Belag gesmolten op borstelbaan

Hallo forummers,

Ik heb in mei/ juni wat lesjes geboekt op de borstelbaan en dat is erg leuk/ leerzaam!
Aan het eind van de les merkte ik echter dat mijn rechterski onder mijn voet ging happen en heb toen even laten kijken door de leraar.

Wat bleek nou? Over een cm of 10 x 2mm × 1cm diep was door de ontwikkelde hitte het belag weggesmolten naast de kant. Het staal van de kant was sissend heet. Viel niet meer op te skiën en is ook niet meer te repareren volgens de leraar.

Iemand ook iets dergelijks meegemaakt? Het betreft eigen ski’s en geen ski’s van de baan. Fischer xtr comp pro

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 jun 2023 13:01

Hallo forummers,

Ik heb in mei/ juni wat lesjes geboekt op de borstelbaan en dat is erg leuk/ leerzaam!
Aan het eind van de les merkte ik echter dat mijn rechterski onder mijn voet ging happen en heb toen even laten kijken door de leraar.

Wat bleek nou? Over een cm of 10 x 2mm was door de ontwikkelde hitte het belag weggesmolten naast de kant. Het staal van de kant was sissend heet. Viel niet meer op te skiën en is ook niet meer te repareren volgens de leraar.

Iemand ook iets dergelijks meegemaakt? Het betreft eigen ski’s en geen ski’s van de baan. Fischer xtr comp pro

yoguido op 28 mei 2023 15:55

Ze lieten je op de baan skiën met je eigen ski’s zonder deze eerst daarvoor te prepareren?

Ze lieten je op de baan skiën met je eigen ski’s zonder deze eerst daarvoor te prepareren?

VBas op 28 mei 2023 15:57

Uh, ja. Prepareren? Moet dat dan?

*bericht bewerkt door yoguido op 28 mei 2023 16:11

Ze lieten je op de baan skiën met je eigen ski’s zonder deze eerst daarvoor te prepareren?

VBas op 28 mei 2023 15:57

Uh, ja. Prepareren? Moet dat dan?

yoguido op 28 mei 2023 16:09

Naar mijn weten worden de kanten en de wax eraf gehaald, waarna er speciale en beschermende wax overheen gaat. Dat eerste ook om de baan de beschermen.

Als het enkel je belag betreft, kan dit er normaal gezien gewoon uitgefreesd worden en een nieuw belag ingestoken worden. Kost ook niet zo heel veel…

*bericht bewerkt door Seppe_S op 28 mei 2023 16:34

There is no bad snow, only bad skiers!

Er is een ceramic wax voor. Werd de baan niet gesproeid? Was je de enige die er last van had? Vaak staan er ook matten met siliconen oid om extra te smeren. Stukje er uit snijden en nieuw er in plakken lijkt me gewoon een ok oplossing eigenlijk.

Heb aardig wat lesjes gedaan op de baan in huizen, met eigen materiaal. Geen centje pijn.

Edwin van Riel

@vbas de kanten blijven er gewoon op zitten hoor 😉

Edwin van Riel

Wij skiën allemaal met eigen ski’s op de baan.
De kanten blijven er gewoon op, die heb je ook hard nodig.
Wel het belag prepareren met ceramic wax (holmenkohl).
Het ene belag kan er goed tegen, het andere minder. Verschilt per merk en ook per ski.
Verder moet de baan nat zijn. Een droge baan laat je belag sneller wegbranden. In mei/juni is het al snel te warm om vol op de kanten te kunnen skiën. Meer druk op je kanten in combinatie met snelheid, betekent meer hitte dat afgevoerd moet worden.

*bericht bewerkt door Hessel op 28 mei 2023 17:47

Natuurlijk blijven de kanten erop, anders blijft er weinig over van de ski @evr66 @Hessel ;)

Ik dacht dat de kanten afgebot werden, tenminste een andere kanthoek kregen. Ik kan natuurlijk verkeerd zitten.

Kanten moeten juist vlijmscherp zijn. Een scherpere hoek kan, niet noodzakelijk want je moet dan ook vaker slijpen. Voor slalom is sowieso een scherpere hoek aan te raden (87 of zelfs 86 tegen 0,5 base).

