Stelling: wintersport is voor iedereen goed te betalen.

Ik denk eens en oneens. Hoogseizoen is het inderdaad een dure bezigheid. Accomodaties zijn veel duurder, skihuur is duurder en de pret is er ook nog minder om qua drukte. Ga je echter buiten het hoogseizoen en je boekt iets met skipas kun je echt wel goedkoop op wintersport, skihuur is dan ook goedkoper en verder kun je het daar zelf zo duur maken als je zelf wil.

Hoe Hoger Hoe Beter

Absoluut oneens. Kleding, ski’s en vooral de liftpas zijn een behoorlijke uitgave. Zelfs met een goedkoop onderkomen kost een wintersportvakantie zo 800 euro pp en genoeg mensen die dat echt niet kunnen missen.

Suuski op 18 mrt 2023 22:37

Moah 800 pp hoef je niet aan te komen denk ik.

Wij hebben as we speak een appartement in Valloire met 2 slaapkamers, skipas en skiverhuur voor €370.- pp. We rijden met 1 auto, zo’n €50.- pp aan tol en benzine, ongeveer ruim genomen €250.- voor de hele week eten en drinken(geen wilde aprés-ski). Dan reken ik elke dag vers ontbijt, lunchen op de piste en 1 keer uit eten. Verder zelf eten koken.
Kom ik uit op €670.- pp. En dan heb ik het ruim aangehouden. En kan met zeker €100.- goedkoper als je zelf lunch mee de berg op neemt.

En natuurlijk blijft het voor veel mensen te duur, maar soms hoor ik mensen roepen dat het €1000.- pp kost maar dat hoeft echt niet, als je maar goed. En wij zitten in Valloire en dat is echt een heel knap gebied.
Maar vakanties blijven luxe voor sommige mensen, maar wij zijn de laatste 20 jaar verwend geweest voor de eerste crisis dat we het erg goed hadden in Nederland op financieel gebied.

Jools op 19 mrt 2023 21:17

Maar dan ga je uit van een eigen auto. Die heeft niet iedereen, en als je dan met de bus moet, kun je ook je eigen boodschappen niet meenem,en of in het dal doen. En je hebt ook je kleding al. Nu kun je bij de Decathlon tegenwoordig best goedkoop skikleding kopen, maar als je voor het eerst gaat, komt dat er wel weer bij aan kosten.

Ik geloof dat de vraagsteller een beetje wereldvreemd is. Wij zien hier zelfs locals die niet meer skieen omdat het te duur is, of verhuizen naar een klein ski gebiedje waar de seizoenskaart een derde kost van een superdolomiti seizoenskaart.

Ook voor mij blijft het duur, omdat we naast het lokaal skieen ook gemiddeld 1 tot 2 weken op hotel gaan en skieen. Maar er blijft als puntje bij paaltje komt enorm veel besparingsmogelijkheid over, dus ik zie me zelfs met een beperkt budget nog wel skieen (het hele gezin voor 800€).

De leukste voordeel als local vind ik eigenlijk lessen. Ik weet niet wat pak een weekje lessen (halve dag) kost per kind, maar zal wel 200€ zijn? Die van ons zit in de skiclub en krijgt 1 week vol les (“de witte week” tss kerst en nieuw) en daarna elke zaterdag les tot einde seizoen voor 60€. Die 60€ is de verzekering, zijn skipas heeft hij gratis (hij is nog klein). Wanneer hij een pas nodig heeft komt er 12€ per dag bij voor de skipas. Maw er wordt nog wel geinvesteerd in de jeugd en het is voor de meesten echt wel mogelijk om hun kinderen te leren skieen.

*bericht bewerkt door Asterino op 20 mrt 2023 10:22

Ik heb ook het idee dat juist die goedkope skipassen voor kleinere gebieden verdwijnen en je steeds vaker, zeker bij een pas voor 5 dagen of meer, je alleen een pas kunt kopen voor het gehele overkoepelende gebied.
Neem bijvoorbeeld Fugen/spieljoch: Klein gebiedje, helemaal prima voor de eerste meters, maar je koopt een skipas voor de hele zillertalarena en betaalt daar ook voor.

