Welke plek voor 1e wintersport met kerst 2023?

In de 1e week van kerstvakantie 2023 gaan we op wintersport. Ik ben me aan het oriënteren op skigebieden en dorpen voor accommodatie, maar kom er niet helemaal uit. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Op de shortlist staan nu:
Zugspitz Arena - Damüls - Warth- Tannheimer tal - Oberstdorf/ Kleinwalsertal

We gaan als gezin met 2 kinderen van (dan) 10 en 8 jaar. Voor hen en mijn vriend wordt het de 1e keer wintersport. Zelf heb ik vroeger héél veel en goed geskied, maar recent niet meer. Mijn beeld is dus gevormd obv ervaringen van langer geleden.

Wat zoeken we/ vinden we belangrijk?

  • Sneeuw > primair op pistes, in dorp is een mooie bonus. Ik weet dat kerst dan niet ideaal is, maar ivm werk is dat helaas de enige optie.
  • Geschikt voor beginners, aangezien 3 vd 4 deelnemers beginner zijn. Maar zelf wil ik ook wel beetje lol beleven op de pistes
  • Niet te ver rijden vanaf omgeving Rotterdam. We streven naar ca. 9 uur en 10/11 uur is echt de max.
  • Liever wat meer rust dan veel apres-ski, maar we zoeken geen doods dorp. We willen de auto alleen gebruiken voor heen en terugreis en verder tijdens de vakantie laten staan. Voldoende voorzieningen in dorp/ op loopafstand zijn dus een grote pre. Net als liften op loopafstand en dalafdalingen tot in het dorp.
  • Kindvriendelijk is prettig, skibus vind ik bv. met hen minder handig.

Hoe zouden jullie de bovengenoemde hierop beoordelen? Welke meer/minder geschikt en waarom? En alternatieve suggesties zijn ook welkom! Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Zugspits zijn echt allemaal kleine gebiedjes, dus als je dat nog tussen wilt afwisselen, heb je wel met de skibus danwel auto te maken. Aan de andere kant, voor beginners eerste week is 1 van die gebiedjes waarschijnlijk meer dan genoeg.
Damüls vond ik een leuk gebied, kun je als beginner ook prima uit de voeten.
Andere gebieden die je noemt heb ik zelf geen ervaring mee.

Berwang of Warth zijn dan prima keuzes. Mellau is ook niet onaardig. Ehrwald(er Alm) of Kleinwalsertal ontkom je niet aan de skibus, hoewel als je in Hirschegg gaat zitten je zo de Heuberg op kan. Goed zat voor de beginners. Mittelberg en zeker Riezerln zijn wel veel levendiger.

Kwt ben ik zelf aantal keren geweest voordat we kinderen kregen. Na wat zoeken, heb ik voor Tannheim gekozen, toen mijn jongste zes werd. Dichtsbij gelegen skigebied (vanuit ons Woerden) boven 1000 meter, tot circa 1700 meter. Relatief goedkoop, zowel qua skischool, skipas als accommodaties, zeker met zes personen. Mooie omgeving ook, niet toeristisch, eerder kneuterig. Wel vier losse skigebiedtjes in het dal, eenvoudig aan te rijden met de auto. Wel voldoende afwisseling, ook voor mij, als je de lat niet te hoog legt. Al zijn we de eerste twee jaar het skigebied van Tannheim niet uit geweest. Te meer dat alles op loopafstand ligt in Tannheim, inclusief de M-preis, restaurants, de skischool, de babywei, de dalafdaling en de liften. Prima oord om kinderen skiën te leren. Nog een jaartje dan zijn ze genoeg gevorderd om elders te kijken. Daar vragen ze nu om. KWT is ook goed alternatief, wel duurder, drukker, ietsje verder weg. Heuberg-omgeving bij Hirschegg zou dan de tip zijn inderdaad. O ja, de laatste kerstvakanties waren niet best qua sneeuw. Maar dat speelt elders ook.

*bericht bewerkt door @Marinus op 28 mrt 2023 23:55

https://www.wintersport.nl/skigebieden/hochoetz

Ik denk dat Hochoets ook prima voldoet. Behoorlijk sneeuwzeker en relatief rustig.
En als je je accommodatie dicht bij de lift zoekt kun je alles doen zonder auto.
prima gebied voor beginners en voor jou is er ook genoeg lol te beleven, zeker als je naar Kuhtall gaat is ook inbegrepen in de skipas,

Warth, nog nooit geweest
Tannheimer tal, met kerst niet aan denken
Zugspitz Arena, in Ehrwald en Lermoos geweest wel leuk maar niet sneeuwzeker
Damüls, staat wel op mijn lijstje, en noemt zichzelf sneeuwzekerste dorp vd wereld KWT, in Oberstdorf en Mittelberg en Riezlern geweest, toch wel redelijk sneeuwzeker en zou Riezlern kiezen.
In Montafon gebied, is Gargellen sneeuwzeker/kindvriendelijk (vind ik)
Of See, dan heb je altijd sneeuw bij de hand in Ischgl.

Niet op je short list maar misschien is La Clusaz of Le Grand Bornand een goede optie

De gebieden buiten Damuls lijken me rond die tijd erg onzeker qua sneeuwzekerheid. Damuls pakt vaak meer sneeuw en is een leuk en kindvriendelijk gebied, maar zelf erg duur qua accomodaties vind ik. Je kan dan bv ook zitten in het dorpje Sonntag, moet je wel een kwartiertje rijden naar Damuls. Zoals genoemd, kijk ook eens op See/Kappl (dichtbij sneeuwzeker Ischgl). Of dorpje Neustift, zit je dicht bij de Stubaigletsjer (prachtig gebied) en heb je sowieso sneeuwzekerheid. Succes!

Hou er rekening mee dat de sneeuwzekerheid in de kerstvakantie de laatste 15 jaar niet best is.
Als je nu al wil boeken raad ik aan om vooral te kijken naar sneeuwzekere gebieden en dus vooral de hoogte in!
Zoek via deze site eens op skigebieden voor beginners en sneeuwzeker.

Wij zijn meerdere keren naar Hochzeiger (pitztal) geweest met toen nog onze kleine kinderen.
Gebied start op 1450 en gaat tot 2450 meter.
Kinderen tot 10 jaar krijgen een gratis skipas.
Wij verbleven in een appartement op de berg( wijkje heet Kaitanger) en op loopafstand van de lift.
bij de lift bevind er een skidepot, ideaal!!
Succes met je zoektocht.

peet3972

Ik zou ook kijken om het merendeel van de pistes boven de 2000m te zoeken. Je hebt een boontje voor Oostenrijk zie ik, helaas heb ik daar geen tips.

Heb een beetje hetzelfde profiel: beginner, enkel kerstvakantie, sneeuwzeker, ook gevorderden mee, in dorp… En ik kwam enkel uit op Italiaanse en Franse gebieden.

Italianen zijn de meesters van de kunstsneeuw, dus zo vroeg in het seizoen misschien toch iets verder rijden ( en niet teleurgesteld zijn over witte linten in een verder groen landschap). Mijn jongste heeft haar eerste meters gemaakt op de Kronplatz.
Bij Olang is een groot skidepot bij het dalstation. Als je dan toch met de skibus moet, hoef je in ieder geval niet alle ski’s en schoenen mee te slepen, dat scheelt behoorlijk.

Qua kindvriendelijk en autovrij: Serfaus, maar ik weet niet hoe de sneeuwsituatie is met kerstmis, en de hogere pistes (Masner) zijn niet geschikt voor beginners. Wel een supergaaf kinderland.

Plaats een reactie