Waa naartoe met Pasen voor beginners?

Beste forumleden,

Ik zou graag nog een shortski doen met Pasen. Vertrek donderdagavond 6 april en terug weer op 11 april. Dus vrijdag, za, zo, ma (4 dagen) skiën.

Vorig jaar ben ik ook met Pasen geweest, maar dat viel vies tegen. Waren toen op de stubaier gletscher, was erg druk daar, pistes waren rond een uur of 11 al gigantische hopen en sowieso vonden we de blauwe pistes daar erg lastig en steil vergeleken met bijv. in La Plagne.

Wij hebben ongeveer 6 dagen ski-ervaring (niveau combi ploeg en af en toe stukje parallel) inmiddels en zijn echt op zoek naar glooiende blauwe pistes (niet steil) in een gebied waar de sneeuw goed is en dat ook zolang mogelijk blijft gedurende de dag.

Dit zijn de zaken die voor ons belangrijk zijn:

  1. Goede sneeuwcondities waarbij de sneeuw zo lang mogelijk goed blijft gedurende de dag (we waren 3 weken terug in Winterberg en toen bleef de sneeuw hele dag goed zonder buckels en in la plagne was dat ook, maar dat was in februari vorig jaar, dus het kan blijkbaar wel?)
  2. Gebied geschikt voor beginners met voldoende makkelijke blauwe pistes om verder op door te leren en hopelijk het gebied een beetje te doorkruisen
  3. Rustig gebied (relatie met punt 1 deels denk ik haha)
  4. Goed aan te reizen/dichtbij (iets minder belangrijk gezien we toch 4 dagen gaan)
  5. Liefst geen Zwitserland (vanwege prijs, tenzij we een goede deal kunnen vinden)

Zaken als apres-ski, sfeer in het dorp etcetera zijn voor ons niet van belang. Ben heel benieuwd naar jullie suggesties. Zelf al wat gezocht weer, maar gezien tijd van het jaar kom ik er niet echt uit wat wijsheid is qua sneeuwcondities etcetera. Of raden jullie af om te gaan omdat de sneeuw te slecht is inmiddels?

edit: ik zie trouwens een typefout in de titel van het topic maar kan hem niet wijzigen helaas.

*bericht bewerkt door Jiabjin op 31 mrt 2023 17:47

Als je rust zoekt (goede pistes dus) en nog te doen qua reistijd, overweeg dan toch Zwitserland. Er zijn nog wel betaalbare accomodaties te vinden in Arosa of Vercorin (Val d’Aniviers). Voor in het dal van Engelberg is ook best te doen qua prijs. Niet alles is meer open, maar dat hoeft natuurlijk ook niet voor die paar dagen. Laax vind ik zelf te duur, maar zou wel kunnen.

*bericht bewerkt door Bennie op 31 mrt 2023 19:33

Meeste gletsjer skigebieden voldoen wel aan jouw beschrijving. Solden, Ischgl, diverse gletsjers kunnen allemaal.

Als je drukte wilt vermijden is een van de kleinere gletsjers een goede optie, echter ben je dan ook beperkt in de kms die geskied kunnen worden. Pitztaler Gletscher en Kaunertaler Gletscher staan bekend om het feit dat het rustig is.

Buckels door warmte is in april niet altijd te vermijden, al zullen rustige skigebieden ook met warmere dagen langer goed blijven.

De blauwe pistes op de gletsjer in Solden vind ik zelf niet heel erg geschikt voor de échte beginner. Ze zijn goed te doen als je redelijk kan skiën maar er zitten wel wat steilere stukjes in en ook zijn ze in de weekenden meestal rond 11 uur al over hoopt geskied waardoor er echt bulten sneeuw ontstaan. Prima voor iemand die redelijk kan skiën maar als je écht net beginner bent niet iets waar je op zit te wachten denk ik… ook vind ik solden niet een rustig gebied, zeker niet in de weekenden en al helemaal niet in een Paasweekend.

Als je echt rustig wil, toch Zwitserland overwegen denk ik. Of wellicht minder grote gebieden in Oostenrijk, maar de hoeveelheid hoog geleden gebieden met veel variëteit in pistes zijn daar toch echt beperkt… en in drukke weekenden zijn de meeste pistes dan ook overhoop geskied rond een uur of 11.

*bericht bewerkt door DaphneK op 01 apr 2023 10:42

Bedankt voor de reacties iedereen. Ik ga nog eens kijken naar Zwitserland of anders eventueel een rustig gebied in Oostenrijk wat hoog gelegen is.

Obertauern !

Wat helps voor goede condities van de pistes is als ze op een noordhellingen liggen.
Ook als er liften zijn die alleen het bovenste stuk nemen, zodat je alleen op het hoogste stuk skiet, maakt het fijn.

Wat helps voor goede condities van de pistes is als ze op een noordhellingen liggen.
Ook als er liften zijn die alleen het bovenste stuk nemen, zodat je alleen op het hoogste stuk skiet, maakt het fijn.

Slim op 07 apr 2023 04:38

Sssstttt, niet verder vertellen maar vanmiddag rijden wij daarom nog even naar het Klostertal….op de Sonnenkopf zijn alle pistes boven het bergstation nog open, krijgen vanmiddag, vannacht nog een vers laagje en zullen er super bij liggen met deze temperaturen.

Plaats een reactie