Advies nieuwe ski's voor sportieve 50 jarige vrouw

Ik zoek een nieuw paar ski’s voor mijn vrouw.

Algemene informatie:
• 51 jaar
• 1.75 m en 70 kg
• Sport gemiddeld 4x p/w (hardlopen, bootcamp)
• Skiet sinds 10 jarige leeftijd, inmiddels zo’n 60 weken ski ervaring
• Old school skiër (wedelen, rutschen), geen interesse om te carven
• Voorkeur voor blauwe en rode pistes, niet of nauwelijks off-piste
• Fijn als de ski’s niet te veel wegen (dames ski’s zijn vaak wat lichter om te dragen)
• Skiet beheerst en gecontroleerd in een behoorlijk tempo, geen behoefte om de snelste te willen zijn
• Wat extra draagvermogen door de slush zou fijn zijn (75mm onder voeten?)
• Huidige schoen is een Nordica Speedmachine 95W

De laatste jaren huurt zij ski’s, die niet altijd goed bevallen. Vaak krijgt ze SL achtige ski’s mee.
Mijn inziens zou een ski met minder taillering, die wat stijver is, met een (middel)lange radius goed/beter passen. Uit online skitesten is niet altijd duidelijk te halen of een ski past bij een old school (vrouwelijke) skiër.

Op het oog interessante ski’s: Dynastar Intense 12, Head Super Joy, Atomic C11.
Wat adviseren jullie en waarom? Mogen uiteraard ook andere merken & types zijn.

Ik zou niet de Atomic Cloud C11 adviseren maar de Cloud C12 en als ze wat meer draagvermogen wil dan de Q12, heeft ze op lange termijn meer plezier van…

@gerjon Dank voor je reactie. Aangezien mijn vrouw niet meer gaat doorgroeien, is de Atomic C12/Q12 dan niet overdone?

Dame die ik ken heeft redelijk hetzelfde profiel (old skool, wel ervaren, geen zin techniek nog aan te passen).
Ze zweert bij een K2 Luv.

Ik weet zo niet welk specifieke model. Het is een zwarte ski.

Ze rutscht en wedelt net als je vrouw. Heef took wel eens een SL ski mee gehad en vond dat helemaal niets.

Totales Vollidiot

@CY325i, mijn ervaring met de Atomic Cloud ski’s is dat ik voor mijn vrouw en dochter de Cloud C12 en C14 heb geregeld (C11 en lager vind ik veel te slap). Het zijn geen moeilijke ski’s dus zeker niet overdone, althans dat is mijn persoonlijk ervaring. Misschien kan je vrouw ze eerst nog ergens testen…

Zou voor de Head real joy slr pro joy aanbevelen is
voor beginner en gevorderd

Sorry deze zijn het , Head super joy slr joy pro

Die intense stonden laatst voor een nette prijs bij bever. Topski!

Edwin van Riel

Ik zou Rossingol Hero Elite MT eens uittesten, fantastische skis. Ze zijn er met witte en met zwarte letters. Die laatste is iets stijver, maar de eerste is ook heerlijk. Vooral in de middag op slush draaien ze soepel. En op blauwe vlakke pistes ook zeer stabiel bij hogere snelheden. De MT staat voor Multi Turn, tussen slalom en Long turn in. Perfect voor op de piste.
Overigens zou ik altijd op de piste testen in een gebied waar je op de piste kan wisselen van skis bij een van de winkels zoals bijvoorbeeld in Sölden. Daka heeft een aanbod dat als je skis in Nederland koopt je 70% terugkrijgt indien ze niet bevallen.

*bericht bewerkt door Pothoven op 06 apr 2023 08:36

@Pothoven

Goede tip - de Rossingol Hero Elite MT zou wel eens een hele goede match kunnen zijn.