Natuurlijk blijven de kanten erop, anders blijft er weinig over van de ski @evr66 @Hessel ;)

Ik dacht dat de kanten afgebot werden, tenminste een andere kanthoek kregen. Ik kan natuurlijk verkeerd zitten.

VBas op 28 mei 2023 18:51

Gewoon scherp, geloof mij (en @hessel ) maar, op borstels wil je geen (afge)botte ski’s!!

Edwin van Riel

De baan werd niet natgehouden maar zo warm was het nou toch ook niet vandaag? ( 21 graden in de schaduw). Verder lagen er geen bakken met siliconensmurrie waar je doorheen kon. Wel een ander soort baan dan vroeger trouwens. Toen waren het dikke matten. Nu is de baan spekglad en zitten je ski’s en schoenen onder het groene slijpsel van de baan als je klaar bent. De ski’s hebben wel XTR kanten trouwens ( extra dik en extra vaak te slijpen) Worden die heter misschien? Ik hoop dat het nog te repareren is

*bericht bewerkt door yoguido op 28 mei 2023 23:04

Het gaat niet om de luchttemperatuur.
Als het in de winter bijvoorbeeld min 5 is kunnen de sproeiers ook niet aan. Droge baan, wrijving als je met snelheid op de kanten staat maakt je kanten en belag dan zo heet dat je belag wegbrandt.
Meeste banen liggen stil in de zomer. Wat je sproeit verdampt te snel.
Je zegt dat bij jou de sproeiers niet aan stonden. Dan kun je eigenlijk niet met druk op de kanten skiën zonder het risico je ski’s te verbranden.

Toen er vorig seizoen sneeuw bij ons op de baan lag werd er gewaarschuwd: op sneeuw gaat goed, maar waar de mat er doorheen komt is de baan droog en kun je dus niet met druk op de kant skiën.

Afhankelijk van de afmetingen van het verbrande belag kun je een deel laten wegstansen en vervangen.
Maar ski’s total loss is ook waarschijnlijk.

Welke baan is nu nog open eigenlijk?

Kan me niet anders herinneren dan dat in april-juni de sproeiers altijd aan stonden (Wolfskamer)

Edwin van Riel

Volgens mij is in Nieuwegein de baan altijd het hele jaar open. Goed dat je dit deelt want dan huur ik spullen als ik deze zomer eens de baan op wil.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Volgens mij is in Nieuwegein de baan altijd het hele jaar open. Goed dat je dit deelt want dan huur ik spullen als ik deze zomer eens de baan op wil.

LoveToSki op 29 mei 2023 11:02

Sowieso wel handig voor incidenteel gebruik. Heb er indertijd gewoon een paar ski’s voor apart gehouden (met die ceramic wax er op), maar voor een enkele keer gebruik is dat onzin natuurlijk. Maar goed, ik vond de ski’s die je daar kon huren 3x niks hahaha.

Edwin van Riel

Ik heb in het grijze verleden (vanaf 1985) een aantal jaren les gehad en vrij geskied op de Wolfskamer in Huizen. Destijds werd, vanwege het uitvreten van het belag, dringend aangeraden om geen eigen materiaal te gebruiken, maar om materiaal van de Wolfskamer te huren. Die ski’s hadden een harder belag en waren beter bestand tegen de wrijving met de kunststof matten. Een goedkoper alternatief voor huren was 2e-hands materiaal aan te schaffen.

Ik weet niet of ik met een Fischer xtr comp pro de baan op zou gaan is toch een beetje een instap model.
Veel getraind voorheen en de SLXen gaven geen krimp.

Date your skis but marry your boots

Ik heb in het grijze verleden (vanaf 1985) een aantal jaren les gehad en vrij geskied op de Wolfskamer in Huizen. Destijds werd, vanwege het uitvreten van het belag, dringend aangeraden om geen eigen materiaal te gebruiken, maar om materiaal van de Wolfskamer te huren. Die ski’s hadden een harder belag en waren beter bestand tegen de wrijving met de kunststof matten. Een goedkoper alternatief voor huren was 2e-hands materiaal aan te schaffen.

Ronaldski op 01 jun 2023 22:31

Voor zover ik weet (al weer 2 jaar terug) verhuren ze vnl Atomic S7, niks speciaals aan ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie