Wintersport en Concessies

Ik denk dat er langzaam aan weer meer mensen actief gaan worden op het forum dus ik heb een vraag ter informatie over jullie keuzes en ervaringen.

De titel zegt het al, wij gaan nu hoogstwaarschijnlijk voor het eerst met carnaval vanwege leerplicht op skivakantie, ik blijf me verbazen over de absurd hoge prijzen voor 1 weekje vakantie…zelfs in de minder grootte skigebieden!

Nou zijn we bezig met concessies te doen: minder groot gebied (geen Paradiske of L3V meer), geen 2 kamer met cabine of 3 kamer app. meer maar een kamer app. zodat onze dochter op de bedbank ligt en wij in een gewone 2persoons bed.
Dit om de kosten wat te drukken uiteraard…

Hoe gaan jullie hiermee om en als je met 1 of 2 kinderen op wintersport gaan slapen jullie dan ook in een 1 kamer app? en hoe bevalt dit?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 aug 2023 14:39

De grootste concessie zit in de locatie/luxe van het appartement. Met zijn 3en idd de slaapbank, maar met 4 een 2 slaapkamerappartement.
Dan nog naar een gebied met goede kortingen voor kinderen; kan net de doorslag geven.
Als laatste concessie is bezuinigen op de zomervakantie en andere dingen. Uit eten? Alleen voor heel speciale gelegenheden. Dagjes weg? Alleen met een kortingsactie, en dan hooguit één keer per jaar. Evt weekje korter weg in de zomer, hoewel met kamperen dit niet heel veel verschil uitmaakt tov thuis.

Ik heb er de laatste jaren al wat over geschreven: kijk eens naar de regio rond de Mont Blanc of naar de Mauriennevallei. Grote gebieden, maar toch flink voordeliger.

Wij (gezin met 2 kinderen) boeken ook vaak een appartement met 1 slaapkamer. Dat werkt voor ons helemaal prima. Onze kinderen vinden het zelfs heel gezellig. Wij leggen in de avond de kinderen in onze slaapkamer op bed. En als wij gaan slapen leggen wij ze op bed in de woonkamer. Of we gaan gewoon tegelijk naar bed met de kinderen. Wij laten het bed in de woonkamer de hele vakantie gewoon als bed staan omdat we toch veel buiten zijn. En drinken/eten en spelletjes spelen doen we toch aan tafel.
Trouwens, in de zomer slapen veel gezinnen wekenlang met elkaar in een caravan/tent. En die ruimte is nog veel kleiner :-)

Ik bespaar vooral op de zomervakantie. Weekje met eigen tent is prima. Daar heb ik eerder al alle noodzakelijke luxe voor aangekocht. Natuur of SVR camping met basic schoon sanitair is prima.
Wintersport vind ik toch nog fijn om met een georganiseerde reis mee te gaan.
Als dochter wat ouder is en geen les meer nodig heeft dan zal het wat makkelijker worden hoop ik.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 28 aug 2023 11:12

Niet op loopafstand van de skilift willen zitten scheelt vaak al een hoop op de accommodatieprijs. Skibus of auto elke dag naar de lift, dat dan weer wel. Maar puur vanuit financieel oogpunt beschouwd zou dat wel een concessie zijn die kan helpen om het betaalbaar te houden.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Wij gaan alweer zo’n kleine 10 jaar met 2 kinderen op wintersport, steeds in de schoolvakanties. Wat voor ons het haalbaar houdt is:
Ruim vooruit boeken. (Appartement Val Cenis al in maart geboekt)
Skipassen in juni aangekocht (scheelt zo’n 75 euro per pas)
Begonnen met tweedehands materiaal (als kleine beginners) en dat steeds ingewisseld voor beter materiaal (nu vrijwel alles nieuw en op skill-niveau van de uitgegroeide pubers)
Zelf koken, hooguit 1 keer uit eten.
Lunchen in appartement.
Met een groep gaan (en dus accommodatieprijs delen)

Wij willen wel allemaal eigen slaapkamers, dus er wordt niet op een (slaap) bank geslapen. Lessen zijn niet meer nodig maar een freestyle les hier en daar wordt nog wel eens gedaan.

