Wintersport en Concessies

Andorra is ook een bestemming waar je met een gezin voor een redelijke prijs terecht kan.
Helaas lijkt Sunski (het reisbureau waar we destijds hadden geboekt) niet meer te bestaan.
Reis is ver, maar een pakketreis wordt ook door andere aanbieders aangeboden.
In 2019 betaalden we 1700 voor 2 volwassenen en 2 tieners (12 en 14jr) incl. Hotel (4pers kamer), skipas en halfpension in de kerstvakantie.
Prijzen zullen echt wel hoger liggen nu, maar ook toen was dat een koopje. Misschien de moeite om eens uit te zoeken?

Zal voor iedereen verschillend zijn. Voor ons is het een absolute must in een redelijk groot skigebied te zitten en vlakbij de pistes.
Als je verder zit is het goedkoper qua accomodatie, maar je verliest aan tijd, brandstof en sfeer. Wat mij betreft niet zo’n slimme besparing.
Verder hoeven we absoluut geen luxe, maar moet de accomodatie wel gezellig zijn. Liever een klein mooi appartement met terras dan een oud afgeleefd groter appartement. Liever een gezellige B&B dan een matig hotel.
Als ik zou moeten besparen tov hoe we het nu doen zou ik de lunch op de piste vervangen door 's octends een lunchpakket klaar te maken.
En je kan ook nog besparen door een skigebied te nemen dat niet al te ver weg is. Als je maar 800km moet rijden ipv 1200km scheelt dat ook heel wat in autokosten.

Oja, en nog iets. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar in Oostenrijk zijn er best wat accommodaties die kinderen grote korting geven op verblijf, pensionformule en soms zelfs gratis skipassen (maar daarvoor moet je via een touroperator boeken denk ik). Toen de kinderen nog jong waren gingen we om die reden naar Oostenrijk.
En nog een laatste tip. Zet de kinderen gewoon op les. Wij deden 5x een halve dag. Kost wat meer, maar levert echt een hoop op. Die tijd kan je zelf even knallen dus dan haal je zelf ook nog wat uit je vakantie’investering’. In de middag samen nog even de piste op en trots zijn op de vorderingen van de kinderen is ook tof.

Nou zijn we bezig met concessies te doen: minder groot gebied (geen Paradiske of L3V meer)

Freerider op 28 aug 2023 09:54

Voordat wij kinderen kregen gingen we altijd naar grote skigebieden (die jij ook noemt). Sinds dat we kinderen hebben gaan we naar de kleine skigebieden. En weet je wat zo leuk is? Ik ben die kleine gebiedjes enorm gaan waarderen. Het is er gemoedelijk en overzichtelijk en er hangt een andere sfeer.

  • Zoek een accommodatie op afstand van de liften. De prijsverschillen op een halfuur rijden zijn vaak enorm.

  • Verlaat de platgetreden paden wat betreft de keuze van het skigebied. Het merendeel van de gebieden komt überhaupt niet aan bod op dit forum. Ook overbodig om grotere, bekendere skigebieden te nemen, wanneer je die grootte niet zal benutten.

Nou zijn we bezig met concessies te doen: minder groot gebied (geen Paradiske of L3V meer)

Freerider op 28 aug 2023 09:54

Voordat wij kinderen kregen gingen we altijd naar grote skigebieden (die jij ook noemt). Sinds dat we kinderen hebben gaan we naar de kleine skigebieden. En weet je wat zo leuk is? Ik ben die kleine gebiedjes enorm gaan waarderen. Het is er gemoedelijk en overzichtelijk en er hangt een andere sfeer.

sterHEster op 30 aug 2023 20:32

Dit was ook mijn ontdekking. Ik ski nu in een gebied dat ik indertijd geen blik waardig gunde en snel voorbij scheurde. Nu geniet ik van de kneuterigheid, de rust en het natuurschoon. En het prijspeil. Maar nu vragen de kinderen, nu ze een beetje skiën kunnen, of we naar een groter gebied kunnen gaan…

*bericht bewerkt door @Marinus op 31 aug 2023 10:26

Je hebt het over leerplicht, dus dat betekent dat je kinderen ook zullen (gaan) skiën? Dan is de keuze heel simpel. Kies voor lekker kleine gebiedjes. Waar je tijdens de lessen van de kinderen zelf lekker kunt skiën, je hebt dan toch geen tijd voor km lange tochten, en daarna als je met de kleintjes gaat skiën dan heb je de ruimte om te spelen in de sneeuw, en niet onbelangrijk, in de kleine gebieden wordt er vaak beter geskied en meer op de kleintjes gelet.

