digitaal wegenvignet Zwitserland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Moritz

Hallo,
via https://www.asfinag.at/en/toll/vignette/ kan je een digitaal vignet aanschaffen voor Oostenrijk.
Bestaat er ook een site waar je dat kan doen voor Zwitserland of is dit ook mogelijk voor Zwitserland?

Alvast bedankt,

Gerrit

In Zwitserland werken ze (nog) niet met een digitaal vignet. Dat wordt dus plakken. Ook kun je voor Zwitserland alleen een jaarvignet kopen. Men is wel bezig om in de toekomst over te gaan op digitale vignetten.

How snow can you go?

Overigens een jaarvignet wat 14 maanden geldig is, interessant voor de meergangers. Of de zomer- en wintergangers (-doorkruisers naar Italië).

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 18 jul 2023 14:35

.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 18 jul 2023 14:35

In Zwitserland werken ze (nog) niet met een digitaal vignet. Dat wordt dus plakken. Ook kun je voor Zwitserland alleen een jaarvignet kopen. Men is wel bezig om in de toekomst over te gaan op digitale vignetten.

ReneV op 18 jul 2023 12:06

Vanaf komende 1 augustus is het e-vignet verkrijgbaar: https://vignetteswitzerland.com/

Jammer genoeg 1 dag te laat, want 31 juli rijden we door Zwitserland…

idem hier, wij 25 juli :-(

Dat wordt dan ouderwets plakken @Gerrit :)

Toch nog een vraagje over de 14 maanden geldigheid dat je ook op de site kan lezen om een digitaal vignet aan te kopen.
The annual vignette is valid for all vehicles from December 1st of the previous year until January 31st of the following year (14 months).

Maar wil dat dan ook zeggen als je nu een vignet koopt dit vignet geldig is van december vorig jaar tot eind januari 2024 ?

Of is het nu kopen dan vignet geldig van 01/07/2023 tot 31/08/2024 ?

Toch nog een vraagje over de 14 maanden geldigheid dat je ook op de site kan lezen om een digitaal vignet aan te kopen.
The annual vignette is valid for all vehicles from December 1st of the previous year until January 31st of the following year (14 months).

Maar wil dat dan ook zeggen als je nu een vignet koopt dit vignet geldig is van december vorig jaar tot eind januari 2024 ?

Of is het nu kopen dan vignet geldig van 01/07/2023 tot 31/08/2024 ?

Gerrit op 19 jul 2023 15:27

Op de site staat ook het volgende:
“The cost of a vignette varies depending on the vehicle and the duration of stay in Switzerland.”
Dat lijkt te suggereren dat er bij de invoer van het e-vignet straks gekozen kan worden voor een bepaalde duur.

How snow can you go?

Toch nog een vraagje over de 14 maanden geldigheid dat je ook op de site kan lezen om een digitaal vignet aan te kopen.
The annual vignette is valid for all vehicles from December 1st of the previous year until January 31st of the following year (14 months).

Maar wil dat dan ook zeggen als je nu een vignet koopt dit vignet geldig is van december vorig jaar tot eind januari 2024 ?
@Gerrit, het vignet is geldig van 1 dec 2022 tm 31 januari 2024. jammer genoeg niet van het moment van aanschaf 14 maanden.

De prijs ligt wel vast. 40 frank is een wegenvignet wat uitkomt op ongeveer 41-43 euro

Of is het nu kopen dan vignet geldig van 01/07/2023 tot 31/08/2024 ?

Gerrit op 19 jul 2023 15:27

*bericht bewerkt door Jobbert op 20 jul 2023 08:10

In Zwitserland werken ze (nog) niet met een digitaal vignet. Dat wordt dus plakken. Ook kun je voor Zwitserland alleen een jaarvignet kopen. Men is wel bezig om in de toekomst over te gaan op digitale vignetten.

ReneV op 18 jul 2023 12:06

Vanaf komende 1 augustus is het e-vignet verkrijgbaar: https://vignetteswitzerland.com/

paolie op 19 jul 2023 14:01

Dit is de formele website van de overheid. https://www.bazg.admin.ch/bazg/en/home/information-individua…
De toepassing verandert niet. Ik lees alleen maar dat er een jaarvignet gekocht kan worden.

De door paolie aangegeven website lijkt niet op een officiële (overheids)website.

Toch nog een vraagje over de 14 maanden geldigheid dat je ook op de site kan lezen om een digitaal vignet aan te kopen.
The annual vignette is valid for all vehicles from December 1st of the previous year until January 31st of the following year (14 months).

Maar wil dat dan ook zeggen als je nu een vignet koopt dit vignet geldig is van december vorig jaar tot eind januari 2024 ?

Of is het nu kopen dan vignet geldig van 01/07/2023 tot 31/08/2024 ?

Gerrit op 19 jul 2023 15:27

Het vignet is geldig gedurende het jaar van uitgeven. Als je nu dus een vignet koopt is dat geldig voor geheel 2023, inclusief januari 2024

Dit is de officiele website volgens de SRF:

null

Paul

Ervaringen intussen? Lijkt me zeer makkelijk systeem.

Nog geen ervaring mee maar bij direct bestellen via de Zwitserse overheid betaal je niet de service fee zoals je bij de bovengenoemde link wel doet.
http://www.e-vignette.ch/

Dus daar ga ik ‘m bestellen zodra ik ‘m nodig heb.

Tip : kijk eens op Marktplaats. Voor 20,- kan je een vignet met bon hebben. Na je vakantie kan je hem via MP weer verkopen voor hetzelfde bedrag.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Je kan ook een houten stok met haak in de wagen meebrengen en aan de Franse péages kan je daarmee de slagboom omhoog doen. 🙄

Ik begrijp dat niet hoor. Een skivakantie kost duizenden € en dan riskeer je een boete om een €20-40 te besparen? Als het er op aankomt, drink eens een biertje minder.

Tip : kijk eens op Marktplaats. Voor 20,- kan je een vignet met bon hebben. Na je vakantie kan je hem via MP weer verkopen voor hetzelfde bedrag.

Unit106 op 17 jan 2024 01:55

Ik weet niet of we illegale praktijken hier moeten stimuleren.
Gewoon CHF 40 lappen. Is een fooi op wat je de hele vakantie betaalt.

Grotendeels eens, maar ik ben wel benieuwd wat er nu illegaal is aan het (doorver)kopen van een ongebruikte en onopgeplakte sticker met aankoopbewijs? Iemand kan ook een reis hebben moeten cancelen.
Je weet alleen niet of deze ongebruikt is (en dus niet opgeplakt is wat “niet mag”).

Grotendeels eens, maar ik ben wel benieuwd wat er nu illegaal is aan het (doorver)kopen van een ongebruikte en onopgeplakte sticker met aankoopbewijs? Iemand kan ook een reis hebben moeten cancelen.
Je weet alleen niet of deze ongebruikt is (en dus niet opgeplakt is wat “niet mag”).

Geraertshoven op 17 jan 2024 08:12

Inderdaad , als er niet met geprutst is denk ik geen probleem , zeker met aankoopbon

Tip : kijk eens op Marktplaats. Voor 20,- kan je een vignet met bon hebben. Na je vakantie kan je hem via MP weer verkopen voor hetzelfde bedrag.

Unit106 op 17 jan 2024 01:55

Grotendeels eens, maar ik ben wel benieuwd wat er nu illegaal is aan het (doorver)kopen van een ongebruikte en onopgeplakte sticker met aankoopbewijs? Iemand kan ook een reis hebben moeten cancelen.
Je weet alleen niet of deze ongebruikt is (en dus niet opgeplakt is wat “niet mag”).

Geraertshoven op 17 jan 2024 08:12

Als je hem na je vakantie weer doorverkoopt, heb je hem niet geplakt en dat is dus illegaal…

Iemand kan ook een reis hebben moeten cancelen.
Je weet alleen niet of deze ongebruikt is

Geraertshoven op 17 jan 2024 08:12

Dat zou de enige geldige reden kunnen zijn, maar inderdaad, hoe weet je dat zeker? Ik wil verder geen moraalridder zijn, plus het is offtopic, maar ik vind alleen dat je het niet op een forum moet aanmoedigen.

Plaats een reactie