Ik heb zelf de Hero Elite Plus (heerlijke ski’s :-) ) waarmee ik alles kan: rutschen, carven, korte tot middellange bochten, heerlijk door de slush, etc. Maar wel een ski die je input moet geven om de ski tot z’n recht te laten komen, dus overdone voor m’n vrouw.

Ga onderzoeken of de Hero Elite MT past bij een meer traditionele skiër (rutschen en wedelen). Iemand die hier iets over kan zeggen?

Interessante topic, mijn vrouw past ongeveer in hetzelfde profiel en wil ook een nwe ski. Een goede cruiser is denk ik ideaal. Een aantal ski’s die ik hier voorbij zie komen lijken me nog redelijk sportief/race georiënteerd, of behoorlijk stijf. Ik kijk zelf naar de Elan Wildcat (82/76). Ook omdat ik sindskort de Elan wingman 82 ski en daar wild enthousiast over ben. Mijn vrouw mist vooral stabiliteit bij slush of verstoorde pistes, vandaar dat ik me orienteer op iets breder onder de voet, maar ga de geopperde opties ook zeker checken.

@Pothoven

Goede tip - de Rossingol Hero Elite MT zou wel eens een hele goede match kunnen zijn.

Ik heb zelf de Hero Elite Plus (heerlijke ski’s :-) ) waarmee ik alles kan: rutschen, carven, korte tot middellange bochten, heerlijk door de slush, etc. Maar wel een ski die je input moet geven om de ski tot z’n recht te laten komen, dus overdone voor m’n vrouw.

Ga onderzoeken of de Hero Elite MT past bij een meer traditionele skiër (rutschen en wedelen). Iemand die hier iets over kan zeggen?

CY325i op 06 apr 2023 11:30

Toevoeging, ikzelf ski er op (Hero Elite MT C.A.M.) en ben 62 jaar, ski mijn hele leven al en heb moeite om benen uit elkaar te halen :) zoals de wat modernere stijl is. Wedelend de zwarte buckel af is wat zo fijn gaat met deze skis. Mijn partner heeft de hero Elite MT carbon en is 52 en voldoet meer aan profiel van de gene die zoekt en skiet ook heerlijk op deze skis. Wel erg belangrijk dat de schoenen goed zijn en voldoende stijfheid bieden (105 of 115 voor vrouwen). Anders zwabber je alle kanten op (met om het even welke ski).

Ik ski op de K2 Burnin Luv. Voor mij echt een revelatie, sinds ik die ski’s heb ga ik weer ‘als de brandweer’. Ze zijn wel aardig vergevingsgezind en draaien heel makkelijk, wat voor mij een uitkomst is met twee brakke knieën.

Dame die ik ken heeft redelijk hetzelfde profiel (old skool, wel ervaren, geen zin techniek nog aan te passen).
Ze zweert bij een K2 Luv.

Ik weet zo niet welk specifieke model. Het is een zwarte ski.

Ze rutscht en wedelt net als je vrouw. Heef took wel eens een SL ski mee gehad en vond dat helemaal niets.

Kdtl op 05 apr 2023 15:57

*bericht bewerkt door Josanne op 13 apr 2023 19:56

Atomic Cloud 14 heb ik zelf, ik voldoe aan hetzelfde profiel. Mijn dochter heeft de Head Epic Joy en daar ski ik ook echt lekker op. Maar de Atomic is net wat stabieler vind ik.

Ik heb diverse skies uitgeprobeerd op vakantie. Steeds per setje 2 x dezelfde piste en dan door wisselen. Na 4 setjes had ik mijn keuze gemaakt. Een beetje goede ski shop zal deze optie aanbieden. Voordeel was wel dat de shop onderaan de piste zat waardoor wisselen heel makkelijk was. Alle skies stonden buiten klaar voor me

Zelfde profiel. Kan Atomic Cloud C14 of C12 aanbevelen. Super grip, heerlijk stabiel. Maar huur gewoon een dagje of test via Duivesteijn in Zoetermeer.

Plaats een reactie