Oneens…Ik ben volledig alleenverdiener en ik ga op vakantie met mijn puberzoon. Gelukkig heb ik een mooi inkomen, maar het is niet zo dat ik het wel even doe! Skipassen alleen al…plus materiaal…🙈
En dan vergeet ik.nog te zeggen dat we altijd in het hoogseizoen moeten (schoolgaand kind en ik in het onderwijs…). Bingo!

*bericht bewerkt door mukkie op 20 mrt 2023 12:22

Absoluut oneens. Kleding, ski’s en vooral de liftpas zijn een behoorlijke uitgave. Zelfs met een goedkoop onderkomen kost een wintersportvakantie zo 800 euro pp en genoeg mensen die dat echt niet kunnen missen.

Suuski op 18 mrt 2023 22:37

Moah 800 pp hoef je niet aan te komen denk ik.

Wij hebben as we speak een appartement in Valloire met 2 slaapkamers, skipas en skiverhuur voor €370.- pp. We rijden met 1 auto, zo’n €50.- pp aan tol en benzine, ongeveer ruim genomen €250.- voor de hele week eten en drinken(geen wilde aprés-ski). Dan reken ik elke dag vers ontbijt, lunchen op de piste en 1 keer uit eten. Verder zelf eten koken.
Kom ik uit op €670.- pp. En dan heb ik het ruim aangehouden. En kan met zeker €100.- goedkoper als je zelf lunch mee de berg op neemt.

En natuurlijk blijft het voor veel mensen te duur, maar soms hoor ik mensen roepen dat het €1000.- pp kost maar dat hoeft echt niet, als je maar goed. En wij zitten in Valloire en dat is echt een heel knap gebied.
Maar vakanties blijven luxe voor sommige mensen, maar wij zijn de laatste 20 jaar verwend geweest voor de eerste crisis dat we het erg goed hadden in Nederland op financieel gebied.

Jools op 19 mrt 2023 21:17

Nou, in het hoogseizoen redden wij dat niet hoor en wij doen echt niet gek! Dit lukt ons helemaal niet in Frankrijk!!!

Misschien een beetje verwend…Maar voor ons is een wezenlijk onderdeel van de vakantie om een lunch op de berg te nuttigen en na afloop van de skidag 1-2 drankjes te doen.
Als ik dat allemaal achterwege ga laten kan ik wat goedkoper op vakantie. Maar dan hoeft het eigenlijk voor mij niet meer. Ik ben dus echt zo verwend dat ik geen zin heb in broodjes meenemen de berg op. Uiteindelijk wil ik een bepaald luxe-niveau in mijn vakantie. En dat is echt niet zo heel erg hoog. Maar ik ga daar niet onder zitten.

Totales Vollidiot

ik ski nu ruim 26 jaar, maar vind inmiddels dat er absurde prijzen gevraagd worden. Nu is ook veel afhankelijk van de periode van skiën, het gebied en de afstand van verblijf en het skigebied.

Mijn referentie is serfaus fiss ladis en ja dit is al een duurder gebied dan gemiddeld. Maar de prijzen die men vraagt voor de huur van een appartement met 2 slaapkamers is bizar aan het worden. € 4000 - € 6000 per week is geen uitzondering meer. Wil je iets tussen de 2000 - 4000 dan heb je geluk, want die appartementen zijn veelal al jaren bezet door dezelfde families. Het toppunt vind ik prijzen voor dat wel, erg luxe appartementen voor € 28000 per week, gewoon logies! Ook het eten en drinken wat normaal in Oostenrijk nog altijd vrij schappelijk was is inmiddels ook een stuk duurder geworden. Het wordt in mijn optiek meer en meer een elite sport

Nou, in het hoogseizoen redden wij dat niet hoor en wij doen echt niet gek! Dit lukt ons helemaal niet in Frankrijk!!!

mukkie op 20 mrt 2023 12:25

Moet je per se in het hoogseizoen dan? Dit klinkt toch een beetje als: uiteten is niet voor iedereen betaalbaar want het Michelin sterrenrestaurant is zo duur🤣

Nou, in het hoogseizoen redden wij dat niet hoor en wij doen echt niet gek! Dit lukt ons helemaal niet in Frankrijk!!!

mukkie op 20 mrt 2023 12:25

Moet je per se in het hoogseizoen dan? Dit klinkt toch een beetje als: uiteten is niet voor iedereen betaalbaar want het Michelin sterrenrestaurant is zo duur🤣

Martin7182 op 20 mrt 2023 12:39

Vind ik een heel rare vergelijking. Die gaat meer op voor alleen willen skiën in mondaine gebieden met high class accomodatie.
Heeft niets te maken met moment.
Het zijn lang niet alleen mensen met schoolgaande kinderen die gebonden zijn aan de hoogseizoen weken. Dit geldt ook voor vele mensen met beroepen die niet zomaar op eigen gekozen momenten vrij kunnen nemen.

❄️

Mijn referentie is serfaus fiss ladis en ja dit is al een duurder gebied dan gemiddeld. Maar de prijzen die men vraagt voor de huur van een appartement met 2 slaapkamers is bizar aan het worden. € 4000 - € 6000 per week is geen uitzondering meer. Wil je iets tussen de 2000 - 4000 dan heb je geluk, want die appartementen zijn veelal al jaren bezet door dezelfde families. Het toppunt vind ik prijzen voor dat wel, erg luxe appartementen voor € 28000 per week, gewoon logies! Ook het eten en drinken wat normaal in Oostenrijk nog altijd vrij schappelijk was is inmiddels ook een stuk duurder geworden. Het wordt in mijn optiek meer en meer een elite sport

Frank72 op 20 mrt 2023 12:36

De verschillen in Oostenrijk zijn enorm. Het kan in ieder geval stukken goedkoper dan in Serfaus Fiss Ladis. Afgelopen krokusvakantie betaalden we in Tux (Zillertal) 1150 euro voor een appartement met twee slaapkamers op 150 meter van de lift. Vorig jaar in Haus (Schladming) waren we voor een vergelijkbaar appartement 1050 euro kwijt. Afgelopen kerstvakantie betaalden we in La Toussuire (Les Sybelles) 750 euro voor een appartement aan de piste met twee slaapkamers en zelfs een zwembad in het complex.

Voorlopig dus nog geen echte elitesport gelukkig, maar er is wel overduidelijk een trend naar gebieden die zich specifiek op “elite” aan het richten zijn.

*bericht bewerkt door paolie op 20 mrt 2023 13:16

Als ik in de voorjaarsvakantie met dochter wil dan begin ik pas te denken bij 1000 euro pp. Spaardoel is voorlopig 2500.
Onderkomen (bij voorkeur halfpension via organisatie/groepsreis), skipas, skihuur dochter, skiles dochter evt wat les voor mij en transport.
Waar ik met t laatste nog t goedkoopste uit ben als ik zelf rij met m’n cliootje.

Als je al kan skieen en je gaat met een groep volwassenenen buiten de vakanties kan t een stuk goedkoper. Maar voor 670 euro pp kom ik helemaal nergens (helaas)

Ik ben het oneens met de ts-er, maar in de voorjaarsvakantie op de manier die jij beschijft is ook niet noodzakelijk maar een luxe.

Wij hebben in de carnavalsweek een super week gehad in Oostenrijk met 5 personen, 3 op skiles voor 6 dagen en totaal tussen de 600 en 700 euro pp betaald. Ik denk wel dat dit wel de bodem is, we zouden een paar kleine dingetjes weg kunnen laten maar dat is tientjes werk.

Het is echt een luxe week, een extraatje en voor heeeeeel veel mensen onbetaalbaar! Je eigen werkelijkheid wordt bepaald door oa je omgeving. Wij wonen bijvoorbeeld best in een leuke wijk en op de basisschool van onze kinderen is het heel normaal dat leerlingen van groep 7 al met de nieuwste iphone rondlopen. Bizar duur en schier onbetaalbaar voor velen. Echter wel de norm.