En het voordeel van kleinere gebieden: alles is goedkoper, skipassen, eten drinken op de pistes, skilessen, accommodaties.

Ik zou het wel weten.

En over 10 jaar (of eerder) ga je met je geweldig skiende of boardende kinderen naar die grote gebieden. En hoop je dat je ze nog bij kunt houden.

Click. Click. Peace

Iedereen bedankt voor de reacties!, @Rogier als kenner van de Franse alpen…ik zag de drukte grafiek die voor komend seizoen is gemaakt en we zitten met een keuze die we moeten maken.
De meeste drukte lijkt de 2de week van de kerstvakantie te zijn en van 10 tot 17 Februari zijn er wel Fransen vrij maar volgens mij zoals omschreven niet mega veel?
Wij zagen dat het soms stukken goedkoper kan zijn in de 2de kerstweek i.p.v. de carnavalsweek, denk je dat er echt onwijs veel verschil zit in de 2 weken als het om drukte gaat of valt dat nog enigszins mee?

Wij hebben gekeken naar kleine skigebieden maar vaak liggen deze stuk verder weg of een stuk lager dan 1800 meter zoals La Norma…door de huidige seizoenen hebben wij toch wel gemerkt dat onder de 1800 a 1900 het kantel punt is van een witte wereld en minder witte wereld door meer regenval dan sneeuwval?
Wij hebben Galibier Thabor op het oog of toch L3V of Les Arc…
Onze dochter heeft helaas last van een ontwikkelingsepilepsie waar ze overheen kan groeien maar we voelen ons op het moment prettiger bij een opvang waar geen skiles onder valt.
Les Menuires heeft een fantastische opvang waarbij ze 2 dagdelen van 3 uur (totaal 6) alles in de sneeuw gaat doen en binnen maar geen skiles.
Zo kunnen mijn vrouw en ik toch samen in de ochtend en middag de piste op en eten we rond 12 uur een uurtje samen in het appartement.

Rondom de kerst kun je best nog weleens pech hebben met sneeuw, maar er kan bijna altijd wel geskied worden. Onder de 1800 zou ik in het voorjaar veel minder druk om maken. Dan kun je nog afwegen of die week in een groot skigebied met kerst voordeliger is dan een kleiner gebied in de voorjaarsvakantie. En ik denk dat het per jaar nog weleens kan verschillen afhankelijk van hoe de vakanties vallen.

Wij zijn juist gestopt met concessies doen. Voorheen was het inderdaad een uitdaging om iets betaalbaars te vinden dat ook nog aan al onze eisen en wensen voldeed. De volgorde was toen:
1 - op loopafstand van dorp en lift (vanwege kleine kinderen en op ieder moment willen komen of gaan)
2 - prijs (van accomodatie, skipas, eten & drinken)
3 - accomodatie voor meerdere gezinnen met voldoende bedden, badkamers en privacy.
Daarna kwam grootte van het gebied, sneeuwzekerheid/hoogte, reisafstand, voorzieningen in het dorp etc. Op #3 hebben we in het verleden al aardig wat concessies gedaan (1 badkamer op 3 gezinnen, kinderen op een aerobed in de slaapkamer, dat soort werk). Langzaam verhuisde #3 dus naar #2 - dan maar iets duurder.

Ondertussen zijn het de laatste jaren dat de kinderen nog meegaan en bovendien is onze financiële situatie beter dan pak 'm beet 15 jaar geleden.
Loopafstand blijft nog steeds belangrijk, maar we kiezen nu eerst het gebied. Daarna de accomodatie, en dat is tegenwoordig een hotel met voorzieningen (halfpension, sauna). Tja en dat kost wat meer. Dat is dus onze concessie… accepteren dat wintersport duur is, en er dan maar extra van genieten!

Doe je dan wel concessies aan bijv. je zomervakantie om de extra uitgaven voor de wintersport te kunnen maken?

Totales Vollidiot

Wel grappig dat bijna iedereen de tip geeft voor kleinere skigebieden. Wat verder van je Accomodaties gaan zitten is de volgende tip die veel voorbij komt.

En jij komt met “ Wij hebben Galibier Thabor op het oog of toch L3V of Les Arc…“

Deze gebieden zijn vrij groot en hebben bijna allen ski in/out.

May the ski force be with you !!

Als je afhankelijk bent van kinderopvang, dan wordt het verhaal wel lastiger, want kleine gebieden bieden dat minder.

Qua consessies: voor mij voelt dat niet zo, maar ik heb een (bijna)fulltime baan en omdat wij al relatief oud waren toen we kinderen kregen, hadden we ook al carrière gemaakt.

Maar beiden fulltime werken is ook een stuk lastiger als je een kind met een beperking hebt.

Je zou nog kunnen kijken of je iets kunt vinden in Oz en oisans, hoort bij Alped’Huez, maar net goedkoper en er is ook een piou-piou club.

Toen oudste een baby was, verbleven wij in hotel Babymio. Ligt een stukje rijden van skigebieden, maar wel inclusief kinderopvang, kun je ook nog eens zwemmen met kind. Je hebt wel kans dat het dorp groen is, want niet zo hoog, maar dat is dus dan een van die consessies, dat je niet in een wit dorp verblijft.

@CJAHulskamp Galibier Thabor is voor ons doen al echt stukje kleiner dan Paradiski en L3V of Espace Killy, maar het ligt ook hoog genoeg en daar zit bij ons echt de pijnpunt…
Kleinere gebieden die ik kan vinden is niet altijd echt heel veel goedkoper en als het dat wel is, is het 2 uur langer rijden of ligt 50 tot 80% alles onder de 1800 meter en minder sneeuwzeker.
Wij hebben nu al jaren achter elkaar gemerkt in Januari dat de sneeuwzekerheid vanaf 19 a 2000 meter zeer hoog is en alles onder de 1800 een heel stuk lager is…vaker kans op regen en minder sneeuw.
Dit jaar op 7 januari lag de sneeuwgrens bij ons bij aankomst zelfs op 2000 a 2100 meter, richting 1300 meter was het een groot drama in la plagne.
Concessies doen we nu vooral in 2 kamer app. i.p.v. 3 kamer appartement en geen zwembad/sauna etc. meer nemen.

Mocht je uiteraard tips hebben van kleine betaalbare gebieden rond de 80 a 100 km die hoog genoeg liggen en niet in het zuiden liggen hoor ik dat graag :)

*bericht bewerkt door Freerider op 01 sep 2023 09:58

2 jaar geleden ruime 3-kamer appartement geboekt met kerstweek in Saint-François Longchamp 1850 M. Bijna op de piste en goedkope skipas voor familie.

Geboekt via Odalys.

Vorige jaar in januari (Nieuwjaarswerk)zijn we in Alpe d’Huez geweest. Via de AdH site een appartement geboekt met 3 slaapkamers. En skipassen online met korting gekocht.

Voor beide was ik ongeveer 2500€ voor appartement en skipassen. 2 volwassene en 2 tieners

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp bedankt voor de fijne tips die je hebt gegeven dat word zeer op prijs gesteld, Alpe D’heuz was mij op een of andere manier ontgaan maar dit is ook wel een mogelijke kandidaat maar Saint-François Longchamp is echter precies een voorbeeld wat voor ons een no go is vanwege 1650 (staat op de skimap) en de andere dorpen liggen nog verder naar benden, veel pistes dus onder de 18 a 2000 meter en in het midden zit een gigantische bottleneck als je terug wilt gaan heb je enkel 1 lift…dat in hoogseizoen is recept voor behoorlijk lange wachtrij.
Ik had dit gebied dus wel gezien maar het viel bij ons dus vrij snel af daardoor.

*bericht bewerkt door Freerider op 01 sep 2023 10:23

Grappig genoeg is het toch onze favoriete skigebied geworden…L3V!
Nergens anders konden wij een mooie en nette kamer vinden die ook goedkoop was en we hebben er nu een gevonden waar we slechts 1867 euro voor betalen met skipas voor het hele gebied!

Voor onze dochter hebben we geen skipas gekozen omdat zei nu nog epilepsie heeft…we gaan voor gewone opvang voor 3 uurtjes in de ochtend en 3 in de middag.
Ze kan over haar epilepsie heen groeien maar voor nu houden we een slag om de arm.
We gaan wel skies voor haar huren zodat we eventueel samen met haar kunnen skiën of dat we daar bij de esf lief vragen of ze met de beginners klas mee mag doen op de oefenpiste en in de middag gewoon zo in de sneeuw kan spelen.

We hebben Residance Median geboekt en dan een 2 kamer appartement met slaapbank, daaronder ligt een matras die we bij ons op de kamer leggen.
De consessies die we gedaan hebben is iets minder luxe appartement die geen 3 maar 2 kamer is en dan ook geen luxe met zwembad en sauna etc.
In het hoogseizoen gaan we er vanuit dat het toch zo druk gaat zijn in de accomodatie bij het zwembad dat we er liever niet heen gaan

*bericht bewerkt door Freerider op 03 sep 2023 07:00

Wat leuk dat je dit nog laat weten en fijn voor jullie dat de keuze is gevallen op jullie favoriete gebied!

Plaats een reactie