Ervaring met zelfstandige skileraren (bijv Maisonsport)

Ik organiseer een 3-daagse skitrip voor mn werk (ca 40 personen). Offertes komen nu binnen maar wat opvalt zijn de gigantische prijsverschillen voor de privé skilessen. Sommige skischolen vragen bijv 350 euro/4 uur voor een instructeur, andere vragen 400 + 90 per extra persoon. Met een groepje van 8 personen loopt het uurtarief rdan richting de 300 euro…

Ik zag nu een aantal sites (oa maisonsports) waar freelance leraren zich aanbieden tegen redelijke uurtarieven (ca 90-110 euro per uur). Volgens de site zou het allemaal legitiem zijn en beschikken ze over alle benodigde diploma’s en vergunningen. Dit zou voor ons een uitkomst zijn.

Iemand ervaring met dit soort constructies?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 19 jun 2023 10:31

Strekking op deze site is dat je op zijn gunstigst mede schuldig bent aan alle ongelukken die er gaan gebeuren en dat ook de verzekering per definitie een probleem wordt.

Ik pak de popcorn er vast bij…

Ervaring met Maisonsport heb ik zelf niet. Maar ik weet dat het iwordt (of in ieder geval werd) ondersteund door een van de (voormalige) hoofd-opleiders van de Nederlandse Skivereniging. Een van de zaken waar zij zich juist op richten is dat de skileraren als professionals en hun klanten minstens zo goed verzekerd zijn zonder dat die instructeurs aan een skischool verbonden zijn, juist voor het soort scenario’s zoals in de openingspost.

Zie Maisonsport in dat opzicht dus als een skischool. Het betreft hier niet een instructeur die zwart en tegen kost en inwoning een weekje meegaat op skivakantie om voor de kinderen uit te skiën. Het betreft erkende instructeurs met alle relevante papieren, verzekeringen en werkvergunningen om hun professie uit te voeren.

En als je het zeker wil weten: bel ze op en vraag ze de hemd van het lijf.

*bericht bewerkt door Biggie op 18 jun 2023 15:08

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik weet niet hoor, maar een groepje van 8 is een skiklas, dus je kan ook gewoon naar de skischool gaan en een groep aanmelden.

Dienten Die Alte schule

Overigens betaal je bij de nodige skischolen meestal zo’n 50 euro per dag als je je kids er een paar dagen brengt. Ik geloof echt niet dat je dan bij het aanbrengen van een heel groepje een veelvoud kwijt moet zijn. Maar goed, dat is niet je vraag.

Punt dat even gemist wordt is dat het bij de skischolen aangevraagd is, maar er stevige tarieven gevraagd worden. Als ik een skileraar boek vind ik €80 per uur te overzien, maar als dit meer dan het dubbele wordt dan gaat de lol er snel vanaf.

Maison sport oid heb ik nooit voorbij zien komen. Wel eens wat Engelse organisaties in kleine kring/specifieke privéles. Bleken vaak in samenwerking met Ausbilders van de lokale middelgrote skischool te werken voor lokale accreditatie. En skiën konden ze.

Strekking op deze site is dat je op zijn gunstigst mede schuldig bent aan alle ongelukken die er gaan gebeuren en dat ook de verzekering per definitie een probleem wordt.

Ik pak de popcorn er vast bij…

MiKeZZa op 18 jun 2023 12:56

Antwoorden voor anderen en anderen woorden in hun mond leggen is niet gewenst. Antwoord op de vraag of antwoord niet als je het antwoord niet weet.

Click. Click. Peace

On topic, voor welk land/skigebieden zoek je?

Click. Click. Peace

Zie ook https://www.wintersport.nl/forum/topic/528816

En voor de forumpolitie: @MikeZZa geeft alleen een samenvatting van eerdere topics. De strekking daarvan was steeds: het mag niet en je bent aansprakelijk bij ongelukken. Hoewel niet helemaal juist (zie de link) op zichzelf geen misplaatste samenvatting.

Zie ook https://www.wintersport.nl/forum/topic/528816

En voor de forumpolitie: @MikeZZa geeft alleen een samenvatting van eerdere topics. De strekking daarvan was steeds: het mag niet en je bent aansprakelijk bij ongelukken. Hoewel niet helemaal juist (zie de link) op zichzelf geen misplaatste samenvatting.

DrPhil op 19 jun 2023 10:56

Volgens mij zegt niemand dat je niet op pad mag met zelfstandige leraren die gewoon alle papieren en rechten (en verzekeringen) hebben. Er zijn genoeg zelfstandigen, die gewoon rechtmatig werken. Daar wordt hier ook naar gevraagd, toch?

Click. Click. Peace

https://www.wintersport.nl/nieuws/05/01/2023/duizenden-skile…

Uit mijn hoofd meen ik dat Frankrijk en Italië nog veel strengere eisen hebben.
Er was geen enkele reden voor je om @mikezza op deze manier aan te pakken. Hij heeft een terecht punt (zij het wat kort door de bocht).

Vraag is dus eigenlijk: hoe weet ik of een zelfstandige alle juiste papieren heeft? Heel eerlijk gezegd, vind ik ook lastig.

Als ik zo op die website van Maisonsport kijk, geven ze met blauwe vinkjes aan dat het daadwerkelijk gecheckt is en als ik lees welke kwalificaties verschilt dit ook per land (wat ook klopt). Heb het idee dat degenen achter deze website wel goed weten wat in welk land nodig is.

Je zou bijna denken dat het iets met persoonlijke zaken te maken heeft he @DrPhil. Maar goed, ik blijf er bij dat ik me niet kan voorstellen dat je als je een skischool belt met het verhaal dat je een leraar zoekt voor één groepje dat dat zo duur is. Ik zie echt niet in hoe dat veel duurder moet worden dan 100 euro per uur. Uiteraard ben je afhankelijk van gebied, land, aanbod, periode enz. enz… Maar al met al denk ik dat er best opties zijn en die vindt de TO zelf ook al.

Ik denk dat je ook even verder moet kijken dan de prijs per persoon maar als je weet waar je mogelijk heen wilt even contact moet leggen (mail of nog beter; telefoon). Ik denk dat er best wat mogelijk is bij de lokale skischool, inclusief alle voordelen die daar aan zitten (denk aan kennis v.h. gebied, een backup leraar enz.). Maar als je voor andere partijen gaat schijnt het volgens eerdere topics vaak zo te zijn (hopelijk leg ik niemand woorden in de mond) dat mensen in de veronderstelling zijn dat je niet verzekerd zou zijn. De link die eerder gedeeld wordt (https://www.wintersport.nl/nieuws/05/01/2023/duizenden-skileraren-in-tirol-zonder-diploma en het originele Oostenrijkse artikel) spreekt daar niet over, maar dat is wel de samenvatting van eerdere topics. Ik zelf zou er niet zo wakker van liggen als ik een dag op pad ging met iemand, maar als je het voor het bedrijf organiseert misschien goed om mee te wegen en minimaal even na te vragen bij dergelijke partijen.

Qua Maisonsport; ik ken ze niet en voel ook geen behoefte om buiten de lokale skischool om te gaan (mailtje, binnen wandelen, aftikken en alles is geregeld en meestal ook nog zonder de hoofdprijs te kosten). Maar als ik op https://www.trustpilot.com/review/maisonsport.com lees zou ik voorzichtig zijn.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 19 jun 2023 11:42

k denk dat je ook even verder moet kijken dan de prijs per persoon maar als je weet waar je mogelijk heen wilt even contact moet leggen (mail of nog beter; telefoon). Ik denk dat er best wat mogelijk is bij de lokale skischool, inclusief alle voordelen die daar aan zitten (denk aan kennis v.h. gebied, een backup leraar enz.). § MiKeZZa op 19 jun 2023 11:41

+1

Click. Click. Peace

Bedankt voor alle reacties (en sorry dat ik blijkbaar een oude discussie heb opgerakeld…).

Op dit moment krijgen we verschillende offerte’s binnen en is het nog niet duidelijk waar we naartoe gaan. We hebben de voorkeur dat skiles ook direct door de reisorganisatie gergeld wordt. Als alternatief kunnen we uiteraard een en ander zelf regelen en dan zal ik direct contact opnemen met lokale skischolen als een en ander wat duidelijker is.

Heel concreet, ik werd getriggered door onderstaande prijsopgaven van een reisorganisatie. De tarieven komen meer of min overeen met wat ik op de sites van de lokale skischolen kan vinden:

Prijzen voor een priveles van 4 uur:

  • Bad Gastein: € 366 voor 1 persoon + €90 voor ieder extra persoon
  • Maria Alm: €381 voor 1 persoon + €42 voor ieder extra persoon
  • Zell am Zee: €315 voor 1-5 personen + €10 voor ieder extra persoon

*bericht bewerkt door dft2 op 19 jun 2023 14:05

Formuleer de vraag eens anders:
“Als reisorganisator heb ik interesse in de prijs voor groepslessen waarbij de groepen enkel uit reisgenoten van mijn organisatie bestaan. In totaal gaat het om 5 groepen van 8 personen. Graag had ik geweten hoeveel korting er toegekend kan worden op het basistarief van groepslessen wanneer we 40 personen gelijktijdig inschrijven (basistarief = … EUR).”

Als je de vraag stelt richting privélessen, gaat de receptionist(e) het standaard antwoord basisprijs per persoon + extra voor elke persoon erbij copy-pasten.

ter info: bij ESF in Frankrijk is het standaardtarief voor gemengde groepslessen 228 EURpp voor 6x2.5 uur (formule super 8 die vaak maar tot 12j wordt aangeboden).
= 1824 EUR per groep of omgerekend 121 EUR/uur

Omdat je nu ineens in bulk zou boeken zou je hier zeker een korting op moeten kunnen krijgen.
Als je je vraag expliciet in die richting stelt, kunnen ze in het slechtste geval antwoorden dat ze geen korting willen toekennen, maar een meerprijs vragen zou ook bij hen dan vreemd overkomen.
Wat ook zou kunnen is dat ze standaard voor volwassenen met groepen tot 12p werken en dat het toekennen van 1 skileraar per 8 personen reeds als “korting” gezien zal worden (voor ESF: groepsprijs 12x218 EUR = 2616 EUR of 174.4 EUR pp). Zeker in de schoolvakanties kan het ook zijn dat er al een lerarentekort verwacht wordt en de skischool dus meer inkomsten kan halen door geen korting toe te kennen aan groepen.

Glide on!

Plaats een reactie