Zo is dat met wintersport ook, bij ons in de omgeving gaan er wel een aantal, van onze straat ongeveer de helft van het rijtje van 8 (de meesten tsjechie/winterberg) maar het is toch echt wel een elite weekje hoor…

Ik ben het oneens met de ts-er, maar in de voorjaarsvakantie op de manier die jij beschijft is ook niet noodzakelijk maar een luxe.

Nemrah op 20 mrt 2023 13:08

Hoe zou t goedkoper kunnen dan?
Even ervanuitgaand dat ik samen met dochter (8jr) ga.
Als ik een week met haar naar Niederau zou willen in de voorjaarsvakantie kom ik op ongeveer de volgende rekensom:
Pension met ontbijt en dinner: 86 euro pppd = 1204
Skis en schoenen voor dochter: 47
Skiles voor dochter: 210
Skipassen: 472,50

Dan komt lunch, drankjes en de reis (auto met tussenstop of ov) er nog bij.

Voordeel als je met meerdere volwassenen ben is dat de reis makkelijker is, je kan wisselen en een overnachting is niet strikt noodzakelijk, en sowieso blijven de reiskosten redelijk gelijk of je nu met 2 of met 5 in de auto zit.

Voor 1200 euro is een appartement en alle boodschappen ook niet echt makkelijk te regelen. (Als dat wel zo is hoor ik t graag)

Een appartement voor twee personen moet je in Oostenrijk voor onder de 750 euro echt nog wel makkelijk kunnen vinden. In Frankrijk lukt het met een gunstige pakketreis zelfs vaak voor nog veel minder (beetje spartaans studiootje inclusief skipas en busreis in het hoogseizoen kun je voor 400 pp al wel vinden)

Skiën is gewoon kostbaar. Voor één week skiën heb je drie weken zomervakantie.
Maar ik heb het er graag voor over. Sterker nog, laat die zomervakantie maar zitten. Liever nog een weekje skiën. 😋

Enkele hier begrijpen de stelling niet en gaan ons voorrekenen hoe duur hun vakantie dan is… het ging over NIET kunnen gaan. En ik geloof dat het merendeel op dit forum nog steeds kan gaan… op het forum van de voedselbank zou dat percentage wel wat hoger liggen… 🤔

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Al zou je in een appartementje van € 500,- incl bus en skipas zitten, dan is het nog steeds niet voor iedereen te betalen. Er zijn (veel?) gezinnen waar dat per jaar het maximale is wat ze überhaupt overhouden…als de wasmachine niet kapot gaat, de jaarrekening van gas niet tegenvalt, etc.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het niet voor iedereen te betalen…

Nee, natuurlijk niet. Het is voor veel mensen de duurste vakantie van het jaar.

Mijn ene week wintersport is vaak zelfs veel duurder dan 3 weken kamperen. Appels met peren ja, maar het is wel zo.

*bericht bewerkt door havana op 21 mrt 2023 09:48

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Nee, natuurlijk niet. Het is voor veel mensen de duurste vakantie van het jaar.

Mijn ene week wintersport is vaak zelfs veel duurder dan 3 weken kamperen. Appels met peren ja, maar het is wel zo.

havana op 21 mrt 2023 09:47

bij ons is de wintersport idd ook duurder dan 3 weken zomervakantie. Mocht het niet meer betaalbaar zijn dan gaat wel de wintersport er als eerste af…

Ik ben het oneens met de ts-er, maar in de voorjaarsvakantie op de manier die jij beschijft is ook niet noodzakelijk maar een luxe.

Nemrah op 20 mrt 2023 13:08

Hoe zou t goedkoper kunnen dan?
Even ervanuitgaand dat ik samen met dochter (8jr) ga.
Als ik een week met haar naar Niederau zou willen in de voorjaarsvakantie kom ik op ongeveer de volgende rekensom:
Pension met ontbijt en dinner: 86 euro pppd = 1204
Skis en schoenen voor dochter: 47
Skiles voor dochter: 210
Skipassen: 472,50

Dan komt lunch, drankjes en de reis (auto met tussenstop of ov) er nog bij.

Voordeel als je met meerdere volwassenen ben is dat de reis makkelijker is, je kan wisselen en een overnachting is niet strikt noodzakelijk, en sowieso blijven de reiskosten redelijk gelijk of je nu met 2 of met 5 in de auto zit.

Voor 1200 euro is een appartement en alle boodschappen ook niet echt makkelijk te regelen. (Als dat wel zo is hoor ik t graag)

SuzannaE op 21 mrt 2023 02:49

Je beschrijft een luxe vorm van wintersport, vind ik. Het kan gewoon goedkoper als je zou willen en dan moet je consessies doen aan:

Half pension; appartement en dus zelf koken
Ontbijt zelf met broodjesservice
Geen of minder lunch op de piste, broodjes meenemen is alternatief.
Een minder duur gebied of een minder duur land
Apres ski wel/niet of drankje in eigen appartement

Het zijn keuzes die je maakt op basis van je eigen behoeftes. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze niet meer op wintersport gaan als ze zelf moeten gaan koken. Eigen perceptie op basis van eigen mogelijkheden. Als jij er voor spaart en er enorm van geniet dan lekker doen zoals je het nu doet. Ik kan wel zeggen hoe wij het doen met 3 kinderen, maar of dat jouw manier is? Wij houden het voor ons zo betaalbaar maar ook omdat we bepaalde gewoontes hebben. Wij vinden het bijvoorbeeld heerlijk om in ons appartement terug te komen en dan niet meer naar een restaurant te hoeven gaan. We hebben een appartement onder de €1000,- voor de carnavalsweek met 2 slaapkamers en echte bedden (geen slaapbank).

Ik had ergens anders al eens aangegeven dat in de drukste weken €500-700,- pp minimaal is afhankelijk van skilessen of niet. In de goedkopere weken kan je voor minimaal €300-500,- iets vinden. Deze prijzxen zijn dan echt low budget, goedkoper kan eigenlijk niet in mijn ogen.

on-topic: Het verschil met een zomervakantie is dat naar mate je met meer mensen gaat, de zomervakantie pp goedkoper wordt als je low budget gaat. De wintersport zit je altijd gebonden aan een aantal onderdelen die je niet goedkoper kan krijgen als je met meer mensen tegelijk gaat… Voor veel mensen is een vakantie al onbetaalbaar, laat staan een dure vakantie zoals de wintersport. mensen die ook nog eens gebonden zijn aan het hoogseizoen door werk, kinderen of andere dingen… Als ik zie hoe de prijzen van de onderkomens stijgen; bizar!

Onbetaalbaar betekend in mijn ogen ook of je het geld er voor over hebt. Wil je uberhaupt het geld uitgeven aan een wintersport? Heb je die luxe om te kiezen? Vrienden van ons hebben de maandlasten zo hoog, die kunnen geen geld vrij maken/sparen voor de wintersport. Vroeger gingen ze altijd mee maar nu dus niet meer… Keuzes! Ga je een minder grote woning kopen of kan je uberhaupt niet kopen… Ben je al blij dat je in de zomer een weekje naar een camping in NL kan? Of kan je kiezen; zomer 3 weken luxe en geen wintersport of zomer 3 weken camping en wel wintersport…

Kunnen kiezen is een luxe!

Sommige mensen hebben niet eens de “luxe” om het einde van de maand te halen met hun inkomen

Laat staan dat vakatie uberhaubt mogelijk is …

Skivakantie zwijgen we maar al volledig over …

*bericht bewerkt door evert op 21 mrt 2023 11:39

Nee, natuurlijk niet. Het is voor veel mensen de duurste vakantie van het jaar.

Mijn ene week wintersport is vaak zelfs veel duurder dan 3 weken kamperen. Appels met peren ja, maar het is wel zo.

havana op 21 mrt 2023 09:47

Ik maak mijn zomervakantie gewoon erg duur dan valt de wintersport mee 😉

May the ski force be with you !!

Een wintersport vakantie is tegenwoordig voor iedereen goed te betalen, mede door websites als booking.com, Vrbo en Airbnb.

Eens of oneens?

Jeroen2 op 18 mrt 2023 22:24

Oneens. Zeker niet voor iedereen, totaal afhankelijk van je inkomen en vaste/variabele lasten.

VRBO en Airbnb kunnen er wel voor zorgen dat de accommodaties betaalbaarder worden. Al meerdere pareltjes via die websites kunnen vinden. Zoeken via Google Maps kan ook nog wel eens helpen.

Verder zijn er genoeg andere tips om het betaalbaarder te maken, maar daar kan je dan beter een apart topic voor openen. ;)

Veel te ruime stelling, die dus de lading niet dekt. Teveel variabelen.
Maar het zorgt wel voor vele uiteenlopende reacties, dus dat geeft de geponeerde stelling alsnog een aardig rendement. ;-)

*bericht bewerkt door JeroenJeroentje op 21 mrt 2023 12:55

Ik heb het gevoel dat de hap uit het budget toch elk jaar steviger wordt in verhouding. Maar als ik zie dat mensen roepen dat het onbetaalbaar is en dan zelf 4000 euro uitgeven voor Turkije of Griekenland in de zomer, dan moet ik zeggen dat deze stelling niet juist is voor deze mensen. Voor iedereen is het zowieso niet weggelegd, maar laat ons eerlijk zijn, een vakantie aan de Belgische Kust of Ardennen is tegenwoordig ook al niet meer voor iedereen weggelegd… Ik zou dus gewoon de stelling voor elke vakantie nemen, want veel zomervakanties zijn tegenwoordig zeker niet goedkoper dan wintersport.

*bericht bewerkt door Joy85 op 21 mrt 2023 13:08

Wintersport moet je wel vergelijken met een activiteiten zomervakantie.

Als je 1 week in een skigebiedloze bergregio zit en je gaat elke dag wandelen, en dat vergelijkt met een 6 daagse surfcursus in Biaritz voor het hele gezin inclusief yoga en vegetarisch eten is het eerste ook goedkoper.

De stelling zou eerder moeten zijn of het nog betaalbaar is vergeleken met voorheen. Het is echt niet zo dat niet-skiërs ineens gaan skiën. Als je vanuit dit oogpunt de stelling bekijkt denk ik van wel. In mijn kring ken ik niemand die de wintersport is gaan overslaan, vanuit mijn bijbaantje bij de Intersport merk ik ook weinig verandering in koop gedrag mbt tot wintersport gerelateerde aankopen, heb het idee dat iedereen juist meer consumeert. Ik denk dat een wintersport nog steeds betaalbaar is voor de huidige doelgroep, wintersporters blijven naar mijn inzien toch op wintersport gaan, vooral degenen die al het materiaal van hun zelf hebben en degene die afhaken omdat het veel duurder wordt, nou dat geld dus ook voor elke andere vakantie. Ik denk dat wintersport zeker nog betaalbaar is en al helemaal als je geen luxepaard bent. Echter blijft het ook altijd een keuze waar of je meer waarde aan hecht, je kunt inderdaad voor 1 week wintersport langer op zomervakantie maar dit hoeft per definitie niet waar te zijn. Genoeg mensen die een weekje naar een stinkresort in turkije gaan voor 1000 euro die zullen zeggen dat wintersport te duur is

*bericht bewerkt door koenlam1 op 21 mrt 2023 13:48

Hoe Hoger Hoe Beter

Definieer wintervakantie. Ken ook mensen die naar de alpen liften, ergens achter een berg een tent opzetten en toerskieen. Als je het materiaal hebt (duur, maar al een stuk beter betaalbaarder als je leent/tweedehands koopt) kost het bijzonder weinig.

Gelukkig niet zeg! Sterker nog, ik heb er nu al flink de balen in dat het Neerlandse plebs steeds meer skigebieden tot de habitat begint te rekenen, waardoor ik nauwelijks tafeltjes meer kan reserveren voor de lunch en ik in de ochtenden in de rij sta voor de gondel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie