Schade Atomic redster G9 te repareren?

Na thuiskomen van de dutchweek bij schoonmaken van het materiaal helaas schade aan de ski geconstateerd. Er zit geen schade aan het belag of staalkanten dus de reden van delaminatie is bij mij onbekend. Lees gemixte meningen op internet over repareren hiervan. Zijn er mensen die wat zinnigs weten over de mogelijkheid om onderstaande schade te repareren of nog iets met garantie/verzekering te regelen. Betreft 2 jaar oude Atomic G9.

null
null

Als er geen echte schade zichtbaar is, zou ik eerst even bij uw dealer aankloppen en vragen om vervanging eigenlijk.

Edwin van Riel

Dealer is hier het eerste aanspreekpunt. Waarbij je moet beseffen dat in NL er geen harde garantietermijn is, maar een redelijke termijn die spullen moeten meegaan. Dat acht ik bij ski’s van eendergelijke prijs meer dan 2 jaar.

Maar mocht je er nou niet uitkomen, iets openen, watervaste houtlijm erin gieten, lijmtangen erop en na een week drogen de openstaande naad afkitten met goede kwaliteit siliconenkit.

Denk beste dat je even met Rogier moet overleggen of dit te repareren is (hij heeft hier meer over geschreven). Volgens mij kan je staalkant alleen maar los komen als je op betreffende plek iets hards geraakt hebt.
Misschien handig het via de verzekering te claimen…je ski’s zijn nog vrij nieuw…

Beste volgorde lijkt me dealer (garantie, je mag verwachten dat ze wat langer meegaan bij normaal gebruik )>verzekering>knutselen

Dat laatste wordt niet simpel, moet ook eigenlijk in een vacuumpers.

Edwin van Riel

Overigens heb je twee jaar garantie op je ski’s maar ik ga ervan uit dat je beschadiging hier niet onder zal vallen, dus je kan het proberen via je officiële Atomic dealer of je kan Atomic even rechtstreeks bellen via +43 6452 39000, misschien kunnen zij je goed advies geven… Denk toch dat je het moet verhalen op je verzekering…eventueel kan je zelf wat knutselen met goede epoxy lijm of andere goed lijm en het dan met lijmklemmen vastzetten met stukken hout aan beide kanten…zonde van je ski’s die nog vrij jong zijn…
https://www.atomic.com/en-nl/warranty

zie bijvoorbeeld deze reparatie;

*bericht bewerkt door Gerjon op 08 mei 2023 17:13

Zit normaal gesproken geen garantie meer op inderdaad en deze schade zou ook van een harde impact kunnen komen. Maar lijkt niet dat het hier het geval is, tenminste niet dat ik gemerkt heb. Delaminatie is ook onderaan en er is nergens sprake van enige schade aan belag of staalkant. Ga eerst maar eens bij de winkel kijken wat ze kunnen betekenen. In ieder geval een grote domper voor zulke jonge ski’s.

Het delamineren is een bekend probleem bij Atomic, hier kan jij niks aan doen. Ik heb het zelfde probleem gehad en ik ken meer mensen die hier ook last van hadden. Destijds heb ik een goede korting gehad op een nieuw paar ski’s.

Hi Kaartjee, ik ben niet “getrouwd” met Atomic maar volgens mij kan ik nergens vinden dat het delamineren een bekend probleem is van Atomic. Het kan een productiefout zijn maar de G9 van Atomic is voor hun een top ski plus deze ski is maar 2 jaar oud. Ik heb zelf alleen ervaring met dergelijke schade aan mijn snowboard en een Fisher ski. Deze schade ontstond bij mij doordat ik stenen of iets dergelijk geraakt had en heb ik gerepareerd met epoxy en het plaatsen van lijmklemmen…Bij mijn Fisher ski was de schade vergelijkbaar als bij Tom, daar ging ook de staalkant los op dezelfde plek onder de schoen. Onder je voet krijgt de ski veel klappen en dus krachten te verwerken…denk handiger even Atomic te bellen of te mailen of via de dealer…(of claimen bij de verzekering:).

*bericht bewerkt door Gerjon op 08 mei 2023 18:22

Hi Kaartjee, ik ben niet “getrouwd” met Atomic maar volgens mij kan ik nergens vinden dat het delamineren een bekend probleem is van Atomic. Het kan een productiefout zijn maar de G9 van Atomic is voor hun een top ski plus deze ski is maar 2 jaar oud. Ik heb zelf alleen ervaring met dergelijke schade aan mijn snowboard en een Fisher ski. Deze schade ontstond bij mij doordat ik stenen of iets dergelijk geraakt had en heb ik gerepareerd met epoxy en het plaatsen van lijmklemmen…Bij mijn Fisher ski was de schade vergelijkbaar als bij Tom, daar ging ook de staalkant los op dezelfde plek onder de schoen. Onder je voet krijgt de ski veel klappen en dus krachten te verwerken…denk handiger even Atomic te bellen of te mailen of via de dealer…(of claimen bij de verzekering:).

Gerjon op 08 mei 2023 18:20

Een beetje googlen op delaminerende Atomic skies geeft toch wel heel erg veel hits.

Born to Ride

aardig om hier te lezen hoe delamineren van een ski ontstaat (daar beschrijven ze dat meestal door schade aan de ski bijvoorbeeld, veroorzaak door stenen en dergelijke, vocht in de ski komt en zorgt dat lijmlagen los komen, oplossing, je ski’s heel houden en goed verzorgen:);
https://newtoski.com/why-skis-delaminate/

ps als ik google zie ik niet veel hits gerelateerd aan Atomic zoals gesuggereerd wordt, dit geeft google aan;
https://www.google.nl/search?q=delaminerende+Atomic+skies&sx…

Had een vergelijkbare google search gedaan (in het Engels, zonder merk te vermelden), maar kreeg toch wel de indruk dat Atomic oververtegenwoordigd was ;)

Edwin van Riel

Hi Evr66, dat kan logisch zijn want er worden veel Atomic ski’s gebruikt, verkocht en dus ook gesloopt:).

Hi Evr66, dat kan logisch zijn want er worden veel Atomic ski’s gebruikt, verkocht en dus ook gesloopt:).

Gerjon op 09 mei 2023 13:26

vandaar mijn kanttekening “oververtegenwoordigd” hahaha. Ik weet dat jij zweert bij Atomic, maar er is echt meer moois onder de zon ;)

Edwin van Riel

Hi Evr66, dat kan logisch zijn want er worden veel Atomic ski’s gebruikt, verkocht en dus ook gesloopt:).

Gerjon op 09 mei 2023 13:26

Er worden redelijk wat atomic skies gebruikt maar het is zeker niet het meest verkochte ski merk. Je bent er niet mee getrouwd zeg je, maar je lijkt er wel sterk aan gebonden te zijn? ik had trouwens in het engels gezocht op google, dan heb je een stuk groter bereik en dat geeft een veel duidelijker beeld.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 mei 2023 13:42

Born to Ride

Hi Evr66, ja ik weet dat je zat te stoken:)…volgende ski voor mij zou een Stoekli Laser SX zijn…

Om nog wat olie op het vuur te gooien, hier ook een paar Atomics die delamineerden, waren wel oud overigens. En weer netjes gerepareerd met houtlijm

Ik heb eerst maar eens aangeklopt bij OutdoorXL waar ze gekocht zijn of ze kunnen helpen met een oplossing.

Heb wel eens gelezen om van Araldite 2 componenten lijm hiervoor te gebruiken. Dit er zoveel mogelijk tussen zien te krijgen in combinatie met lijmklemmen…Ben benieuwd wat Outdoor XL je gaat vertellen…

.

Maar mocht je er nou niet uitkomen, iets openen, watervaste houtlijm erin gieten, lijmtangen erop en na een week drogen de openstaande naad afkitten met goede kwaliteit siliconenkit.

Robert7 op 08 mei 2023 11:48

Dat moet je zeker niet doen.

Om delaminatie bij een ski te repareren moet je moet epoxy gebruiken. En dan specifiek epoxy die ook bij lage temperaturen flexibel en treksterk is. Deze injecteer je in de hele delaminatie en dan goed met lijmklemmen wegzetten.

*bericht bewerkt door TheMarshal op 10 mei 2023 19:15

Heb wel eens gelezen om van Araldite 2 componenten lijm hiervoor te gebruiken. Dit er zoveel mogelijk tussen zien te krijgen in combinatie met lijmklemmen…Ben benieuwd wat Outdoor XL je gaat vertellen…

Gerjon op 10 mei 2023 14:31

wel de juiste Araldite gebruiken!
Araldite is een merknaam van Huntsman, net zoals Loctite een merknaam is van Henkel en beide merken hebben tientallen verschillende soorten 2-componenten epoxylijmen in hun verkoopsgamma met heel uiteenlopende eigenschappen.
Best goed informeren over welke je nodig hebt (ik zou het zelf niet weten) voordat je zelf gaat klussen.

Glide on!

Zie hier het resultaat van:
Zo goedkoop mogelijk produceren en zo duur mogelijk verkopen.
Daarom heeft skidesigner Simon Jacomet ontslag genomen.
Die kon het niet meer aanzien 😄

Als het goed is komt er een nieuw paar ski’s naar me toe. Heel netjes opgelost dus van OutdoorXL en Atomic ondanks dat ze al de 2 jaar hadden gepasseerd.

Nou mooi Tom gefeliciteerd, inderdaad goede service van OutdoorXL en Atomic. Kan je volgend seizoen lekker knallen met een paar nieuwe verse ski’s…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 mei 2023 09:53

Plaats een reactie