Te verkrampt skiën

Denk dat het gaat om strak geslepen ski’s die op de tip en tail niet zijn afgebot. Dan krijg je ze slippend moeilijker gedraaid. Ben dat zelf een keer vergeten bij de ski’s van een licht gevorderde en die was helemaal bekaf op het einde van de eerste dag 😁 🫢

Hupla op 20 mrt 2023 16:23

Benieuwd hoe dat eigenlijk werkt. Ik slijp al mijn materiaal tot op punt en staart, en ja ze grijpen snel bij kanting (voorkant) en laten relatief laat los (achterkant). Maar ik heb helemaal geen probleem om diezelfde ski neutraler te skieen, waardoor hij minder snel grijpt en sneller loslaat. Is toch gewoon iets minder voordruk geven en minder kanten? Dit bv op een kapot geskiede piste met bulten… en dan op 't moment dat je effe op een ijsplaat (harde afgeschaafde sneeuw) zit, terug vol druk zetten. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn ski’s zijn meestal 87° geslepen en hangende hoek 1° tot 0,7° (afhankelijk vd ski), denk dat dat representatief is voor recreatieve skis.

Eerlijke vraag hé!

Asterino op 20 mrt 2023 16:49

Eerlijk antwoord dan 😁
Het is maar wat je zelf het fijnste vind. Steil zwart neem ik het grootste deel van de tijd slippend; gesneden bochten liggen me dan veel minder. Ook wil ik dat de ski’s minder snel happen bij lui en dom cruisen op een harde piste. Daarom bot ik de tip/tail lichtjes af met de gummie over pakweg 3cm onder en boven het raakvlak. Dat maakt het net iets makkelijker, maar ook niet meer dan dat.
Bij goede condities merk je daar eigenlijk niets van. Het is alleen op hardere en ijzige sneeuw dat je dat rail effect en het moeilijker uitbreken van de tail merkt.
Nu polijst ik wellicht ook wel te veel met twee diamant vijlen waardoor de kanten sowieso heel erg scherp staan.

Hupla op 20 mrt 2023 18:27

Zelfde hier hoor Hupla… ben geen begenadigd skier. Als ik mijn lange fischers (1m82) probeer te skieen in korte actieve bochten op steile zwarte pistes dan moet ik heel erg oppassen voor mijn balans, indien niet goed wordt ik ofwel gelanceerd door de staart of krijg ik de staart niet gedeactiveerd (uit de bocht). Kan misschien wel eens proberen om de staart wat af te botten en zien of 't verschil maakt, maar denk dat 't de druk/balans een groter effect heeft dan het afbotten van kanten?!

@Asterino - wat je beschrijft komt overeen met een ski zonder detune in tip/tail. Je merkt het ook wanneer je in een gesneden bocht even wil slippen / uitbreken om de snelheid er af te halen.
Probeer het een keer. Als het niet bevalt, zit die scherpe kant er zo weer in met alleen een diamantvijl. Afbotten is eigenlijk niet het juiste woord; die kanten zijn nogal altijd erg scherp. Er is de vingernagel test om te bepalen of er voldoende is gedetuned; meer is zeker niet nodig.
Bij een 87 gr hoek, en zeker wanneer je ze polijst met een diamantvijl, is er wat meer druk nodig om af te botten of ga je er vaker over met de gummie. Ook afhankelijk van het type gummie; er zijn harde en zachtere.

@ Jools: al eerder gepost hier door Sjaak meen ik:

.

Ik denk dat je vriend niet per sé in the back seat hoeft te zitten. Het kan ook zijn dat hij een overdreven diep -hoog- diep-hoog beweging maakt ( nr 4 the bobber). echt iets voor sporters :-). Mogelijk kan hij kan er op letten vóór een turn niet eerst (extra) omlaag te bewegen, voordat hij omhoog komt om het gewicht op de (sturende) bergski te zetten. Die bergski draait echt wel, gewoon gewicht erop zetten. Die hoef je echt niet met veel kracht te ontlasten :-)

*bericht bewerkt door yoguido op 20 mrt 2023 22:43

Verkramping van de spieren wordt o.a. veroorzaakt bij slecht zicht daar je dan niet goed alle hobbels en bobbels van de piste ziet of bij veel pap/slush sneeuw wat meer kracht kost of als je boven je kunnen skiet.

