Te verkrampt skiën

Vandaag hebben we de eerste dag skiën achter de rug. Ik ben momenteel niet heel actief met sporten, maar ik heb niet echt last van mijn spieren. Mijn man is echt een sportief type en doet crosstraining zo’n 3 keer in de week, en skiet dit jaar voor de 4e week. Nu kwam hij erachter dat hij heel erg verkrampt. Hij had echt hele zere benen toen hij klaar was. We hebben bijna alleen maar groen en blauw gedaan en rustig aan gedaan. Wat gaat er bij hem mis?

*bericht bewerkt door Jools op 19 mrt 2023 16:45

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Dat kan veel redenen hebben, van tussen de oren tot de weersomstandigheden tot het materiaal. Het zal waarschijnlijk wel even zoeken en uitproberen zijn wat het is. Wat bij mij van invloed kan zijn:

  • mijn schoenen zitten te los. Hierdoor ga ik met mijn tenen grijpen in mijn schoen voor meer grip en overbrenging van beweging met verkramping tot gevolg.
  • de tip en tails van mijn ski’s zijn niet goed afgebot. Hierdoor happen mijn ski’s te veel in de sneeuw. Dan gaan mijn bochten niet lekker met verkramping tot gevolg.
  • slecht zicht vanwege mist en/of sneeuwval. Hierdoor zie je niet goed hoe de piste loopt. Ik word daar een beetje duizelig van waardoor ik verkrampt ga skiën.

Verder vind ik skiën heel leuk hoor : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Probeer wat meer te ontspannen. Is angst misschien de oorzaak? Of onbekendheid met het gebied / de pistes? Slecht zicht zoals SandraSki noemt kan meespelen. Of ijzige pistes waardoor je continue op spanning moet staan als je er langzaam vanaf wilt komen. Het helpt ook als je de pistes goed kent. In Galibier Thabor zijn er veel pistes die je ‘blind’ kunt nemen omdat ze niet steil zijn en er zich geen hopen vormen.
Zoek misschien ook wat afleiding bij b.v. het kerkje, de paarden even verderop (bij Moulin Benjamin) en op de oefenweides.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 19 mrt 2023 19:14

Te weinig vaardigheden.
Wanneer ik me onzeker voel, ga ik ook meer skiën in ‘veilige mode’. Botweg wil ik ruimte hebben voor het opvangen van onverwachte zaken (sneeuwhopen/bulten, remmende sneeuw, ijsplaten…). Voornaamste oorzaak is voor mij gebrek aan zicht (diepte) i.c.m. slechtere piste omstandigheden.

Voor mij is het ook zicht. Ik kan prima dagen achtereen skieen maar bij de eerste slecht zicht dag heb ik rond het middaguur last van mijn benen.

Dit jaar hadden we geluk, de eerste drie dagen slecht zicht, heeft wonderen gedaan, de derde dag was het vertrouwen er en had ik er geen last meer van. Op dag 7 nog in een potdichte mist van de piste af geskied 😎

Skien in de backseat geeft ook verkrampte benen. Of de skis wat meer durven laten lopen, zodat je niet teveel op kracht skiet.

In de backseat zitten verkrampt de benen en denk dat veel mensen bij onzekerheid, slecht zicht, enz … vanzelf in de backseat gaan zitten.
Het truukje wat ik ooit geleerd heb, is je ‘center balance’ te vinden.
1/ Je staat stil op de ski’s en buigt licht door de knieën (skihouding). Dan leun je vooruit / achteruit met je lichaam tot je het punt hebt gevonden waarbij er evenveel druk vooraan als achteraan op je voeten komt. Dat is de center balance. Dat oefen je een paar keer om die houding te memoriseren. Als het goed is, kan er nog een vinger voor en achter tussen je been en de skischoen. Wanneer je de schoen voelt zit je dus te ver naar achter of naar voor.
2/ Dan ski je wat makkelijke pistes in die houding en je stuurt alleen maar door druk naar binnen te zetten met je grote teen en je let continu op die center balance. Belangrijk is dat je als ‘een veertje’ op je ski’s staat, door de knieën en voor het overige helemaal ontspannen. Daarna kan je verder op steilere piste, enz.
Na een uurtje of twee, of een halve dag, zou die center balance er goed in moeten zitten.

Bedankt voor alle reacties. Ja hij staat op zich goed naar voren in een actieve houding, het lijkt bijna of hij teveel door zijn knieën zakt ofzo. We hadden idd wel matig zicht vandaag en doordat hij het warm had, besloeg zijn gewone bril soms onder zijn skibril dus dat hielp niet mee. We zullen kijken hoe het morgen gaat, morgen wordt het goed weer dus als hij dan nog last krijgt, dan ligt het niet aan het zicht.
Volgend jaar willen we sowieso beiden nog een keer skiles nemen, zeker na deze dag.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Lessen is een strak plan. Denk dan meer aan bv een week halve dagen dan aan een enkele les.

Kan (zonder filmpje te zien) veel oorzaken hebben, technisch maar ook mentaal. Laat je gewoon goed op weg helpen, levert meer plezier op.

Edwin van Riel

Ik denk dat het de combinatie is van een hele dag skiën na een dag stilzitten.
Want hoeveel je ook sport, de manier van je spieren te gebruiken is voor iedere sport verschillend.
In het ideale geval zou je de eerste dag maar een halve dag mogen skiën om je spieren te laten wennen.
Maar ik ken eigenlijk niemand die dat doet :-)

Zou kunnen @Errant, maar is wel heel persoonlijk. Ik vind een dag stilzitten juist wel rustgevend en herstellend voor de spieren. De eerste skidag is meestal juist de langste omdat ik graag zoveel mogelijk van het gebied wil zien😀⛷️

Wat dat laatste betreft is Valloire/Valmeinier top; er valt veel te zien en te ontdekken. Hoe liggen de pistes erbij @Jools? Is Chamois/Edelweiss nu eens open?

Zou kunnen @Errant, maar is wel heel persoonlijk. Ik vind een dag stilzitten juist wel rustgevend en herstellend voor de spieren. De eerste skidag is meestal juist de langste omdat ik graag zoveel mogelijk van het gebied wil zien😀⛷️

Wat dat laatste betreft is Valloire/Valmeinier top; er valt veel te zien en te ontdekken. Hoe liggen de pistes erbij @Jools? Is Chamois/Edelweiss nu eens open?

Martin7182 op 20 mrt 2023 09:55

Het probleem hier is na de eerste dag. Dan is de dag stilzitten ervoor in de meeste gevallen een dag in de auto.
Om spieren te laten herstellen, na een dag skiën, is rustige beweging beter dan echt stilzitten.

Zou kunnen @Errant, maar is wel heel persoonlijk. Ik vind een dag stilzitten juist wel rustgevend en herstellend voor de spieren. De eerste skidag is meestal juist de langste omdat ik graag zoveel mogelijk van het gebied wil zien😀⛷️

Wat dat laatste betreft is Valloire/Valmeinier top; er valt veel te zien en te ontdekken. Hoe liggen de pistes erbij @Jools? Is Chamois/Edelweiss nu eens open?

Martin7182 op 20 mrt 2023 09:55

Het probleem hier is na de eerste dag. Dan is de dag stilzitten ervoor in de meeste gevallen een dag in de auto.
Wat jij zegt over de eerste dag lang skiën omdat je alles wil zien is heel herkenbaar, ik denk dat bijna iedereen het zo doet.
Maar om spieren te laten herstellen, na een dag skiën, is rustige beweging beter dan echt stilzitten.

Errant op 20 mrt 2023 10:04

Zou kunnen @Errant, maar is wel heel persoonlijk. Ik vind een dag stilzitten juist wel rustgevend en herstellend voor de spieren. De eerste skidag is meestal juist de langste omdat ik graag zoveel mogelijk van het gebied wil zien😀⛷️

Wat dat laatste betreft is Valloire/Valmeinier top; er valt veel te zien en te ontdekken. Hoe liggen de pistes erbij @Jools? Is Chamois/Edelweiss nu eens open?

Martin7182 op 20 mrt 2023 09:55

Het probleem hier is na de eerste dag. Dan is de dag stilzitten ervoor in de meeste gevallen een dag in de auto.
Wat jij zegt over de eerste dag lang skiën omdat je alles wil zien is heel herkenbaar, ik denk dat bijna iedereen het zo doet.
Maar om spieren te laten herstellen, na een dag skiën, is rustige beweging beter dan echt stilzitten.

Errant op 20 mrt 2023 10:04

Hoe zijn de pistes Jools? Kapot geskied in de namiddag met veel bulten of nog goed doenbaar? Als jou man sportief is en al 4 weken is gaan skieen, heeft hij wel zijn “skibenen”. Als hij dan ook voordien nergens last van had dan moet je gaan kijken naar de andere variabelen niet?

  • Is er iets verandert aan het materiaal (andere skis, schoenen)?
  • Wat is de staat van de sneeuw en de pistes?
  • Hoe is 't weer en zicht (je zei al beetje minder)?
  • Wat gaat er om in het hoofdje? (onbekend gebied met onbekende pistes, alle redenen die je wat bang kunnen maken)

Voor mij typische is de combo lentesneeuw, kapot geskiede pistes en bulten/moguls. Dan neig ik teveel naar achter en voel ik dat 's avonds in mijn quadriceps spieren. Alleen 't grappige is dit jaar ben ik 3 weken terug 4 dagen gaan skieen in Zell Am See/Saalbach en daar waren de omstandigheden niet zo best (veel moguls, kapotte pistes) en ik heb wat gevloekt. Fast forward naar dit weekend. Met de italiaanse skiclub 2 dagen naar Kitzbuhl en vergelijkbare omstandigheden. Mijn collega’s waren aan 't vloeken, en ik had eigenlijk veel fun en 't koste mij minder moeite. Waarschijnlijk hielpen die 4 dagen training op “bulten” en was ik wat meer aangepast. Lang verhaal om te zeggen… lessen ;-)

Beste is om zijn ski’s een onderhoud te geven , waarschijnlijk slecht geslepen…
Dan wordt skiën vermoeiend omdat geen enkele bocht lukt …

Beste is om zijn ski’s een onderhoud te geven , waarschijnlijk slecht geslepen…
Dan wordt skiën vermoeiend omdat geen enkele bocht lukt …

Adsalomon op 20 mrt 2023 11:37

Gebaseerd op? We hebben het hier volgens TS over rustig skien op groene en blauwe pistes, dus het slijpen van de ski’s zal niet heel veel impact hebben.

Edwin van Riel

Gewoon veel les nemen zoals @evr66 ook al aangaf.
Verkramping.
Dit is echt gebrek aan goede techniek en ervaring.

Ik heb dit jaar een oud vrouwtje gezien ( local dat wel) Ik denk 77 jaar.
Zonder zichtbare spieren op oude ski’s.
Kwam als een zonnetje de berg af.
Mooi om te zien.
Misschien was het een oud Olympisch kampioen uit de zestiger jaren 😄😄 wie zal het zeggen.

Ik gok ook backseat, juist sportievelingen kunnen lang terugvallen op hun kracht wat het alleen maar erger maakt. Slepen zijn (bergkant) stokpunten toevallig achter hem door de sneeuw na een bocht? Uitstekende manier om te checken of het bovenlicham wel dalgericht is en gewicht naar voren. Les, les, les.

Slecht geslepen ski’s willen steeds rechtdoor en dan forceer je alle spieren om die ski toch te draaien .
Je techniek vangt dit maar gedeeltelijk op, je verliest vertrouwen in jezelf en in je ski’s en als je spieren moe worden gaat het van kwaad naar erger…
Hij is toch zeer sportief en skiet nu de 4de week, (mag je toch aannemen dat ie al behoorlijk de berg afkomt).

*bericht bewerkt door Adsalomon op 20 mrt 2023 15:52

Slecht geslepen ski’s willen steeds rechtdoor en dan forceer je alle spieren om die ski toch te draaien

Adsalomon op 20 mrt 2023 15:41

niet met je eens. op rustig tempo blauw/groen en met weinig ervaring (4 weken) worden de bochten gewoon geslipt. Daar komt geen staalkant aan te pas, laat staan hoe ze geslepen zijn.

Edwin van Riel

Slecht geslepen ski’s willen steeds rechtdoor en dan forceer je alle spieren om die ski toch te draaien

Adsalomon op 20 mrt 2023 15:41

niet met je eens. op rustig tempo blauw/groen en met weinig ervaring (4 weken) worden de bochten gewoon geslipt. Daar komt geen staalkant aan te pas, laat staan hoe ze geslepen zijn.

evr66 op 20 mrt 2023 15:54

Denk dat het gaat om strak geslepen ski’s die op de tip en tail niet zijn afgebot. Dan krijg je ze slippend moeilijker gedraaid. Ben dat zelf een keer vergeten bij de ski’s van een licht gevorderde en die was helemaal bekaf op het einde van de eerste dag 😁 🫢

Slecht geslepen ski’s willen steeds rechtdoor en dan forceer je alle spieren om die ski toch te draaien

Adsalomon op 20 mrt 2023 15:41

niet met je eens. op rustig tempo blauw/groen en met weinig ervaring (4 weken) worden de bochten gewoon geslipt. Daar komt geen staalkant aan te pas, laat staan hoe ze geslepen zijn.

evr66 op 20 mrt 2023 15:54

Denk dat het gaat om strak geslepen ski’s die op de tip en tail niet zijn afgebot. Dan krijg je ze slippend moeilijker gedraaid. Ben dat zelf een keer vergeten bij de ski’s van een licht gevorderde en die was helemaal bekaf op het einde van de eerste dag 😁 🫢

Hupla op 20 mrt 2023 16:23

Benieuwd hoe dat eigenlijk werkt. Ik slijp al mijn materiaal tot op punt en staart, en ja ze grijpen snel bij kanting (voorkant) en laten relatief laat los (achterkant). Maar ik heb helemaal geen probleem om diezelfde ski neutraler te skieen, waardoor hij minder snel grijpt en sneller loslaat. Is toch gewoon iets minder voordruk geven en minder kanten? Dit bv op een kapot geskiede piste met bulten… en dan op 't moment dat je effe op een ijsplaat (harde afgeschaafde sneeuw) zit, terug vol druk zetten. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn ski’s zijn meestal 87° geslepen en hangende hoek 1° tot 0,7° (afhankelijk vd ski), denk dat dat representatief is voor recreatieve skis.

Eerlijke vraag hé!

*bericht bewerkt door Asterino op 20 mrt 2023 16:51

Denk dat het gaat om strak geslepen ski’s die op de tip en tail niet zijn afgebot. Dan krijg je ze slippend moeilijker gedraaid. Ben dat zelf een keer vergeten bij de ski’s van een licht gevorderde en die was helemaal bekaf op het einde van de eerste dag 😁 🫢

Hupla op 20 mrt 2023 16:23

Maar snijdend des te makkelijker😀
Dat gezegd, op de meeste groene en blauwe pistes van Valloire/Valmeinier hoef je als (licht-)gevorderde niet veel bochtjes te draaien. Of het moet heel druk zijn, maar dat verwacht ik niet deze week.

Net als Asterino slijp ik ook de hele staalkant en heb daar geen problemen mee. Ook niet jaren geleden als licht gevorderde met m’n oude jaren 90 full camber ski’s. Die ski’s slipten iets minder goed en dan ga je vanzelf meer snijden😀

Ik slijp mijn eigen ski’s (pittige consument sl en gs)gewoon van voor naar achter. Ook wel eens voor een racer die echt veel beter ⛷️ dan ik, maar die heeft ze liever wat afgebot (fis sl, gs en afdaling)

Edwin van Riel

Denk dat het gaat om strak geslepen ski’s die op de tip en tail niet zijn afgebot. Dan krijg je ze slippend moeilijker gedraaid. Ben dat zelf een keer vergeten bij de ski’s van een licht gevorderde en die was helemaal bekaf op het einde van de eerste dag 😁 🫢

Hupla op 20 mrt 2023 16:23

Benieuwd hoe dat eigenlijk werkt. Ik slijp al mijn materiaal tot op punt en staart, en ja ze grijpen snel bij kanting (voorkant) en laten relatief laat los (achterkant). Maar ik heb helemaal geen probleem om diezelfde ski neutraler te skieen, waardoor hij minder snel grijpt en sneller loslaat. Is toch gewoon iets minder voordruk geven en minder kanten? Dit bv op een kapot geskiede piste met bulten… en dan op 't moment dat je effe op een ijsplaat (harde afgeschaafde sneeuw) zit, terug vol druk zetten. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn ski’s zijn meestal 87° geslepen en hangende hoek 1° tot 0,7° (afhankelijk vd ski), denk dat dat representatief is voor recreatieve skis.

Eerlijke vraag hé!

Asterino op 20 mrt 2023 16:49

Eerlijk antwoord dan 😁
Het is maar wat je zelf het fijnste vind. Steil zwart neem ik het grootste deel van de tijd slippend; gesneden bochten liggen me dan veel minder. Ook wil ik dat de ski’s minder snel happen bij lui en dom cruisen op een harde piste. Daarom bot ik de tip/tail lichtjes af met de gummie over pakweg 3cm onder en boven het raakvlak. Dat maakt het net iets makkelijker, maar ook niet meer dan dat.
Bij goede condities merk je daar eigenlijk niets van. Het is alleen op hardere en ijzige sneeuw dat je dat rail effect en het moeilijker uitbreken van de tail merkt.
Nu polijst ik wellicht ook wel te veel met twee diamant vijlen waardoor de kanten sowieso heel erg scherp staan.

Zelfs als je sportief bent, is het nog steeds goed mogelijk dat je bij skiën spieren belast die je bij je andere sporten weinig of niet belast. Voor een ander bewegingspatroon gebruik je meestal andere spieren.

Gebrek aan techniek zorgt er bovendien voor dat er geen evenwicht is in de spiergroepen die je gebruikt, waardoor bepaalde spieren veel meer belast worden dan nodig. Een mooi voorbeeld is de belasting van de dijbeenspieren als je moeite hebt met voor- en achterwaartse balans. Een skiër met goede techniek gaat een groot deel van de tijd het lichaam zo gepositioneerd hebben dat de belasting van het bovenlichaam grotendeels door het skelet wordt gedragen, terwijl een skiër met mindere balans veel meer tijd heeft dat grote spieren op de dijen actief het bovenlichaam moeten meedragen. Dat telt op, zelfs al heb je dijbenen van staal 😛.

Een bijkomend probleem waar beginnende skiërs nog te vaak tegenaan lopen is te grote schoenen. Als je voet niet goed gefixeerd zit in je schoen, ga je met je tenen klauwen om stabiliteit te zoeken. Dat doe je met spieren die je gegarandeerd anders weinig of niet gebruikt, en dan heb je aan het einde van de dag zere poten 😎.

+1 voor lessen dus. Hij heeft hiervoor al 3 weken op de sneeuw gestaan, wat – zelfs indien hij elke keer heeft heeft gelest – aangeeft dat er op dat vlak echt nog wel vooruitgang te maken is.

Bedankt voor alle reacties. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan posten van zijn skiën, maar vandaag ging het wel veel beter doordat het zicht top was.

Zou kunnen @Errant, maar is wel heel persoonlijk. Ik vind een dag stilzitten juist wel rustgevend en herstellend voor de spieren. De eerste skidag is meestal juist de langste omdat ik graag zoveel mogelijk van het gebied wil zien😀⛷️

Wat dat laatste betreft is Valloire/Valmeinier top; er valt veel te zien en te ontdekken. Hoe liggen de pistes erbij @Jools? Is Chamois/Edelweiss nu eens open?

Martin7182 op 20 mrt 2023 09:55

Helaas is die nog steeds dicht, ze hebben al moeite met de blauwe afdaling goed te houden. De selles was vanmiddag verschrikkelijk, er lag gewoon water op de pistes :(
Wat betreft het eerste dag skiën, gisteren zijn we maar tot 2 uur gaan skiën vanwege het zicht. Dus eigenlijk hebben we ook redelijk rustig aan gedaan. Vandaag wel van half 10 tot 16 uur, maar op het laatst was de sneeuwkwaliteit onder de 2000 meter echt verschrikkelijk, heel papperig en zwaar. De groene afdaling myosotis vanaf de Setaz was bijna niet te doen, mensen gingen bij bosjes om. De Selles/primevere was nog wel redelijk goed.
Volgend jaar willen we inderdaad beide weer les gaan nemen.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Verkramping van de spieren wordt o.a. veroorzaakt bij slecht zicht daar je dan niet goed alle hobbels en bobbels van de piste ziet of bij veel pap/slush sneeuw wat meer kracht kost of als je boven je kunnen skiet. Ook handig na 4 weken skiën ervaring les te nemen…Als de pistes hard zijn met een strak blauwe lucht dan zal je merken dat je geen of minder last hebt van je spieren.

@Jools, heb het misschien misverstaan. Maar staat jou man dit jaar voor de 4de week op de skieen, of is dit de 4de keer dat hij een week skiet (in zijn leven). Groot verschil natuurlijk, iemand die 4 weken per seizoen skiet heeft waarschijnlijk een ander niveau dan iemand die zijn 4de week op de skies staat ;-)

Als 't zijn 4de week op de skies is (niet dit seizoen maar in zijn skileven) dan is lessen gewoon de oplossing.

Eigenlijk wel op elk niveau. Ik ski sinds ik in italie woon wel wat meer (gemiddeld 6 weken per seizoen), maar heb me ook voorgenomen om volgend jaar hard te investeren in lessen en workshops ;-) Benieuwd naar het filmpje! Ook erg goed dat je je aanpast aan de omstandigheden… als 't zwaar is en niet meer zo leuk is gewoon wat sneller stoppen echt een aanrader… het brand niet, 't blijft vakantie ;-)

Plaats een reactie