgende week een 4-persoons appartement(je) aan de piste inclusief skipas en busreis kan boeken voor 275 euro per persoon (Les Sybelles bijvoorbeeld). Dat zal voor een hele grote groep mensen die geen rekening hoeven te houden met schoolvakanties echt wel te doen zijn. Maar voor mensen die moeten leven van een bijstandsuitkering of daar niet ver boven zitten blijft het uiteraard onbetaalbaar.

*bericht bewerkt door paolie op 19 mrt 2023 09:30

Oneens. Voor gezinnen gebonden aan het hoofdseizoen is het een (te?) forse uitgave voor een week. Voor dat bedrag kun je ook 2-3 weken op zomervakantie.

*bericht bewerkt door Frank66 op 19 mrt 2023 09:46

Ten tijde dat onze jongste 2 in de crèche zaten hadden we geen cent over. Zelfs met een pakketreis in een Frans Betondorp een en gratis oma gingen we dat niet kunnen betalen.

Via onze mutualiteit hebben we korting op een vakantieclub, ons hele gezin van 5 zou in de paasvakantie voor €2500 vol pension inclusief skipas en materiaal huren kunnen gaan skiën. Maar €500 pp lijkt alleen maar goedkoop, ik ken genoeg mensen die dat niet kunnen betalen. Voor dat geld kunnen we 2, misschien 3 weken in de zomer en huisje huren en zelf koken. Velen doen dat ook.

Het spijt me, maar zelfs een dergelijke stelling durven poneren toont aan dat je een beetje wereldvreemd en verwend bent. Mensen kunnen zelfs hun energie rekening niet betalen.

Een skipass voor 1 dag skien les 3 vallees kost je 72 euro.
72 euro!
Maak zelf maar de rekening.

Skiën is een extreem dure sport. Als je het kan doen, mag je blij zijn.

Plus wie heeft er in de regel geen vette spaarboek? Jonge gezinnen. Wie is er verplicht om in de duurste periodes te gaan? Juist ja.

Als je rekent 550 euro als echte low budget all in per persoon, transport inbegrepen. Ken ik best wat mensen die dat niet kunnen betalen.
Wij hebben zelf het geluk om een goed betaalde job te hebben.
Misschien eens wat verder rond kijken in je omgeving of begin eens met vrijwilligers werk. Kom je wel iets tegen hoor.

Op de manier waarop je de vraagstelling wegzet denk je de dat iedereen dus een wintersportvakantie kunt betalen. Hoe ben je hiertoe gekomen en waarom denk je dit?

Zolang je kinderen niet mee willen…haha

Natuurlijk is een wintersportvakantie niet voor iedereen te betalen… net als een zomervakantie dat niet is. Het is wel zo dat wanneer je op zoek gaat naar een betaalbare wintersportvakantie en je genoegen neemt met een kleiner onbekend gebied en eenvoudige accommodatie het niet persé heel duur hoeft te zijn…

Beetje één dimensionaal ingestoken qua titel natuurlijk, toch ben ik echter van mening dat de meeste mensen die al op wintersport gingen dat nu ook nog kunnen.
Ik merk ook wel gewoon dat het eisen lijstje eindeloos is; groot gebied, liefst ski-in ski- out of anders binnen loopafstand, beetje goed hotel etc etc. Maarja, dat is een beetje hetzelfde probleem als de klagers die zich afvragen waarom je met een deeltijd contract of in je eentje geen huis kunnen kopen denk ik?

Als je gewoon in een simpel appartement zit op 10/15 minuutjes van een ski gebied met de auto en niet per sé een 150km+ gebied hoeft zijn er echt enorm veel mogelijkheden. Is het zo’n groot probleem om dezelfde piste wat vaker te doen (maak voor kinderen sowieso niets uit), of klinkt het op het schoolplein niet leuk als je niet in Zillertal, skiwelt of Flachau zit?

Bijkomend voordeel: je hoeft ook niet de helft van je tijd te besteden in de rij voor de lift😉

Nou echt niet, je kunt de vraag beter anders omstellen, Wintersport is voor velen niet meer te betalen :( Mijn kinderen hebben de mazzel dat ze een onderkomen hebben maar dan is het nog een hoop geld in de vakantie periodes, skiles, skipassen eten tussen de middag, als het koud is en sneeuwt wil je ook wel even opwarmen. Ze groeien uit de kleren, deze worden wel weer doorgeschoven naar de jongste, of neefjes en nichtjes ;)
Heel veel wintersporters die al gaan en het met wat minder moeten doen gaan toch opzoek naar iets kleiner en goedkoper.

Dienten Die Alte schule

Absoluut oneens. Kleding, ski’s en vooral de liftpas zijn een behoorlijke uitgave. Zelfs met een goedkoop onderkomen kost een wintersportvakantie zo 800 euro pp en genoeg mensen die dat echt niet kunnen missen.

Suuski op 18 mrt 2023 22:37

Moah 800 pp hoef je niet aan te komen denk ik.

Wij hebben as we speak een appartement in Valloire met 2 slaapkamers, skipas en skiverhuur voor €370.- pp. We rijden met 1 auto, zo’n €50.- pp aan tol en benzine, ongeveer ruim genomen €250.- voor de hele week eten en drinken(geen wilde aprés-ski). Dan reken ik elke dag vers ontbijt, lunchen op de piste en 1 keer uit eten. Verder zelf eten koken.
Kom ik uit op €670.- pp. En dan heb ik het ruim aangehouden. En kan met zeker €100.- goedkoper als je zelf lunch mee de berg op neemt.

En natuurlijk blijft het voor veel mensen te duur, maar soms hoor ik mensen roepen dat het €1000.- pp kost maar dat hoeft echt niet, als je maar goed. En wij zitten in Valloire en dat is echt een heel knap gebied.
Maar vakanties blijven luxe voor sommige mensen, maar wij zijn de laatste 20 jaar verwend geweest voor de eerste crisis dat we het erg goed hadden in Nederland op financieel gebied.

*bericht bewerkt door Jools op 19 mrt 2023 21:21

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Als ik in de voorjaarsvakantie met dochter wil dan begin ik pas te denken bij 1000 euro pp. Spaardoel is voorlopig 2500.
Onderkomen (bij voorkeur halfpension via organisatie/groepsreis), skipas, skihuur dochter, skiles dochter evt wat les voor mij en transport.
Waar ik met t laatste nog t goedkoopste uit ben als ik zelf rij met m’n cliootje.

Als je al kan skieen en je gaat met een groep volwassenenen buiten de vakanties kan t een stuk goedkoper. Maar voor 670 euro pp kom ik helemaal nergens (helaas)

Vraagstelling is wat ongelukkig. Zolang er mensen zijn die sowieso niet op vakantie kunnen, zal wintersport helemaal onbereikbaar blijven.

Dan ‘tegenwoordig’. Dat impliceert dat het vroeger duurder was. Kijkend naar alle gestegen prijzen lijkt me dat wintersport juist nu duurder is, alhoewel je nog altijd keuzes hebt om te bezuinigen (gebied - dus skipas, verblijf, eten).

Tenslotte de boekingswebsites. Die bestaan al een tijdje. Het internet in het algemeen heeft het makkelijker gemaakt om zelf iets te boeken.
Tegelijk hebben de reisorganisaties ook niet stilgezeten en kunnen zij door slim in te kopen goedkope pakketreizen aanbieden.

Samengevat: oneens met de stelling, door het woord ‘tegenwoordig’ en door de boekingswebsites.

Plaats een reactie