Gerjon op 20 mrt 2023 21:22

Ik ben er behoorlijk zeker van dat slecht zicht geen rechtstreekse oorzaak is van verkramping 🤓.

Ik ben er behoorlijk zeker van dat slecht zicht geen rechtstreekse oorzaak is van verkramping 🤓.

Morzel op 20 mrt 2023 22:54

Op die manier kan je ook stellen dat een verkeerde houding geen rechtstreekse oorzaak is van verkramping. 🤓

Als het zicht slecht is (door welke omstandigheden dan ook) en ik zie het reliëf van de piste niet goed dan reageer ik anders op een hobbel of bobbel dan bij goed zicht. Gevolg bij mij is dat ik mijn spieren meer belast wat totaal anders is bij goed zicht en een strakke piste. Neem aan dat dit voor iedereen herkenbaar is toch? In het tweede stukje van Jools staat dat zicht ook een issue was….(op te lossen door snelheid aan te passen en proberen ontspannen te skiën).

*bericht bewerkt door Gerjon op 21 mrt 2023 09:59

Ik ben er behoorlijk zeker van dat slecht zicht geen rechtstreekse oorzaak is van verkramping 🤓.

Morzel op 20 mrt 2023 22:54

Op die manier kan je ook stellen dat een verkeerde houding geen rechtstreekse oorzaak is van verkramping. 🤓

Vinci69_ op 21 mrt 2023 08:08

Aangezien een verkeerde houding net inhoudt dat je de spieren die achteraf pijn doen overmatig gaat gebruiken, zou ik toch durven stellen dat er wel een rechtstreeks verband bestaat 😛. Net zoals er veel mensen zijn die een hele dag kunnen skiën met slecht zicht zonder achteraf spierpijn te hebben (omdat ze voldoende techniek hebben om ondanks de “onzichtbare bobbels” ontspannen te kunnen skiën).

Het punt dat ik maak (en dat je waarschijnlijk wel begrepen hebt 😉) is dat “slecht zicht” niet meer is dan een eufemisme voor “omstandigheden die boven je huidige kunnen liggen”, en zou in dezelfde zin vervangen kunnen worden door “op een bultige piste”, “op ijzige pistes”, “in zware papsneeuw”, …

Ik ben begin dit jaar nog een dag op stap geweest met gids buiten de piste (wat absoluut niet mijn natuurlijke habitat is), en dat heb ik aan het einde van de dag ook mogen voelen. Niet vanwege de verspoorde, zware sneeuw en steile hellingen, maar vanwege mijn gebrek aan kunde om in die omstandigheden goed te skiën (wat dan wordt beklemtoont door een paar niet-al-te-sportieve compagnons die aan het einde van diezelfde uitstap nog zo fris als een hoentje zijn 😎).

Oefening baart kunst. Lessen en kilometers maken is dan de manier om vooruit te gaan.

Precies dit dus: is dat “slecht zicht” niet meer is dan een eufemisme voor “omstandigheden die boven je huidige kunnen liggen”, en zou in dezelfde zin vervangen kunnen worden door “o

Lessen&oefenen

Edwin van Riel

Aangezien een verkeerde houding net inhoudt dat je de spieren die achteraf pijn doen overmatig gaat gebruiken, zou ik toch durven stellen dat er wel een rechtstreeks verband bestaat 😛.

Zeker, maar het is toch in beiden gevallen (slecht zicht of verkeerde houding) een gevolg met als eindresultaat dezelfde klachten.
Slecht zicht -> meer behoudend skiën -> meer spierbelasting.
Verkeerde houding -> meer spierbelasting.

Het punt dat ik maak (en dat je waarschijnlijk wel begrepen hebt 😉)

Volgens mij staan onze neuzen naar dezelfde kant 😊.

Oefening baart kunst. Lessen en kilometers maken is dan de manier om vooruit te gaan.

Morzel op 21 mrt 2023 11:00

En hierover zijn we het roerend eens!

Vandaag merkte mijn man toch dat het nog niet lekker ging. Dus ik heb even goed naar zijn houding gekeken en hij bleef veel te veel leunen op zijn bergski waardoor hij dus constant op beide benen druk had.
Ik heb hem geholpen, hij wist op een gegeven moment waar het mis ging, gebruikte zijn carve ook te weinig, maar hij gooide zich ook echt om in de bocht met zijn bergski. Dus oefening gegeven dat hij op zijn dalski moest gaan leunen, bergski omhoog maar dat lukte hem dus gewoon niet. Hij bleef ook zijn dalski te recht houden waardoor hij te weinig grip had. Logisch dat ie zich dan met zijn lijf om gaat gooien want hij heeft te weinig grip.
Hij kreeg het niet voor elkaar om genoeg grip op zijn dalski te krijgen, wat hij ook probeerde. Dus ik heb hem gezegd dat hij morgen les moet gaan nemen. Want hij krijgt dit er gwoon niet meer uit, ook niet met mijn hulp en welke oefeningen ik hem ook geef. Want dit zit er gewoon hardnekkig in, maar is dit jaar erger geworden. We hoorde van iemand dat mensen die heel gespierd zijn, meer moeite met skiën hebben, maar of dat de reden is weet ik niet. Hij was het vanmorgen echt helemaal kwijt, had ggeen vertrouwen meer en wist het even niet meer te redden. Dus hup, les.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik ben heel benieuwd wat voor oefeningen hij gaat doen met n leraar samen om dit er uit te krijgen.

Ja mensen, als je je carve te weinig gebruikt en heel gespierd bent, dan wordt het allemaal een lastig verhaal 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hij was het vanmorgen echt helemaal kwijt, had ggeen vertrouwen meer en wist het even niet meer te redden. Dus hup, les.

Jools op 21 mrt 2023 18:45

Mooi 🙂.

Dat is de beste manier om binnen een veilige context weer wat vertrouwen op te bouwen en het plezier terug te vinden.

Ja het ging wel wat beter door de dag maar zodra het iets moeilijker werd greep hij direct terug op zijn dalski. Hij gooit ook zo zijn lijf om, dat kost natuurlijk heel veel kracht. Maar zou het ook nog aan zijn materiaal kunnen liggen? Hij moest van mij in stilstand zijn ski kantelen en dat kon hij voor mijn idee te weinig.
Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan. De beste ski’s kunnen hem dan niet helpen haha want dan glijdt ie gewoon door.
Dus iemand daar ideeën over?

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ja mensen, als je je carve te weinig gebruikt en heel gespierd bent, dan wordt het allemaal een lastig verhaal 😁.

Shane op 21 mrt 2023 19:22

Nou @shane, daar kunnen we mee aan de slag, mooi toch 😉

Edwin van Riel

Ja het ging wel wat beter door de dag maar zodra het iets moeilijker werd greep hij direct terug op zijn dalski. Hij gooit ook zo zijn lijf om, dat kost natuurlijk heel veel kracht. Maar zou het ook nog aan zijn materiaal kunnen liggen? Hij moest van mij in stilstand zijn ski kantelen en dat kon hij voor mijn idee te weinig.
Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan. De beste ski’s kunnen hem dan niet helpen haha want dan glijdt ie gewoon door.
Dus iemand daar ideeën over?

Jools op 21 mrt 2023 19:35

Kan hij dat wel in pizzapunt?
Want dan doe je dat in principe de hele tijd aan beide zijden.

Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan. De beste ski’s kunnen hem dan niet helpen haha want dan glijdt ie gewoon door.
Dus iemand daar ideeën over?

Jools op 21 mrt 2023 19:35

Haha! Nooit over nagedacht maar er zit geen gewricht in je voeten waarmee je op de binnenkant van je voeten kan gaan staan. Moet het niet uit de knieën komen?

Ja mensen, als je je carve te weinig gebruikt en heel gespierd bent, dan wordt het allemaal een lastig verhaal 😁.

Shane op 21 mrt 2023 19:22

Nou @shane, daar kunnen we mee aan de slag, mooi toch 😉

evr66 op 21 mrt 2023 19:39

Kun je nagaan hoe goed jij zou zijn als je die anabooltjes nou eens met rust zou laten @Evr66 … Maarja, altijd met het uiterlijk bezig he 🤪

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat het ook door zijn bemoeizuchtige vrouw zou kunnen komen ;-). Die een heel forum vol schrijft over zijn problemen en van wie hij van alles moet. 😀
Dit zal allemaal flink meehelpen voor z’n zelfvertrouwen. Ik denk dat dit misschien wel de grootste oorzaak kan zijn en als hij lekker met z’n vrienden gaat skiën gaat het vast veel beter!

Ja het ging wel wat beter door de dag maar zodra het iets moeilijker werd greep hij direct terug op zijn dalski. Hij gooit ook zo zijn lijf om, dat kost natuurlijk heel veel kracht.

Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan.

Jools op 21 mrt 2023 19:35

Lukt mij op sokken ook nauwelijks 😁. Alleen een beetje wanneer ik mijn knieën opzij druk. Dat wil je niet tijdens het skiën. De druk moet naar voren gericht zijn, niet opzij (je knieën buigen niet opzij).
Als ik je uitleg goed begrijp, mist je man de hoog beweging (strek voor de bocht) en compenseert hij dat door zijn heup opzij te gooien.
Op skiles is dan zeker nuttig maar ga je niet met een paar lessen er uit halen.
Zelf heb ik heeeel lang J-bochten geskied. Duurde echt lang voordat dit S-bochten werden. Komt ook vast doordat ik niet als kind heb leren skiën. Mijn vrouw heeft dit totaal niet (heeft als tiener leren skiën). Ben nog altijd beetje jaloers (en trots) als ik zie hoe netjes en natuurlijk zij beweegt. 😏

Ja mensen, als je je carve te weinig gebruikt en heel gespierd bent, dan wordt het allemaal een lastig verhaal 😁.

Shane op 21 mrt 2023 19:22

Nou @shane, daar kunnen we mee aan de slag, mooi toch 😉

evr66 op 21 mrt 2023 19:39

Kun je nagaan hoe goed jij zou zijn als je die anabooltjes nou eens met rust zou laten @Evr66 … Maarja, altijd met het uiterlijk bezig he 🤪

Shane op 21 mrt 2023 20:54

Klopt, alles voor de looks, anders heb ik hier thuis geen leven meer @shane 😂😂😂

Edwin van Riel

Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan. De beste ski’s kunnen hem dan niet helpen haha want dan glijdt ie gewoon door.
Dus iemand daar ideeën over?

Jools op 21 mrt 2023 19:35

Haha! Nooit over nagedacht maar er zit geen gewricht in je voeten waarmee je op de binnenkant van je voeten kan gaan staan. Moet het niet uit de knieën komen?

yoguido op 21 mrt 2023 20:39

Sorry, t begint toch echt allemaal in de enkels 😉

Prima uitleg oa hier:

*bericht bewerkt door evr66 op 22 mrt 2023 07:54

Edwin van Riel

Ik denk dat het ook door zijn bemoeizuchtige vrouw zou kunnen komen ;-). Die een heel forum vol schrijft over zijn problemen en van wie hij van alles moet. 😀
Dit zal allemaal flink meehelpen voor z’n zelfvertrouwen. Ik denk dat dit misschien wel de grootste oorzaak kan zijn en als hij lekker met z’n vrienden gaat skiën gaat het vast veel beter!

Arjann op 21 mrt 2023 23:31

Heb me zelfs even afgevraagd of het “slachtoffer” hier @spacemees020 zou kunnen zijn, die lid van zijn partner hard aan een backseat-dingetje werkt 😉

Edwin van Riel

Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan. De beste ski’s kunnen hem dan niet helpen haha want dan glijdt ie gewoon door.
Dus iemand daar ideeën over?

Jools op 21 mrt 2023 19:35

Haha! Nooit over nagedacht maar er zit geen gewricht in je voeten waarmee je op de binnenkant van je voeten kan gaan staan. Moet het niet uit de knieën komen?

yoguido op 21 mrt 2023 20:39

Jawel, dat heet een enkel :-)
Het enkelgewricht kan je voet ook zijdeling laten kantelen, maar je skischoen verhindert dit.
Je hebt dus gelijk dat de beweging idd van hogerop zal moeten komen.

Ook in je schoen kun je wel degelijk je enkels (weliswaar beperkt) gebruiken. Zie filmpje een paar reacties terug. Probeer het maar eens, jezelf dwingen een bocht alleen vanuit de enkels maken (en natuurlijk komt de knie automatisch iets mee dan). Maar je hebt in de schoen echt wel gelegenheid om vanuit de enkel iets te kanten. Pas hierna volgen knie en heup.

Edwin van Riel

Maarrr… zojuist vraag ik hem op zijn sokken zijn voeten te kantelen, dus op de zijkant van zijn voeten te leunen en links kan hij dat dus niet :P die blijft gewoon plat op de grond staan. De beste ski’s kunnen hem dan niet helpen haha want dan glijdt ie gewoon door.
Dus iemand daar ideeën over?

Jools op 21 mrt 2023 19:35

Haha! Nooit over nagedacht maar er zit geen gewricht in je voeten waarmee je op de binnenkant van je voeten kan gaan staan. Moet het niet uit de knieën komen?

yoguido op 21 mrt 2023 20:39

Jawel, dat heet een enkel :-)
Het enkelgewricht kan je voet ook zijdeling laten kantelen, maar je skischoen verhindert dit.
Je hebt dus gelijk dat de beweging idd van hogerop zal moeten komen.

Errant op 22 mrt 2023 09:55

Als ik m’n leraren en diverse filmpjes mag geloven start je je bocht toch echt vanuit je enkels en de rest volgt. En niet andersom.

Gewicht naar nieuwe buitenski
Enkel inkantelen waardoor ski indraaien,
knieen en heup volgen, uitstrekken
Terugzakken, bocht doorsturen en repeat

(In theorie 😅 )

Ik denk dat het ook door zijn bemoeizuchtige vrouw zou kunnen komen ;-). Die een heel forum vol schrijft over zijn problemen en van wie hij van alles moet. 😀
Dit zal allemaal flink meehelpen voor z’n zelfvertrouwen. Ik denk dat dit misschien wel de grootste oorzaak kan zijn en als hij lekker met z’n vrienden gaat skiën gaat het vast veel beter!

Arjann op 21 mrt 2023 23:31

Heb me zelfs even afgevraagd of het “slachtoffer” hier @spacemees020 zou kunnen zijn, die lid van zijn partner hard aan een backseat-dingetje werkt 😉

evr66 op 22 mrt 2023 07:50

Ik ben het niet @evr66! Zou dolgraag nu in de sneeuw zijn maar helaas… Alhoewel @Arjann ook wel een puntje heeft :P

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Hahaha, ok, pech voor je, zou niet verkeerd zijn toch om lekker in de sneeuw te spelen. Ik hield het al op toeval. Waarschijnlijk heb jij geen partner die even bepaalt wat er geoefend moet worden en hoe je het er dagelijks vanaf brengt dan hahaha.

Edwin van Riel

Hahaha, ok, pech voor je, zou niet verkeerd zijn toch om lekker in de sneeuw te spelen. Ik hield het al op toeval. Waarschijnlijk heb jij geen partner die even bepaalt wat er geoefend moet worden en hoe je het er dagelijks vanaf brengt dan hahaha.

evr66 op 22 mrt 2023 10:12

Gelukkig niet nee :)

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Ook in je schoen kun je wel degelijk je enkels (weliswaar beperkt) gebruiken. Zie filmpje een paar reacties terug. Probeer het maar eens, jezelf dwingen een bocht alleen vanuit de enkels maken (en natuurlijk komt de knie automatisch iets mee dan). Maar je hebt in de schoen echt wel gelegenheid om vanuit de enkel iets te kanten. Pas hierna volgen knie en heup.

evr66 op 22 mrt 2023 10:07

Kijk je filmpje nog eens? Volgens mij zegt ze dat je edging vanuit het onderlichaam komt (heupen en knieën onderbenen). Als die niet bewegen kunnen je voeten ook niet rollen. Probeer je enkels maar eens te rollen terwijl je de rest stil houdt

*bericht bewerkt door yoguido op 22 mrt 2023 10:27

Plaats een reactie