Ski trein Frankrijk

Hey iedereen,

Heeft er iemand ervaring met het boeken van de Thalys ski trein ?

We willen namelijk met ons gezin gaan skiën tijdens kerst (3 en 5 jaar ) met de auto en de grootouders via trein laten reizen. Probleem is dat tickets pas midden oktober beschikbaar zijn . Nu accomodatie vastleggen en geen ticket kunnen boeken zou zonde zijn …

Je zou het via de treinreiswinkel kunnen proberen. Niet dat zij kunnen boeken, maar je kunt een voorreservering bij hen doen. Ik denk dat ze direct in het boekingssysteem kunnen en sowieso zijn ze sneller dan de consumenten website.

Ik heb zelf al geboekt voor Frankrijk maar moet ook de tickets voor de Thalys nog kopen. Direct bij start verkoop tickets (17/10 om 09.00 uur) inloggen op site Thalys en tickets bestellen. Heb ik vorig jaar ook gedaan en is prima gelukt. Wel even van tevoren een account aanmaken bij Thalys.

Ik zelf vind persoonlijk niet fijn., je moet heel vroeg in de trein . En bent afhankelijk waar je heen gaat toch laat op bestemming .
Omdat je zo vroeg vertrekt mis je toch een bijna nacht . Wij waren toen pas rond 16:00 uur boven . En dan nog eten . Kids optijd op bed en volgende dag skilessen .
Geef mij maar de bus . Eind van de dag weg en in de ochtend aan komen . Beetje relaxen .
Maar dit is echt persoonlijk …

De bus transfers naar boven waren toen een ramp . In moutiers heel slecht aangegeven welke bus je moest hebben.
De andere keer hadden we taxi genomen . Waren met ander stel en kind dus konden kosten delen .

Voor de terugweg moet je wel je reis bevestigen die week bij busstation . Anders kan je niet mee ., wij stonden met veel . Dus hij koos er maar voor ons mee te nemen.

Je kan bij treinreiswinkel een voorboeking doen …je moet dan al betalen. Maar zij boeken het dan .

*bericht bewerkt door miepmiep op 28 aug 2023 23:32

Paar keer de snowthalys genomen van Brussel zuid naar Moutiers Brides les brainstormen en zeer tevreden, 7 u vertrek en en 13 u 30 aankomst, direct verbinding met bus naar Val Thorens , 1 keer minder maar dan was er een sneeuwbom, auto’s stonden stil

Ik zelf vind persoonlijk niet fijn., je moet heel vroeg in de trein . En bent afhankelijk waar je heen gaat toch laat op bestemming .

miepmiep op 28 aug 2023 23:26

Voor Frankrijk inderdaad niet handig. Mijn ervaring met Oostenrijk en Zwitserland (afgelopen twee jaar en aankomend seizoen weer) met de NightJet van de OBB is prima, echter die vertrekt vanaf Amsterdam om 19.30 (AT) of 20.30 (CH) en aankomst volgende ochtend (Basel, Zurich, Innsbruck) en dan verbinding pakken naar eindbestemming (bijv. Sankt Anton am Arlberg, Davos, Arosa). Verwacht geen luxe en volle nacht slapen, maar wel zoveel fijner reizen dan met de auto (zeg ik als bestuurder) of vliegtuig. De vakantie begint al bij het instappen op Amsterdam centraal. Wij gaan met vrienden een miniski woensdag avond heen en maandag ochtend terug.

Uiteraard is het indien je gaat skiën in Frankrijk de SkiThalys iets minder ski-efficiënt dan de Nightjet naar Oostenrijk en/of Zwitserland. Alleen is de vraag of dat erg is voor Opa en Oma.

Het is wel veilig en toch ook deels in tijd efficiënt, omdat indien het voor en na transport een beetje meezit je er niet tegenop kunt rijden. De gebroken nacht is makkelijk te repareren door het rusten in de trein, aangezien je niet hoeft te sturen, opletten, laden-tanken en te navigeren…

M.b.t. het voor en natransport: ook indien er een auto in de buurt is kun je hiermee anticiperen en ook is het mogelijk dat het OV voor en na transport soepel verloopt…;-)

Kortom: voor Opa en Oma een prima lijkt het mij ideaal, zeker indien ze iets meer belegen zijn…

M.b.t. reserveren:
Via treinreiswinkel kun je al reserveren en anders een reminder maken en 09:01 met je Thlys account klaar zitten op 17-10… dat zeker goedkomen…

Dus je kunt rustig je accommodatie boeken, zodat dat alvast maar vast ligt;-)

Waarom is de snowthalys minder interessant, vertrekt uit Amsterdam via Rotterdam naar Brussel je slaapt, naar restaurant of bar en zonder te weten rijd je in sneeuwlandschap

Voor mensen die de trein overwegen kan de normale TGV dienstregeling ook gewoon een optie zijn. Vanaf Amsterdam kun je in 8,5u in Grenoble of Saint-Jean de Maurienne zijn, terwijl de Skithalys er 8u over doet om in Moutiers te komen en 8u50 in Bourg Saint Maurice.

Vanaf Grenoble gaan er bussen naar skigebieden zoals Alpe d’Huez, Les Deux Alpes, Chamrousse, Les 7 Laux etc. Maurienne-vallei biedt natuurlijk ook een hoop opties.

Grootste nadeel is natuurlijk de metro-overstap in Parijs. Maar naar Grenoble kun je Parijs ook vermijden met een overstap in Brussel en Lyon. Het voordeel is dat je flexibeler bent wat tijden en boekingen betreft. Maar goed, met kinderen of heel veel eigen gear is moeten overstappen niet heel relaxed.

Snowthalys moet je niet overstappen, rechtstreeks van Amsterdam naar moutiers

Bedankt voor de ervaringen en tips.
We hebben via TUI een appartement gevonden in Peisey - Vallandry (slechts 15 minuten van trein station) waar we bijna kosteloos kunnen annuleren indien we geen trein tickets kunnen regelen. Ook mogen we een dag vroeger al inchecken dus ik kan ze zelf ophalen. Ze vertrekken uit Antwerpen dus qua uren is dit voor hen echt ideaal om te doen.

Peisey-Vallandry is een leuke verblijfsplaats. Ga ook zeker een keer een rondje doen op de loipes van Nancroix. Erg mooi. En een tochtje naar het kapelletje.

Mooie plek inderdaad, en ook nog een mooi skigebied! Veel plezier alvast :-)

Bedankt voor de ervaringen en tips.
We hebben via TUI een appartement gevonden in Peisey - Vallandry (slechts 15 minuten van trein station) waar we bijna kosteloos kunnen annuleren indien we geen trein tickets kunnen regelen. Ook mogen we een dag vroeger al inchecken dus ik kan ze zelf ophalen. Ze vertrekken uit Antwerpen dus qua uren is dit voor hen echt ideaal om te doen.

Skiboard op 09 sep 2023 09:02

Dan zou ik uitstappen in Bourg St Maurice

Plaats een reactie