Met de camper op wintersport, tips gevraagd.

Wij gaan ons oriënteren om een camper aan te schaffen voor onder andere mee op wintersport te gaan.
Wie heeft er ervaring mee en kan ons tips geven.
Wat zijn de voor en nadelen?
En waar op te letten bij aanschaf ivm wintersport?
Bedankt alvast.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 aug 2023 08:10

Zelf hebben reeds 4 jaar een camper. Niet specifiek ‘winterproof’. Maar dit vormt helemaal geen probleem om in de winter te gebruiken. Onze camper was nieuw maar een stockwagen dus beschikt niet over de optie van verwarming van het afvalwater. Dit is het enige dat wij als ‘winterproof’ missen. De klep durft dan te bevriezen. Op zich is dit geen belemmering voor ons want als wij op wintersport gaan dan kiezen wij ervoor om op een camping te staan zodat wij over het sanitair kunnen beschikken.
Je gasverbruik is natuurlijk tijdens wintersport wat hoger als in de zomer. Wij hebben steeds 2 flessen aangekoppeld en 1 reservefles mee. Op zich kun je steeds op campings reserveflessen aankopen maar binnen gasflessen is er geen uniforme aansluiting in europa. Verschillend van landen en gasflessen. Zelf hebben wij onze skivakanties nog niet echt in forse koude gemaakt en kwammen wij met 2 flessen ruim toe. Maar wij éénmaal in forse vrieskou in de Ardennen een weekend doorgebracht (-17°) en dan hadden wij voor 2 dagen 1 fles nodig. Maar je hebt ook campers die met dieselverwarming werken en dan moet je enkel zorgen voor een volle tank.
Wij hebben de camper tijdens de nieuwjaarsperiode zowel voor Oostenrijk als Frankrijk gebruikt. Oostenrijk moet je zeker reserveren. Frankrijk was de vorige 2 seizoenen anders. Geen schoolvakantie voor de Fransen dat maakte dat je op impuls kon vertrekken. De kalander van de schoolvakanties op deze site is hiervoor handig.
Nadeel is dat veel wintercamping niet echt aan de piste liggen en je steeds op de skibus aangewezen bent. In Oostenrijk (bij ons montafon) was dit geen probleem: frequente skibussen stopte aan de camping. Maar het kan anders. Bv. in La Rosiere 1 bus in de voormiddag en 1 in de namiddag.
Verder moet je je kunnen verzoenen dat een camper een kleine ruimte is om in te vertoeven.

*bericht bewerkt door Joris1973 op 09 aug 2023 17:36

Hoi,

Wat ik zou aanraden als je hem nog moet aanschaffen is een camper met een dieselkachel, deze is relatief zuinig en diesel is overal te vinden. Hij stinkt wel wat meer. (naar diesel).

Voor de rest voldoet een standaard camper zolang je de kachel maar blijft stoken.
De meeste kou komt binnen door de cabine de enkelglas ramen en bij de pedalen vandaan.

Geen camper, wel ruime caravan winter ervaring. Het allerbelangrijkste: veel meer ventileren dan dat je verwacht! Ja, dan moet je stoken maar droge lucht is echt veel comfortabeler dan klamme. Winter campings aan de piste zul je vroeg moeten boeken. Bv fieberbrunn heeft een hele mooie. Ook Camping la thuile ligt gunstig. Een beetje zoeken dan vind je wel wat. Anders is er eigenlijk altijd wel een goede verbinding voorzien, met bus of zelfs georganiseerd vanaf de camping. Opm mbt de gas aansluitingen hierboven: voor een paar tientjes heb je een complete set verloopnippels voor zo’n beetje heel Europa. Wij nemen meestal 1 fles mee en regelen de rest ter plaatse. Indicatie (caravan): we verstoken ong een fles van 10 kg per week.

Edwin van Riel

Zorg ook maar voor een goede CO-melder.

Bla, bla, bla.

Zorg ook maar voor een goede CO-melder.

bartvwg op 10 aug 2023 09:30

Want? Veel rare verhalen in omloop maar bij de gebruikte kachels is er geen open verbinding tussen verbrandings- en leefruimte. Dat verhaal van die kermisklanten en zo ging om mensen die een soort open haard in een woonwagen hadden gebouwd… nu kan een melder nooit kwaad, maar is in feite minder van belang dan thuis 😉

Edwin van Riel

Caravans hebben meestal een winterdakje (voor de grote hoeveelheden sneeuw -fingers crossed-).

Hoe doe je dat bij een camper? op tijd vegen of zo?
Maar als je een dagje weg bent kan er zomaar een laag van enkele tientallen cm’s op vallen (alweer fingers crossed)

Totales Vollidiot

Caravans hebben meestal een winterdakje (voor de grote hoeveelheden sneeuw -fingers crossed-).

Hoe doe je dat bij een camper? op tijd vegen of zo?
Maar als je een dagje weg bent kan er zomaar een laag van enkele tientallen cm’s op vallen (alweer fingers crossed)

Kdtl op 10 aug 2023 15:40

Kunnen ze wel tegen, caravans ook, tenzij je ze echt langere tijd laat staan. Zal met een camper zelden het geval zijn. Verlengde van afvoer voor de kachel kan wel handig zijn, wanneer deze in het dak zit althans. Weet niet wat daarvoor bij een camper gebruikelijk is eigenlijk. Wij hebben de afvoer in de zijwand.

Edwin van Riel

Ook ervaring met ‘camping’ en winter. Ik weet dat er de nodige mensen zijn die dieselkachels (standkachels e.d.) inbouwen en deze aansluiten op de dieseltank. Zoals gezegd heb je dat wel bij je.

Klopt, zelfs knutsel projecten met cheapo varianten van Ali en zo. Ik zou me wat verwarming betreft toch echt verlaten op gekeurd materiaal, vakkundige inbouw of standaard door fabrikant van de camper.

Edwin van Riel

Caravans hebben meestal een winterdakje (voor de grote hoeveelheden sneeuw -fingers crossed-).

Hoe doe je dat bij een camper? op tijd vegen of zo?
Maar als je een dagje weg bent kan er zomaar een laag van enkele tientallen cm’s op vallen (alweer fingers crossed)

Kdtl op 10 aug 2023 15:40

Kunnen ze wel tegen, caravans ook, tenzij je ze echt langere tijd laat staan. Zal met een camper zelden het geval zijn. Verlengde van afvoer voor de kachel kan wel handig zijn, wanneer deze in het dak zit althans. Weet niet wat daarvoor bij een camper gebruikelijk is eigenlijk. Wij hebben de afvoer in de zijwand.

evr66 op 10 aug 2023 17:24

Ik zag een keer een caravan die bezweken was onder een flinke sneeuwlaag.
Was net een uit elkaar geklapt sardinenblikje.
Lollig om te zien, maar erg sneu voor de eigenaar.

Totales Vollidiot

ik rijd zelf met een kleine buscamper (westfalia california exclusive) en ga hier gemiddeld 1x per jaar mee op wintersport. Hierbij voor mezelf de voor en nadelen.

voor:

  • eenvoudig last minute vertrekken en een gebied uitkiezen met goede condities
  • savonds vertrekken en rijden tot we te moe zijn, slapen en de volgende dag verder
  • je eigen vertrouwde omgeving, het verblijf valt dus nooit tegen

na:

  • reistijd iets langer gezien lagere snelheid (niet voor iedereen van toepassing)
  • hoger verbruik tov auto
  • vaak wat verder van de lift (hoeft niet altijd en is maar wat je gewend bent)

waar op letten (vanuit eigen ervaring):

  • bij vrieskou de verwarming ook overdag op laten staan op lage stand zodat er niks van vloeistoffen bevriest
  • dieselkachel vind ik eenvoudiger in gebruik, voltanken en je weet dat je nooit zonder valt
  • verluchten, je produceert veel vocht, zeker als je ook nog je eigen spullen binnen zou hangen. Deze kunnen vaak ook wel op de camping ergens gehangen worden in een droogruimte
  • veel verschil in campings, sommige zijn echt ingericht op de winter terwijl anderen amper een plekje om te staan aanbieden

Caravans hebben meestal een winterdakje (voor de grote hoeveelheden sneeuw -fingers crossed-).

Hoe doe je dat bij een camper? op tijd vegen of zo?
Maar als je een dagje weg bent kan er zomaar een laag van enkele tientallen cm’s op vallen (alweer fingers crossed)

Kdtl op 10 aug 2023 15:40

Kunnen ze wel tegen, caravans ook, tenzij je ze echt langere tijd laat staan. Zal met een camper zelden het geval zijn. Verlengde van afvoer voor de kachel kan wel handig zijn, wanneer deze in het dak zit althans. Weet niet wat daarvoor bij een camper gebruikelijk is eigenlijk. Wij hebben de afvoer in de zijwand.

evr66 op 10 aug 2023 17:24

Ik zag een keer een caravan die bezweken was onder een flinke sneeuwlaag.
Was net een uit elkaar geklapt sardinenblikje.
Lollig om te zien, maar erg sneu voor de eigenaar.

Kdtl op 11 aug 2023 08:27

Heeft ie wel heel lang onbeheerd gestaan of er heeft iets aan gemankeerd. Wij maakten meestal met de beheerder vd camping een afspraak dat ie hem zo nu en dan een keer ongeveer l’erg haalde. Sneeuw is geen probleem, maar als het vervolgens gaat regenen kan het erg zwaar worden. Tot een halve meter sneeuw op het dak gehad zonder enig probleem.

Edwin van Riel

Wij gaan naar de sneeuw met een Rollerteam alkoof. Onze camper heeft geen speciale voorzieningen en die missen we ook niet.
Wij kiezen er voor om niet te reserveren. Wij bepalen onze bestemming last minute in functie van de omstandigheden. Met onze kinderen van 3 en 6 hebben we geen behoefte aan grote gebieden. De afgelopen winters brachten ons in de Queyras, crevoux, les saisies, le praz de lys en de maurienne vallei. Overal zijn voldoende parkings waar je kan en mag overnachten, soms met nutsvoorzieningen (flot bleu).
Wij hebben 1 hervulbare lpg-fles mee en 1 benegas propaan fles. Tot nu toe telkens genoeg gas om een week rond te komen.
Als extra winter uitrusting hebben wij een telescoop ladder mee, om zonnepanelen sneeuwvrij te maken. We hebben ook een kleine benzine aggregaat (powerkick 800W) mee. In de kerstperiode zijn de dagen kort en afhankelijk van de locatie en het weer is er weinig opbrengst van het zonnepaneel (in Ceillac bv heb je amper direct zonlicht op het zonnepaneel)

Het blijft kamperen en er zijn veel beperkingen aan reizen met een camper, maar de flexibiliteit maakt dat (voor ons) ruim goed.

Caravans hebben meestal een winterdakje (voor de grote hoeveelheden sneeuw -fingers crossed-).

Hoe doe je dat bij een camper? op tijd vegen of zo?
Maar als je een dagje weg bent kan er zomaar een laag van enkele tientallen cm’s op vallen (alweer fingers crossed)

Kdtl op 10 aug 2023 15:40

Kunnen ze wel tegen, caravans ook, tenzij je ze echt langere tijd laat staan. Zal met een camper zelden het geval zijn. Verlengde van afvoer voor de kachel kan wel handig zijn, wanneer deze in het dak zit althans. Weet niet wat daarvoor bij een camper gebruikelijk is eigenlijk. Wij hebben de afvoer in de zijwand.

evr66 op 10 aug 2023 17:24

Ik zag een keer een caravan die bezweken was onder een flinke sneeuwlaag.
Was net een uit elkaar geklapt sardinenblikje.
Lollig om te zien, maar erg sneu voor de eigenaar.

Kdtl op 11 aug 2023 08:27

Niet van een lawine van een dak? Want anders heb je echt heel veel sneeuw nodig.

Click. Click. Peace

Hier ook een buscamper (Hymercar Sydney op basis van Ducato).

  • verwarming op diesel (zgn standkachel). Wat hierboven al gezegd is: je laat de standkachel gewoon aan staan en zodra het te koud wordt stookt de kachel bij ('s nachts & overdag). De kachel ventilatie is luid als er veel warm gestookt moet worden, maar veel stiller als hij af en toe een beetje bijstookt.
  • Het verbruik van zo’n dieselkachel is laag, maar je kan overwegen een extra grote 120 liter tank bij een ducato model te bestellen. Vooral handig voor het enorme bereik zonder te tanken.
  • al aangegeven is dat je gevaar loopt op het bevriezen van je watertanks (fresh/gray of black-water) en vergeet ook de leidingen niet. Wij gebruiken de watervoorzieningen eigenlijk niet in de winter omdat we wintercampings uitzoeken met goede verwarmde sanitaire voorzieningen.
  • onze camper heeft een hefdak, en we hebben een speciale set aan isolatie doeken die aan de binnenkant van de tent worden gemonteerd. Dat scheelt enorm. Bovenin slapen we nog steeds met goede winter slaapzakken en ligt er altijd een extra deken.
  • de meeste huishoud accu’s zijn LiFePO4 accu’s: bij lage temperaturen kan je die niet laden. Wat dus helpt is als de ruimte waar de batterij in zit ook verwarmd wordt (bij ons zit deze onder de achterbank en lift deze mee op de standkachel). Ook je BMS (battery management system) moet een temperatuur sensor hebben die het laden uitschakelt bij te lage temperatuur. Er zijn ook LiFeYPO4 (met Yttrium) cellen die het iets beter doen, maar mi niet de moeite waard (duurder).
  • Nog een Ducato optie(?): Traction Plus. Daarmee kan je bij doorslippen enkel vermogen naar het wiel dat niet slipt geven. Handig als veel modder/sneeuw op de campsite hebt. Ik heb ook nog een set anti-slip matten die onder de wielen kunnen als het echt lastig wordt. Je zou natuurlijk ook 4WD kunnen overwegen :)

Bedankt allen. Na flink zoeken hebben we een camper met diesel kachel gevonden. Lijkt me toch het beste.

Challenger genesis 2017 gaat het waarschijnlijk worden.
Dan ga ik nu natuurlijk voor de camping tips voor een camping aan de piste met goede voorzieningen, dan kan ik me daar al in verdiepen voor het gaat sneeuwen ;)

Plaats een reactie