Waar naartoe 9-16 dec?

Hoi allen,
Er zal vast wel al een topic zijn over deze week, maar die kan ik niet zo snel vinden. 9 tot 16 december willen wij richting de alpen. We dachten zelf aan Solden, maar ik lees nu ergens anders dat er een redelijke kans is dat het hele gebied dan nog niet open is (alleen de gletsjers).
Hebben jullie tips voor een ander gebied voor deze week? Of is Solden toch de beste optie?
We zijn met een groep van beginners tot gevorderd dus we moeten wel 100km+ aan pistes hebben.
Alvast thanks voor de tips!

Begin december pas beslissen. Nu nog niet over nadenken.

Wij willen met de trein en moeten daarom zo ver mogelijk van te voren (ivm prijs) de tickets boeken. We denken er daarom graag alvast over na ;)

Wel over nadenken, maar zeker nog niet boeken.
Zoek een aantal gebieden uit die vaak vroeg openen en ga vanaf half november het weer wat in de gaten houden in die gebieden. En boek dan maximaal een week van tevoren.
Kijk o.a. naar:
Sölden
Obergurgl
Tignes
3V
Ischgl
Montafon wil ook nog weleens vroeg erbij zijn met een goede dump.

Je kunt de treinkaart die je een beetje in die richting (bijv. Innsbruck ofzo) brengt natuurlijk eerder kopen. Kan je daarna de skigebieden die vanaf daar weer makkelijk te bereiken zijn vergelijken a.h.v. het weer. Maarja ook voor de accommodaties geldt dat vroeg boeken loont. Succes in ieder geval!

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Afgelopen december was ik die periode in Ischgl en het was geweldig. Met ruim 200km open pistes hadden ze het grootste aanbod in Europa die week. Historisch gezien is het gebied zeer sneeuwzeker vanaf begin december. Op 16 december gaan ook Kappl en See open, wellicht kun je daar de laatste dag skiën voor de afwisseling.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 04 mei 2023 12:07

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Met de trein zijn het Ötztal en Zillertal twee prima opties. In 2019, 2021 en 2022 was ik precies in die week op pad in een aantal van deze skigebieden. Het winterskigebied van Sölden is eigenlijk altijd wel geopend. Met Obergurgl en Hochoetz-Kühtai (busverbindingen) heb je nog twee andere mogelijkheden. Met name Hochoetz is in die periode een van mijn favoriete gebiedjes in Tirol (zie ook hier). Uitstekende pistepreparatie en lekker rustig!

In het Zillertal zijn de condities medio december eigenlijk altijd prima en ook hier is het dan nog heerlijk rustig. In die 3 jaren in Hochzillertal - Hochfügen steevast goed kunnen skiën, vrijwel alles was hier al open. In Zillertal 3000 ook minstens tweederde van het gebied (en alle deelgebieden geopend). Voor mij persoonlijk door de rust (samen met de maand maart) de beste periode om het Zillertal te bezoeken.

Ik ben de laatste jaren in december altijd naar lage gebieden gegaan (wel een weekje later, dus de week voor kerst).

2019 was er weinig sneeuw, maar was er best veel open. De hoge gebieden waren ivm föhn veel dicht.
2021 was perfect, heel veel sneeuw tot in het dal. Hele koude week, was op echte hoogte erg guur, maar ook lager erg koud.
2022 zat er tussenin. Alles was open, prima weer en een cosmetische laag naast de piste. Alle dalafdalingen open.

De echt hoge gebieden (Ischgl, Cervinia, Obergurgl) zijn heel sneeuwzeker, maar ook vooral echt mooi bij lange zonnige dagen. Je kan zeker geluk hebben, maar minder weer is gelijk echt slecht. Hoge gebieden hebben vaak meer sneeuw nodig ivm de ondergrond. Dit zou ik niet durven boeken in die periode zonder weersvoorspelling.

Lage maar kapitaalkrachtige gebieden, zoals Ski Amade of de Dolomieten hebben heel weinig sneeuw nodig en kunnen hele grote delen openen na een paar nachten goede vorst. Mocht het tegenvallen dan is het boven de middenstations alsnog prima. Dit durf ik blind te boeken. Denk dat dat ook voor grote delen van het Zillertal en rondom Saalbach ed geldt?

Dan alles wat er tussenin zit: kan supermooi zijn bij kou en veel sneeuw, maar kan ook grotendeels dicht zijn. Vooral fijn om lastminute te boeken, goede manier om eens een wat drukker gebied te zien bijvoorbeeld?

Let op one skigebieden openen. Lang niet alles opent alles wat kan. Zeker de Dolomieten wel, en in mijn ervaring de grote ski Amade gebieden ook.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij hebben goede ervaringen met Breuil-Cervinia. Dat is de Matterhorn (Zermatt) vanuit de Italiaanse kant. Dit skigebied gaat doorgaans eind oktober al open. Dit seizoen wat het in de laatste week van november best spannend of we wel voldoende konden skiën. Maar op het laatste kwam het allemaal goed en hebben we top dagen gehad. Het gebied is via Zwitserland goed te bereiken per trein. Zermatt is auto vrij, dus alles is ingericht op treinreizigers. Het nadeel is wel dat een start vanuit de Zwitserse kant in het skigebied meer kost dan een internationale pas vanuit Italië.

*bericht bewerkt door SandraSki op 04 mei 2023 14:05

sneeuw witje en de 7 bergen

null

eind november, boven de wolken in de zon met uitzicht op de Matterhorn. Wat wil een mens nog meer…

*bericht bewerkt door SandraSki op 04 mei 2023 14:08

sneeuw witje en de 7 bergen

Dank allen voor de goede tips en mooie foto’s! Genoeg opties om te overwegen! Je vergeet bijna dat het lente is ;)

In principe het veiligst om een treinkaartje te boeken waarmee je naar verschillende kanten van de Alpen kunt uitwijken. De meeste hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Turijn stoppen bijvoorbeeld in Oulx aan de Italiaanse zijde, maar daarvoor ook in de Maurienne en Chambéry. Innsbruck werkt ook, mocht er die week in Oostenrijk amper sneeuw liggen of de hele week slecht weer voorspeld worden kun je altijd nog tickets bijboeken richting Italië (ca 2-3 uur reistijd van station Innsbruck tot de logische plekken in de Dolomieten - het Zillertal is een stuk sneller aan te reizen, maar een Sölden of Ischgl is niet of nauwelijks dichterbij). Dit is ook de handigste optie per nachttrein.

❄️

Hoi allen,
Er zal vast wel al een topic zijn over deze week, maar die kan ik niet zo snel vinden. 9 tot 16 december willen wij richting de alpen. We dachten zelf aan Solden, maar ik lees nu ergens anders dat er een redelijke kans is dat het hele gebied dan nog niet open is (alleen de gletsjers).
Hebben jullie tips voor een ander gebied voor deze week? Of is Solden toch de beste optie?
We zijn met een groep van beginners tot gevorderd dus we moeten wel 100km+ aan pistes hebben.
Alvast thanks voor de tips!

timtim88 op 04 mei 2023 09:25

Vorig jaar waren wij in Sölden & Obergürgl/Hochgürgl van 8 tot 13 december: alles was open maar wel hééééél koud, tot -20 graden. 1 dag niet geskied door slecht weer, maar gaan wandelen.

Plaats een reactie