St.Anton toeristenbelasting omhoog 66.6%

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

toeristenbelasting verhoging van € 3 naar € 5 per nacht . De hoogste in Tirol
https://tirol.orf.at/stories/3208324/

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 25 mei 2023 21:12

St. Anton is sowieso niet het voordeligste dorp in Oostenrijk of de Alpen toch? Op een totale vakantie zijn dit soort prijsverhogingen denk ik niet het grootste probleem.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Onzin @Biggie. Want het is 2 euro per persoon per nacht op dit stuk en op het huis een verhoging én op de skipas enz. enz… Het is juist niet alleen deze stijging.

Eens met @MiKeZZa Zit je met 4 personen, 7 nachten dan praat je toch al weer over 56 euro op een week skien. Als dat ook weer zo op een aantal andere punten is ben je al snel weer een paar honderd euro per week extra kwijt.

Born to Ride

Het is juist niet alleen deze stijging.

MiKeZZa op 23 mei 2023 09:37

Precies mijn punt. Voor 7 nachten betaal je dus per volwassene € 14 meer dan vorig jaar. Dat is een schrijntje ten opzichte van de prijsstijging van de skipas of het verblijf, schat ik in.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Je maakt de denkfout die iedereen maakt; ach het is maar 2 euro. Nee, het is 66%, dat is de crux.

Je betaalt echter die 2 euro (per nacht) extra. Die voel je in je portemonnee. In een budget voor je wintersportvakantie moet je daar toch rekening mee houden, niet met dat percentage.

Dat 66% een stevige stijging is, dat snap ik. Maar ga je dan niet meer naar St. Anton om die reden? Ga je dan naar een (fictief) dorp dat op dat vlak ‘slechts’ een prijsstijging van 25% (van 4 naar 5 euro per nacht) heeft doorgevoerd? In beide gevallen ben je 5 euro per nacht kwijt.

*bericht bewerkt door Biggie op 23 mei 2023 10:03

Een amateur is gewoon een liefhebber

Het is juist niet alleen deze stijging.

MiKeZZa op 23 mei 2023 09:37

Precies mijn punt. Voor 7 nachten betaal je dus per volwassene € 14 meer dan vorig jaar. Dat is een schrijntje ten opzichte van de prijsstijging van de skipas of het verblijf, schat ik in.

Biggie op 23 mei 2023 09:52

2 euro pp per dag op je toeristenbelasting, 2 euro pp op je accomodatie, 2 euro pp op je skipas, 2 euro pp op je lunch, 2 euro pp op diner, 2 euro pp op je parkeerkosten, 2 euro pp op je skis, 2 euro pp op je skischoenen, 2 euro pp op je dagelijkse drankjes. Stel dat het overal maar 2 euro is, zelfs dan zit je met de genoemde kosten al snel op een 20 euro pp per dag. Keer 7 is dan toch al weer 140 euro pp per week. Zouden alle kosten met 66% omhoog gaan dan zou het einde helemaal zoek zijn.

Born to Ride

2 euro pp per dag op je toeristenbelasting, 2 euro pp op je accomodatie, 2 euro pp op je skipas, 2 euro pp op je lunch, 2 euro pp op diner, 2 euro pp op je parkeerkosten, 2 euro pp op je skis, 2 euro pp op je skischoenen, 2 euro pp op je dagelijkse drankjes. Stel dat het overal maar 2 euro is, zelfs dan zit je met de genoemde kosten al snel op een 20 euro pp per dag. Keer 7 is dan toch al weer 140 euro pp per week. Zouden alle kosten met 66% omhoog gaan dan zou het einde helemaal zoek zijn.

Matthias123 op 23 mei 2023 10:07

Zie je, zelf reken je ook met de euro’s die het extra kost (in jouw voorbeeld 140 extra p.p. voor een week). Dát is wat telt. En deze prijsstijging van 66% extrapoleren naar alle kostenposten is inderdaad bizar en bangmakerij. Ik ben blij dat je dat zelf ook ziet.

Een amateur is gewoon een liefhebber

2 euro pp per dag op je toeristenbelasting, 2 euro pp op je accomodatie, 2 euro pp op je skipas, 2 euro pp op je lunch, 2 euro pp op diner, 2 euro pp op je parkeerkosten, 2 euro pp op je skis, 2 euro pp op je skischoenen, 2 euro pp op je dagelijkse drankjes. Stel dat het overal maar 2 euro is, zelfs dan zit je met de genoemde kosten al snel op een 20 euro pp per dag. Keer 7 is dan toch al weer 140 euro pp per week. Zouden alle kosten met 66% omhoog gaan dan zou het einde helemaal zoek zijn.

Matthias123 op 23 mei 2023 10:07

Zie je, zelf reken je ook met de euro’s die het extra kost (in jouw voorbeeld 140 extra p.p. voor een week). Dát is wat telt. En deze prijsstijging van 66% extrapoleren naar alle kostenposten is inderdaad bizar en bangmakerij. Ik ben blij dat je dat zelf ook ziet.

Biggie op 23 mei 2023 10:18

Alle prijsverhogingen los van elkaar zien zoals jij doet is natuurlijk gewoon totale onzin. Alle prijzen zijn gewoon flink omhoog en ook de toeristenbelasting. Veel prijzen gaan gewoon met bizarre percentages omhoog momenteel.

Born to Ride

Alle prijsverhogingen los van elkaar zien zoals jij doet is natuurlijk gewoon totale onzin. Alle prijzen zijn gewoon flink omhoog en ook de toeristenbelasting. Veel prijzen gaan gewoon met bizarre percentages omhoog momenteel.

Matthias123 op 23 mei 2023 10:23

Dat alle prijzen omhoog gaan (en vaak met meer dan 2 euro, waardoor de prijsverhoging van de toeristenbelasting op zich echt niet de grootste impact heeft) is het punt dat ik al in mijn eerste reactie in dit topic maakte.
Grappig hoe je hetzelfde zegt als ik en het toch niet met me eens lijkt te zijn.

*bericht bewerkt door Biggie op 23 mei 2023 13:16

Een amateur is gewoon een liefhebber

Deze verhoging is van toepassing op het hele Stanzertal en niet alleen dat een extra verplichte verhoging voor de 1300 verenigingsleden. De meeste gasten verblijven buiten de stad in budgetaccommodaties … dus deze verhogingen zijn vrij aanzienlijk imo !!
Het verenigingslid zal deze extra kosten doorberekenen aan de gasten

*bericht bewerkt door Arlberg op 23 mei 2023 15:08

@Matthias123
In je eerste post is het 56 euro, ff later alweer 144 euro per week
Wat is het nou?
En inderdaad, 144 euro per week extra in een top-skioord is nou ook niet weer zoveel…En wedden dat de rest van de Tirol, sterker De Alpen, snel gaan volgen?

@Arlberg Die budgetaccommodaties zijn de pest voor het skigebied. Mooi dat dat duurder wordt! En niet meer dan logisch. Toerisme klotst overal zo langzamerhand over de plinten. Van Amsterdam tot St.Anton!

*bericht bewerkt door Liezen op 23 mei 2023 21:27

Kleine toevoeging:
Ötztal was al 4 euro
St.Anton wordt 5 euro
Waar is het probleem?
Onwetend geklets

*bericht bewerkt door Liezen op 23 mei 2023 22:27

@Liezen Het plebs heeft zijn brood en spelen aan dit soort topics. Iemand van jouw statuur hoeft zich toch niet te laten verleiden tot inmenging in dit soort geneuzel? Zonde van de kostbare tijd.

@Matthias123
In je eerste post is het 56 euro, ff later alweer 144 euro per week
Wat is het nou?
En inderdaad, 144 euro per week extra in een top-skioord is nou ook niet weer zoveel…En wedden dat de rest van de Tirol, sterker De Alpen, snel gaan volgen?

@Arlberg Die budgetaccommodaties zijn de pest voor het skigebied. Mooi dat dat duurder wordt! En niet meer dan logisch. Toerisme klotst overal zo langzamerhand over de plinten. Van Amsterdam tot St.Anton!

Liezen op 23 mei 2023 21:25

Nogmaals, leer eens begrijpend lezen en plaats dan eens wat zinnigs. Die 56 euro is puur toeristenbelasting en niet per persoon, die 140 is pp als alles met 2 euro omhoog zou gaan.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 24 mei 2023 09:35

Born to Ride

Alle inkomsten die gemeenten halen uit de toeristenbelasting, moeten zij in principe investeren in de toeristensector. Denk aan extra schoonmaakkosten of onderhoud aan zwembaden. Hoewel de inkomsten dus een duidelijk bestedingsdoel hebben, is het niet te controleren of het ook daadwerkelijk hieraan wordt uitgegeven. De inkomsten uit de toeristenbelasting vloeien immers door naar de algemene middelen van de gemeente. Critici bestempelen deze belastingvorm om deze reden als melkkoe en willen dat het wordt afgeschaft.

@Liezen en @Matthias123 Hou in dit, en in andere topics, op met dat geruzie met elkaar. Daar zit niemand op te wachten.

Op de man spelen is sowieso niet gewenst op het forum.

Click. Click. Peace

null

Ook duurder geworden voor 4 nachten 😄😄
84600.- Euro

@Arlberg Die budgetaccommodaties zijn de pest voor het skigebied. Mooi dat dat duurder wordt! En niet meer dan logisch. Toerisme klotst overal zo langzamerhand over de plinten. Van Amsterdam tot St.Anton!

Liezen op 23 mei 2023 21:25

Precies. Maak de skipas maar 600 euro per dag. Komen eindelijk al die paupers niet meer naar onze sneeuw.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 31 mei 2023 10:30

null

In Hochkönig kunnen ze er ook wat van. Met hoeveel de toeristenbelasting omhoog gaat weet ik niet. Ik meen dat @Elly3 daar een tijdje terug wat over heeft geschreven, dat het ook flink omhoog gaat/is gegaan.
De Hochkönigcard kost dit jaar 2,20 (ex Btw) en gaat via 3,40 naar 6 euro (ex BTW) pp/pn. Met de toeristenbelasting erbij zit je over een tijdje op 10 euro pp/pn.
Ik denk dat ze zich uit de markt gaan prijzen met deze bedragen…

Peter Pos

@peterpos daarom biedt ik geen gastenkaart aan, of ik betaal het zelf, dwz €3.50/€6.00 pppn is dan voor een week €245/ €420, of ik verhoog de huurprijs voor een week. Dat komt neer op een duurdere huur voor de winter gasten die eigenlijk dan betalen voor de zomer gasten, want in de winter heeft het geen voordeel. Als ik dan 10 winterweken verhuur kost het mij €2450,00 tot €4200,00 per winterseizoen alleen al. Dat is die kaart helemaal niet waard want behalve de liften kun je er niet veel mee, een keer zomer rodel. Onze huurprijs voor de zomer is een leuk prijsje voor gezinnen, dat wil ik zo houden, de meeste gasten kopen dan een Salzburgerlandcard daar kunnen ze dan veel meer mee en zijn goed koper uit. Ben benieuwd of de toeristen belasting op €2.50 blijft staan

Dienten Die Alte schule

ST. ANTON ARLBERG, STANZERTAL (otko). De geplande verhoging van de verblijfsbelasting in het verenigingsgebied van de TVB is al weken van kracht. St. Anton am Alrberg Een gespreksonderwerp in het hele Stanzertal. De toeristenbelasting wordt per 1 november 2023 verhoogd van drie euro naar vijf euro. Dit is momenteel het hoogst mogelijke tarief dat de deelstaat Tirol toestaat. Ook de verplichte bijdragen worden verhoogd – ook hier wordt in de toekomst het maximumtarief van 15,8 promille geheven.

Tijdens de buitengewone algemene vergadering van de TVB St. Anton am Arlberg op 28 juni wordt de lokale belasting verhoogd tot vijf euro.

Een online petitie mobiliseert zich tegen het mogelijke maximumtarief voor de verblijfsbelasting. Tot nu toe meer dan 631 handtekeningen
https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/kurtaxenerhoehun…?

Mag ik jullie er aan herinneren dat jullie geheel vrijwillig en zonder enige druk van buitenaf naar Sankt Anton am Arlberg komen.
Jullie kunnen ook naar een goedkoper gebied gaan.
Misschien iets om in overweging te nemen.

null

mag ik u eraan herinneren dat St. Anton (Arlberg) off-piste skiën biedt als geen ander Oostenrijks skigebied…

TVB St. Anton am Arlberg verhoogt de toeristenbelasting naar vijf euro

Lokale belasting en verplichte bijdrage worden verhoogd: verhitte en zeer emotionele discussies tijdens de buitengewone algemene vergadering van de TVB St. Anton am Arlberg Foto: Othmar Kolp geüpload door Othmar Kolp
In de buitengewone algemene vergadering van de TVB St. Anton am Arlberg werd met een meerderheid beslist over de verhoging van de verblijfsbelasting van drie naar vijf euro in november 2023. Hieraan ging een verhitte en zeer emotionele discussie vooraf. Kritiek en onbegrip kwamen vooral van Voice Group III. De NEOS zijn ook geschrokken van de verhoging van de lokale belasting, die nu de hoogste is in Tirol. Er wordt een hervorming van de curiale kieswet geëist.
https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/tvb-st-anton-am-…

Mag ik u er aan herinneren dat u mij nooit gaat tegenkomen in St. Anton? Of u dit positief dan wel negatief ervaart maakt u zelf maar uit. 😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 29 jun 2023 18:41

Bla, bla, bla.

mag ik u eraan herinneren dat St. Anton (Arlberg) off-piste skiën biedt als geen ander Oostenrijks skigebied…

Arlberg op 24 jun 2023 18:52

Dan is die 2€ extra goed besteed.

Toeristen die gewend zijn om naar St Anton te gaan , gaan dat gewoon betalen , ze gaan dan mss op iets anders besparen, voor veel Toeristen is skireis heilig

Dat jullie zo kunnen lullen en ruzie maken over 14€ extra per persoon voor een wintersportvakantie (ik schrijf wintersportvakantie en niet skivakantie, jullie snappen het wel ;-) ) Daar kan je misschien nog net 2 consumpties mee kopen.

Wacht maar tot je skipas prijzen ziet ;)

Plaats een reactie