Zelf materiaal (gebruikt) kopen ipv huren maakt ook nogal uit. En het dan ook zelf prepareren.

Voor de rest zie ik de meeste tips hier wel.

Ik heb er de laatste jaren al wat over geschreven: kijk eens naar de regio rond de Mont Blanc of naar de Mauriennevallei. Grote gebieden, maar toch flink voordeliger.

Bennie op 28 aug 2023 10:14

Shhhhhht straks wordt het er veel te druk als iedereen mijn ‘geheime gebieden’ kent ;) Ik wil ook de via lattea hier aan toevoegen en Bardonecchia. Skipas is echt goedkoop (rond de 160 voor een week off season), appartementen zijn ook nog aan schappelijke prijs te vinden en zeker in Bardonecchia kan je heerlijke boodschappen doen bij locale slager en bakker voor een veel goedkopere prijs dan al die sherpas boven op een berg. Broodjes smeren voor naast de piste (plekje met mooi uitzicht zoeken en seeuwballen gevecht organiseren) en bij slecht weer in eitjes eten op weg naar boven en eventueel erna een warme choco bij te vies weer. Doe ik al zo van klein af aan en perfecte budget manier van lunch.

Wij doen geen luxe appartement, als het maar schoon is. Hoeven niet persé ski in / ski out en Frankrijk is ook geweldig!

Huren doen we niet, in de loop der tijd zelf materiaal gekocht want ik schrik elke keer weer van huurprijzen.

Zelf koken scheelt ook veel, lunch meenemen de piste op. In Frankrijk lunchen we vaak in ons appartement.

En goedkoop op zomervakantie, lekker met de tent ipv dure huisjes. Scheelt je zo 1000+ op je hele vakantie wat weer in de wintersport gaat!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Voor carnaval 2024 kan je in de Franse Zuid-Alpen vast nog wat betaalbaars vinden in de niet al te grote gebieden (Puy St Vincent, Les Orres, …). En qua drukte valt het daar ook nog best mee wanneer Parijs / regio C vakantie heeft. Dat was lang onze vaste en betaalbare stek toen we aan de schoolvakanties gebonden waren.
Kijk ook naar het lokale aanbod van de particuliere verhuurders via de site van het skigebied, Airbnb, Booking, … . Zitten vaak leuke dingen bij.

Ik ben via deze site bij meerdere aanbieders uitgekomen i.p.v. Sunweb en Tui…travelski heeft er soms prima appartementen tussen zitten die zelfs in L3V goedkoop zijn en ook netjes eruit zien!
Maar Concessies voor mij nu momenteel is echt op de manier hoe ik mijn wintersport houd en de standaard waar ik gewend aan was te moeten verlagen.
Het is eigenlijk voornamelijk een kwestie van niet willen betalen dan het niet kunnen betalen, mijn mond valt op de grond als ik zie hoe belachelijk hoog de prijzen zijn tijdens carnaval!
Wij zijn een keer in LM naar Les Clarines gegaan om te verblijven dat was toen 1600 euro met zijn tween…nu 4000!!!
Dat kan ik maar ga ik NOOIT uitgeven voor 6 dagen boarden, dat is gewoonweg absurd!!

Dus dan maar kijken naar andere gebieden of simpelere acco’s voor de vakantie zelf.

*bericht bewerkt door Freerider op 29 aug 2023 06:15

Wat ik nu even niet begrijp is of je niet wist dat wintersport in een schoolvakantie vele malen duurder is of dat je dat niet hebt willen weten?

Ik heb er de laatste jaren al wat over geschreven: kijk eens naar de regio rond de Mont Blanc of naar de Mauriennevallei. Grote gebieden, maar toch flink voordeliger.

Bennie op 28 aug 2023 10:14

Shhhhhht straks wordt het er veel te druk als iedereen mijn ‘geheime gebieden’ kent ;) Ik wil ook de via lattea hier aan toevoegen en Bardonecchia. Skipas is echt goedkoop (rond de 160 voor een week off season), appartementen zijn ook nog aan schappelijke prijs te vinden en zeker in Bardonecchia kan je heerlijke boodschappen doen bij locale slager en bakker voor een veel goedkopere prijs dan al die sherpas boven op een berg. Broodjes smeren voor naast de piste (plekje met mooi uitzicht zoeken en seeuwballen gevecht organiseren) en bij slecht weer in eitjes eten op weg naar boven en eventueel erna een warme choco bij te vies weer. Doe ik al zo van klein af aan en perfecte budget manier van lunch.

Daan_k41 op 28 aug 2023 14:30

Zelf ga ik ieder jaar weer naar La Norma. Nu ook weer met vrienden. Inmiddels twee keer de doorsteek gemaakt via de tunnel naar Bardonechia voor een dagje. Dit is echt goedkoop skiën! Nog nooit zo goed en betaalbaar geluncht op de piste en koffie voor iets meer dan een eurootje.

Zeker nu je in het Maurienne dal ook een dag in de andere gebieden kan skien heb je veel variatie. Met vrienden doe ik dan altijd 1 dag la norma (plek waar wij overnachten) en dan een dag ergens anders. Nadeel is de auto en niet een aaneengesloten gebied. Daarbij vind ik vaak de pistes smiddags van betere kwaliteit. Wij gaan wel eens een dagje vanuit Orelle naar Val Thorens maar smiddags zijn dat allemaal hopen, dit komt natuurlijk omdat het zo een druk massaal gebied is.

Met skiën kom je echt tot rust.

Met goed zoeken kun je best nog betaalbare accomodaties vinden. De afgelopen 5 jaar ook gedwongen tot de schoolvakantie voor de gezinsvakantie. We belangrijkste concessies die wij doen zijn een appartement net buiten het gebied. Zo zaten wij vorig jaar in Saalfelden in een mooi en ruim appartement met 2 slaapkamers voor 600 euro in de voorjaarsvakantie. Met de auto zaten we met 8 minuten in Maria-alm en binnen een kwartier in Leogang, Zell am See of Saalbach. Komende voorjaarsvakantie zitten we net buiten Flachau en betalen ook minder dan 700 euro voor een week.

Daarnaast een broodje, candybar en wat drinken mee voor onderweg spaart ook al gauw en tientje pppd. Ook zijn 2 grote drankjes vaak goedkoper dan 3 kleine en dan delen we. Soms doen we dat ook voor een maaltijd op de berg.

Een andere optie is om te kijken naar de meivakantie. Je moet dan wel op zoek naar hoger gelegen gebieden, maar ten opzichte van het hoogseizoen scheelt dat een stuk.

Een andere optie is om bijvoorbeeld eens te kijken in Tsjechie, Slowakije of Polen. De prijzen zijn er aanzienlijk lager. Ja de skigebieden zijn er wat kleiner, de liften wat meer verouderd maar accomodaties, eten en skipassen een heel stuk voordeliger. Wat dichterbij zou je in Duitsland in de Hornerdorfer kunnen kijken. Erg goedkoop, maar de skigebieden zijn niet onderling verbonden. Ook kan het er in de vakanties behoorlijk druk zijn, maar dat is op veel plaatsen in de Alpen ook. Het nadeel is wel dat het wat minder hoog ligt tov de Alpen, wat gezien jou sneeuwstress misschien niet ideaal is.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 aug 2023 12:06

Born to Ride

Een andere optie is om bijvoorbeeld eens te kijken in Tsjechie, Slowakije of Polen. De prijzen zijn er aanzienlijk lager. Ja de skigebieden zijn er wat kleiner, de liften wat meer verouderd maar accomodaties, eten en skipassen een heel stuk voordeliger. Wat dichterbij zou je in Duitsland in de Hornerdorfer kunnen kijken. Erg goedkoop, maar de skigebieden zijn niet onderling verbonden. Ook kan het er in de vakanties behoorlijk druk zijn, maar dat is op veel plaatsen in de Alpen ook. Het nadeel is wel dat het wat minder hoog ligt tov de Alpen, wat gezien jou sneeuwstress misschien niet ideaal is.

Matthias123 op 29 aug 2023 11:56

Als je kijkt naar prijs.kwaliteitsverhouding vind ik Tsjechie, slowakije of polen helemaal niet zo goedkoop. Tuurlijk het is goedkoper; maar daar krijg je kleine gebiedjes, oude liften, lange rijen en matige kwaliteit voor terug. Dan liever 100 euro meer betalen.

*bericht bewerkt door Daffie op 29 aug 2023 12:54

Er zijn natuurlijk allerlei manieren om concessies te doen;
Als je het juist een avontuur vindt om elke dag een ander skigebied te (moeten) bezoeken, heb ik wel een geheimtip om voor onder de 1000€ in Frankrijk met 2 volwassenen en 1 kind te gaan skiën in de carnavalsweek, incl. skipassen.

*bericht bewerkt door Derhansel op 29 aug 2023 13:03

Het leven kan héél simpel zijn…
Kies voor LA NORMA😍☃️ en al je zorgen zijn meteen voorbij!

LA NORMA😍☃️

Onze school heeft afgelopen jaar een studiedag gepland precies voor de kerstvakantie. Het werd pas druk/duur op de dag na 2e kerst en toen reden wij al naar huis.

Een andere tip is om bij de school om een afwijkende vakantie te vragen. Bijvoorbeeld vanwege verlofbeperkingen op het werk. Er is soms meer mogelijk dan je denkt.

Een andere optie is om bijvoorbeeld eens te kijken in Tsjechie, Slowakije of Polen. De prijzen zijn er aanzienlijk lager. Ja de skigebieden zijn er wat kleiner, de liften wat meer verouderd maar accomodaties, eten en skipassen een heel stuk voordeliger. Wat dichterbij zou je in Duitsland in de Hornerdorfer kunnen kijken. Erg goedkoop, maar de skigebieden zijn niet onderling verbonden. Ook kan het er in de vakanties behoorlijk druk zijn, maar dat is op veel plaatsen in de Alpen ook. Het nadeel is wel dat het wat minder hoog ligt tov de Alpen, wat gezien jou sneeuwstress misschien niet ideaal is.

Matthias123 op 29 aug 2023 11:56

Als je kijkt naar prijs.kwaliteitsverhouding vind ik Tsjechie, slowakije of polen helemaal niet zo goedkoop. Tuurlijk het is goedkoper; maar daar krijg je kleine gebiedjes, oude liften, lange rijen en matige kwaliteit voor terug. Dan liever 100 euro meer betalen.

Daffie op 29 aug 2023 12:54

Het gaat wel om beduidend meer dan 100 euro. Een eenvoudige accomodatie vind je in die landen in de voorjaarsvakantie voor minder dan 500 euro, daarnaast is de skipas per persoon al snel een 100 euro goedkoper. En het eten en drinken is gewoon zeer veel goedkoper. Ja je hebt kleinere gebiedjes, oudere liften, lager gelegen en minder kunstsneeuw maarja het is niet voor niets een consessie.

Born to Ride

Een andere optie is om bijvoorbeeld eens te kijken in Tsjechie, Slowakije of Polen. De prijzen zijn er aanzienlijk lager. Ja de skigebieden zijn er wat kleiner, de liften wat meer verouderd maar accomodaties, eten en skipassen een heel stuk voordeliger. Wat dichterbij zou je in Duitsland in de Hornerdorfer kunnen kijken. Erg goedkoop, maar de skigebieden zijn niet onderling verbonden. Ook kan het er in de vakanties behoorlijk druk zijn, maar dat is op veel plaatsen in de Alpen ook. Het nadeel is wel dat het wat minder hoog ligt tov de Alpen, wat gezien jou sneeuwstress misschien niet ideaal is.

Matthias123 op 29 aug 2023 11:56

Als je kijkt naar prijs.kwaliteitsverhouding vind ik Tsjechie, slowakije of polen helemaal niet zo goedkoop. Tuurlijk het is goedkoper; maar daar krijg je kleine gebiedjes, oude liften, lange rijen en matige kwaliteit voor terug. Dan liever 100 euro meer betalen.

Daffie op 29 aug 2023 12:54

Het gaat wel om beduidend meer dan 100 euro. Een eenvoudige accomodatie vind je in die landen in de voorjaarsvakantie voor minder dan 500 euro, daarnaast is de skipas per persoon al snel een 100 euro goedkoper. En het eten en drinken is gewoon zeer veel goedkoper. Ja je hebt kleinere gebiedjes, oudere liften, lager gelegen en minder kunstsneeuw maarja het is niet voor niets een consessie.

Matthias123 op 29 aug 2023 13:50

Dan moet je wel de zeer kleine gebiedjes pakken. Ik zie zelfs daar weinig verschil met prijzen in de Alpen. Middelgrote gebieden (grote heb je daar niet) zoals Tatranská Lomnica, Špindlerův Mlýn en Jasná zijn met respectievelijk 55, 66 en 65 euro voor een dagpas (22/23) zelfs duurder dan vrijwel alle gebieden in de Alpen van dit formaat.

Wij hebben geen kinderen maar zijn wel een paar keer met families + kinderen in de Krokusvakantie op wintersport geweest. Hierbij was het een enorme besparing om een kwartier rijden van het skigebied een groot apt te boeken ipv aan de piste (in Tirol). Afgelopen Krokus waren we in Valmeinier, prima skigebied en relatief goedkoop (520 euro pp incl 6-daagse skipas via Snowtrex, 100m van de piste).

*bericht bewerkt door KrisWeer op 29 aug 2023 14:51

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Een andere optie is om bijvoorbeeld eens te kijken in Tsjechie, Slowakije of Polen. De prijzen zijn er aanzienlijk lager. Ja de skigebieden zijn er wat kleiner, de liften wat meer verouderd maar accomodaties, eten en skipassen een heel stuk voordeliger. Wat dichterbij zou je in Duitsland in de Hornerdorfer kunnen kijken. Erg goedkoop, maar de skigebieden zijn niet onderling verbonden. Ook kan het er in de vakanties behoorlijk druk zijn, maar dat is op veel plaatsen in de Alpen ook. Het nadeel is wel dat het wat minder hoog ligt tov de Alpen, wat gezien jou sneeuwstress misschien niet ideaal is.

Matthias123 op 29 aug 2023 11:56

Als je kijkt naar prijs.kwaliteitsverhouding vind ik Tsjechie, slowakije of polen helemaal niet zo goedkoop. Tuurlijk het is goedkoper; maar daar krijg je kleine gebiedjes, oude liften, lange rijen en matige kwaliteit voor terug. Dan liever 100 euro meer betalen.

Daffie op 29 aug 2023 12:54

Het gaat wel om beduidend meer dan 100 euro. Een eenvoudige accomodatie vind je in die landen in de voorjaarsvakantie voor minder dan 500 euro, daarnaast is de skipas per persoon al snel een 100 euro goedkoper. En het eten en drinken is gewoon zeer veel goedkoper. Ja je hebt kleinere gebiedjes, oudere liften, lager gelegen en minder kunstsneeuw maarja het is niet voor niets een consessie.

Matthias123 op 29 aug 2023 13:50

Dan moet je wel de zeer kleine gebiedjes pakken. Ik zie zelfs daar weinig verschil met prijzen in de Alpen. Middelgrote gebieden (grote heb je daar niet) zoals Tatranská Lomnica en Jasná zijn met respectievelijk 55 en 65 euro voor een dagpas (22/23) zelfs duurder dan vrijwel alle gebieden in de Alpen van dit formaat.

KrisWeer op 29 aug 2023 14:43

Neem Szczyrk Mountain, het grootste skigebied in Polen, omgerekend een 160 euro (kinderen 110) voor een 6 daagse skipas. Prijzen die je bij benadering niet gaat vinden in de Alpen.

Born to Ride

En 1231 km vanaf Utrecht.

@Matthias123 Volgens de huidige info en wisselkoers zou het eerder rond de 180 zijn. Een soortgelijk skigebied qua hoogte en pistenkm is Balderschwang waar het prijspeil even hoog/laag ligt. Kinderen tm 15 betalen daar zelfs maar 83 euro per week. Daar ben je bovendien in 800 km vanaf Utrecht, tegen 1230 km naar Szczyrk.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 29 aug 2023 15:14

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

@Matthias123 Volgens de huidige info en wisselkoers zou het eerder rond de 180 zijn. Een soortgelijk skigebied qua hoogte en pistenkm is Balderschwang waar de prijspeil even hoog/laag ligt:

null

KrisWeer op 29 aug 2023 15:09

omgerekend exact 751*0.22=165,22. Prijspeil van accomodatie en eten/drinken gaat in Balderschwang in ieder geval van een heel ander niveau zijn. Maargoed ik geef gewoon een aantal out of the box opties aan aan ts. De hoogte is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar. Polen is vele malen kouder op dezelfde hoogte.

Maargoed aan het alleen maar afzeiken van extra opties heeft TS niets. Misschien kan je beter zelf ook een nuttige bijdrage met een mogelijke optie voor TS geven?

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 aug 2023 15:16

Born to Ride

En 1231 km vanaf Utrecht.

Geraertshoven op 29 aug 2023 15:07

En door het gebrek aan files misschien nog wel een stuk sneller bereikbaar dan de Alpen op 1 van de drukste reisdagen naar de Alpen…

Born to Ride

@Matthias123 Toetsen aan feitelijke juistheid (“prijzen die je bij benadering niet gaat vinden in de Alpen”) vind ik iets anders dan afzeiken. En ik heb recent nog naar diverse opties in Oost-Europa gekeken en concludeerde daaruit dat het eigenlijk niet meer de moeite is om daarheen te reizen om goedkoper uit te zijn. Ook verder gelegen gebieden als Bansko en Borovets zijn in prijs omhoog geschoten.

“Misschien kan je beter zelf ook een nuttige bijdrage met een mogelijke optie voor TS geven?” Ik heb twee tips toegevoegd aan m’n post (waarschijnlijk net nadat jij die gelezen had).

*bericht bewerkt door KrisWeer op 29 aug 2023 15:26

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

@Matthias123 Toetsen aan feitelijke juistheid (“prijzen die je bij benadering niet gaat vinden in de Alpen”) vind ik iets anders dan afzeiken. En ik heb recent nog naar diverse opties in Oost-Europa gekeken en concludeerde daaruit dat het eigenlijk niet meer de moeite is om daarheen te reizen om goedkoper uit te zijn. Ook verder gelegen gebieden als Bansko en Borovets zijn in prijs omhoog geschoten.

“Misschien kan je beter zelf ook een nuttige bijdrage met een mogelijke optie voor TS geven?” Ik heb twee tips toegevoegd aan m’n post (waarschijnlijk net nadat jij die gelezen had).

KrisWeer op 29 aug 2023 15:26

Als je had gelezen had je gezien dat ik Balderschwang (Hornerdorfer) ook al lang als optie gegeven in dezelfde post.

Born to Ride

@Matthias123 Toetsen aan feitelijke juistheid (“prijzen die je bij benadering niet gaat vinden in de Alpen”) vind ik iets anders dan afzeiken. En ik heb recent nog naar diverse opties in Oost-Europa gekeken en concludeerde daaruit dat het eigenlijk niet meer de moeite is om daarheen te reizen om goedkoper uit te zijn. Ook verder gelegen gebieden als Bansko en Borovets zijn in prijs omhoog geschoten.

“Misschien kan je beter zelf ook een nuttige bijdrage met een mogelijke optie voor TS geven?” Ik heb twee tips toegevoegd aan m’n post (waarschijnlijk net nadat jij die gelezen had).

KrisWeer op 29 aug 2023 15:26

Als je had gelezen had je gezien dat ik Balderschwang (Hornerdorfer) ook al lang als optie gegeven in dezelfde post.

Matthias123 op 29 aug 2023 15:29

Excuses ik had nog nooit van Hornerdorfer gehoord! Maar dat was niet 1 van de 2 tips ;-)

*bericht bewerkt door KrisWeer op 29 aug 2023 15:37

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie